آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
مرزنجوش، عطر دلنشینی دارد.
انواع سبزیجات
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

مرزنجوش؛ گیاهی پرخاصیت با عطری مدیترانه‌ای

ترمه افضلی 21 بهمن 1401 6 دقیقه

آنچه شما به طور روزانه مصرف می‌کنید، در سلامتتان تأثیر مستقیم می‌گذارد.  غذایی که می‌خورید، چایی که می‌نوشید، هوایی که تنفس می‌کنید و عطری که می‌بویید، همه در وضعیت جسمانی شما مؤثرند. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم تا در انتخاب هر‌کدام  نهایت دقت را به کار ببرید.

گیاهان از قدیم همواره  نقش بزرگی در زندگی ما داشته‌اند. آن‌ها هوایی را که ما تنفس می‌کنیم، تصفیه می‌کنند، بخش عمده غذایی که می‌خوریم را تشکیل می‌دهند و در درمان بیماری‌ها به ما کمک می‌کنند.

یکی از اعضای خانواده نعناع، مرزنجوش است.

مرزنجوش؛ گیاهی از خانواده نعناع.

با گذر زمان هم این نقش گیاهان در زندگی ما تغییر بخصوصی نداشته و هنوز هم ما به گیاهان وابسته‌ایم؛ بنابراین دانستن ویژگی‌ها و خواص گیاهان می‌تواند به ما در انتخاب آن‌ها برای استفاده روزمره و حفظ سلامتی‌مان کمک بسزایی کند.

مرزنجوش یکی از گیاهان دارویی است که خواص و ویژگی‌های بسیاری دارد و از قدیم در بهبود بسیاری از بیماری‌ها در جوامع انسانی مؤثر بوده است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا این گیاه را به شما معرفی کنیم و اطلاعاتی درباره خواص آن در اختیار شما قرار دهیم.

مرزنجوش؛ گیاهی با عطر و بوی بی‌نظیر

گیاه مرزنجوش یا مرزنگوش یک گیاه مدیترانه‌ای از خانواده نعناع است که  طعم و بویی شبیه به بوی پونه کوهی دارد. گیاه مرزنجوش برگ‌های کوچک و باریک کرکی به رنگ سبز تیره دارد و گل‌های کوچکی با رنگ سفید و قرمز می‌دهد. این گیاه در بین مردم یونان و روم بسیار محبوب بوده است و از آن برای برطرف کردن ضعف بدن و ضد سم استفاده می‌کردند.

از گیاه مرزنجوش گاهی به عنوان جایگزین گیاه پونه کوهی در آشپزی استفاده می‌شود. این گیاه علاوه بر استفاده برای آشپزی، خواص درمانی متعددی نیز دارد. در ادامه این مطلب جدولی از مواد معدنی و مغذی این گیاه برای شما آماده کرده‌ایم.

 

مرزنجوش خشک شده مقدار در 100 گرم
انرژی 271 کیلوکالری
کربوهیدرات 60.56گرم
فیبر غذایی 40.30 گرم
پروتئین 12.66 گرم
چربی ‌کل 7.04 گرم
قند 4.09گرم
آب 7.64گرم
نیاسین 4.12 میلی‌گرم
منگنز 5.43 میلی‌گرم
پتاسیم 1522 میلی‌گرم
کلسیم 1990 میلی‌گرم
منیزیم 346 میلی‌گرم
ویتامین C 51.40 میلی‌گرم
سدیم 239 میلی‌گرم
فسفر 306 میلی گرم
زینک (روی) 3.60 میلی‌گرم
آهن 82.71میلی‌گرم
کولین 43.60 میلی‌گرم
ریبوفلاوین 0.32 میلی‌گرم
ویتامین K 621.70میکرو ‌گرم
مس 1.13میکروگرم
فولات 274 میکروگرم
تیامین 0.29 میلی ‌گرم
ویتامین A 403 میکروگرم
ویتامین E 1.69 میلی گرم

 

خواص مرزنجوش در طب اسلامی

در طب سنتی و اسلامی، خواص متعددی برای مرزنجوش ذکر شده است. مثلاً دمنوش مرزنجوش برای رفع سردرد مؤثر است. مصرف این گیاه می‌تواند باعث دفع سموم می‌شود. اسانس این گیاه به صورت پماد برای درمان زخم‌های عفونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

خواص مرزنجوش برای سرماخوردگی

خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی مرزنجوش می‌تواند شما را برای مقابله با بسیاری از بیماری‌های ویروسی و عفونت‌های باکتریایی آماده کند. مصرف مداوم و منظم این گیاه می‌تواند برای بهبود سرماخوردگی، مسمومیت غذایی، آنفولانزا و سرخک مؤثر باشد. مرزنجوش خاصیت خلط آوری دارد و می‌تواند گرفتگی‌های مجاری تنفسی، حلق و حنجره را پاک‌سازی کند و سرفه‌های شدید ناشی از عفونت‌های ویروسی را بهبود بخشد.

