آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • درمان عروس هلندی افسرده
    درمان افسردگی عروس هلندی شهریور 17, 1403
  • طرز تهیه رولت مرغ
    طرز تهیه رولت مرغ مجلسی شهریور 17, 1403
  • مرغ پرتقالی
    طرز تهیه مرغ پرتقالی شهریور 17, 1403
صفحه پیدا نشد!
بهترین نوشیدنی برای سرد مزاج ها
انواع نوشیدنی ها
2.5/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

با بهترین نوشیدنی برای سرد مزاج ها آشنا شوید

مینا اسماعیل بیگی 06 اسفند 1401 6 دقیقه

طب سنتی معتقد است که مزاج انسان‌ها به سه دسته گرم، معتدل و سرد تقسیم بندی می‌شود. همانطور که مزاج‌ها متفاوت هستند، بدون شک رژیم‌های غذایی این افراد در خوراکی ها و نوشیدنی‌ها نیز متفاوت است. برای مثال افراد با مزاج سردتر نمی‌توانند از نوشیدنی‌ها و غذاهای افراد با مزاج گرم استفاده کنند و بالعکس. توصیه اصلی این است که برای داشتن سلامتی و همینطور اندامی متناسب، حتما از مواد غذایی مناسب با مزاج خود استفاده کنید. این مطلب در مورد بایدها و نبایدهای سرد مزاج‌ها و نوشیدنی‌های مخصوص آنها خواهد بود. پس اگر سرد مزاج هستید، مطلب بهترین نوشیدنی برای سرد مزاج ها را در ادامه مطالعه کنید.

سرد مزاج ها و نکاتی در رابطه با آن ها

افرادی که مزاج سردی دارند ساختار بدنی متفاوتی نیز خواهند داشت. نکته مهم اینجاست که سرد مزاج‌ها به دو دسته سرد و تر و سرد و خشک تقسیم می‌شوند. سرد مزاج‌های بلغمی طبع سرد و تر دارند و سرد مزاج‌های سوداوی طبع سرد و خشکی دارند. افراد با مزاج سرد و بلغمی، رطوبت بدن بالایی داشته، اشتهای خوبی دارند و مستعد چاقی هستند. اما سوخت و ساز بدنشان کم است و بیشتر در قسمت زانو با مشکلات زیادی مانند ورم روبرو هستند. همچنین پف زیر چشم و دیسک کمر نیز از دیگر مشکلات آنها بشمار می‌رود.

افراد سرد مزاج سوداوی کم خون هستند، پوست تیره رنگی دارند، کم حرف می‌زنند و حتی در تابستان نیز احساس سرما می‌کنند. بیشترین اندام‌های داخلی و مشکلاتی که افراد سرد مزاج با آن روبرو هستند و بیماری‌هایی که با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند در قسمت‌های معده، کبد، رحم، مغز و مشکل ریزش مو است. ما در ادامه نوشیدنی‌هایی را که برای سرد مزاج ها مناسب هستند به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین نوشیدنی برای سرد مزاج ها

نوشیدنی‌های مناسب برای سرد مزاج‌ها

بهترین نوشیدنی برای سرد مزاج‌ها شامل لیست زیر است:

شربت زعفران، آب هویج، چای ماسالا، آب گیلاس، آب انبه، شربت‌هایی که طبع گرمی دارند. عرقیات مختلف با طبع‌های گرم، آب سیب شیرین، شربت عسل یا عسلاب، آب انگور، شیره انگور، آب انجیر، شیره انجیر، آب بالنگ و شیره خرما و همچنین دمنوش‌هایی مانند چای کوهی، دمنوش به لیمو، دمنوش مرزنجوش، دمنوش بابونه، دمنوش دارچین، دمنوش اسطوخودوس، دمنوش زنجبیل، دمنوش گل گاوزبان، دمنوش بهارنارنج، دمنوش بادرنجبویه و غیره است که همگی برای افراد با مزاج سرد توصیه شده و مفید هستند.

