دستور پخت کوفته کرمانشاهی اصیل + آموزش تهیه سس کوفته

کوفته کرمانشاهی؛ یکی از غذاهای اصیل و سنتی کرمانشاه است. این غذا طعم و بویی عالی داشته و برای چیدن یک میز ناهار یا شام لاکچری، گزینه‌ای عالی به حساب می‌آید. اگر چه درست کردن این غذای سنتی کمی زمان بر است؛ ولی خواص و طعم فوق العاده این کوفته ارزش زمانی که برای آن اختصاص می‌دهید را دارد. دستور پخت کوفته کرمانشاهی کمی سخت و زمان بر است، اما این غذای اصیل طعمی عالی دارد و با ذائقه غذایی ما ایرانی‌ها جور درمی‌آید. در ادامه همراه ما باشید تا دستور پخت این غذای محلی و خوشمزه را به صورت مرحله به مرحله برای شما توضیح دهیم.

کوفته کرمانشاهی
تعداد نفرات 5 نفر
زمان آماده سازی 1 ساعت
زمان پخت غذا 1 ساعت
میزان سختی زیاد

کوفته کرمانشاهی یا کوفته ریزهکوفته کرمانشاهی یا کوفته ریزه

معمولا مواد اصلی همه کوفته‌های ایرانی یکسان است و تنها در سبزیجات و مواد سس کمی با یکدیگر تفاوت دارند. از این روی باید برای تهیه سس این کوفته خوشمزه، دقت و مهارت زیادی به خرج دهید تا نتیجه آن به اندازه کافی دلچسب باشد و بتوانید همان طعم لازم را به غذا دهید. کوفته کرمانشاهی از آن دسته غذاهایی است که هنوز جایگاه خود را در سفره‌های ایرانی حفظ کرده و تنها به دلیل سختی مراحل طبخ، کمتر فرصت برای تهیه این غذای خوشمزه، در زندگی‌های شلوغ امروزی داریم.

مواد لازم در دستور پخت کوفته کرمانشاهی

برای تهیه کوفته کرمانشاهی اصل و خوشمزه، به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت. البته در طرز تهیه کوفته عربی کرمانشاهی، از گردو به میزان بیشتری استفاده می‌شود.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
نخود 300 گرم
گوشت چرخ کرده 500 گرم
پیاز درشت 1 عدد
گردو 2/1 پیمانه
کشمش 4/1 پیمانه
نعناع خشک 1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه سس کوفته کرمانشاهی

اما برای آن که بتوانید سس خوشمزه این کوفته را آماده کنید، مواد زیر را تهیه نمایید. طرز تهیه کوفته کرمانشاهی با رب انار، بهترین فرمول تهیه این غذای خوشمزه است که رنگ جذابی نیز به خود می‌گیرد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پیاز داغ 3 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
رب انار 3 قاشق غذاخوری
برنج 2/1 پیمانه
برگه زرد آلو 10 عدد
نمک و شکر به میزان لازم

دستور پخت کوفته کرمانشاهی اصیل ترش و شیرین

برای درست کردن این غذای سنتی منطقه کرمانشاه مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:دستور پخت کوفته کرمانشاهی

  • مرحله اول: پیش از هر چیزی درست مانند چیزی که در تهیه کوفته نخودچی نیز دیده‌ایم، لازم است که حبوبات را در آب خیس کرده و اجازه دهید که برای چند ساعت بماند. نخود بیشترین زمان خیس خوردن را نیاز خواهد داشت و بهتر است که حداقل 24 ساعت در آب خیس بخورد. البته حتما یک یا دو بار آب نخود را عوض کرده و دوباره آب تازه بریزید.
  • مرحله دومبرای تهیه کوفته کرمانشاهی، نخودی که از قبل خیس کرده‌اید را داخل زودپز یا قابلمه بریزید تا خوب بپزد. اگر زمان کمی دارید، حتما از زودپز استفاده کنید و اجازه دهید نخود به مدت 40 دقیقه الی 1 ساعت خوب بپزد. بعد از گذشت این زمان یکی از نخود‌ها را زیر انگشتان خود له کرده و مطمئن شوید که به خوبی پخته شده است. اگر احساس کردید نخود هنوز خام است، زمان بیشتری برای پخت آن در نظر بگیرید.
  • مرحله سوم: سپس نخود‌ها را به کمک غذاساز یا چرخ گوشت کاملا له کنید. به یاد داشته باشید که نخود شما در این مرحله نباید هیچ گونه آبی داشته باشد. برای له شدن بیشتر پیشنهاد می‌کنیم دو بار نخود را چرخ کنید.
  • مرحله چهارم: حالا نوبت به رنده کردن پیاز می‌رسد. برای آن که بافت کوفته یکدست و خوشمزه‌تر باشد، لازم است که تا حد امکان پیاز را ریز رنده کنید. به علاوه نمی‌خواهیم رنده شده پیاز هیچ آبی داشته باشد.
  • مرحله پنجم: پس از رنده کردن پیاز و جدا کردن آب آن، پیازهای رنده شده را به گوشت چرخ کرده، اضافه کنید.
  • مرحله ششم: حالا نوبت به اضافه کردن نخودهای له شده به گوشت و پیاز می‌رسد.
  • مرحله هفتم: سبزیجات خشک را نیز پس از آن به مخلوط نخود و گوشت اضافه کنید.
  • مرحله هشتم: ادویه‌ها شامل نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را نیز در این مرحله به مواد اضافه کنید و آن‌ها را حدود ده دقیقه الی یک ربع با دست به خوبی ورز دهید. یکی از رازهای مهم این کوفته ورز دادن خوب مواد می‌باشد تا در حین پخت باز نشود.
  • مرحله نهم: از مواد کوفته کرمانشاهی به اندازه یک نارنگی بردارید و آن را کف دست‌تان پهن کنید.
  • مرحله دهم: از کشمش و گردو خرد شده روی آن قرار دهید. کوفته را جمع کنید و با دست شکل دهید تا محتویات داخل آن پیدا نباشد.
  • مرحله یازدهم: سپس کوفته‌های تهیه شده را داخل سینی بگذارید و برای یک ساعت داخل یخچال قرار دهید تا بافت آن‌ها منسجم‌تر شوند.
  • مرحله دوازدهم: به مرحله دوازدهم از دستور پخت کوفته کرمانشاهی رسیدیم. در یک تابه بزرگ، مقداری روغن بریزید تا تمام سطح کف تابه را پر کند.
  • مرحله سیزدهم: منتظر بمانید تا روغن داغ شده، سپس کوفته‌ها را تک به تک و با دقت به داخل تابه انتقال دهید.
  • مرحله چهاردهم: با دقت و به آرامی کوفته‌ها را در روغن برگردانید تا تمام سطح توپی آن‌ها سرخ شوند.
  • مرحله پانزدهم: در فاصله‌ای که کوفته‌ها سرخ می‌شوند، می‌توانید به سراغ تهیه سس کوفته کرمانشاهی بروید. برای تهیه این سس خوشمزه، پیاز داغی که از قبل آماده کرده‌اید را داخل تابه‌ای جدا ریخته و کمی تفت دهید. سپس رب گوجه را به پیاز داغ اضافه کنید و اجازه دهید رب کمی تفت بخورد و به خوبی با پیاز مخلوط شود.
  • مرحله شانزدهم: در مرحله بعد رب انار را به آرامی به مواد بیفزایید و خوب هم بزنید.
  • مرحله هفدهم: زمانی که رب انار، رب گوجه و پیاز داغ به خوبی با هم ترکیب شدند، برنج و برگه زرد آلو را به آن‌ها اضافه کنید.
  • مرحله هجدهم: کمی نمک به همراه یک لیوان آب را به مواد قبلی افزوده و اجازه دهید مایع سس شما به مدت 40 دقیقه بجوشد تا غلظت خوبی به دست آید.
  • مرحله نوزدهم: زمانی که سس شما به غلظت خوبی رسید (میزان غلظت سس به سلیقه شما بستگی دارد)، کوفته‌های سرخ شده را به آرامی داخل سس قرار دهید. در 15 دقیقه اول پخت درب قابلمه را باز نگه دارید، در غیر این صورت کوفته‌ها وا می‌روند. لازم است که بعد از یک ربع درب قابلمه را ببندید، نیم ساعت دیگر زمان در نظر بگیرید تا کوفته کرمانشاهی به خوبی پخته شود. در مجموع حدود 45 الی 50 دقیقه برای پخت این کوفته در سس، زمان نیاز دارید.

دستور پخت کوفته کرمانشاهی به پایان رسید و همین طور پیشنهاد می‌کنیم که طرز تهیه کوفته برنجی را دنبال کرده و از فرایند آماده سازی و پخت آن نیز اطلاع پیدا کنید.

نکات مربوط به دستور پخت کوفته کرمانشاهینکات مربوط به دستور پخت کوفته کرمانشاهی

برای پخت کوفته کرمانشاهی خوشمزه و با تزئینات جذاب، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • توصیه می‌کنیم این کوفته را با نان سنگک و سبزی خوردن تازه سرو کنید.
  • اگر می‌خواهید سس کوفته ترش و شیرین باشد؛ اما رب انار شما خیلی ترش است، کمی شکر به سس اضافه کنید. میزان شکر بستگی به ذائقه شما دارد.
  • اگر دوست دارید کوفته شما ترش باشد، می‌توانید رب گوجه فرنگی را از دستور طرز تهیه کوفته کرمانشاهی حذف کرده و رب انار را به تنهایی استفاده کنید.
  • می‌توانید به جای کشمش از ترکیب قیسی و گردو در مواد میانی کوفته استفاده کنید.
  • سس این کوفته نباید سرد شود؛ وگرنه به دلیل داشتن برنج سفت می‌شود. حتما این کوفته را گرم نوش جان کنید.
  • شما می‌توانید مانند کوفته سبزی، از انواع سبزیجات خشک مخصوص کوفته استفاده کنید؛ ولی سبزی اصلی این کوفته همان نعناع خشک است.
  • برای این که سس شما طعم لذیذ گوشت را به خودش بگیرد، می‌توانید آن را در همان تابه‌ای که کوفته را در آن سرخ کرده‌اید، تهیه کنید.
  • استفاده از پیاز بنفش کمک خواهد کرد تا این کوفته طعم بهتری به خود بگیرد و در ضمن ترکیب رنگ مواد آن نیز با اضافه شدن عصاره رنگ بفنش پیاز، جذابیت بیشتری خواهد داشت.
  • در صورتی که می‌خواهید این کوفته را پس از سرد شدن، مجدد گرم کنید، به هیچ وجه به محتویات آن آب اضافه نکرده و اجازه دهید در همان سس باقی مانده، روی حرارت ملایم گرم شود. در غیر این صورت ممکن است که کوفته حین گرم شدن، وا رفته و شکل ظاهری خود را از دست بدهد.

کوفته‌های ایرانی، غذاهای خوشمزه و اصیل که نباید فراموش شوند

در این مطلب تلاش کردیم تا دستور پخت کوفته کرمانشاهی به همراه تمام نکات و فوت و فن‌های آن را به شما آموزش دهیم. هر منطقه در ایران کوفته مخصوص به خودش را داراست؛ ولی از آنجایی که متاسفانه این غذا‌های سنتی و اصیل رو به فراموشی هستند، بهتر است با تهیه آن‌ها اصالت غذاهای خود را حفظ کنیم. اگر شما هم از امتحان کردن غذا‌های محلی و اصیل ایرانی لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این کوفته خوشمزه را امتحان کنید.

البته، با توجه به اینکه درست کردن کوفته زمان بر است، اگر وقت درست کردن کوفته را ندارید، می‌توانید آن را به صورت آنلاین از وبسایت یا اپلیکیشن اسنپ فود سفارش دهید. به این منظور، لازم است به قسمت سفارش انلاین غذا اسنپ فود بروید و غذای موردعلاقه خود را با چند کلیک ساده سفارش دهید.

سوالات متداول

مواد لازم برای تهیه کوفته کرماشاهی شامل چه چیزهایی می‌شود؟

برای تهیه این کوفته نخود، گوشت چرخ کرده، پیاز درشت، گردو، کشمش، نعنا خشک، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه نیاز است.

پیاز داغ، رب گوجه فرنگی، رب انار، برنج، برگه زردآلو، نمک و شکر تمام موادی است که برای تهیه سس نیاز است تا یک کوفته محلی خوشمزه داشته باشید.

از مواد کوفته کرمانشاهی به اندازه یک نارنگی بردارید و آن را کف دست‌تان پهن کنید. سپس از کشمش و گردو خرد شده روی آن قرار دهید. کوفته را جمع کنید و با دست شکل دهید تا محتویات داخل آن پیدا نباشد.

کوفته‌های سرخ شده را به آرامی داخل سس قرار دهید. حواستان باشد در 15 دقیقه اول پخت درب قابلمه را باز نگه دارید، در غیر این صورت کوفته‌ها وا می‌روند. لازم است که بعد از یک ربع درب قابلمه را ببندید، نیم ساعت دیگر زمان در نظر بگیرید تا کوفته کرمانشاهی به خوبی پخته شود. در مجموع حدود 45 الی 50 دقیقه برای پخت این کوفته در سس، زمان نیاز دارید.

برای تهیه سس خوشمزه و راحت، پیاز داغی که از قبل آماده کرده‌اید را داخل تابه‌ای جدا ریخته و کمی تفت دهید. سپس رب گوجه را به پیاز داغ اضافه کنید و اجازه دهید رب کمی تفت بخورد و به خوبی با پیاز مخلوط شود. در مرحله بعد رب انار را به آرامی به مواد بیفزایید و خوب هم بزنید. زمانی که رب انار، رب گوجه و پیاز داغ به خوبی با هم ترکیب شدند، برنج و برگه زرد آلو را به به بقیه مواد اضافه کنید.

نظرات کاربران

محمدعلی
08.خرداد.1402

مفید و عالی بود مخصوصا اینکه رسپی کامل و دقیقش رو گذاشته بودید و مرحله به مرحله هم توضیح دادین من بجا رب از رب انار استفاده کردم و کوفته کرمانشاهی ترش گذاشتم واقعا دوست داشتم و مهمونام هم خیلی خوششون اومده بود

اکرم نریمانی
08.خرداد.1402

سلام مرسی ازتون من قبلا درست میکردم این کوفترو منتها همیشه خراب میشد با دستور عمل شما درست کردم خیلییی خوب شد اون نکته هایی که زیرش هم گذاشته بودین خیلی مفید و بدردبخور بود خسته نباشید بازم از این اموزشا بزارید برامون

    ترمه افضلی
    08.خرداد.1402

    خوشحالیم اموزش براتون مفید واقع شده و تونستین ازش استفاده کنید اگر علاقه مند به اموزش های دیگه هستین میتونید از وبلاگ اسنپ فود اموزش های دیگه رو مشاهده کنید همچنین اگه مایلید میتونین از لینک زیر اموزش نان بژی رو هم ببینید و استفاده کنید

    ‏https://blog.snappfood.ir/طرز-تهیه-نان-بژی-کرمانشاهی/