آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
قارچ خواص خارق‌العاده‌ای دارد.
انواع سبزیجات و صیفی جات
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

قارچ؛ خوشمزه‌ای با هزاران خاصیت

ترمه افضلی 21 بهمن 1401 6 دقیقه

قارچ یک گیاه خوراکی خوش طعم است که شامل انواع مختلف و متعددی می‌شود. قارچ در سراسر جهان یافت می‌شود و عموما یکی از اقلام خوراکی پر مصرف در دنیا است. قارچ‌ها ساپروفیت بوده و فاقد سبزینه یا کلروفیل هستند.

این گیاه از گیاهان یا حیوانات مرده و در حال فساد تغذیه کرده و رشد می‌کند. قارچ در شکل‌ها و انواع مختلفی با رنگ‌های بسیار متعددی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها خواص بسیاری دارند. احتمالا اگر شما هم بدانید حدود 140 هزار نوع قارچ در جهان وجود دارد تعجب خواهید کرد.

فقط ده درصد این تعداد شناخته شده‌اند و فقط در مورد 100 نوع از آن‌ها تحقیق و بررسی شده است. از قارچ به شکل پخته و خام در انواع غذاها، فست فودها، ترشی و سالادها استفاده می‌شود. با ما همراه باشید تا به خواص قارچ به طور کامل بپردازیم.

 

در مورد خواص قارچ چه می‌دانید؟

  • خواص قارچ در تنظیم سطح کلسترول

قارچ فاقد چربی و کلسترول است و از میزان بسیار کمی از کربوهیدرات برخوردار است. در نتیجه شما پروتئین‌های بسیار کم چربی را از قارچ دریافت خواهید کرد. این پروتئین‌ها در هنگام در هنگام هضم غذا به سوختن کلسترول کمک کرده و منجر به تنظیم کلسترول می‌شوند. همچنین فیبر و آنزیم‌های خاصی که در قارچ وجود دارد باعث کاهش سطح کلسترول می‌شوند.

 

قارچ خواص خارق‌العاده‌ای دارد.

همه چیز در مورد قارچ‌ها و خواص بی‌نظیر آن‌ها.

 

  • خواص قارچ برای کبد چرب

احتمالا تا کنون اسم گانودرما به گوشتان خورده است. گانودرما یک نوع قارچ بسیار مغذی است که نقش به سزایی در محافظت از کبد و ترمیم و بازسازی سلول‌های  کبدی دارد. خاصیت ضد التهابی گانودرما به کاهش التهابات کبد بسیار کمک می‌کند.

این نوع قارچ باعث می‌شود آنزیم‌های موجود در معده افزایش پیدا کنند و در نتیجه مواد شیمیایی و مضر زودتر دفع شوند. به همین دلیل به عملکرد کبد بسیار کمک می‌کند. تا کنون گانودرما از معدود مواد طبیعی شناخته شده است که باعث کنترل و بهبود بیماری کبد چرب می‌شود.

 

  • خواص قارچ در درمان کم خونی

قارچ یک منبع سرشار از آهن است که حدود 90 درصد از آهن آن جذب بدن انسان می‌شود. افرادی که کم خونی دارند در واقع به خاطر سطح پایین آهن در خونشان دچار این عارضه شده‌اند. فقر آهن باعث ایجاد خستگی، بی انرژی بودن و سردردهای مداوم در فرد می‌شود.

همچنین کمبود آهن، نقص سیستم عصبی و مشکلات سوء هاضمه را نیز به دنبال خواهد داشت. شما می‌توانید با مصرف قارچ به راحتی مقدار بالایی آهن را دریافت کرده و به سلامتی خود کمک کنید. مواد غذایی دیگری که به شما در از بین بردن کم خونی کمک شایانی می‌کند ترب است. خواص ترب را از دست ندهید تا با این خوراکی مغذی به طور کامل آشنا شوید.

 

  • خواص قارچ در درمان دیابت

یک خاصیت بارز دیگر در قارچ، کمک به افراد مبتلا به دیابت است. این گیاه حاوی مقدار زیادی انسولین و آنزیم‌های طبیعی است که به شکستن قندها و نشانه‌های دریافت شده از غذاها کمک می‌کنند.

در نتیجه قارچ تشکیل انسولین طبیعی و تنظیم سطح آن در بدن را بهبود می‌بخشد. همچنین قارچ نقش مثبتی در عملکرد لوزالمعده، کبد و دیگر غدد درون ریز ایفا می‌کند. بیماران دیابتی عموما از مشکلات عفونتی به ویژه در اندام‌های حرکتی خود رنج می‌برند. قارچ از آنتی بیوتیک‌های طبیعی برخوردار است که به از بین بردن این عفونت‌ها منجر می‌شوند.

 

  • خواص قارچ در سلامت و استحکام استخوان‌ها

کلسیم یک ماده بسیار مفید و ضروری برای سلامت و تقویت استخوان‌ها است. باید این را بدانید که قارچ سرشار از کلسیم است. در نتیجه با مصرف این گیاه مقوی می‌توانید سلامت استخوان‌هایتان را تامین کرده و از پوکی استخوان و درد مفاصل در امان بمانید.

 

  • خواص قارچ برای مو

فقر آهن یکی از علل ریزش مو است، همانطور که گفته شد مصرف قارچ یکی از راه‌های مبارزه با کم خونی و کمبود آهن است. همچنین قارچ یک منبع مناسب برای دریافت مس لازم برای بدن است. مس از طرفی جذب آهن از غذا را هموارتر کرده و از طرف دیگری نقش اساسی در تولید ملانین دارد.

ملانین ماده‌ای موثر در حفظ رنگ مو و تقویت آن است. سلنیوم یک ماده موجود در قارچ بوده که از شوره سر جلوگیری می‌کند. سلنیوم مالاسزیا را که منجر به ریختن پوست سر می شود، از بین می برد. از دیگر خواص سلنیوم می‌توان به تاثیرات آن در جلوگیری از ریزش مو اشاره کرد.

 

  • خواص قارچ برای پوست

قارچ دارای خواص بسیاری برای سلامت پوست است. یکی از خواص قارچ برای پوست، دهیدراته نگه داشتن است. این گیاه خوراکی دارای پلی ساکارید بسیار است. ماده‌ای که در آبرسانی و پر کردن پوست نقش چشمگیری دارد. از دیگر خواص قارچ پرورشی برای پوست می‌توان به تاثیرات آن در درمان آکنه‌های پوستی اشاره کرد. شما می‌توانید در ماسک‌های خانگی از آن استفاده کرده و برای بهبود جوش‌ها و آکنه‌های خود از آن کمک بگیرید.

همچنین بیشتر قارچ‌ها حاوی کوجیک اسید هستند که یک روشن کننده طبیعی برای پوست به شمار می‌آید. کوجیک اسید تولید ملانین سطح پوست را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا پس از لایه برداری سلول‌های مرده، سلول‌های جدید روشن‌تر باشند. کوجیک اسید موجود در قارچ در درمان لک‌های پوستی نیز همین تاثیر را خواهد داشت. از خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قارچ در درمان اگزما و روزاسه پوستی نیز بسیار استفاده می‌شود.

کاکوتی نیز از گیاهان موثری است که باعث روشن شدن پوست می‌شود، شما می‌توانید با این گیاه در  خواص کاکوتی آشنا شوید.

 

  • خواص قارچ کبابی برای بدنسازی

کمبود ویتامین دی یکی از علت‌های ضعف عضلانی در تمرینات ورزشی است. ویتامین دی باعث عملکرد بهتر عضلات شده و از ضعف آن‌ها جلوگیری می‌کند. قارچ یک خوراکی سرشار از ویتامین دی است. فیبر موجود در قارچ باعث می‌شود تا بدنسازان در برنامه‌های رژیم خود علی‌رغم دریافت کالری کم، مواد مغذی بسیاری را دریافت کرده و همچنین مدت بیشتری را احساس سیری کنند.

از همین رو قارچ به افرادی که قصد کاهش وزن و چربی سوزی دارند نیز بسیار توصیه می‌شود. مصرف قارچ به شکل کبابی یا گریل شده بهترین روش مصرف قارچ برای بدنسازان است.

 

در مورد قارچ دکمه‌ای چه می‌دانید؟

بیشترین نوع قارچی که در آمریکا یافت می‌شود، قارچ‌های دکمه‌ای سفید هستند. قارچ‌های دکمه‌ای دو نوع دیگر هم دارند: قارچ دکمه‌ای قهوه‌ای که طعم خاکی داشته و بافتشان سفت است و قارچ‌های دکمه‌ای با چتر بزرگ که طعم گوشتی دارند.

از انواع پرمصرف قارچ، قارچ دکمه‌ای است.

قارچ دکمه‌ای سفید، از رایج‌ترین انواع قارچ.

اما مفیدترین نوع قارچ دکمه‌ای، همان قارچ دکمه‌ای سفید است که از سرطان سینه در زنان و از سرطان پروستات در مردان جلوگیری می‌کند. از مهم ترین فواید قارچ برای مردان، همین کاهش احتمال بروز سرطان پروستات در آن‌ها است. عصاره این نوع از قارچ دارای بتاگلوکان و اسید لینولئیک است که تکثیر سلول‌های سرطانی را کاهش داده و رشد تومورهای سرطانی را متوقف می‌کند. مصرف قارچ‌های دکمه‌ای به کسانی که احتمال ابتلا به سرطان را دارند بسیار توصیه می‌شود.

قارچ کوهی؛ معجزه‌ای در تقویت سیستم ایمنی

قارچ‌های کوهی انواع بسیاری دارند، برخی از آن‌ها نه تنها خوراکی نیستند بلکه سمی بوده و آسیب‌های جدی به کبد، عروق، کلیه و دیگر قسمت‌های بدن می‌زنند. اما برخی از آن‌ها مثل قارچ دنبلان بسیار مغذی بوده و خواص بسیاری دارند و عموما کمیاب هم نیز هستند.

قارچ دنبلان با رنگ‌های مختلفی یافت می‌شود اما خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین نوع آن پوسته سیاه رنگی دارد. این نوع از قارچ قیمت بسیار بالایی دارند و به سختی یافت می‌شوند. این نوع قارچ خواص بسیاری برای سلامتی دارد.

از جمله خواص قارچ کوهی می‌توان به تاثیرات بسیار آن در تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از آسیب‌های کبدی، کند کردن روند پیری، کاهش بیماری‌های قلبی عروقی، درمان عفونت‌های چشمی و … اشاره کرد. تراخم یک نوع عفونت چشمی شدید و مزمن است که به سختی درمان می شود. قارچ کوهی دنبلان از موادی است که در درمان این عفونت تاثیر بسیاری دارد.

 

درباره‌ی فواید قارچ خشک شده چه می‌دانید؟

قارچ خشک شده سرشار از ویتامین دی است، زیرا دیواره سلولی قارچ‌ها حاوی ماده‌ای به نام ارگوسترول است. این ماده زمانی که در معرض نور خورشید قرار بگیرد به ویتامین دی تبدیل می‌شود. نکته مهم این است که ویتامین دی موجود در قارچ خشک تا ماه‌ها در قارچ باقی می‌ماند و پس از حدود 6 ماه همچنان مقدار زیادی ویتامین دی در آن وجود خواهد داشت.

قارچ خشک شده پروتئین بالایی دارد.

قارچ خشک شده؛ یک منبع عالی پروتئین برای گیاهخواران.

به همین دلیل قارچ خشک شده بهترین گزینه برای کسب ویتامین D در فصل‌های سرد یا در مناطقی است که به نور خورشید دسترسی کافی ندارند. در برخی از مطالعات نشان داده شده است که پروتئین موجود در قارچ خشک شده حدود ده درصد بیشتر است. قارچ خشک شده مثل حبوبات منبع غنی برای پروتئین گیاهی به حساب می‌آید و می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد.

 

سخن آخر

ما در این مقاله به طور کامل به خواص قارچ و فوایدی که در راستای سلامت بدن دارد، پرداختیم. عموما قارچ‌های معمولی به راحتی در دسترس قرار دارند و شما با مبلغ مناسبی می‌توانید آن را تهیه کنید.

شما می‌توانید از قارچ در تهیه غذاهای روزانه خود استفاده کنید تا هم از خواص بسیار آن بهره مند شده و هم از طعم خوب آن در غذا‌هایتان لذت ببرید. شما ترجیح می‌دهید قارچ را به صورت خام یا پخته مصرف کنید؟ شما در تهیه چه غذاهایی از قارچ استفاده می‌کنید؟ منتظر نظرات شما در مورد این گیاه خوراکی متنوع هستیم.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود