آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
دمنوش نعنا در بیماری‌های مختلفی به بهبودی کمک می‌کند.
انواع سبزیجات
2.5/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

خواص نعناع؛ گیاه معجزه‌گر معده و ریه

ترمه افضلی 12 بهمن 1401 7 دقیقه

نعنا یکی از سبزیجاتی است که در ایران از زمان‌های بسیار قدیم استفاده می‌شده و داروهای سنتی و مدرن بسیار زیادی نیز تاکنون از آن گرفته شده است. این گیاه که اثراتی معجزه‌آسا در سلامت بسیاری از ارگان‌های بدن ما دارد، معمولا در بین سبزیجاتی که به شکل روزمره مصرف می‌کنیم وجود دارد اما ممکن است بسیاری افراد رغبتی به مصرف کردن آن نداشته باشند.

از لحاظ علمی، نعناع در راسته نعناسانان و تیره نعناعیان جای می‌گیرد و از لحاظ ظاهری نیز تشابه بالایی با پونه دارد؛ با این تفاوت‌ها که اولا عطر و طعم نعناع ضعیف‌تر از پونه است.

بسیاری افراد پونه را به دلیل عطر و طعم قوی آن مصرف نمی‌کنند؛ اما نعناع کاملاً مطبوع بوده و برخلاف پونه، هیچ‌گونه زنندگی ندارد. همچنین نعنا برخلاف پونه هیچ‌گونه پرز بر روی برگ‌های خود ندارد و بدین ترتیب بسیار کمتر از پونه حساسیت‌زا است.

با نعنای تازه غذاهای بسیاری می‌توان درست کرد.

برگ‌های نعناع سالم در حالت تازه خود چنین رنگ و حالتی دارند.

در مجموع می‌توان گفت نعنا و محصولات به دست آمده از آن نظیر انواع دمنوش‌ها، عرق نعنا و… بسیار خوش‌خوراک هستند و ما نیز در این مقاله قصد داریم تا با بررسی خواص نعناع و نوشیدنی‌های خوراکی‌های وابسته به آن، نظیر خواص نعناع و نبات داغ یا نعنا خشک، شما را به تفصیل با چیستی و تمامی خواص این گیاه فوق‌العاده آشنا سازیم. با ما همراه باشید!

خواص نعناع

ابتدا بیایید نگاهی به ارزش دقیق غذایی نعناع داشته باشیم:

انرژی ۷۰ کیلوکالری
کربوهیدرات ۱۴٫۷۹ گرم
فیبر غذایی ۸ گرم
پروتئین ۳٫۷۵ گرم
چربی ‌کل ۰٫۹۴ گرم
نیاسین ۱٫۷۰۶ میلی‌گرم
منگنز ۱٫۱۷۶ میلی‌گرم
پتاسیم ۵۶۹ میلی‌گرم
کلسیم ۲۴۳ میلی‌گرم
منیزیم ۸۰ میلی‌گرم
ویتامین C ۳۱٫۸ میلی‌گرم
سدیم ۳۱ میلی‌گرم
زینک (روی) ۱۱٫۱ میلی‌گرم
آهن ۵٫۰۸ میلی‌گرم
پانتوتنیک اسید ۰٫۳۳۸ میلی‌گرم
ریبوفلاوین ۰٫۲۶۶ میلی‌گرم
پیریدوکسین ۰٫۱۲۹ میلی‌گرم
مس ۳٫۲۹ میکروگرم
فولات ۱۱۴ میکروگرم
تیامین ۰٫۰۸۲ میلی‌گرم
ویتامین A ۴۲۴۸ واحد بین‌المللی (IU)

همان‌طور که مشاهده می‌کنید نعناع سرشار از انواع مواد معدنی، فیبر، و انواع ویتامین‌ها است و یکی از دلایلی که باعث اثرگذاری بالای این گیاه در سلامت انسان می‌شود، همین موضوع است. از جمله مهم‌ترین خواص نعناع می‌توان به تأثیر چشمگیر آن بر پوست اشاره کرد. نعناع یک چربی‌زدای قدرتمند پوست است و همچنین اثر ضدالتهابی، خنک‌کنندگی و ضدبثورات بر پوست دارد.

اما این گیاه برای مو نیز مفید است! شما می‌توانید با ترکیب روغن نعناع با موادی همچون روغن نارگیل، روغن کرچک، روغن درخت چای یا روغن ویتامین E یک ماسک موی طبیعی بسیار اثربخش بسازید! در واقع چنین ماسک‌هایی هم می‌توانند در کاهش چشمگیر چربی مو و کف سر موثر باشند و هم در افزایش شادابی و سلامت موهای شما.

از سوی دیگر باید گفت که در بین گیاهان، نعناع یک ضدعفونی‌کننده بسیار قدرتمند نیز هست؛ این خاصیت نعناع هم در صورت مصرف آن به صورت ماسک صورت و مو و هم در صورت میل کردن آن به شکل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد و بدین ترتیب می‌تواند اثری عالی در مقابل باکتری‌ها و سایر میکروب‌های خطرناک داشته باشد. در این زمینه به شما پیشنهاد می‌دهیم خواص ریحان را نیز مطالعه کنید.

اما نمی‌توان از آثار مفید نعناع بر سلامت روح و روان غافل شد! بسیاری از پژوهش‌ها نشان داده‌اند مصرف منظم و به اندازه نوشیدنی‌های دارای نعناع، و یا انجام بخور با اسانس طبیعی نعناع اثراتی عالی در کاهش استرس، افزایش قوای ذهنی و حفظ تعادل روانی دارد. از همین رو می‌توان این گیاه را به افراد دچار اختلال اضطرابی، اختلال مانیا و بسیاری دیگر از اختلالات روانی پیشنهاد داد.

اما آنچه تا اینجا گفته شد، تنها بخش کوچکی از خواص متعدد و چشمگیر نعناع هستند! با ما همراه باشید تا در ادامه، به تفصیل آثار دیگر این گیاه را بررسی کنیم.

خواص نعناع خشک

خواص نعناع خشک معمولاً تفاوت زیادی با نعناع معمولی ندارد؛ اما این به شرطی است که در شرایط مناسبی خشک شده باشد. موارد متعددی در پروسه خشک کردن این گیاه می‌توانند باعث کاهش خواص مفید این گیاه دارویی شوند. در مجموع به شما پیشنهاد می‌کنیم نعناع را در سایه و در دمای نزدیک به اتاق خشک کنید و اجازه ندهید بیش از اندازه گرم شود یا آفتاب بیش از حد به آن تابیده شود.

دمنوش نعنا در بیماری‌های مختلفی به بهبودی کمک می‌کند.

یکی از بهترین راه‌های استفاده از نعناع، نوشیدن دمنوش آن است.

نعناع خشک چند خاصیت مهم دارد:

۱. برای لاغری مفید است. افراد می‌توانند با دم کرده نعناع خشک، جوشانده نعناع خشک یا استفاده از پودر نعناع خشک بر روی غذاهای خود از خواص عالی آن بهره ببرند.

۲. دارویی عالی برای حفظ سلامت دستگاه گوارشی مادران باردار است. نعناع به طور کلی به معجزه‌گر معده و دستگاه گوارشی شناخته می‌شود؛ اما استفاده ازآن در مادران باردار که ممکن است با عطر و طعم عرق نعناع یا نعناع تازه مشکل داشته باشند، چالش‌هایی به همراه دارد.

در این وضعیت استفاده از پودر نعناع خشک ایده‌ای عالی خواهد بود. نعناع خشک را می‌توان برای کاهش حالت تهوع، رفع یبوست و رفع التهاب دستگاه گوارشی استفاده کرد.

۳. نعناع خشک برای سرماخوردگی نیز مفید خواهد بود! از دم‌نوش نعناع خشک و یا جوشانده آن برای افراد سرماخورده بهره بگیرید و از آثار عالی آن شگفت‌زده شوید.

خواص نعناع خشک با ماست

در بررسی خواص نعناع خشک با ماست پیش از هرچیز باید به اثر عالی آن در کاهش حالت تهوع اشاره کرد. گاهی اوقات ممکن است افراد دچار حالت تهوع‌های قوی شوند که در این صورت استفاده از عرق نعناع نیز ممکن است این حالات را تقویت کند.

در چنین مواقعی استفاده از ماست و نعناع خشک بهترین انتخاب است؛ چراکه طعم و عطر مطبوعی دارد و اثرات ضدتهوع آن نیز چشمگیر است.

همچنین پیشنهاد می‌شود همواره از نعناع خشک در کنار ماست بهره بگیرید؛ چراکه ماست طبع سردی دارد و برخلاف آن، نعنا طبع گرم دارد که می‌تواند سردی زیاد ماست را خنثی نماید.

اگر می‌خواهید پس از نوش جان کردن ماست دچار حالت خواب‌آلودگی نشوید، نعناع خشک گزینه‌ای عالی برای شما خواهد بود!

مصرف منظم ماست و نعناع خشک، یا ماست و نعناع تازه (بورانی نعناع) همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن شما بسیار اثرگذار خواهد بود! همین خاصیت در لیست مفصل خواص نعناع خشک دم کرده نیز وجود دارد.

خواص نعناع خشک دم کرده

علاوه بر چیزهایی که پیش‌تر درباره نعناع دم کرده گفتیم، می‌توان به این موارد نیز اشاره کرد:

۱. به سبب خاصیت تقویت‌کنندگی دستگاه ایمنی، دمنوش نعناع نشانه‌های حساسیت و آلرژی‌های فصلی یا ثابت شما را کم می‌کند. بدین سبب اگر از آلرژی رنج می‌برید، می‌توانید این نوشیدنی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

۲. دمنوش نعناع را به صورت نوشیدنی نعناع و نبات داغ نیز نوش جان می‌کنند؛ از خواص نعناع و نبات داغ می‌توان به طبع بسیار گرم آن اشاره کرد که برای افراد دارای طبع سرد بسیار عالی است. همچنین می‌توان آن را پس از وعده‌های دارای گوشت ماهی یا گوشت گوساله و گاو سرو کرد که به خوبی طبع سرد این غذاها را می‌گیرد.

۳. این دمنوش برای کاهش دردها و به هم ریختگی‌های هورمونی ناشی از قاعدگی نیز بسیار موثر است.

۴. گفته می‌شود استفاده ثابت از دمنوش نعناع، در پیشگیری از بروز سرطان نیز اثرگذاری دارد.

خواص نعناع قرمز

نعناع قرمز که با نام شیسو نیز شناخته می‌شود، یک خوراکی کمتر رایج در ایران است. این گونه خاص نعناع بیشتر در بین غذاهای ژاپنی رایج است و افرادی که به این دسته از خوراکی‌ها علاقه دارند بیشتر با نعناع قرمز آشنا هستند. خواص نعناع قرمز نیز کمی از نعناع سبز ندارد و می‌توان آن را به صورت دم‌کرده، خشک، پودر و البته به صورت تازه استفاده کرد.

از نعنا در سالادهای مختلف استفاده کنید.

از استفاده از نعناع تازه در سالادهای خود غافل نشوید!

گفته می‌شود نعناع قرمز در درمان حالت تهوع، اسپاسم عضلانی، و حتی آسم اثرگذاری بالایی دارد. همچنین این گیاه را در کاهش نشانه‌های افسردگی به کار می‌گیرند و در پیشگیری از تومور مغزی نیز به دلیل وجود آنتوسیانین در ترکیبات آن، اثربخشی دارد. در فصول گرم سال نیز شیسو کاربردهایی دارد: از جمله در درمان گرمازدگی و کاهش تعریق زیاد.

اما نعناع قرمز همچون نعناع سبز برای معده بسیار مفید است. خواص نعناع برای معده را در بخش بعدی بررسی می‌کنیم.

خواص نعناع برای معده

از زمان‌های قدیم در طب ایرانی پیشنهاد شده است که پس از وعده‌های غذایی، افراد اندکی عرق نعناع مصرف کنند. انجام این کار باعث رفع نفخ معده، رفع دردهای معده، کشتن میکروب‌های مضر معده، همچنین رفع بوی بد دهان می‌شود.

از سویی این کار حتی در افزایش سلامت دهان و دندان شما موثر خواهد بود. نعناع همچنین در درمان استفراغ اثری عالی دارد و می‌تواند نشانه‌های اسپاسم روده و انقباض عضلات گوارشی را بهبود دهد.

باید توجه داشت که افراد دچار زخم معده احتمالا محدودیت‌هایی در مصرف نعناع و محصولات برگرفته از آن داشته باشند. اگر زخم معده دارید به شما پیشنهاد می‌دهیم حتماً پیش از مصرف نعناع یا عرق نعناع، با پزشک خود مشورت کنید.

خواص نعناع برای ریه

به خواص نعناع برای ریه در بالا اشاره کردیم؛ گفته شد که هم نعناع سبز و هم نعناع قرمز از زمان‌های قدیم برای بیماران ریوی نظیر بیماران آسمی به کار گرفته می‌شود. باید دانست که امروزه نیز داروهای صنعتی زیادی از نعناع برای درمان انواع بیماری‌های ریوی گرفته می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت که نعناع و مشتقات آن می‌توانند در درمان و کاهش سرفه اثر زیادی داشته باشند؛ همچنین اثر آرام‌بخش بر ماهیچه‌های مرتبط با دستگاه تنفسی دارند که این موضوع باعث می‌شود دمنوش نعناع یا داروهای برگرفته از نعناع برای درمان آنفولانزا، سرماخوردگی و سایر بیماری‌های مشابه عملکردی عالی داشته باشند.

نعنای تازه را در کنار غذای خود سرو کنید.

از نعناع می‌توانید در سردنوش‌های خود نیز بهره ببرید.

همچنین اگر دچار گرفتگی گلو و بینی یا برونشیت هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از جویدن نعناع و یا استفاده از دمنوش‌های آن غافل نشوید! در این زمینه به شما پیشنهاد می‌کنیم به خواص گشنیز نیز سری بزنید.

 

نعناع، یک گیاه دارویی فوق‌العاده

همان‌طور که مشاهده کردیم، نعناع یک داروی گیاه تمام‌عیار است که برای بسیاری از اختلالات و بیماری‌های جسمی و روانی اثربخشی زیادی دارد. اگر شما نیز اطلاعاتی در این زمینه دارید، می‌توانید آن را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید!‌ از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود