با دمنوش آویشن و نحوه تهیه آن آشنا شوید

دمنوش آویشن
به این مقاله امتیاز دهید

آویشن گیاهی علفی از تیره نعناعیان است که به صورت خودرو در کوه، دشت و صحرا یافت می‌شود. این گیاه دارای برگ‌های کوچک روی شاخه‌های نازک است. آویشن خاصیت ضد باکتریایی دارد و به همین دلیل در درمان عفونت‌های تنفسی و سرماخوردگی مفید است. طبع این گیاه گرم و خشک است و در طب سنتی خواص بی‌شماری برای آن ذکر شده است. در گذشته از آویشن به عنوان گیاهی دارویی استفاده می‌شد؛ امروزه نیز آویشن خشک یا تازه را در تهیه غذا یا دمنوش به‌کار می‌برند. در این مقاله خواص این گیاه خوش‌عطر را بررسی می‌کنیم و طرز تهیه دمنوش آویشن را آموزش می‌دهیم. در انتها نیز مضرات احتمالی آن را بیان خواهیم کرد.

دمنوش پر خاصیت آویشن
تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده‌سازی 2 دقیقه
زمان تهیه 15 تا 20 دقیقه
میزان سختی کم

دمنوش آویشن

این دمنوش با استفاده از برگ‌های تازه یا خشک شده آویشن، ساقه یا گل این گیاه تهیه می‌شود. این دمنوش را می‌توان در ترکیب با گیاهان دیگر مانند بابونه و زعفران نیز درست کرد. در ادامه نحوه تهیه این دمنوش به شکل ساده ذکر شده است:

مواد اولیه دمنوش

مواد اولیه مورد نیاز در طرز تهیه این دمنوش در جدول زیر ارائه شده است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آویشن خشک یا تازه 10 تا 15 گرم
آب جوش 2 پیمانه
نبات یا عسل به میزان لازم

طرز تهیه دمنوش آویشنطرز تهیه دمنوش آویشن

در این بخش طرز تهیه این دمنوش را به صورت مرحله به مرحله آموزش خواهیم داد که مانند تمام دمنوش‌ها ساده است.

  • مرحله یکم: آب را درون کتری ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.
  • مرحله دوم: آویشن را مقداری خرد کرده و داخل قوری بریزید.
  • مرحله سوم: آب جوش را به قوری اضافه کرده و آن را بر روی حرارت حاصل از بخار آب کتری قرار دهید تا دم بکشد اما نجوشد.
  • مرحله چهارم: در حدود 15 الی 20 دقیقه بعد، دمنوش شما آماده شده است و آن را درون لیوان بریزید.
  • مرحله پنجم: در صورت تمایل برای شیرین کردن دمنوش می‌توانید از عسل یا نبات استفاده کنید. دمنوش شما آماده است. نوش جان!

طرز تهیه این دمنوش به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که اگر به تهیه دمنوش‌ها علاقه دارید، دمنوش چای کوهی را نیز مطالعه کنید.

خواص دمنوش آویشن

به طور کلی انواع دمنوش مانند دمنوش پونه یا آویشن را بیشتر به دلیل خواص آن‌ها مصرف می‌کنند. در این بخش خواص نوشیدنی گرم آویشن را ارائه کرده‌ایم.

موجب تقویت دستگاه تنفس می شود

این دمنوش موجب پاکسازی ریه‌ها و مجاری تنفسی می‌شود، به همین دلیل مصرف آن در زمان ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا موجب تسریع فرایند بهبود می‌شود. این دمنوش در بهبود سایر بیماری‌های تنفسی همچون برونشیت، لارنژیت و سیاه سرفه موثر است. بخور آویشن نیز در زمان ابتلا به بیماری‌های عفونی مفید واقع می‌شود.

دردهای قاعدگی را تسکین می دهد

استفاده از این دمنوش علائم و دردهای قاعدگی را کاهش می‌دهد، زیرا اسپاسم عضلات را از بین برده و جریان خون را تنظیم می‌کند. این دمنوش می‌تواند تعادل هرمون‌های بدن را نیز تنظیم کند. در دوران قاعدگی مصرف روزانه یک فنجان از این دمنوش را در رژیم غذایی خود جای دهید.

با عفونت ها مبارزه می کند

دمنوش آویشن خاصیت ضدباکتریایی دارد و می‌تواند در کاهش عفونت‌های ناشی از انواع باکتری، قارچ و ویروس موثر باشد. این کار به وسیله تقویت سیستم ایمنی بدن انجام می‌شود.

سلامت قلب و عروق را تضمین می کندخواص دمنوش آویشن

افزایش میزان کلسترول بد خون و همچنین بالا بودن فشار خون از علل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق است. مصرف چای آویشن از یک سو سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر مانع از افزایش فشار خون می‌شود و بدین طریق به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

موجب تقویت اعصاب می شود

این دمنوش همچون یک آرام‌بخش عمل کرده و در کاهش ناراحتی‌های عصبی همچون استرس، اضطراب و بی‌حوصلگی موثر است. همچنین این دمنوش در کاهش دردهای ناشی از میگرن نیز مفید است.

سلامت پوست را افزایش می دهد

چای آویشن سرشار از آنتی اکسیدان است و موجب شادابی، درخشندگی و لطافت پوست می‌شود. این دمنوش در رفع خشکی پوست، آکنه و خارش پوست موثر بوده و می‌تواند درمان زخم‌های پوستی را سرعت ببخشد.

در حفظ سلامت مو موثر است

ترکیبات موجود در این دمنوش بر فولیکول‌های مو اثر گذاشته و موجب افزایش رشد آن‌ها می‌شود. دمنوش آویشن در درمان مشکلاتی همچون ریزش مو، شکنندگی تارهای مو و شوره سر موثر است. اگر به سلامت موی خود اهمیت می‌دهید مصرف این دمنوش را فراموش نکنید.

انرژی بدن را افزایش می دهد

مصرف روزانه این دمنوش با بهبود کیفیت خواب موجب کاهش احساس خستگی می‌شود و انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های روزانه را تامین می‌کند. با خوردن این دمنوش سیستم عصبی مغز تقویت شده و همچون نیروی محرکه، سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد.

مضرات دمنوش آویشنمضرات دمنوش آویشن

با وجود آنکه این دمنوش سرشار از خواص مختلف است، اما باید از مصرف زیاد آن خودداری نمود، چراکه ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد:

  • این دمنوش در برخی افراد باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک می‌شود.
  • مصرف مقدار زیادی از این دمنوش ، برخی اختلالات گوارشی همچون سوزش سردل یا اسهال را به دنبال خواهد داشت.
  • خوردن این دمنوش به کودکان زیر 10 سال، خانم‌های باردار و مادران شیرده توصیه نمی‌شود.
  • در صورتی که دچار بیماری زخم معده هستید، از مصرف دمنوش آویشن بپرهیزید، زیرا ممکن است اثر زخم معده را افزایش دهد.
  • در صورت استفاده از داروهای ضد تیروئید از مصرف این دمنوش بپرهیزید.
  • مصرف آویشن ممکن است بر هورمون‌های غده هیپوفیز تاثیر منفی بگذارد.

نوشیدنی گرم آویشن، یک نوشیدنی پرخاصیت برای روزهای سرد سال است!

دمنوش پرخاصیت و پرفایده آویشن از نوشیدنی‌های پرطرفدار و پرخاصیتی است که به آسانی تهیه می‌شود. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که حتما این نوشیدنی را تهیه کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید. البته، اگر آویشن در دسترس ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، لازم است به قسمت خرید آنلاین دمنوش مراجعه کنید و مواد اولیه موردنیاز خود را برای تهیه دمنوش سفارش دهید.

نظرات کاربران