مارچوبه؛ گیاهی با طعمی شور و شیرین و خواص دارویی بی‌نظیر

مارچوبه برای بهبود بسیاری از امراض استفاده می‌شود.
5/5 - (1 امتیاز)

گیاهان یکی از مهم‌ترین منابع غذایی روی کره زمین هستند. در سراسر کره زمین تقریباً تمامی موجودات به گیاهان وابسته‌اند. علاوه بر تمام یا بخشی از غذایی که موجودات زنده می‌خورند، هوایی هم که تنفس می‌کنند به کمک همین گیاهان به وجود می‌آید؛ بنابراین زنده بودن ما و همه موجودات به نحوی وابسته به آن‌هاست.

مارچوبه گیاه پرطرفداری است.

مارچوبه یکی از محبوب‌ترین گیاهان کره زمین است.

در میان گیاهان انواع بسیاری وجود دارد که ما از آن‌ها بهره می‌بریم و هر کدام از آن‌ها خواص منحصر به فرد دارویی یا غذایی خاص خود را دارد. شناخت این خواص و ویژگی‌ها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم، زندگی سالم‌تر و آسان‌تری را در زمان کوتاه حیاتمان روی این کره خاکی داشته باشیم.

یکی از انواع گیاهانی که در سراسر دنیا از محبوبیت زیادی برخوردار است، مارچوبه نام دارد. این گیاه که قدمت آن به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد، خواص غذایی و  دارویی بی‌شماری دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با این خواص و ویژگی‌ها آشنا کنیم.

مارچوبه از یونان تا سراسر دنیا

مارچوبه گیاهی متعلق به خانواده سوسن‌ها است و طعمی شور و شیرین دارد. این گیاه در سراسر جهان بسیار محبوب است و خواص درمانی ارزشمندی برای آن ذکر می‌شود. از این گیاه بیش از ۳۰۰ گونه مختلف در نقاط مختلف جهان کشت می‌شود.

مارچوبه سالیان سال است که به عنوان گیاهی با خواص دارویی شناخته می‌شود. مناطق بومی رویش این گیاه بیشتر در اروپا، غرب آسیا و آفریقای شمالی است. مارچوبه در رنگ سفید، بنفش و سبز موجود است. علت رنگ سفید مارچوبه دوری آن از نور خورشید است که باعث می‌شود تا در آن کلروفیل زیادی وجود نداشته باشد. رنگ بنفش هم به دلیل وجود مواد شیمیایی و آنتوسیانین در مارچوبه است.

این گیاه اولین بار در یونان و حدود ۲۵۰۰ سال پیش کاشته شد. یونانیان معتقد بودند که مارچوبه گیاهی برای درمان دندان‌درد است و از بدن در برابر نیش زنبورها محافظت می‌کند. رومی‌ها که دلباخته مارچوبه بودند، آن را در همه‌جا حتی حیاط خانه‌هایشان کاشتند و بعدها در جنگ‌ها و فتوحاتشان آن را به سرزمین‌های آلمان و انگلیس و از آنجا به سراسر جهان گسترش دادند.

این گیاه در مناطق سرد در تیر ماه و در مناطق گرم در خرداد ماه می‌روید. جوانه‌های مارچوبه از سایر قسمت‌های آن مصرف دارویی بیشتری دارد. با این وجود از تخم و ساقه‌های زیرزمینی آن نیز در پزشکی بهره می‌برند.

 

مارچوبه برای چی خوبه؟

مارچوبه دارای خواص بسیاری است. برای مثال این گیاه به دلیل داشتن منابع غنی از پتاسیم باعث کاهش فشار خون می‌شود و می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های قلبی در آینده جلوگیری کند.

همچنین مارچوبه ‌می‌تواند در درمان بعضی از مشکلات مجاری ادراری و اختلالات کلیوی مؤثر باشد‌. در ادامه این مقاله، با خواص و ویژگی‌های مارچوبه با جزئیات بیشتری آشنا می‌شوید.

 

مارچوبه پخته شده مقدار در 100 گرم
انرژی 22 کیلوکالری
کربوهیدرات 4.1گرم
فیبر غذایی 2 گرم
پروتئین 2.40 گرم
چربی ‌کل 0.22 گرم
قند 0.87 گرم
آب 92.63 گرم
نیاسین 1.08 میلی‌گرم
منگنز 0.15 میلی‌گرم
پتاسیم 224 میلی‌گرم
کلسیم 23 میلی‌گرم
منیزیم 14 میلی‌گرم
ویتامین C 7.70 میلی‌گرم
سدیم 14 میلی‌گرم
فسفر 54 میلی گرم
زینک (روی) 0.6 میلی‌گرم
آهن 0.91میلی‌گرم
پانتوتنیک اسید 0.23 میلی‌گرم
ریبوفلاوین 0.14 میلی‌گرم
ویتامین K 50.60 میکرو ‌گرم
مس 0.17 میکروگرم
فولات 149 میکروگرم
تیامین 0.16 میلی ‌گرم
ویتامین A 50 میکروگرم
ویتامین E 1.50 میلی گرم

مارچوبه برای حفظ سلامت  استخوان‌ها

منابع غنی از ویتامین K در مارچوبه به جذب بهتر کلسیم کمک می‌کنند. در نتیجه کلسیم دفع شده توسط ادرار کاهش می‌یابد و جذب استخوان‌ها می‌شود و احتمال بروز پوکی استخوان کاهش می‌یابد. این منبع به قدری ویتامین K دارد که مصرف یک فنجان از آن می‌تواند ویتامین k لازم برای مصرف روزانه شما را فراهم کند.

 

حفظ سلامت دستگاه گوارش با مارچوبه

مارچوبه هم به آن دسته از گیاهانی تعلق دارد که حاوی مقادیر بالای فیبر هستند و می‌توانند در درمان نفخ و درد معده مؤثر باشند. همچنین این گیاه باعث افزایش باکتری‌های مفید روده می‌شود و سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.

مارچوبه برای بهبود بسیاری از امراض استفاده می‌شود.

مارچوبه از زمان‌های دور برای تسکین دردها استفاده می‌شد.

مقادیر فراوانی از فیبر نامحلول در مارچوبه باعث افزایش حرکات روده می‌شود و از ابتلا به یبوست پیشگیری می‌کند.

 

معجزه مارچوبه برای بینایی و خواص ضد افسردگی مارچوبه

مارچوبه سرشار از ویتامین A است. ویتامین A هم که یکی از تأثیرگذارترین ویتامین‌ها در سلامت چشم است. مصرف این خوراکی باعث می‌شود تا سلامت چشم‌های شما بهبود یابد و از ابتلا به بیماری‌هایی مانند آب‌مروارید و شب‌کوری در امان باشید.

اما در مورد خواص ضد افسردگی مارچوبه، فولات با جلوگیری از تولید بیش از حد هوموسیستئین در بدن و کمک به افزایش تولید هورمون‌های دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین می‌تواند وضعیت خواب، اشتها و خلق و خو را بهتر کند. مارچوبه که یکی از منابع سرشار از فولات به شمار می‌رود می‌تواند باعث کاهش علائم افسردگی در افراد شود.

 

خواص مارچوبه برای لاغری

خبر خوب برای کسانی که قصد دارند تا وزنشان را کاهش دهند این است که مارچوبه کالری بسیار پایینی دارد و یک پیمانه از آن حاوی حدود ۳۲ کالری است. از طرف دیگر این گیاه فیبر زیادی دارد. فیبر در بدن به نسبت سایر مواد آهسته‌تر هضم می‌شود و این موضوع باعث می‌شود تا مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری کنید.

 

خواص مارچوبه برای زنان

مارچوبه به دلیل جوان‌سازی پوست می‌تواند در صحت عملکرد اندام‌های زنانه مؤثر باشد و این ارگان‌ها را از ضعف ماهیچه‌ای و پیری زودرس حفظ کند. گیاه مارچوبه در طب سنتی برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌شده است؛ اما مصرف آن برای خانم‌های باردار با نظارت پزشک مشکلی ندارد.

فولات یکی از ترکیباتی است که در سلامت جنین و جلوگیری از نقص‌های جنینی تأثیر بسزایی دارد. پس مصرف آن در دوران بارداری توسط مادران باردار می‌تواند بسیار مؤثر باشد. مارچوبه می‌تواند در دوران بارداری از جنین در برابر خطر ابتلا به نقص لوله عصبی محافظت کند.

 

خواص مارچوبه برای مردان

مارچوبه به دلیل داشتن ذخایر فولات می‌تواند باعث بهبود باروری در زنان و مردان شود. اسپرم‌های سالم احتمال پیدایش جنین سالم را بالاتر می‌برند. از این رو مصرف ۵ عدد مارچوبه به‌تنهایی می‌تواند سلامت اسپرم‌ها را بهبود بخشد و بهتر است مردان بالغ این خوراکی را در رژیم غذایی ماهانه خود بگنجانند.

 

مارچوبه و خواص ضد سرطان

مارچوبه ترکیبات آنتی‌اکسیدانی دارد که علاوه بر خاصیت سم‌زدایی باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد و در نتیجه پیشگیری از بروز انواع سرطان‌های شایع مانند سرطان ریه و پستان می‌شود. همچنین مارچوبه باعث می‌شود تا رشد سلول‌های سرطانی نیز متوقف شوند که این در روند بهبود انواع سرطان‌ها تأثیر بسزایی دارد.

 

آیا مارچوبه مضر است؟

۱. ویتامین K باعث رقیق شدن خون می‌شود. به همین دلیل مصرف مارچوبه به دلیل داشتن ذخایر ویتامین K ممکن است با داروهای رقیق‌کننده خون مثل وارفارین تداخل داشته باشد؛ بنابراین بهتر است در صورت مصرف این نوع داروها، در خوردن مارچوبه احتیاط کنید.

۲. مارچوبه می‌تواند در برخی افراد باعث بروز علائم حساسیت شود. لمس و مصرف مارچوبه ممکن است در این افراد باعث تنگی نفس، خارش گلو و قرمزی و خارش شدید در پوست  شود. پس پیش از مصرف مارچوبه، حتماً از اینکه به آن حساسیت دارید یا نه مطلع شوید. قبل از مصرف به مقدار زیاد، بار اول حتماً مقدار کمی از آن را امتحان کنید. افرادی که به پیاز، تره‌فرنگی و دیگر اعضای خانواده سوسن‌ها حساسیت دارند، ممکن است نسبت به مارچوبه نیز واکنش آلرژیک داشته باشند.

۳. مارچوبه دارای مقادیری از پورین است که پس از تجزیه به اسید اوره تبدیل می‌شود. مصرف بی‌رویه این گیاه باعث تجمع پورین و در ادامه افزایش میزان اسید اوره در بدن می‌شود که می‌تواند برای افراد مبتلا به نقرس یا سنگ کلیه مضر باشد.

 

نکته‌ای جالب درباره مارچوبه

مارچوبه تنها ماده غذایی محسوب می‌شود که دارای اسید مارچوبه است. این ماده شیمیایی به هنگام تجزیه شدن به دلیل وجود ترکیبات گوگردی آن، بوی ناخوشایندی را ساطع می‌کند. البته نکته جالب این است که همه انواع مارچوبه این بو را تولید نمی‌کنند و یا همه افراد نمی‌توانند این بو را حس کنند.

مارچوبه بوی ناخوشایندی ممکن است داشته باشد.

مارچوبه به دلیل داشتن ترکیبات گوگردی ممکن است بد بو باشد.

تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ روی ۷۰۰۰ نژاد اروپایی انجام شد، نشان داد که فقط نیمی از این افراد بوی مارچوبه را تشخیص می‌دهند. نتایج این آزمایش نشان داد که ژنتیک می‌تواند بر بویایی افراد مؤثر باشد.

مارچوبه گیاهی برای سلامت روح و جسم

در این مقاله با خواص بی‌نظیرمارچوبه آشنا شدید و دانستید که گیاه مارچوبه، برای درمان برخی از بیماری‌ها مانند پوکی استخوان و یا بیماری‌ها و مشکلات گوارشی مانند یبوست می‌تواند مؤثر باشد. همچنین گفتیم که علاوه بر تأثیراتی که مارچوبه در سلامت جسمانی دارد، می‌تواند بیماری‌های روحی و روانی مانند افسردگی و بی‌خوابی را نیز بهبود بخشد.

با وجود تمام ویژگی‌ها و خواص این گیاه، به این نکته توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند، برای بدن شما مضر باشد. شما می‌توانید مارچوبه را در ترکیب با مواد غذایی دیگر به رژیم غذایی خود اضافه کنید. لوبیا و قارچ از گیاهانی هستند که در کنار مارچوبه می‌تواند یک وعده غذایی را برای شما مهیا کند. با مطالعه خواص لوبیا و خواص قارچ، می‌توانید اطلاعات خودتان را در خصوص مواد غذایی این وعده غذایی کامل کنید.

اگر هم قصد خرید مارچوبه را داشتید، می‌توانید از طریق سرویس فروش آنلاین میوه، با چند کلیک ساده آن را درب منزل خود دریافت کنید.

 

نظرات کاربران

چیدانه
28.شهریور.1402

سلام مارچوبه گیاهی چه خواصی دارد

    snappfoodadmin
    19.دی.1402

    سلام مارچوبه گیاهی پر از خاصیت و خواص برای سلامت بدن است که برای زن و مرد پر فایده است. مارچوبه منابع غنی از پتاسیم باعث کاهش فشار خون می‌شود
    و از بیماری‌های قلبی و بعضی از مشکلات مجاری ادراری و اختلالات کلیوی جلوگیری می کند ویتامین K در مارچوبه به جذب بهتر کلسیم کمک می‌کنند.
    مقادیر بالای فیبر دارد که درمان نفخ و درد معده موثر است .مارچوبه سرشار از ویتامین A است به سلامت چشم‌ها و از ابتلا به بیماری‌های آب‌ مروارید و شب‌کوری کمک می کند