 

مرزنجوش داروی ضد درد

مرزنجوش خاصیت تسکین دهندگی و ضد درد دارد. ترکیبات موجود در این گیاه به کاهش انواع دردها کمک می‌کند و در مقایسه با داروهای با مزایای یکسان، عوارض جانبی ندارد. روغن این گیاه می‌تواند برای دردهای ناشی از تب، التهاب، سرماخوردگی، دندان‌درد و سردرد مؤثر باشد.

مرزنجوش، عطر دلنشینی دارد.

مرزنجوش؛ گیاه خوش بو و جادویی.

این روغن می‌تواند در درمان اسپاسم‌ و گرفتگی‌های عضلانی و بهبود درد ناشی از آن نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش با مرزنجوش

بوی خوش مرزنجوش باعث تحریک غدد بزاقی و ترشح آنزیم‌های گوارشی می‌شود و فرایند گوارش را تسریع می‌بخشد و هضم و حرکات روده را بهتر می‌کند. همچنین خواص ضد باکتریایی مرزنجوش باعث می‌شود تا بدن شما در برابر انواع عفونت‌های باکتریایی در دستگاه گوارش مقاوم شود.

دمنوش گیاه مرزنجوش می‌تواند شما را از بسیاری از مشکلات رایج گوارشی مانند گاز معده، سوء هاضمه، نفخ و حالت تهوع نجات دهد. دمنوش مرزنجوش در دوران نقاهت و فرایند بازیابی توان خود بعد از یک دوره بیماری می‌تواند به بهبود وضع اشتهای شما کمک کند.

همچنین یک مطالعه در چین در سال ۲۰۰۹ بر روی موش‌ها نشان داده است که مصرف مرزنجوش می‌تواند خطر ابتلا به زخم معده‌ را در آن‌ها کاهش دهد.

خاصیت ادرارآوری مرزنجوش

مرزنجوش یک ادرارآور طبیعی است. این گیاه باعث پاک‌سازی و خروج آب اضافی و مواد سمی مانند سدیم اضافی و اسید اوریک‌اسید می‌شود. البته بهتر است که در مورد مصرف این ادرارآور طبیعی با پزشک خود مشورت کنید.

بهبود سلامت قلب با استفاده از گیاه مرزنجوش

این گیاه می‌تواند به کاهش طبیعی سطح فشار خون کمک کند. این گیاه باعث آرامش سیستم عصبی و گشاد شدن عروق خونی می‌شود. در نتیجه فشار خون کاهش می‌یابد و فشار وارد بر ماهیچه قلب نیز کم‌تر می‌شود؛ بنابراین اسپری کردن روغن این گیاه به صورت و یا استنشاق عطر آن می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سیستم گردش خون شما داشته باشد.

 

آیا مرزنجوش برای بهبود دیابت کاربرد دارد؟

مصرف این گیاه می‌تواند کمک بزرگی برای بیماران دیابتی نوع ۲ باشد. دیابت نوع ۲ به واسطه سبک زندگی و رژیم غذایی نامناسب و استرس ایجاد می‌شود و مبتلایان می‌توانند با تغییر سبک زندگی و تغذیه خود این بیماری را کنترل کنند.

گیاهان دارویی مانند مرزنجوش و پونه کوهی، می‌توانند با بالا بردن تحمل انسولین از طریق غیر فعال کردن بعضی از آنزیم‌ها، در کنترل سطح قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ مؤثر باشند.

 

 

خواص ضد استرس مرزنجوش

گیاهان دارویی یکی از راه‌حل‌های مؤثر و آسان برای کنترل اضطراب و استرس است. مرزنجوش یکی از گیاهان دارویی است که دمنوش آن خاصیت آرامش‌بخشی دارد. بوییدن روغن این گیاه می‌تواند باعث آرام شدن نبض و گردش خون شود.

مرزنجوش فواید بسیاری دارد.

مرزنجوش و هزاران خاصیت.

می‌توانید به دمنوش مرزنجوش مقداری بهارنارنج اضافه کنید و از تأثیرات آن در کاهش استرس و اضطراب لذت ببرید. البته این دمنوش‌ها نمی‌تواند جایگزین درمان‌ها و داروهای مطابق با نظر پزشک شود و در موارد حاد صرفاً می‌تواند نقش مکملی برای درمان‌های اصلی داشته باشد.

 

مرزنجوش؛ آنتی اکسیدانی برای سلامت عروق

این گیاه معطر خواص آنتی‌اکسیدانی بی‌نظیری دارد که باعث سلامت عروق می‌شود‌. از طرفی این آنتی‌اکسیدان‌ها سطح قند خون را تنظیم می‌کنند و باعث آرامش سیستم عصبی بدن می‌شوند.