بهترین نوشیدنی در میان انواع نوشیدنی برای سرد مزاج‌ها

اگر قرار باشد به عنوان بهترین نوشیدنی برای سرد مزاج‌ ها یک نوشیدنی را به شما معرفی کنیم بدون شک آن چای ماسالا خواهد بود. بقیه نوشیدنی‌هایی که به شما معرفی کردیم مفید هستند اما به تنهایی باید آنها را تهیه کنید. ولی چای ماسالا یک دمنوش گیاهی ترکیبی است که تمام مواد استفاده شده در آن برای افراد سرد مزاج مفید و مناسب است. چای ماسالا معطر و خوشبو بوده و از ترکیب دارچین، هل، میخک، زنجبیل، فلفل سیاه و دانه‌های گیاهی تشکیل شده است. حتی اگر سرماخوردگی داشته یا بینی شما گرفته باشد، این چای می‌تواند راه تنفس شما را باز کند.

پیشنهاد می کنیم برای اطلاع بیشتر از خواص میخک به بلاگ اسنپ فود رجوع کنید.

چای ماسالا به دلیل وجود مواد گیاهی مفید و مغذی قادر است سطح سیستم ایمنی بدن را بالا برده و انرژی از دست رفته را به شما بازگرداند. همچنین آنتی اکسیدان‌های بسیار زیادی دارد و کمک می‌کند تا هضم غذای شما آسان‌تر انجام شود. این چای خوشبو و معطر را می‌توانید به عنوان صبحانه یا عصرانه و حتی میام وعده، استفاده کنید. یک نوشیدنی گرم که از ترکیب ادویه جات، آب، شیر، شکر و پودر چای سیاه تهیه می‌شود نحوه تهیه بسیار آسانی دارد و تنها در ۱۰ دقیقه آماده خواهد شد.

خواص ترکیبات چای ماسالاخواص ترکیبات چای ماسالا

همانطور که گفتیم به عنوان بهترین نوشیدنی برای سرد مزاج ها چای ماسالا از ترکیبات مختلفی تهیه شده است.

  • ترکیب اول دارچین است که گرم، معطر و چوبی بوده و خواص ضد قارچی و ضد باکتری فراوانی دارد. ضمن اینکه یک آنتی اکسیدان بی‌نظیر هم محسوب می‌شود.
  • دومین گیاه زنجبیل است که یک گیاه گرم کننده بدن بوده و آن را رنده شده یا له شده استفاده می‌کنند. زنجبیل برای حالت تهوع در زمان صبح نیز مفید است. ضمن اینکه ضد التهاب و ضد میکروب بوده و در هضم غذا نیز تاثیر زیادی دارد.
  • گیاه معطر بعدی میخک شیرین و تند، اما ملایم است. بکار بردن میخک در این نوشیدنی طعم متفاوتی به چای ماسالا می‌دهد. ضمن اینکه ضد میکروب است و یکی از آنتی اکسیدان‌های قوی به حساب می‌آید.
  • پس از آن به هل می‌رسیم. دانه هل با رایحه دوست داشتنی که دارد شما را مجذوب خود می‌کند. همچنین دانه هل طبیعت گرمی دارد و برای افراد با مزاج سرد مفید است. شما می‌توانید پوست سبز آن را جدا کرده و بعد از خرد کردن یا آسیاب کردن، آن را به چای خود اضافه کنید. همچنین هل نفس را خوشبو کرده و در هضم غذا نیز به شما کمک خواهد کرد.

البته در برخی از دستور تهیه‌های چای ماسالا از علف لیمو برگ نعنا و ادویه جات معطری مانند دانه رازیانه، فلفل سیاه، جوز هندی و فلفل بلند نیز استفاده می‌شود. در دستور تهیه هندی این چای از ریشه گیاه شیرین بیان و گیاهانی مانند آیورودا و همچنین آشواگاندا نیز نام برده شده است.

طرز تهیه چای ماسالا

در این قسمت طرز تهیه چای ماسالا، بهترین نوشیدنی برای سرد مزاج ها را با هم مرور خواهیم کرد.

  • مرحله اول: برای تهیه این چای شما به دانه هل سبز، فلفل سیاه، میخک، رازیانه، چوب دارچین، زنجبیل خشک شده، چای سیاه، شکر، آب و شیر احتیاج خواهید داشت. در طرز تهیه این چای کافیست که دانه‌های هل، میخک، فلفل سیاه، رازیانه، تکه‌های زنجبیل و چوب دارچین یا پودر دارچین را در هاون ریخته یا در آسیاب قرار دهید و خوب آنها را خرد کنید. دقت کنید که این ترکیبات نباید پودر شود و باید در نهایت همه مواد را به دانه‌هایی زبر و ریز تبدیل کنید.
  • مرحله دوم: بعد از این مرحله شما در یک قابلمه آب ریخته و اجازه دهید به جوش آمده و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید. می‌توانید در این ترکیب از جوز هندی، برگ نعنا و یا علف لیمو هم استفاده کنید. بعد از آن آب جوش آمده و قل زده با این ادویه‌جات و گیاهان را ۲ دقیقه تا ۳ دقیقه در حالت جوشیدن نگه دارید.
  • مرحله سوم: سپس شکر را اضافه کنید. اگر تمایل داشتید چای شما شیرین باشد می‌توانید مقدار شکر را زیاد کنید. میزان کم یا زیاد کردن اندازه شکر به ذائقه شخصی شما بستگی دارد. در ادامه کمی چای سیاه به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا با مواد مخلوط شود.
  • مرحله چهارم: بعد از گذشت یک دقیقه عطر چای شما فضا را پر خواهد کرد. حرارت را خاموش کرده درب ظرف را ببندید و اجازه بدهید 2 دقیقه تا ۴ دقیقه چای شما دم بکشد. سپس شیر داغ را به آن اضافه کرده و از صافی رد کنید و نوش جان کنید.

این چای کاملا طبیعی و گیاهی است و می‌توانید برای تهیه آن از شیر بادام، شیر سویا یا حتی شیر بادام هندی هم استفاده کنید. دقت کنید که اگر تصمیم گرفتید از شیر سویا استفاده کنید حتما باید این شیر را بعد از اضافه کردن به مخلوط خود، ۲ دقیقه تا ۳ دقیقه با سایر مواد بجوشانید. فراموش نکنید که در مرحله آخر باید چایی را از صافی عبور دهید و مستقیما به فنجان خود منتقل کنید. در نهایت این چای را با کوکی یا بیسکویت‌های مورد علاقه خود نوش جان کنید.

نوشیدنی‌های مضر برای سرد مزاج‌هانوشیدنی‌های مضر برای سرد مزاج‌ها

از نوشیدنی‌ها و موادی گفتیم که برای سرد مزاج‌ها مفید هستند و اجازه بدهید در تکمیل مطلب خود در مورد نوشیدنی‌هایی که برای سرد مزاج‌ها مضر هستند نیز صحبت کنیم. استفاده نکردن از این نوشیدنی‌ها به شما کمک می‌کند تا مزاج سرد خود را کنترل کنید و با تحریک نکردن طبع سرد خود، سلامت بدنتان را حفظ کنید. نوشیدنی‌هایی مانند آب زردآلو، آب هندوانه، آب هلو، آب شلیل، آب نارنگی، آب شفتالو، آب آلبالو، آب توت فرنگی، آب پرتقال، آب نارنج،آب آناناس، آب لیمو ترش، آب گریپ فروت، آب زرشک، آب شاتوت، آب تمشک، آب انار هم ترش و هم شیرین، قهوه، گلاب، عرق کاسنی، عرق بیدمشک، انواع مختلف سرکه‌ها و همینطور شیر و لبنیاتی که از گاو تهیه می‌شوند، همگی برای افراد سرد مزاج مضر هستند.

سرد مزاجی به‌راحتی قابل درمان است

در این مطلب به شما گفتیم که چطور با رعایت کردن رژیم غذایی و استفاده از نوشیدنی‌های مفید و حذف کردن نوشیدنی‌های مضر، می‌توانید طبیعت بدن خود را به تعادل رسانده و سرد مزاجی را در بدن خود درمان کنید. در این بین بهترین نوشیدنی برای سرد مزاج ها در میان تمام نوشیدنی‌های نامبرده شده، چای ماسالا بود که مواد اولیه و طرز تهیه آن را برای شما شرح دادیم. چای ماسالا یک مجموعه کامل از تمام گیاهان و ادویه جاتی است که سرد مزاج‌ها مجاز به استفاده آنها هستند. به همین دلیل این نوشیدنی از جمله بهترین نوشیدنی‌ها برای افراد با مزاج سرد به حساب می‌آید. دمنوشی که ریشه در کشور هندوستان دارد اما برای تمام افراد سرد مزاج، در تمام دنیا مفید، کاربردی، سلامت و قابل استفاده خواهد بود.   برای سفارش انواع دمنوش‌ها می‌توانید از طریق عطاری آنلاین  اقدام به خرید کرده و درب به محل موردنظر تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2711 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود