مهار چالش تهوع بارداری با معجزه تغذیه مناسب

به این مقاله امتیاز دهید

تهوع بارداری یکی از مشکلات شایع مادران در دوره بارداری است.

دوران بارداری، دوره‌ی پرفراز و نشیبی است که مادران باردار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. از لحظه آغاز بارداری تا تولد نوزاد، تغییرات بسیاری در بدن مادر ایجاد می‌شود. در کنار جلو آمدن شکم که آشکارترین نشانه بارداری است، مادران باردار تغییرات سطح هورمون‌ها را تجربه می‌کنند که می‌تواند اثرات مختلفی بر خلق و خوی آن‌ها داشته باشد.

گاهی بی‌قرار و بی‌تاب می‌شوند. استرس و اضطراب و افکار پریشان به سراغشان می‌‌آید. علاوه بر همه‌ی تغییرات خلقی، تغییرات تا جایی پیشرفت می‌کند که در ماه‌های آخر مادر باردار نمی‌تواند بعضی از کارهای شخصی را که قبلاً انجام می‌داد را به آسانی انجام دهد. مثلاً ممکن است برای بستن بند کفش‌هایش هم نیاز به کمک داشته باشد.

همه این‌ها باعث شده تا دوران بارداری در کنار شادی داشتن یک فرزند، تنش‌ها و چالش‌هایی را نیز برای مادران باردار به همراه داشته باشد. البته بسیاری از این چالش‌ها را می‌توان به آسانی مدیریت کرد. فقط کافی است تا خانم‌های باردار روش درست رویارویی با این مسائل را بدانند. آن وقت است که می‌توانند یک بارداری کم دردسر را سپری کنند و علاوه بر سلامتی جنینشان، سلامت روحی و جسمی خودشان را هم تضمین کنند.

 

تهوع در بارداری؛ چالشی از آغاز!

یکی از مشکلاتی که عمده مادران باردار با آن رو به رو می‌شوند، حالت تهوع در دوران بارداری است. این حالت شایع در مادران باردار، به دلیل افزایش سطح هورمون‌ها ایجاد می‌شود‌.

این حالت تهوع عموماً در صبح‌ها بیشتر است و ممکن است در طول روز نیز گریبان گیر آن‌ها باشد. این مشکل را تا حد زیادی می‌توان به کمک تغذیه مناسب کنترل کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به شما بیاموزیم که چه رژیم غذایی می‌تواند در این دوران به مادران باردار کمک کند.

شاید بپرسید این حالت تهوع دوران بارداری از چه زمانی آغاز می‌شود؟ باید بگوییم که این موضوع در بارداری‌های مختلف متفاوت است ولی برخی از مادران باردار تقریباً از روزهای آغازین بارداری این حالت تهوع را تجربه می‌کنند. می‌توان گفت که این حالات معمولاً از روزهای بین اولین تا دومین پریود از دست رفته ظاهر می‌شوند و تا ۱۴ هفته پس از آخرین قاعدگی ادامه می‌یابند و پس از آن تقریباً در ۱۶ هفتگی به نظر می‌آید که رفته‌رفته احساس بهتری پیدا می‌کنند.

 

چه عواملی می‌تواند احتمال تهوع دوران بارداری را افزایش دهد؟

۱. این حالت‌ها در مادرانی که بارداری اولشان را تجربه می‌کنند، شایع‌تر است.

۲. تحقیقات نشان داده مادرانی که جنین دختر در رحم دارند، بیشتر به تهوع بارداری دچار می‌شوند.

۳. به دلیل افزایش هورمون‌های بارداری به سطح بالاتر در بارداری‌های دوقلو، این مادران ممکن است حالت تهوع بیشتری را تجربه کنند.

۴. یکی از تاثیرگذارترین عوامل در حالت تهوع بارداری، تغذیه‌ است. مادران بارداری که تغذیه نامناسب دارند. بیشتر از سایرین به حالت تهوع دوران بارداری گرفتار می‌شوند.

 

 

برای کاهش حالت تهوع در دوران بارداری چه راهکار‌هایی مؤثر است؟

خب خوشبختانه برای کاهش این حالات در دوران بارداری، راه‌های مختلفی وجود دارد که مادران باردار بسته به شرایط، می‌توانند از آن‌ها کمک بگیرند. در ادامه چند مورد از این روش‌ها را برای شما آماده کرده‌ایم.

 

۱. یکی از مهم‌ترین کارهایی که خانم‌های باردار در این زمینه می‌توانند انجام دهند، بهبود وضعیت تهویه خانه است. برای مثال هنگام آشپزی کردن، بوی ادویه و غذاهای مختلف ممکن است برای مادران باردار آزاردهنده باشد. در این زمان بهتر است پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تنفسی عوض شود.

 

۲. بهتر است خانم‌های بارداری از موادی که باعث تحریک و ایجاد حس تهوع در آن‌ها می‌شود دوری کنند. مواد شیمیایی مانند انواع عطر و ادکلن، همچنین گرما و رطوبت می‌تواند از عوامل محرک این وضعیت باشند.

 

۳. عدم استراحت کافی نیز می‌تواند یکی از عواملی باشد که باعث ایجاد حس تهوع‌ در دوران بارداری شود؛ بنابراین به مادران باردار توصیه می‌کنیم تا استراحت کافی داشته باشند.

 

۴. داشتن یک رژیم غذایی مناسب و رعایت کردن اصول مربوط به تغذیه می‌تواند تأثیر بسزایی در بهبود تهوع بارداری داشته باشد. در ادامه این مطلب به موارد مرتبط با تغذیه درست و اصولی در دوران بارداری اشاره می‌کنیم.

 

برای کنترل تهوع بارداری داشتن یک برنامه غذایی مناسب ضروری است.

۵. نوشیدن آب یا مایعات دیگر به میزان ۸ تا ۱۰ لیوان در طول روز می‌تواند بدن شما را هیدراته نگه دارد و به رفع مشکلات ناشی از تهوع بارداری کمک می‌کند.

 

رعایت چه مواردی در خصوص تغذیه مادران‌های باردار به کاهش تهوع بارداری کمک می‌کند؟

۱. غالباً حالت تهوع با ورود غذا به معده منافات دارد. تهوع بارداری در این مورد استثنا محسوب می‌شود و نشانه‌های آن با تغذیه مناسب بهبود می‌یابد؛ بنابراین بهتر است که مادران باردار برای طولانی‌مدت گرسنه نمانند. همچنین توصیه می‌کنیم در خوردن غذا اعتدال را رعایت کنند و از خوردن غذای زیاد و چرب و نامناسب نیز پرهیز کنند.

 

۲. وعده‌های غذایی را افزایش دهید. این کار به مادران باردار کمک می‌کند تا حجم غذای کمتری را در وعده‌های بیشتر میل کنند. این باعث می‌شود تا هضم غذا آسان‌تر شود. همچنین مادران باردار در طول روز احساس گرسنگی نمی‌کنند. سبکی معده و گرسنه نماندن، باعث کاهش حالت تهوع در این دوران می‌شود.

 

۳. به مادران باردار توصیه می‌کنیم که در زمان خوردن غذا از نوشیدن مایعات زیاد پرهیز کنند. این کار علاوه بر ایجاد مشکل در هضم غذا، ممکن است باعث حالت تهوع در مادران باردار شود.

 

۴. به مادران باردار پیشنهاد می‌کنیم در دوران بارداری از خوردن غذاهای تند و سرخ‌کرده خودداری کنند. رعایت این موارد می‌تواند در کم شدن حالت تهوع در این دوره مؤثر باشد. همچنین توصیه می‌شود که مادران باردار از مصرف نوشابه‌های گازدار، کافئین و الکل نیز خودداری کنند.

 

۵. بعضی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌توانند در دوران بارداری، برای مادران، حالت تهوع ایجاد کنند. به همین دلیل در صورت بروز چنین مشکلی، بهتر است حتماً با پزشک مشورت شود تا در صورت نیاز، نوع مکمل‌ها و ویتامین‌ها تغییر کند.

 

 

کاهش حالت تهوع بارداری با رعایت چند نکته ساده!

۱. به خانم‌های باردار پیشنهاد می‌کنیم پیش از اینکه صبح‌ها از  رختخواب خارج شوند، چند تکه بیسکویت یا نان خشک میل کنند و بعد از دقایقی برای صرف یک صبحانه سبک از رختخواب خارج شوند. این کار باعث می‌شود تا احساس تهوع در دوران بارداری کاهش پیدا کند.

 

۲. خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات پیچیده، مانند بیسکویت نمکی، نان خشک، نان برشته یا نان سوخاری می‌تواند باعث کاهش تهوع شود.

مصرف میوه و سبزی‌ها در دوران بارداری به کنترل حالت تهوع کمک می‌کند.

۳. مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین ب ۶ هستند، مانند گوشت، شیر، تخم مرغ، غلات و حبوبات  می‌تواند در کاهش تهوع مؤثر باشد.

 

۴. یکی از مواد غذایی که می‌تواند در دوران بارداری، حال شما را بهتر کند و از حالت تهوع در این دوران بکاهد، زنجبیل است. استفاده از مواد غذایی حاوی زنجبیل در این دوران می‌تواند به شما کمک کند تا حال بهتری داشته باشید و این دوران را با تنش کم‌تری پشت سر بگذارید. پس اگر باردار هستید و حالت تهوع بارداری به سراغتان می‌آید، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای رفع این حالات از خوراکی‌های حاوی زنجبیل مانند شیرینی یا چای زنجبیلی استفاده کنید.

 

۵. مصرف میوه‌‌ها می‌تواند در کاهش حالت تهوع دوران بارداری تأثیر بسزایی داشته باشد. مثلاً مصرف انار در این دوران می‌تواند به کاهش تهوع کمک کند. سیب و به از دیگر میوه‌های کاهش دهنده حالت تهوع است. بوییدن لیموترش و چشیدن مزه آن نیز می‌تواند برای تهوع دوران بارداری کارساز باشد.

 

 

زنگ خطر مراجعه به پزشک در مواجهه با تهوع بارداری

همان‌طور که گفتیم تهوع بارداری مسئله‌ای رایج است که معمولاً تا هفته ۱۳ هم و گاهی طولانی‌تر اتفاق می‌افتد؛ اما اگر مادران باردار هم‌زمان با تهوع علائمی مانند کم شدن حجم ادرار و تیره شدن رنگ آن، احساس سرگیجه و ضعف هنگام ایستادن، افزایش ضربان و تپش قلب، بالا آوردن مایعات و وجود خون در استفراغ  را تجربه کردند، حتماً باید  در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

در صورتی که در دوران بارداری و به خاطر تهوع و استفراغ، بدن مادر باردار آب زیادی را از دست بدهد و یا دچار کاهش وزن شدید در این دوره شود، خطر سقط جنین در این مادر باردار افزایش می‌یابد و حتماً باید به پزشک رجوع کند.

 

کنترل تهوع بارداری آسان‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید!

در این مقاله از علل بروز تهوع بارداری گفتیم. به طور خلاصه در این خصوص گفتیم که تغییر سطح هورمون‌ها و تغذیه نامناسب از جمله مواردی است که باعث بروز تهوع بارداری می‌شود. همچنین روش‌هایی را معرفی کردیم تا با بهره‌گیری از آن بتوان تهوع بارداری را کنترل کرد. برای مثال پرهیز از خوردن غذاهای سنگین و چرب و یا تقسیم کردن وعده‌های غذایی اصلی به وعده‌های کوچک‌تر با تعداد بیشتر می‌تواند در این دوره باعث کاهش تهوع بارداری شود.

در ادامه از مواد غذایی نام بردیم که مصرف آن‌ها می‌تواند در کنترل این شرایط مؤثر باشد. میوه‌ها، کربوهیدرات‌های پیچیده، از جمله خوراکی‌هایی هستند که می‌توانند به شما در این دوره کمک کنند.

در آخر در مورد علائمی گفتیم که در صورت مشاهده آن‌ها حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

بنابراین شما می‌توانید با استفاده از مواد غذایی که در این مطلب به آن اشاره کردیم، در کنار بایدها و نباید‌های دیگری که گفته شد، دوران بارداری آسان‌تری را داشته باشید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در خصوص تغذیه در دوران بارداری می‌توانید از مطالب جینسینگ در بارداری و تغذیه در زمان بارداری بهره ببرید و با آگاهی بیشتری نسبت به این دوره، وارد آن شوید.

 

نظرات کاربران