طرز تهیه مربای کامکوات ، مربای پرتقال های مینیاتوری

طرز تهیه مربای کامکوات
5/5 - (2 امتیاز)

اگر بگوییم که یکی از گران‌ترین و خاص‌ترین مرباهای خانگی و مجلسی، مربای کامکوات است، اغراق نکرده‌ایم. این میوه کوچک شمالی، از خانواده مرکبات است و معمولا با پوست خورده می‌شود، زیرا پوست آن هم حاوی برخی روغن‌های مفید و ضروری برای بدن است. به علاوه، کامکوات، سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان و ویتامین C است و می‌تواند در قالب مربا به عنوان صبحانه یا دسری ساده در کنار چای مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، اگرعلاقه دارید تا طرز تهیه مربای کامکوات خانگی را یاد بگیرید، در ادامه همراه ما باشید.

مربای کامکوات
تعداد نفرات چند شیشه متوسط مربا
زمان آماده سازی 2 ساعت
زمان پخت غذا 1 ساعت
میزان سختی متوسط

مربای لاکچری کامکواتطرز تهیه مربای کامکوات نصف شده

به روش‌های مختلفی می‌توانید یک مربای کامکوات خانگی و خوشمزه درست کنید، اما آنچه در ادامه می‌آید، ساده‌ترین روش تهیه این مربای شکیل و مجلسی است که در آن، طعم غالب، طعم پرتقال‌های مینیاتوری کامکوات خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه مربای کامکوات

هر چند که استفاده از آبلیموی تازه ارجح است اما می‌توان به جای آن، از نصف قاشق چایخوری جوهر لیمو هم استفاده کرد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کامکوات 1 کیلوگرم
شکر 1 کیلوگرم
آب 3 پیمانه
آبلیموی تازه 1 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه مربای کامکوات

تفاوتی میان طرز تهیه مربای کامکوات نصف شده و طرز تهیه مربای کامکوات حلقه ای نیست، جز اینکه ظاهر این مرباها متفاوت خواهد بود. برای تهیه این مربای خوشمزه، مطابق مراحل زیر پیش بروید:

  • مرحله اول: در ابتدای کار، کامکوات‌ها را خوب بشویید. اگر می‌خواهید مربای کامکوات درسته داشته باشید، روی هر کدام از آن‌ها چند سوراخ ایجاد کنید. یا اینکه آن‌ها را از وسط نصف کرده یا به صورت حلقه‌ای برش بزنید.

نکته: در طرز تهیه مربای کامکوات نصفه، کامکوات‌ها را از وسط به دو نیم تقسیم کرده و هسته‌های آن را خارج کنید تا مربای شما تلخ نشود.

  • مرحله دوم: مانند طرز تهیه مربای لیموشیرین ، در اینجا هم باید تلخی کامکوات‌ها را بگیرید. برای این منظور، در قابلمه‌ای مناسب و جادار مقداری آب ریخته و اجازه دهید روی حرارت بجوشد.
  • مرحله سوم: در ادامه، کامکوات‌ها را برای 10 دقیقه، در آب در حال جوش بریزید. سپس، آن‌ها را آبکشی کرده و این کار را تا 3 بار تکرار کنید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله از طرز تهیه مربای کامکوات، پرتقال‌ها را به مدت 1 ساعت، داخل یک لگن آب سرد بریزید و کنار بگذارید.طرز تهیه مربای کامکوات خانگی

نکته: ریختن کامکوات‌ها داخل آب سرد باعث می‌شود که بافت و شکل سفت خود را از دست ندهند.

  • مرحله پنجم: مخلوط آب و شکر را بدون هم زدن در قابلمه‌ای مناسب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا شکر به تدریج حل شود.
  • مرحله ششم: پس از گذشت 1 ساعت، کامکوات‌ها را داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. سپس، آن‌ها را به شربت قند اضافه کنید.
  • مرحله هفتم: در اواسط کار، آبلیموی تازه را در مربا بریزید و 1 ساعت صبر کنید تا کامکوات‌ها کاملا بپزند و مربا به غلظت مناسبی برسد.
  • مرحله هشتم: مربای خوشمزه کامکوات آماده است. اما بهتر است به مدت 24 ساعت آن را در دمای آشپزخانه قرار دهید تا جا بیفتد. سپس، آن را در شیشه‌های تمیز و خشک ریخته و در یخچال بگذارید.

چند نکته خواندنی در طرز تهیه مربای کامکوات خانگی

برای تهیه یک مربای خوشمزه و باکیفیت خانگی، به این نکات توجه کنید:

  • بهتر است در طرز تهیه مربای کامکوات درسته، یک شیء نوک تیز مثل سیخ چوبی را از یک سر کامکوات داخل کنید و با حرکت دادن آن، هسته‌های این میوه را از سر دیگر آن، خارج کنید.
  • نیازی به جمع کردن کف روی مربا نیست، وقتی مربا در حال خنک شدن است، کف روی آن، خود به خود از بین می‌رود.
  • بعضی ترجیح می‌دهند در طرز تهیه مربای کامکوات، به جای آب از گلاب استفاده کنند.
  • افزودن چاشنی‌هایی مانند هل و زیره سبز یا زعفران دم کرده غلیظ در مراحل پایانی پخت، عطر و طعم متفاوتی به این مربای لذیذ می‌بخشد.
  • بهتر است پیش از مصرف، مربا حداقل به مدت 4 ساعت داخل یخچال استراحت کرده باشد.
  • اگر دوست دارید یک مربای کامکوات غلیظ‌تر داشته باشید، موقع اضافه کردن کامکوات‌ها به شربت بار، مقداری پودر ژلاتین آب شده با شربت قند اضافه کنید.
  • دقت کنید که جوشاندن بیش از اندازه مربا، آن را سفت خواهد کرد.

طرز تهیه مربای کامکوات با آهکطرز تهیه مربای کامکوات با اهک

می‌توان مربای کامکوات را هم مانند مربای چاقاله گردو ، با آهک درست کرد. توجه کنید که این کار، تلخی کامکوات‌ها را می‌گیرد و دیگر نیازی به جوشاندن آن‌ها نیست. برای این منظور، به ازای هر 1 کیلو کامکوات، 1 قاشق غذاخوری آهک مورد نیاز است.

آهک را اندازه کرده و در ۱.۵ لیتر آب حل کنید. آب زلال روی آهک را جدا کرده و روی کامکوات‌ها بریزید. پس از گذشت 12 تا 24 ساعت، کامکوات را آبکشی کنید و از مرحله چهارم به بعد، مطابق دستور قبل، پیش بروید.

راهکار شکرک نزدن و آهک نزدن مربا

بدترین اتفاقی که ممکن است برای مربای شما رخ دهد، ایجاد شکرک یا کپک بر روی آن است. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که تا حدود زیادی از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

  • نپختن مربا با حرارت بالا: یکی از دلایلی که سبب شکرک زدن و حتی کپک زدن مربا می‌شود حرارت بالای اجاق گاز است. بنابراین، از پختن مربا با حرارات بالا خودداری کنید.
  • استفاده نکردن از شکر زیاد: اگر می‌خواهید که مربای شما شکرک نزند، از ریختن شکر بیش از حد در مربا خودداری کنید.
  • استفاده از ظروف مناسب: ظروفی که مربا را در آن نگهداری می‌کنید بسیار مهم است. سعی کنید برای نگه‌داری مربا از ظروف شیشه‌ای درب‌دار استفاده کنید. رعایت این نکته به کپک نزدن مربا بسیار کمک می‌کند.

مربای کامکوات، مربای مجلسی و لاکچری پاییزی

اگر فکر می‌کنید مراحل طرز تهیه مربای کامکوات، وقت‌گیر و دشوار است، راه آسان‌تری هم برای چشیدن طعم این مربای مجلسی وجود دارد. همین حالا، منوی سفارش آنلاین شیرینی از اسنپ فود را باز کرده و مرباهای مورد علاقه خود را با چند کلیک، سفارش دهید.

نظرات کاربران