خواص مرزنجوش برای قاعدگی

مرزنجوش می‌تواند در تنظیم هورمون‌های زنانه نقش بسزایی داشته باشد. این گیاه چرخه قاعدگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و علائم ناشی از دوران قاعدگی را تعدیل می‌کند. همچنین این گیاه علاوه بر علائم دوران قاعدگی، می‌تواند برای خانم‌هایی که با علائم دوران پسا قاعدگی دست و پنجه نرم می‌کنند نیز مفید باشد.

این گیاه می‌تواند تحریک کننده تولید شیر در خانم‌های شیرده باشد. از طرفی مرزنجوش به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی که دارد در کاهش عفونت‌ها و قارچ‌های رحم و واژن مؤثر است و می‌تواند در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک مؤثر باشد.

مرزنجوش برای زیبایی پوست

جالب است بدانید که مرزنجوش یکی از گیاهانی است که برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیاه مرزنجوش باعث سفیدی و جوان شدن پوست می‌شود و چین و چروک‌های آن را از بین می‌برد؛ لذا تولیدکنندگان محصولات مراقبت از پوست در فرمولاسیون خود از خواص مرزنجوش نیز بهره می‌برند.

مرزنجوش تأثیر معجزه‌آسایی در از بین بردن جای جوش‌‌ها و کک و مک‌های پوستی دارد. شما می‌توانید با استفاده مرتب و منظم از آن بر روی پوست از این خاصیت مرزنجوش استفاده کنید.

در ضمن این گیاه می‌تواند ناراحتی‌های پوستی التهابی مانند اگزما و پسوریازیس را بهبود بخشد. همچنین ورزشکارانی که دچار عفونت‌های قارچی در پاها شده‌اند، می‌توانند از خواص ضد قارچی مرزنجوش برای پوست خود بهره ببرند.

مرزنجوش؛ گیاهی برای سلامت و زیبایی مو‌ها

مرزنجوش گیاهی با خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است؛ به همین دلیل استفاده از روغن گیاه مرزنجوش می‌تواند آلودگی‌ها و عوامل بیماری‌زای موجود روی پوست سر را از بین ببرد و همچنین شوره‌ها و خشکی موها را برطرف سازد.

همچنین استفاده از این گیاه برای شست‌وشو، به دلیل داشتن مواد معدنی و مغذی فراوان می‌تواند باعث قوی و ضخیم شدن موها می‌شود و ریشه‌های آن‌ها را تقویت می‌کند.

آیا مرزنجوش می‌تواند مضر باشد؟

مرزنجوش‌ هم مانند سایر گیاهان دارویی می‌تواند علاوه بر تمام خواص و ویژگی‌های مفیدی که برای سلامتی دارد، عوارض و مضراتی نیز داشته باشد که در ادامه برخی از آنها را ذکر خواهیم کرد.

۱. زیاده‌روی در مصرف این گیاه می‌تواند باعث ایجاد اختلالات کبدی و حتی سرطان کبد شود.

۲. مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود و بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید.

۳. این گیاه می‌تواند برای کسانی که به نعنا، ریحان و مریم‌گلی حساسیت دارند، حساسیت‌زا باشد.

۴. مرزنجوش ادرارآور است. مصرف آن با داروهای ادرارآور تداخل دارد و ممکن است باعث بی‌اختیاری در کنترل ادرار شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله با گیاه خوشبو و پرخاصیت مرزنجوش آشنا شدید. ما در این مقاله به بسیاری از خواص این گیاه اشاره کردیم. مثلاً درباره خواص این گیاه برای سلامتی پوست و مو صحبت کردیم. همچنین گفتیم که این گیاه به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی برای درمان بیماری‌های ویروسی و عفونت‌های باکتریایی مؤثر است.

قسمتی هم به خواص مرزنجوش برای رفع مشکلات گوارشی اختصاص دادیم. در ادامه از مضرات آن گفتیم و هشدار دادیم که با وجود مفید بودن گیاهان، مصرف بیش از اندازه آن‌ها می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی شما به همراه داشته باشد.

اگر قصد تهیه مرزنجوش را دارید، می‌توانید از طریق سرویس سفارش آنلاین میوه، در کمتر از یک ساعت آن را درب منزل خود دریافت کنید؛ به همین راحتی.

دانستن این ویژگی‌ها در گیاهان می‌تواند به شما کمک کند تا هوشیارانه‌تر از آن‌ها بهره‌مند شوید. شما می‌توانید خواص گیاهان دیگر مانند مرزه و شنبلیله که از گیاهان محبوب در رژیم غذایی به حساب می‌آیند را در خواص مرزه و خواص شنبلیله مطالعه کنید و از خواص آن‌ها بیشترین بهره را ببرید.

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود