آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • ادویه زعتر
    طرز تهیه ادویه زعتر شهریور 4, 1403
  • روغن بادام شیرین
    معرفی روغن بادام شیرین شهریور 4, 1403
  • طرز تهیه کیک گوشت
    طرز تهیه کیک گوشت با همه فوت و فن ها شهریور 3, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص گوجه سبز
دسته‌بندی نشده
4.7/5 - (15 امتیاز)
19

خواص گوجه سبز برای بدن و سلامتی

مینا اسماعیل بیگی 19 فروردین 1402 7 دقیقه

گوجه سبز همان میوه نارس آلو است که بر روی درختان گروه گل سرخیان رشد می‌کند. قدمت این گیاه بیش از ۲ هزار سال تخمین زده می‌شود. با این که امروزه می‌توان آن را در تمام دنیا کاشت، اما بهترین آب‌وهوا برای این گیاه آب‌وهوای معتدل است. این میوه تقریبا سفت است و طعم ترشی دارد. گوجه سبز گاهی گرد و گاهی اوقات نیز به شکل تخم مرغ خواهد بود. هسته این میوه اصلاً قابل خوردن نیست و مغزی تلخ دارد. در ادامه قصد داریم خواص گوجه سبز را برای شما توضیح دهیم و شما را با این میوه بهری بیشتر آشنا کنیم.

خواص گوجه سبز چیست؟

خواص گوجه سبز چیست؟

خواص گوجه سبز در یک یا دو مورد خلاصه نمی‌شود. گوجه سبز در رنگ‌های مختلف قرمز، زرد، سبز، نارنجی و ارغوانی وجود دارد. گفتنی است که تغییرات آب‌وهوایی به راحتی می‌تواند بر روی رنگ و طعم آن اثر بگذارد. برای مثال در هوای سرد، رنگ گوجه سبزها قهوه‌ای می‌شود.

گوجه سبزها معمولاً ترش مزه هستند و افراد زیادی آن‌ها را به دلیل همین طعم ترش دوست دارند. بیشتر افراد گوجه سبز را با نمک و به صورت خام می‌خورند و عده‌ای نیز آن را به صورت پخته دوست دارند. اندازه این میوه‌های سبز و ترش مزه گاهی به اندازه گردو و یا کوچک‌تر از آن است.

1. گوجه سبز و دستگاه گوارش

خوردن گوجه سبز به شما کمک می‌کند تا فیبر مورد نیاز بدن را تامین کرده و گوارش خوب و منظمی داشته باشید. اگر تمایل دارید که گوارش شما بدون هیچ مشکلی انجام شود، حتماً در فصل بهار و تابستان گوجه سبز بخورید. گوجه سبز منبعی غنی از ویتامین C است که از یبوست جلوگیری کرده و به دور شدن نفخ از سیستم گوارش و بدن انسان کمک می‌کند.

2. تقویت دستگاه ایمنی

گوجه سبز می‌تواند دستگاه ایمنی بدن را تقویت کرده و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری نماید. از ویتامین‌های گوجه سبز برای تقویت سیستم ایمنی می‌توان به ویتامین C اشاره کرد که مصرف آن به افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون و بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند.

3. بهداشت دهان و دندان

به شما توصیه می‌کنیم که گوجه سبز را به صورت مکرر مورد استفاده قرار دهید، زیرا لثه‌های شما سالم خواهند ماند. مصرف این میوه مانع خونریزی لثه‌ها شده و حتی بوی بد دهان را از بین می‌برد.

4. درمان کم خونی

جالب است بدانید که حتی برای جلوگیری از کم خونی نیز از گوجه سبز استفاده می‌کنند. این گیاه به شما کمک می‌کند تا جذب آهن بالاتری داشته باشید. گوجه سبز به‌دلیل وجود مقادیر زیاد ویتامین C بیشتر از میوه‌های دیگر در بیماری‌های مرتبط با کاهش گلبول قرمز خون موثر است. همچنین این میوه به راحتی از کم خونی جلوگیری خواهد کرد.

5. تقویت عضلات

تقویت عضلات

از دیگر فواید گوجه سبز می‌توان به تقویت عضله‌ها اشاره کرد که خواص آن مشابه با آلو بخارا و خواص بی نظیر آن برای سلامتی است. ویتامین C این گیاه برای پیوند بافت‌ها بسیار مفید است و به عضلات بدن کمک می‌کند تا خود را بازسازی کنند.

6. گوجه سبز و لاغری

اگر به دنبال لاغری هستید باز هم به شما توصیه می‌کنیم که از گوجه سبز استفاده کنید؛ زیرا این میوه چربی‌های اضافه بدن شما را کاهش داده و به لاغری کمک می‌کند. گوجه سبز را به راحتی می‌توانید در سالاد استفاده کرده و چربی شکم خود را آب کنید. گوجه سبز و لاغری رابطه‌ای کاملا مستقیم دارند؛ بدین صورت هرچه بیشتر گوجه سبز مصرف کنید، سریع‌تر لاغر می‌شوید.

7. تقویت اندام‌های داخلی

گیاه گوجه سبز آنتی اکسیدان فراوانی دارد و از ایجاد آسیب‌های داخلی سلول‌ها جلوگیری خواهد کرد. این موضوع سبب می‌شود که تمامی سلول‌های بدن به واسطه خاصیت گوجه سبز، سپری محکم در برابر آسیب‌ها داشته باشند.

8. گوجه سبز و درمان دیابت

گیاه گوجه سبز خاصیت بسیار زیادی برای افراد دیابتی دارد. از جمله خواص گوجه سبز برای دیابت این است که این میوه کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و فیبر بالایی دارد. ویتامین C گوجه سبز از ایجاد مشکلات قلبی و عروقی جلوگیری کرده و خطر ابتلا به دیابت و بالا رفتن کلسترول را کاهش می‌دهد.

9. خواص گوجه سبز و ایمنی دستگاه تنفسی

افرادی که به صورت مکرر گوجه سبز مصرف می‌کنند، مشکلات ریوی نخواهند داشت و از بیماری‌هایی مانند سرفه، سرماخوردگی و سرطان ریه در امان خواهند ماند.

10. جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات

گاهی اوقات به واسطه بالا رفتن سن یا کاهش وزن شدید، عضلات ما تحلیل رفته و ضعیف خواهند شد. افرادی که به این عارضه دچار می‌شوند با مصرف گوجه سبز می‌توانند از این تحلیل عضلانی جلوگیری کنند.

11. درمان شب کوری

گوجه سبز می‌تواند شب کوری را درمان کند. این میوه مقادیر بسیار زیادی ویتامین A دارد و به همین دلیل در درمان شب کوری تاثیر فراوانی خواهد داشت. ویتامین A در حفظ سلول‌های چشم و بهبود دید افراد نقش موثری دارد.

12. خواص گوجه سبز برای کلیه

از دیگر فواید گیاه گوجه سبز می‌توان به سلامت اندام‌های داخلی، کلیه‌ها و غدد داخلی بدن اشاره کرد. گوجه سبز میوه‌ای آبدار و ادرارآور است و به همین دلیل عملکرد کلیه‌ها را بهبود می‌بخشد.

13. درمان نقرس

اگر به نقرس مبتلا هستید یا در اطراف خود دوستان و آشنایانی دارید که از این بیماری رنج می‌برند، به آن‌ها توصیه کنید تا گوجه سبز استفاده کنند؛ چراکه این میوه در درمان نقرس بسیار مفید خواهد بود.

14. جوانسازی پوست و ضد پیری

جوانسازی پوست و ضد پیری

از دیگر فواید گوجه سبز این است که پیری را به تعویق می‌اندازد. گوجه سبز حاوی انواع ویتامین‌ها بوده و به واسطه وجود فلاونوئیدها و ویتامین‌ها، می‌تواند سلامت پوست را تداوم بخشد. این میوه ترش مزه و پرطرفدار ضدپیری و ضد التهاب است و اثرات آرام‌بخش فراوانی دارد.

15. جلوگیری از روماتیسم

گوجه سبز می‌تواند از بروز روماتیسم جلوگیری کند و به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های فعال، مانع از آسیب رسیدن به اعضای داخلی بدن شود. همانطور که می‌دانید ساختار ژنتیکی و سلولی بدن اگر آسیب ببیند، بیماری‌های زیادی مانند دیابت، روماتیسم و تصلب شرایین به سراغ انسان می‌آیند.

16. گوجه سبز و فشار خون

فشار خون بالا یکی از علل اصلی ابتلا به بیماری‌های قبل و عروقی است که در صورت عدم کنترل، بسیار خطرناک خواهد بود. مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند به تنظیم فشار خون کمک کند. گوجه سبز به دلیل آنکه دارای مقادیر فراوانی پتاسیم است، در کنترل میزان فشار خون موثر خواهد بود.

17. درمان مشکلات گوارشی

این میوه مشکلات گوارشی را حل کرده و دفع را آسان می‌کند. اگر از مشکل کم کاری و تنبلی روده‌ها رنج می‌برید، این میوه می‌تواند عارضه‌های پیش آمده را درمان کند. خواص گوجه سبز برای سیستم گوارش به دلیل مقادیر زیاد فیبر است که فعالیت روده‌ها را تنظیم می‌کند.

خواص گوجه سبز خشک

خواص گوجه سبز خشک

گوجه سبز خشک دارای مقادیر فراوانی از ویتامین‌های A و C است که به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند. آنتی اکسیدان‌های موجود در گوجه سبز خشک، سطح رادیکال‌های آزاد بدن را کاهش داده و از بسیاری بیماری‌ها جلوگیری می‌کند؛ چراکه تجمع آنتی اکسیدان‌ها برای فعالیت سلول‌های بدن مضر خواهد بود.

ویتامین K در فرایند انعقاد خون نقش داشته که این ویتامین در گوجه سبز خشک یافت می‌شود. از دیگر خواص گوجه سبز خشک می‌توان به تعامل مایعات در بدن، کاهش احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان سینه و روده بزرگ، انقباض‌های عضلانی، تنظیم فشار خون، کالری کم و عدم وجود چربی و غیره اشاره کرد.

خواص گوجه سبز پخته شده

خواص گوجه سبز پخته شده

برخی افراد گوجه سبز را به صورت پخته شده مصرف می‌کنند که در این صورت نیز خواص فراوانی خواهد داشت. این میوه با تقویت سیستم ایمنی و بهبود سیستم تنفسی به درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی کمک خواهد کرد. فیبر موجود در گوجه سبز پخته شده حرکات روده را بهبود بخشیده و برای درمان مشکلات گوارشی مفید است. به طور کلی تمام مواد معدنی، ویتامین‌ها و خواص گوجه سبز در حالت پخته شده نیز وجود دارند.

مضرات گوجه سبز

مضرات گوجه سبز

با وجود آنکه گوجه سبز خواص بسیاری داشته و برای سلامت مفید است، اما مصرف بیش از حد آن، مضرات زیر را در پی خواهد داشت:

  • بالا بودن میزان اسید گوجه سبز موجب برخی مشکلات مانند سوزش معده و احساس ناراحتی می‌شود.
  • افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند باید در مصرف گوجه سبز دقت بیشتری داشته باشند.
  • حالت اسیدی گوجه سبز، باعث ساییده شدن موقت دندان‌ها و احساس درد خواهد شد.
  • در صورتی که در خوردن گوجه سبز زیاده‌روی کنید، ممکن است منجر به نفخ معده شود.

ارزش غذایی گوجه سبز

ارزش غذایی گوجه سبز

در ادامه به ارزش غذایی میوه گوجه سبز اشاره شده است. در هر ۱۰۰ گرم گوجه سبز مواد مغذی زیر وجود دارد.

ماده مغذی موجود در گوجه سبز مقدار در هر 100 گرم
کالری 47 کیلوکالری
قند 00/0 گرم
فیبر 54/0 گرم
آب 00/87 گرم
کلسیم 00/17 میلی‌گرم
آهن 27/1 میلی‌گرم
فسفر 00/14 میلی‌گرم
پتاسیم 00/98 میلی‌گرم
سدیم 00/6 میلی‌گرم

پاسخ، گوجه سبز چه خواصی دارد؟ روشن است…

همانطور که گفتیم گوجه سبز میوه‌ای بسیار مفید است و خواص فراوانی دارد. اگر این میوه را در فصل بهار و تابستان به صورت ممتد استفاده کنید، تاثیرات زیادی بر روی سلامتی بدن خواهد داشت. از دیگر میوه‌های تابستانی آلبالو است که آشنایی با هر آنچه لازم است درباره خواص آلبالو بدانید ، برای شما مفید خواهد بود.

در پایان، اگر تمایل داشتید تا این میوه را مصرف کنید اما حوصله خروج از منزل و خرید حضوری را نداشتید، از اسنپ فود کمک بگیرید. خرید میوه آنلاین از اسنپ فود به شما کمک می‌کند تا انواع میوه دلخواه خود را در هر میزان که مایل باشید در محل آدرس تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2701 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(19 دیدگاه)

bayanshahoo
19 شهریور 1402

مقاله آشنایی با گوجه سبز خیلی خوب بود

شیرین
19 شهریور 1402

سلام گوجه سبز چقدر آهن دارد

  • snappfoodadmin
    19 شهریور 1402

    سلام میوه گوجه سبز آهن 27/1 میلی‌گرم است و برای بدن مفید هستش

شمسایی
19 شهریور 1402

سلام گوجه سبز برای یبوست خوبه

  • snappfoodadmin
    19 شهریور 1402

    سلام گوجه سبز منبعی غنی از ویتامین C است که از یبوست جلوگیری کرده و به دور شدن نفخ از سیستم گوارش و بدن انسان کمک می‌کند.

امید اشوزان
26 تیر 1402

جلوگیری از روماتیسم با گوجه سبز من روماتیسم دارم گوجه سبز بدترم نکنه

  • snappfoodadmin
    26 تیر 1402

    سلام یکی از خواص گوجه سبز جلوگیری از روماتیسم گوجه سبز می‌تواند از بروز روماتیسم جلوگیری کند و به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های فعال، مانع از آسیب رسیدن به اعضای داخلی بدن شود. ساختار ژنتیکی و سلولی بدن اگر آسیب ببیند، بیماری‌های زیادی مانند دیابت، روماتیسم و تصلب شرایین به سراغ انسان می‌آیند

الوندی
26 تیر 1402

درمان مشکلات گوارشی و کمک به سرماخوردگی با گوجه سبز یعنی این وقت ها میوه گوجه سبز بخورم خوبه

  • snappfoodadmin
    26 تیر 1402

    سلام یکی از خواص گوجه سبز برای سلامتی بدن :خواص گوجه سبز و ایمنی دستگاه تنفسی، افرادی که به صورت مکرر گوجه سبز مصرف می‌کنند، مشکلات ریوی نخواهند داشت و از بیماری‌هایی مانند سرفه، سرماخوردگی و سرطان ریه در امان خواهند ماند.گوجه سبز درمان مشکلات گوارشی این میوه مشکلات گوارشی را حل کرده و دفع را آسان می‌کند. اگر از مشکل کم کاری و تنبلی روده‌ها رنج می‌برید، این میوه می‌تواند عارضه‌های پیش آمده را درمان کند. خواص گوجه سبز برای سیستم گوارش به دلیل مقادیر زیاد فیبر است که فعالیت روده‌ها را تنظیم می‌کند.

وحید سلامی
26 تیر 1402

درمان شب کوری با گوجه سبز وای این گوجه سبز دندان ها ی منو اذیت میکنه بعد نگاه شب کوری رفع میکنه

  • snappfoodadmin
    26 تیر 1402

    سلام گوجه سبز بای بدن خیلی مفید است که یکی از فواید گوجه سبز درمان شب کوری گوجه سبز می‌تواند شب کوری را درمان کند. این میوه مقادیر بسیار زیادی ویتامین A دارد و به همین دلیل در درمان شب کوری تاثیر فراوانی خواهد داشت. ویتامین A در حفظ سلول‌های چشم و بهبود دید افراد نقش موثری دارد

عسگر
07 تیر 1402

گوجه سبز میشه بصورت پخته استفاده کرد خام گوجه سبز دندان هام درد میگیرند

  • snappfoodadmin
    07 تیر 1402

    سلام بله گوجه سبز را به صورت پخته شده هم مصرف می‌کنند که خواص فراوانی خواهد داشت.این میوه گوجه سبز با تقویت سیستم ایمنی و بهبود سیستم تنفسی به درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی کمک خواهد کرد. فیبر موجود در گوجه سبز پخته شده حرکات روده را بهبود بخشیده و برای درمان مشکلات گوارشی مفید است. به طور کلی تمام مواد معدنی،ویتامین‌ها و خواص گوجه سبز در حالت پخته شده نیز وجود دارند

saleh madadie
07 تیر 1402

میوه گوجه سبز به دیابت چطوری کمک میکنه

  • snappfoodadmin
    07 تیر 1402

    سلام یکی از چند خواص گوجه سبز کمک به کنترل دیابت است.گیاه گوجه سبز خاصیت بسیار زیادی برای افراد دیابتی دارد. خواص گوجه سبز برای دیابت این میوه کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و فیبر بالایی دارد.ویتامین C گوجه سبز از ایجاد مشکلات قلبی و عروقی جلوگیری کرده و خطر ابتلا به دیابت و بالا رفتن کلسترول را کاهش می‌دهد

درسا نادری
07 تیر 1402

سلام چه جالب نمیدونستم گوجه سبز برای لاغری خوبه

  • snappfoodadmin
    07 تیر 1402

    سلام میوه گوجه سبز چربی‌های اضافه بدن شما را کاهش داده و به لاغری کمک می‌کند.گوجه سبز را به راحتی می‌توانید در سالاد استفاده کرده و چربی شکم خود را آب کنید.گوجه سبز و لاغری رابطه‌ای کاملا مستقیم دارند؛ هرچه بیشتر گوجه سبز مصرف کنید،سریع‌تر لاغر می‌شوید.

شاهرخ
23 اردیبهشت 1402

درود بر شما دوست داشتم همه از باغ آلو که پرورش دادم، استفاده کنند وشکر و سپاس از زمین مادر زایش نعمات پاک و بینظیرش بهره بردن. جای شماخالی، غذای شما داروی سلامتی شما است🌍👌🌾🙏

  • snappfoodadmin
    23 اردیبهشت 1402

    سلام ممنون از کامنتون ،پرورش دادن میوه گوجه سبز زیاد سخت نیست گوجه سبز خواص زیادی دارد و به سلامتی بدن کمک میکند

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود