آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
تغذیه سالم
4/5 - (9 امتیاز)
3

خواص تخم مرغ؛ در هفته چند بار تخم مرغ بخوریم؟

ترمه افضلی 29 اسفند 1401 7 دقیقه

بسیاری از ما از زمان کودکی با تخم مرغ درگیری‌های زیادی داشته‌ایم: یا از آن‌ متنفر بودیم و والدین‌مان ما را مجبور به خوردن آن می‌کردند؛‌ یا آنکه برعکس، والدین‌مان باید تخم مرغ خوردن‌مان را کنترل می‌کردند.

تخم‌ مرغ؛ غذایی ضروری برای کودکان.

این موضوع معمولا تا زمان بزرگ‌سالی نیز ادامه پیدا می‌کند! بنابراین بیایید نگاهی به خواص تخم مرغ داشته باشیم و در ادامه، ببینیم در هفته چند بار باید این غذا را مصرف کنیم؟ با ما همراه باشید.

 

خواص تخم مرغ

بسیاری از متخصصان تغذیه، تخم مرغ را به عنوان غذای کامل معرفی می‌کنند. دلیل این توصیف آن است که تخم مرغ از ویتامین‌های بسیار متنوع و زیاد، همچنین مواد معدنی مختلفی نظیر‌ فسفر، سلنیوم، زینک، در کنار چربی‌های مفیدی نظیر اسید چرب امگا 3 و کلسترول خوب (HDL) و بسیاری مواد مفید دیگر بهره می‌برد. دلیل مهم‌تر این نام‌گذاری، بهره‌مندی تخم مرغ از پروتئین کامل، آن هم در مقادیر زیاد است!

به همین دلیل می‌توان آن را به طور روزانه در رژيم غذایی مصرف کنید و از خواص بی‌نظیر آن برای سلامتی و سیرکنندگی بالای آن بهره ببرید. از جمله ويتامين هاي موجود در تخمه مرغ می‌توان به این موارد اشاره کرد: ویتامین A، اسید فولیک، ویتامین B2، ویتامین B5، ویتامین B12، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K و ویتامین B6. 5 ویتامین اول این لیست به مقادیر زیاد در تخم مرغ یافت می‌شوند و شما می‌توانید آن را به عنوان یکی از منابع مهم خود برای دریافت روزانه ویتامین‌های گفته شده در نظر بگیرید.

خواص تخم مرغ اما به ویتامین‌های آن منحصر نمی‌شود‌؛ موضوع مهم‌تر، پروتئین آن است: گفته می‌شود که یک تخم مرغ بزرگ در خود 6.3 گرم پروتئین کامل دارد. پروتئین کامل در واقع به مجموعه آمینواسیدهایی گفته می‌شود که بدن شما به آن‌ها نیاز دارد. بنابراین شما با خوردن تخم مرغ خواهید توانست تمامی پروتئین‌های موردنیاز خود را تأمین کنید و این یکی از شگفت‌انگیزترین خواص تخم مرغ به حساب می‌آید. در ادامه فواید و مضرات زرده و سفیده تخم مرغ را به نوبت بررسی خواهیم کرد.

فواید و مضرات زرده تخمه مرغ

مهم‌ترین نکته‌ای که باید درباره زرده تخم مرغ بگوییم آن است که: کلسترول موجود در زرده تخم مرغ برای سلامتی مضر نیست! در حقیقت دو نوع کلسترول متفاوت وجود دارد: کلسترول بد و کلسترول خوب.

اولی موجب بروز بیماری‌های قلبی و سکته و مشکلات عروقی می‌شود؛‌ اما کلسترول خوب این‌گونه نیست و وجود آن برای سلامتی ضروری است. برخلاف تصور عمومی ایرانیان، کلسترول موجود در تخم مرغ از نوع کلسترول خوب است. بنابراین مصرف تخم مرغ موجب بروز حمله قلبی نمی‌شود.

زرده تخم مرغ را نباید از رژیم خود حذف کنید.

بسیاری مواقع پیشنهاد می‌شود که تنها سفیده تخم‌ مرغ را مصرف کنید، چراکه زرده آن مضر است. اما باید بدانید که به هیچ عنوان این‌گونه نیست و زرده تخم مرغ برای سلامتی شما بسیار مفید خواهد بود! وجود  مقادیر بالایی کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و زینک در تخم مرغ در کنار بسیاری از ویتامین‌هایی که در بخش قبلی معرفی کردیم، باعث شده تا زرده تخم مرغ نه‌تنها مضر نباشد، که ماده‌ای ضروری برای سلامتی شما به حساب بیاید.

 

تخم مرغ و کلسترول

در بالا گفتیم که بسیاری ایرانیان معتقدند تخم مرغ برای قلب خطرناک است، چراکه کلسترول آن بالاست. جالب است بدانید که تخم مرغ نقش مهمی در کاهش خطر بیماری‌های قلبی ایفا می‌کند! تخم مرغ از دو راه این کار را انجام می‌دهد:

۱. کلسترول خوب یا HDL به مقادیر بالایی در تخم مرغ وجود دارد؛ این ماده برای حفظ سلامت عروق و قلب شما ضروری بوده و مصرف آن می‌تواند ریسک بروز حملات قلبی و بسیاری از مشکلات عروقی را کاهش دهد.

۲. تخم مرغ سطح تری گلسیرید خون را کاهش می‌دهد؛‌ این موضوع به دلیل وجود مقادیر زیاد امگا 3 و دیگر مواد مفید اتفاق می‌افتد. یکی از عوامل مهم در گرفتگی عروق و سکته قلبی تری گلسیرید بوده و تخم مرغ آن را کاهش خواهد داد.

خواص زرده تخمه مرغ برای کودکان نیز زیاد بوده و این ماده برای رشد استخوان‌های آن‌ها ضروری است. به علاوه زرده تخم مرغ برای سلامت چشم، پوست، مو و متابولیسم بدن کودکان و حتی بزرگ‌سالان مفید بوده و به طور کلی پیشنهاد می‌شود چهار تا شش عدد تخم مرغ در رژيم غذایی کودکان جای داده شود.

 

فواید و مضرات سفیده تخم مرغ

در این قسمت از مقاله بررسی خواص تخم مرغ، نوبت به بررسی سفیده و خواص آن می‌رسد. بسیاری از ما با فواید سفیده تخم مرغ برای بدنسازی آشنا هستیم و می‌دانیم تخم مرغ یکی از منابع اصلی پروتئین کامل برای ورزشکاران است. سفیده کالری بسیار کمی دارد و در عوض پروتئین آن بالاست؛ همین است که برخی متخصصان تغذیه آن را برای کاهش اشتهای افراد چاق به کار می‌برند. کالری کم سفیده و خاصیت بالای سیرکنندگی آن به خوبی می‌تواند در کاهش اشتها مفید عمل کند.

از سوی دیگر میزان چربی سفیده نیز بسیار پایین است. منبع اصلی کالری و چربی در تخم مرغ زرده آن است و سفیده، هر دوی این موارد را به میزان کمی دارد. اما اگر می‌خواهید تخم مرغ را به عنوان وعده اصلی خود مصرف کنید، می‌بایست آن را به طور کامل استفاده کنید و سفیده را به تنهایی نخورید؛ چراکه منبع اصلی مواد معدنی و چربی تخم مرغ زرده آن است و 90 درصد از حجم سفیده را آب تشکیل می‌دهد. بنابراین سفیده به تنهایی برای یک وعده غذایی کامل کفایت نخواهد کرد.

سفیده تخم مرغ با داشتن مواد مغذی و مفید مختلف، تأثیرات مفید زیادی بر بدن شما خواهد داشت؛‌ از جمله این فواید می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

۱. مفید برای سلامت ناخن: اگر ناخن‌هایتان ضعیف و شکننده است، سفیده تخم مرغ برای آن بسیار مفید خواهد بود!

۲. حفظ سلامت مغز:‌ یک ماده مفید برای سلامت مغز، کولین است. این ماده را می‌توانید در مقادیر زیاد در سفیده پیدا کنید.

سفیده تخم مرغ فواید چشمگیری برای بدن شما دارد.

۳. مفید برای سیستم ایمنی بدن:‌ سیستم ایمنی بدن به ویتامین‌ها و آنتی‌ اکسیدان‌های مختلفی نیاز دارد که سفیده از بسیاری از آن‌ها بهره می‌برد.

۴. مفید برای سوخت و ساز بدن: ویتامین‌های موجود در سفیده به بدن شما کمک خواهند کرد سوخت و ساز بدن شما در حالت استاندارد نگه داشته شود و انرژی شما در میانه یا انتهای روز افت نکند.

 

درهفته چندبارتخم مرغ بخوریم

حال به یک سوال مهم می‌رسیم: درهفته چندبارتخم مرغ بخوریم؟ لازم است بدانید که درباره میزان استاندارد مصرف تخم مرغ در یک هفته بحث‌های زیادی وجود دارد و متخصصان تغذیه نیز نظر یکسانی در این زمینه ندارند؛ اما اگر بخواهیم یک عدد که اغلب دانشمندان تغذیه بر روی آن توافق دارند را در نظر بگیریم، آن یک تخم مرغ در روز یا 6 تخم مرغ در هفته است.

اگر شما در هفته 6 عدد تخم مرغ مصرف کنید، هم از مزایای آن به طور کامل بهره می‌برید و هم به خطرات احتمالی ناشی از مصرف زیاد آن دچار نمی‌شوید.

در اینجا یک سوال دیگر را نیز باید بررسی کنیم: آیا مصرف شیرباتخم مرغ مشکلی دارد؟ نمی‌توان گفت مصرف این دو ضرر جدی برای بدن به همراه دارد؛ چراکه در بسیاری از کیک‌ و شیرینی‌ها چنین ترکیبی وجود دارد و اگر ترکیب این دو با یکدیگر خطرناک بود، این مواد خوراکی هرگز به وجود نمی‌آمدند. اما مصرف همزمان تخم مرغ پخته و شیر چه مشکلاتی می‌تواند داشته باشد؟

دو مشکل را می‌توان در اینجا نام برد: ۱. سخت‌هضم بودن هر دوی این‌ها، که می‌تواند شما را دچار مشکلات هاضمه‌ای کند و ۲. این کار زمان فساد شیر و تخم مرغ را تسریع می‌کند. فساد آن‌ها می‌تواند در بدن شما رخ دهد و این موضوع نیز شما را دچار مشکلات گوارشی خواهد کرد.

اگر از شیرهای گیاهی استفاده می‌کنید، خوردن همزمان تخم مرغ و شیر گیاهی مانعی ندارد. در ضمن می‌توانید در مقاله خواص شیر سویا اطلاعات بیشتری درباره خواص این شیر گیاهی کسب کنید.

 

عوارض خوردن زیاد تخمه مرغ

حال که اغلب خواص تخم مرغ را بررسی کردیم می‌توانیم به مضرات آن بپردازیم. مورد اول به مضرات زرده تخمه مرغ آب پز ارتباط دارد؛ باید دانست که اگر زرده تخم مرغ بیش از آب‌پز شود و اصطلاحا زده آن حالت گچی پیدا کند، اولا بسیاری از مواد مغذی آن از بین می‌رود و در ادامه، هضم آن نیز برای معده شما سخت خواهد بود. روش صحیح پخت تخم مرغ این است که ابتدا بگذارید آب جوش بیاید، سپس تخم مرغ را به مدت 9 دقیقه در آب جوش قرار دهید و سپس آن را از آب جدا کنید تا پخت آن ادامه پیدا نکند.

چند مورد دیگر نیز در این زمینه اهمیت دارد:

۱. حساسیت به تخم مرغ: اگر بدن شما واکنش آلرژیک به تخم مرغ نشان می‌دهد، به پزشک مراجعه کنید و بهترین روش مصرف تخم مرغ برای خود را با کمک پزشک پیدا کنید.

آگاهی از مضرات تخم‌ مرغ شما را به سوی مصرف درست آن راهنمایی می‌کند.

۲. میکروب معده: اگر تخم مرغ را خام بخورید و یا آنکه زرده آن بیش از اندازه ناپز باقی بماند، ممکن است دچار میکروب معده شوید. خوردن تخم مرغ عسلی مانعی ندارد؛ اما باید اجازه دهید تا اندازه‌ای زرده تخم مرغ بپزد.

۳. افراد مبتلا به مشکلات کبد و دیابت، لازم است تخم مرغ را با مشورت پزشک خود مصرف کنند.

همه‌چیز درباره خواص تخم‌مرغ!

در این مقاله مهم‌ترین موارد را درباره خواص تخم مرغ بررسی کردیم و امید داریم برای شما مفید واقع شود. شما می‌توانید با سرویس خرید آنلاین محصولات پروتئینی، تخم مرغ و دیگر مواد پروتئینی را بدون نیاز به خارج شدن از خانه خریداری کرده و آن را ظرف مدت‌زمان کوتاهی درب خانه خود دریافت کنید! از همراهی شما متشکریم.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(3 دیدگاه)

یونس
02 مهر 1402

با سلام،مقاله مفیدی بود ولی نه برای ما که هفته ای ۲۲۰ عدد تخم مرغ میخوریم😂😂

ترانه رادمهری
01 مهر 1402

سلام خواص تخم مرغ چیا هستش

  • snappfoodadmin
    01 مهر 1402

    سلام خواص تخم مرغ مواد معدنی مختلف فسفر، سلنیوم، زینک، در کنار چربی‌های مفید اسید چرب امگا 3 و کلسترول خوب (HDL) و بسیاری مواد مفید دیگر را دارد. مهم‌ترین فایده تخم مرغ پروتئین کامل آن است و ويتامين هاي موجود در تخمه مرغ می‌توان به این موارد اشاره کرد: ویتامین A، اسید فولیک، ویتامین B2، ویتامین B5، ویتامین B12، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K و ویتامین B6. 5 هستند

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود