آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص آلو بخارا
خواص و فواید درمانی میوه ها
4/5 - (4 امتیاز)
4

۱۱ خواص آلو بخارا برای سلامتی و تندرستی بدن

مینا اسماعیل بیگی 19 فروردین 1402 6 دقیقه

آلو بخارا یکی از میوه‌های خوش طعم و محبوب است که دارای طبع سرد بوده و ظاهر آن آبدار و گوشتی است. خواص آلو بخارا بسیار زیاد است و بیشتر افراد به دلیل خواص درمانی آن روزانه بین 1 الی 2 عدد از این آلو را مصرف می‌نمایند. برخی از افراد این میوه را به صورت چیده شده از درخت میل کرده و برخی نیز به صورت خشک شده در انواع خورشت‌ها و غذاهای ایرانی استفاده می‌کنند. برای مثال، طرز تهیه خورشت آلو بخارا؛ یک خورشت ملس و خوش طعم یکی از طرز تهیه‌هایی است که با داشتن این آلو در خانه حتما دنبال می‌شود.

در ادامه می‌خواهیم به خواص الو بخارا بپردازیم تا شما از خواص این میوه شگفت‌انگیز اطلاع پیدا کنید. مطمئن باشید پس از خواندن این مقاله این میوه را در رژیم غذایی روزانه خود قرار می‌دهید.

ارزش غذایی آلو بخارا

ارزش غذایی آلو بخارا

این میوه شامل مقدار مناسبی از چربی، پروتئین، قند، فیبر و غیره بوده که برای بدن بسیار مفید است. در جدول زیر می‌توانید ارزش غذایی این میوه را در هر 100 گرم آلو خشک شده مشاهده کنید. هر 100 گرم آلوبخارا دارای 240 کیلوکالری انرژی است.

بهترین زمان مصرف آلو بخارا، به صورت ناشتا پیش از صبحانه است که در این زمان موجب جذب بهتر مواد معدنی، ویتامین‌ها و بهره‌مندی از خواص این آلو می‌شود.

ماده تشکیل­‌دهنده مقدار ویتامین مقدار
پروتئین 18/2 گرم ویتامین B1 05/0 میلی‌گرم
کربوهیدرات 88/63 گرم ویتامین B2 19/0 میلی‌گرم
آب 92/30 گرم ویتامین B3 88/1 میلی‌گرم
چربی 38/0 گرم ویتامین B4 10/10 میلی‌گرم
فیبر 10/7 گرم ویتامین B5 42/0 میلی‌گرم
قند 19/38 گرم ویتامین B6 21/0 میلی‌گرم
مس 28/0 میلی‌گرم ویتامین B9 00/4 میکروگرم
منیزیم 00/41 میلی‌گرم ویتامین B12 00/0 میلی‌گرم
کلسیم 00/43 میلی‌گرم ویتامین C 60/0 میلی‌گرم
فسفر 00/69 میلی‌گرم ویتامین E 43/0 میلی‌گرم
سدیم 00/2 میلی‌گرم ویتامین K 50/59 میکروگرم
آهن 93/0 میلی‌گرم ویتامین A 00/39 میکروگرم
پتاسیم 00/732 میلی‌گرم ویتامین D 00/0 میلی‌گرم

خواص آلو بخارا چیست؟

خواص آلو بخارا چیست؟

همان طور که در ابتدا نیز گفتیم این میوه گوشتی دارای خواص درمانی زیادی برای بدن است و افراد را از مشکلات گوارشی، یبوست، سردرد، تهوع و ده‌ها بیماری دیگر رها می‌کند. در ادامه به بررسی کامل خواص آلو بخارا و تاثیرات آن روی انواع بیماری‌های بدن می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

1. از بین بردن سلول های سرطانی

این میوه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های فراوان سطح رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش داده و بدین طریق از بروز سرطان‌های سینه، روده، راست روده، مجاری ادراری و غیره جلوگیری می‌کند. اگر فرد به این بیماری‌ها مبتلا باشد، خواص آنتی اکسیدانی به مبارزه با توده‌های سرطانی می‌پردازد.

2. رفع مشکلات گوارشی

یکی از معروف‌ترین خواص آلو بخارا درمان مشکل یبوست است. این میوه به دلیل داشتن ایساتین باعث رفع یبوست و بهبود عملکرد روده‌ها می‌شود؛ همچنین به هضم بهتر و راحت‌تر غذا نیز کمک می‌کند. این میوه حرکات روده بزرگ را افزایش داده و سبب رفع این مشکل همه‌گیر می‌شود. البته، رفع یبوست توسط انواع بسیاری از میوه‌ها نیز انجام می‌شود، یکی از موارد آشنایی با خواص برگه زرد آلو برای کودکان و بزرگسالان ، رفع یبوست و دفع آسان‌تر است.

طرز استفاده از آلو بخارا برای درمان یبوست بدین شکل است که ابتدا باید آلوها را به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید، سپس آن‌ها را از آب خارج کرده و میل نمایید. دقت داشته باشید که آلوها باید در طول 24 ساعت به صورت مداوم داخل آب باشند، یعنی آن‌ها را از آب در نیاورید.

3. خاصیت های آلو بخارا برای کاهش وزن

خاصیت های آلو بخارا برای کاهش وزن شامل موارد بسیاری است. این میوه به دلیل داشتن انواع ویتامین‌های مفید، انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و به افراد احساس سیری می‌دهد. به همین دلیل مصرف آلو باعث کاهش وعده‌های غذایی و لاغری طبیعی می‌شود. از طرفی دیگر خواص آلو بخارا برای چربی‌سوزی این است که به کاهش حجم چربی بدن و کاهش وزن کمک می‌کند. البته از مصرف زیاد آلو بخارا برای لاغری خودداری کنید، زیرا مصرف زیاد این میوه باعث بروز اسهال و آسیب به روده بزرگ خواهد شد.

4. درمان و پیشگیری از دیابت

یکی دیگر از خواص آلو تامین انسولین مورد نیاز خون است و به افراد دیابتی برای درمان این بیماری کمک می‌کند. آلو بخارا مقادیر بسیار پایینی گلوکز دارد و همین امر سبب می‌شود بیماران دیابتی به راحتی بتوانند از این میوه استفاده کنند. آلو بخارا از بروز دیابت نوع 2 در افراد سالم نیز پیشگیری می‌کند.

5. خواص آلو بخارا برای خانم‌های باردار

یکی دیگر از خواص آلو بخارا متوجه زنان باردار است. تمامی متخصصان زنان و زایمان به خانم‌های باردار مصرف اسید فولیک را توصیه می‌کنند، زیرا این ویتامین برای سلامت بدن جنین و جلوگیری از ناهنجاری‌های مادرزادی بسیار مفید است. این میوه به دلیل داشتن مقادیر زیادی اسید فولیک و کلسیم باعث رشد بهتر جنین و حفظ سلامت جسمی مادر می‌شود. همچنین آلو بخارا برای درمان یبوست‌های بارداری و اسپاسم‌های عضلانی مفید خواهد بود.

6. سلامت استخوان‌ها

سلامت استخوان‌ها

همان طور که گفته شد آلو جنگلی دارای کلسیم فراوان است و به بهبود عملکرد استخوان‌های بدن کمک شایانی می‌کند. همچنین این آلو به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی از بروز پوکی استخوان جلوگیری کرده و نقش بسیار موثری در تقویت تراکم استخوان دارد.

7. تقویت سیستم ایمنی بدن

آلو سیاه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان فراوان از بروز بیماری‌های مختلف در بدن جلوگیری می‌کند. مصرف آلو بخارا در هنگام آنفولانزا و سرماخوردگی برای بهبود سریع‌تر به شدت توصیه می‌شود.

8. بهبود گردش خون

آلو بخارا به دلیل جذب زیاد آهن در بدن، سبب بهبود گردش خون می‌شود. در افرادی که دچار کم خونی هستند، خوردن این میوه می‌تواند باعث تقویت عملکرد سیستم گردش خون شده و به مرور زمان کم خونی را جبران کند.

9. تنظیم فشار خون

یکی دیگر از خواص الو بخارا که نباید از آن غافل شد، درمان فشار خون است. آلو بخارا به دلیل داشتن پتاسیم بالا باعث قرار گرفتن فشار خون در حالت طبیعی می‌شود و با مصرف روزانه آلو بسیاری از مشکلات ناشی از فشار خون کنترل خواهد شد. به طور کلی میوه‌هایی که دارای پتاسیم هستند، سبب رفع مشکلات فشار خون شده و سکته قلبی بر اثر این بیماری را کاهش می‌دهند.

10. خواص آلو بخارا برای ریه

آلو بخارا از جمله میوه‌هایی است که برای پاکسازی ریه‌ها موثر است. برخی ترکیبات موجود در این آلو مانند hydroxphenylisatin به شست‌وشو عضلات ریه می‌پردازد. پاکسازی ریه‌ها به ویژه در زمان ابتلا به بیماری‌های تنفسی اهمیت زیادی خواهد داشت.

11. خواص آلو بخارا برای کلیه

آلو بخارا به دلیل آنکه حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است، می‌تواند به بهبود عملکرد کلیه‌ها کمک کند و به همین دلیل به عنوان ماده غذایی مفید برای کلیه‌ها شناخته می‌شود. البته دقت داشته باشید که مصرف آلو بخارا در درمان سنگ کلیه سودمند نخواهد بود.

خواص آلو بخارا با خاکشیر

خواص آلو بخارا با خاکشیر

ترکیب آلو بخارا و خاکشیر یک شربت خوشمزه و مقوی را ایجاد می‌کند که خواص بسیاری دارد. مصرف این شربت در کاهش تشنگی بسیار موثر است. از فواید شربت خاکشیر و آلو بخارا می‌توان به بهبود سلامت قلب، تقویت سیستم ایمنی، کاهش سطح رادیکال‌های آزاد بدن، تامین آب مورد نیاز و غیره اشاره کرد.

برای تهیه این شربت، آلوها را در آب خیس کنید تا نرم شوند، سپس شربت آبلیمو درست کرده و آلوهای نرم شده و خاکشیر را به آن اضافه کنید. سپس شربت را نوش جان کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید.

روش تهیه آلو بخارا خشک

روش تهیه آلو بخارا خشک

برای تهیه آلو بخارا خانگی، ابتدا یک کیلو آلو بخارا تهیه کنید، چوب آلوها را گرفته و به خوبی بشویید. یک قابلمه آب را روی حرارت قرار دهید و پس از آنکه به جوش آمد، نصف فنجان نمک، نصف فنجان شکر و یک فنجان سرکه به آن اضافه کنید. آلوها را داخل آب جوش ریخته و 5 دقیقه زمان دهید تا پوسته رویی آن ترک بخورد.

در نهایت آلوها را آبکش کرده و در برابر تابش مستقیم خورشید به مدت 2 تا 3 روز قرار دهید تا کاملا خشک شود. ممکن است در اثر وزش باد، خاک روی آلوهای خشک شده قرار بگیرد، پس هنگامی که آن‌ها خشک شدند، مجددا بشویید و اجازه دهید تا در دمای محیط آب خود را از دست دهند.

از فواید آلو بخارا غافل نشوید…

در این مقاله به فواید الو بخارا برای سلامتی اشاره کردیم. این میوه محبوب و دوست داشتنی در فصل تابستان بسیار زیاد است و شما می‌توانید در این فصل مقادیر زیادی از این میوه را مصرف کنید یا اینکه آلو بخارا را خشک کرده تا در فصول سرد سال نیز بتوانید از خواص آن بهره‌مند شوید. با استفاده از آلو بخارا می‌توان خوشمزه ترین طرز تهیه خورش به آلو کرمانی را نیز تهیه کرد.

در پایان، باید بگوییم که بهترین راه برای خرید آلو بخارا استفاده از اپلیکیشن اسنپ فود است. شما می‌توانید با خرید آنلاین میوه از اسنپ فود، انواع میوه همچون آلو بخارا را در سریع‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(4 دیدگاه)

javadvahidie
14 مرداد 1402

سلام تو این هوای گرم تابستان شربت آلوبخار و خاکشیر خیلی خوبه آب کافی بدن تامین میکنند و ترکیب شربت آلو بخار و خاکشیر تشنگی و عطش را رفع میکنند

  • snappfoodadmin
    14 مرداد 1402

    سلام در هوای گرم تابستانی آشنایی با خواص آلو بخارا با خاکشیر کمک زیادی در جبران کمبود آب بدن می کند .ترکیب آلو بخارا و خاکشیر یک شربت خوشمزه و مقوی میشود که خواص بسیاری برای بدن دارد.مصرف شربت آلو بخارا با خاکشیر در کاهش تشنگی بسیار موثر است. از فواید شربت خاکشیر و آلو بخارا می‌توان به بهبود سلامت قلب، تقویت سیستم ایمنی، کاهش سطح رادیکال‌های آزاد بدن و تامین آب مورد نیاز بدن اشاره کرد

هیدا ناصرملکی
14 مرداد 1402

سلام مرسی روش تهیه آلو بخارا خشک را گفتید الو بخار خاصیت های خوبی برای سلامتی داره

  • snappfoodadmin
    14 مرداد 1402

    سلام روش تهیه آلو بخارا خشک در خانه خیلی راحت و سریع است .به مقدار لازم مثلا یک کیلو آلو بخار ا تهیه کنیدمیتونید آلو بخارا انلاین از اسنپ فود سفارش بدهید https://snappfood.ir/ چوب آلوها را گرفته و به خوبی بشویید. یک قابلمه آب را روی حرارت قرار دهید وبعد از به جوش آمدن، نصف فنجان نمک، نصف فنجان شکر و یک فنجان سرکه به آب اضافه کنید. آلوها را داخل آب جوش ریخته و 5 دقیقه زمان دهید تا پوسته رویی آن ترک بخورد.در آخر آلوها را آبکش کرده و در برابر تابش مستقیم خورشید به مدت 2 تا 3 روز قرار دهید تا کاملا خشک شود.بعد از خشک شدن آلو بخارا مجداد آنها بشوید تا گرد و خاک روی آلو ها گرفته شود بعد آلو بخارا را در دمای محیط خشک کنید

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود