آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
دسته‌بندی نشده
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

انواع پیتزای ایتالیایی اصل

ترمه افضلی 13 شهریور 1402 6 دقیقه

پیتزا اولین‌بار در قرن ۱۰ میلادی در ایتالیا به ثبت رسید. یک غذای ایتالیایی بر پایه یک خمیر گرد و صاف که از خمیر مایه گندم تشکیل شده است و روی آن را با گوجه‌فرنگی، پنیر و مواد مختل دیگر طبق سلیقه‌های متفاوت درست می‌کنند. سپس آن را در دمای بالا، به طور سنتی در اجاق هیزمی یا فر می‌پزند.

ناپولی، پیتزا اصل ایتالیا

در ایران پیتزا در دههٔ چهل با پیتزا داوود در محله نوفل‌لوشاتو تهران شناخته شد و خیلی سریع مثل اغلب کشورهای دنیا در سراسر کشور پخش شد. هنوز هم پیتزا یکی از محبوب‌ترین فست‌فودهای در ایران است. از اسامی انواع پیتزا در ایران می‌توان به پیتزا مخلوط، پیتزا پپرونی، پیتزا زبان و پیتزا استیک اشاره کرد.

انواع پیتزای ایتالیایی اصل

تنوع پیتزا در ایتالیا خیلی زیاد است، زیرا این غذا قابلیت تغییر دستور پخت را دارد؛ در نتیجه هر آشپزی می‌تواند طبق ذائقهٔ خود و مشتریانش مواد مختلفی در پیتزا بریزد و طعم‌های جدیدی بسازد. هرچند جدا از سلیقه، دانش ترکیب مواد مختلف باهم نیز در پخت انواع پیتزا نقش پررنگی دارد.

پیتزا را با انواع گوشت، غلات، سبزیجات، لبنیات و میوه‌ها و… درست می‌کنند. پس حتماً پیتزایی در جهان وجود دارد که شما آن را دوست داشته باشید. به همین علت ما در این مقاله ۱۰ تا از پیتزاهای اصیل ایتالیایی را به شما معرفی می‌کنیم.

1-     طرز تهیه پیتزا مارگاریتا (pizza margherita)

پیتزا مارگاریتا در سال ۱۸۸۹ برای ملکه مارگاریتا ساووی توسط سرآشپز رافائله اسپوزیتو آماده شد. پیتزایی که به رنگ پرچم ایتالیا بود. گوجه‌فرنگی قرمز، پنیر موزارلا سفید، ریحان سبز. ملکه این غذا را بسیار دوست داشت و رافائله به افتخار او نام پیتزایی که اختراع کرده بود را مارگاریتا گذاشت. طرز تهیه پیتزا مارگاریتا متنوع است.

پیتزا مارگاریتا اصل در تنور

برای درست کردن پیتزا مارگاریتا نیاز به پوره گوجه‌فرنگی، ریحان تازه، پنیر پیتزا و موزارلا، روغن و ادویه داریم.

2-    طرز تهیه پیتزا ناپولی (pizza Napoletana)

پیتزا ناپولی از محبوب‌ترین پیتزاهای ایتالیایی است که طرفداران زیادی دارد. ناپولی یک شهر بزرگ در جنوب ایتالیاست که از قدیم تاکنون، جزو شهرهای فقیرنشین این کشور محسوب می‌شود. از همین رو بسیاری از غذاهای این شهر اقتصادی هستند. اما ذائقه جذاب مردم آن باعث می‌شود خوراکی‌ها از لحاظ طعم دچار افت نشوند.

پیتزا ناپولی، اولین پیتزا ثبت شده یونسکو

مواد اولیه مورد نیاز در طرز تهیه پیتزا ناپولیتن یا ناپولی به شکل اصیلش خمیر پیتزا، سیر، پنیر موزارلا و پارمسان، پوره گوجه‌فرنگی و چند برگ ریحان است.

3-    پیتزا سیسیلی (Sicilian pizza )

پیتزا سیسیلی برای اولین بار در سیسیل ایتالیا طبخ شد. سیسیل جزیره‌ای در مرکز دریای مدیترانه و جنوب شبه‌جزیره ایتالیا است. این پیتزا در ایتالیا شکل‌گرفته و در امریکا به تکامل رسید. طرز تهیه پیتزای سیسیلی در نوع ایتالیایی دارای ترکیب اصلی سس گوجه‌فرنگی، پیاز، سبزیجات، ماهی کولی و خرده‌های نان است.

پیتزا سیسیلی

نوع آمریکایی این پیتزا نیز شبیه به پیتزا شیکاگو یا پیتزا دیپ دیش بوده؛ یعنی با خمیر ضخیم‌تر و حجیم‌تر آماده می‌شود که تقریباً آن را متفاوت از نوع ایتالیایی می‌کند.

4-    پیتزا کواتروستاجونی (Quattro stagioni)

یکی دیگر از انواع محبوب پیتزا ایتالیایی، کواتروستاجونی (به معنی چهار فصل) است. شما طرز تهیه پیتزا ۴ فصل را می‌دانید؟ این پیتزا در فست‌فودهای زیادی درست می‌شود، با این تفاوت که مواد اولیه آن شاید با نمونه ایتالیایی‌اش کمی متفاوت باشد.

پیتزا کواتروستاجونی یا پیتزا ۴ فصل ایرانی

پیتزا کواتروستاجونی یا پیتزا ۴ فصل به گونه‌ای است که مواد روی آن، به چهار بخش تقسیم می‌شود و هر کدام فصل متفاوتی از سال را نشان می‌دهند. گاهی اوقات، این “فصل‌ها” با نوارهای نازکی از خمیر پیتزا جدا می‌شوند. در بخش فصل بهار از کنگر فرنگی و زیتون، در بخش تابستان از فلفل، موزارلا، در بخش پاییز از گوجه، در زمستان از تخم‌مرغ و قارچ آب‌پز استفاده می‌کنند.

 

5-    پیتزا مارینارا (Pizza Marinara)

پیتزا مارینارا

مارینارا یک پیتزای ناپلی است که روی آن گوجه‌فرنگی، پونه کوهی، سیر، روغن زیتون و ریحان تازه وجود دارد. نام آن برگرفته از آن است که غذای اصلی ماهیگیران ناپولی بود. طی سال‌ها طرز تهیه پیتزا مارینارا دچار تغییراتی شده است. اما هنوز هم از پیتزاهای اصیل و پرطرفدار است.

 

6-    پیتزا پوگلیس (Pizza Pugliese)

پیتزا پوگلیس

همان‌طور که از نام این پیتزا پیداست، این پیتزای کلاسیک ایتالیایی به نام منطقه پوگلیا (Puglia) نام‌گذاری شده است. در ساده‌ترین شکل، خمیر پیتزا با سس گوجه‌فرنگی، موزارلا و حلقه‌های پیاز قرمز پوشانده می‌شود. در طرز تهیه پیتزا پوگلیس، تغییرات معمولی مثل جایگزینی موزارلا با پنیرهای دیگر یا افزودن مواد دیگری اتفاق می‌افتد.

7-    پیتزا کاپریچوزا (Pizza capricciosa)

پیتزا کاپریچوزا از پایه پیتزا مارگاریتا تشکیل شده است که به آن پروسوتو کرودو، قارچ و کنگر فرنگی اضافه می‌شود. با این حال، بسته به منطقه ایتالیا، می‌توان مواد دیگری مانند زیتون سیاه که بسیار رایج است، یا تخم مرغ که می‌تواند خام یا آب پز باشد، اضافه کرد.

پیتزا کاپریچوزا

در طرز تهیه پیتزا کاپریچوزا گفته شده که این پیتزا باید در فر هیزمی بپزد تا زیاد برشته نشود. جالب اینجاست که تنها چیزی که آن را از پیتزا کواتروستاجونی متمایز می‌کند، نحوه چیدمان مواد است.

 

8-    پیتزا ورونز (Pizza Veronese)

پیتزاها ایتالیایی به‌مرور زمان در مناطق مختلف دستخوش تغییراتی شده و از حالت اولیه خود در دوران باستان خارج شده‌اند. طرز تهیه پیتزا ورونز بسیار شبیه پیتزا ناپلی و فوکاچیا است. برای تهیه این پیتزا به پنیر موزارلا، پنیر مونته ورونز، روغن زیتون، نمک، سس گوجه‌فرنگی و ادویه نیاز داریم.

پیتزا ورونز

این پیتزا را می‌توان در فر و تابه درست کرد؛ اما اصل این پیتزا در تابه با حرارت بسیار کمی تهیه می‌شود.

9-    پیتزا کواترو فورمنی (Pizza quattro formaggi)

نوعی پیتزا ایتالیایی است و همان‌طور که از نامش پیداست، ترکیبی از چهار نوع پنیر است. به طور سنتی، پنیرها باید موزارلا و سه پنیر محلی دیگر، بسته به منطقه، مانند گورگونزولا، فونتینا و پارمیجانو – رجیانو باشند. ترکیب پنیرها طعمی غیرعادی و منحصربه‌فرد به پیتزا می‌دهد که مورد علاقه طرفداران پنیر در سراسر جهان است.

پیتزا کواتروفورمنی

در صورت تمایل، پیتزا را می‌توان با افزودن ریحان و گوجه‌فرنگی غنی کرد. اما می‌توان آن را بدون گوجه هم درست کرد. به پیتزا چهار پنیر، پیتزای سفید هم می‌گویند.

10-  پیتزا کالزونه (Calzone pizza)

نکته‌ای که این نوع پیتزا را منحصربه‌فرد می‌کند، ظاهر آن است. این پیتزا را به صورت نیم‌دایره درست می‌کنند. در واقع با تا کردن یک پیتزا با سایز عادی، شکل می‌گیرد. کالزون در لغت به معنای ساق شلوار است و هدف از نام‌گذاری این پیتزا آن است که بتوان آن را هنگام راه رفتن یا ایستادن خورد.

پیتزا کالزونه

موادی که درطرز تهیه پیتزا کالزونه استفاده می‌شود شامل، پنیرریکوتا، پارمزان، موزارلا، سالامی و فلفل سیاه است.

تفاوت پیتزا ایتالیایی و آمریکایی

فرق پیتزای ایتالیایی و آمریکایی در ضخامت خمیر، سس پیتزا، حجم و نوع مواد داخل پیتزا و روش پخت این پیتزاهاست.

در پیتزا ایتالیایی، خمیر پیتزا نازک است و سس پیتزا اغلب از پوره گوجه، روغن زیتون، ریحان و سیر درست می‌شود. در این پیتزا از یک یا دو ماده برای داخل پیتزا استفاده می‌کنند و در بهترین و اصیل‌ترین روش داخل تنور می‌پزند.

پیتزا آمریکایی

در پیتزا آمریکایی، ضخامت خمیر زیاد و خمیر پف‌دار و حجیم است که باعث می‌شود به مواد بیشتری برای پر کردن آن نیاز باشد. برای این پیتزا اغلب سس‌های تند و غلیظ استفاده می‌شود. در نتیجه گوشت و سبزیجات و پنیر بسیاری داخل آن می‌ریزند. برای پخت این پیتزا نیز از فرصنعتی استفاده می‌شود.

حرف آخر

این همه پیتزا متنوع شما را هم به هوس انداخت؟ حالا که این‌طور است چرا با سفارش غذا آنلاین، از میان انواع پیتزا رستورانی، یک پیتزا ایتالیایی خوشمزه را امتحان نمی‌کنید؟

البته شاید بخواهید با طرز تهیه انواع پیتزا، یاد بگیرید چطور در خانه پیتزا درست کنید. درست کردن یک پیتزا ایتالیایی اصل، غیر ممکن نیست و حتی می‌توان گفت، آسان و لذت بخش هم هست. به‌خصوص وقتی که همه‌ی این پیتزاها را نمی‌توان در فست‌فودها و رستوران‌ها پیدا کرد؛ آن وقت بد نیست خودمان دست به کار شویم. این 10 پیتزا تمام پیتزاهای ایتالیا نیستند؛ ولی بهتر است با همین 10 تا شروع کرده و طعم‌های جدید را امتحان کنید.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود