آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
دمنوش اسطوخودوس
انواع نوشیدنی ها
1/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

با طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس و خواص و مضرات آن آشنا شوید

مینا اسماعیل بیگی 13 اسفند 1401 5 دقیقه

اسطوخودوس گیاهی از تیره نعنائیان با خواص شگفت‌انگیزی است که مصرف آن برای جلوگیری از برخی بیماری‌ها توصیه می‌شود. این گیاه طبع گرم و خشک دارد و مصرف دمنوش آن بسیار مورد توجه است. اسانس این گیاه نیز در تولید برخی محصولات بهداشتی مانند شامپو مورد استفاده قرار می‌گیرد. دمنوش اسطوخودوس با وجود خواص فراوان، در صورت خوردن بیش از حد مشکل‌ساز خواهد شد. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا طرز تهیه این دمنوش را آموزش دهیم و سپس به سراغ فواید و مضرات آن برویم. علاوه بر این، اگر به مصرف دمنوش‌های گیاهی علاقه‌مند هستید، دمنوش آویشن را نیز برای شما مفید خواهد بود.

دمنوش پر خاصیت اسطوخودوس
تعداد نفرات 3 نفر
زمان آماده‌سازی 2 دقیقه
زمان تهیه 10 تا 15 دقیقه
میزان سختی آسان

مشخصات گیاه اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس (Lavandula) از تیره نعنائیان بوده و بومی مناطق شمال آفریقا و مدیترانه است، البته در بسیاری از مناطق قاره آسیا، آمریکا و آفریقا یافت می‌شود. ارتفاع بوته این گیاه نیم متر بوده و دارای گل‌هایی به رنگ آبی تا بنفش است. این گیاه به صورت خودرو در بسیاری از مناطق کوهستانی یافت می‌شود. جوانه‌های اسطوخودوس به صورت خوشه‌ای رشد کرده و در برخی نقاط به منظور بهره‌مندی از اسانس آن پرورش داده می‌شود. از اسانس آن برای تولید محصولات آرایشی بهداشتی و مصارف درمانی استفاده می‌شود. اسطوخودوس را می‌توان به عنوان گیاه آپارتمانی نیز نگهداری کرد.

دمنوش اسطوخودوسطرز تهیه دمنوش اسطوخودوس

این دمنوش با استفاده از جوانه‌های تازه یا خشک شده اسطوخودوس تهیه می‌شود. این دمنوش را می‌توان با گیاهان دیگری مانند گل گاوزبان نیز ترکیب کرد تا علاوه بر بهتر شدن طعم آن، بر خواص دمنوش نیز افزوده شود.

مواد اولیه دمنوش اسطوخودوس

مواد اولیه مورد نیاز در طرز تهیه این دمنوش در جدول زیر ارائه شده است.

مواد لازم مقدار لازم
جوانه اسطوخودوس 3 قاشق چای‌خوری
آب جوش 3 پیمانه
برگ به لیمو یک برگ

طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس

در این بخش طرز تهیه این دمنوش را به صورت مرحله به مرحله آموزش خواهیم داد که مانند تمام دمنوش‌ها ساده است.

  • مرحله یکم: آب را درون کتری ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.
  • مرحله دوم: اسطوخودوس را مقداری خرد کرده و داخل قوری بریزید.
  • مرحله سوم: آب جوش را به قوری اضافه کرده و آن را بر روی حرارت حاصل از بخار آب کتری قرار دهید تا دم بکشد اما نجوشد.
  • مرحله چهارم: در حدود 10 الی 15 دقیقه بعد، دمنوش شما آماده شده است و آن را درون لیوان بریزید.

طرز تهیه این نوشیدنی به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که اگر به دمنوش‌ها علاقه دارید، دمنوش سنبل الطیب را نیز مطالعه کنید.

خواص اسطوخودوس

مصرف اسطوخودوس فواید و خواص بی‌شماری برای بدن دارد. این گیاه برای آرامش عصبی مفید است و برای درمان مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بخش به معرفی خواص اسطوخودوس می‌پردازیم.خواص اسطوخودوس

درمان مشکلات گوارشی

اغلب مشکلات گوارشی در اثر علمکرد نادرست اندام‌های معده و روده اتفاق می‌افتد. استفاده مرتب از دمنوش اسطوخودوس در تنظیم فعالیت دستگاه گوارش مفید بوده و به همین جهت از ایجاد مشکلاتی مانند یبوست، نفخ شکم و درد معده جلوگیری می‌کند. این دمنوش را به عنوان دارویی برای درمان یبوست می‌شناسند.

درمان عفونت های قارچی

بر طبق مطالعات عصاره گیاه اسطوخودوس می‌تواند غشاء سلولی بسیاری از سویه‌های قارچ را تخریب کند و به همین دلیل در درمان عفونت‌های قارچی مناسب است. عملکرد شگفت‌انگیز این گیاه زمانی مشخص می‌شود که عفونت‌های قارچی را درمان می‌کند که به درمان دارویی نیز پاسخ نداده‌اند.

آرامش اعصاب

استفاده از دمنوش اسطوخودوس همچون آرامبخش قوی عمل کرده و ناآرامی‌های روانی مانند استرس، اضطراب و افسردگی مقطعی را درمان می‌کند. در صورتی که از مشکلاتی همچون ناخوابی رنج می‌برید یا کیفیت خواب شما کم بوده و به صورت مداوم احساس کسالت و خستگی دارید، مصرف این دمنوش را در برنامه روزانه خود جای دهید.

تقویت مو

اسطوخودوس گیاهی مناسب برای حفظ سلامت و تقویت تارهای مو است. بر طبق مطالعات این گیاه از ریزش مو جلوگیری کرده و موجب افزایش سرعت رشد مو می‌شود. اسطوخودوس با تقویت پوست کف سر، مانع از بروز مشکلاتی همچون خارش یا شوره مو خواهد شد. ترکیب عرق اسطوخودوس و روغن نارگیل به عنوان ماسکی مناسب برای رفع مشکلات مو شناخته می‌شود.

حفظ سلامت پوست

اسطوخودوس سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هایی است که در درمان مشکلات پوستی مانند خارش، جوش و آکنه مفید هستند. مصرف عرق اسطوخودوس التهاب ناشی از حساسیت‌های پوستی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برای بهره‌مندی از این خواص، روغن نارگیل یا روغن زیتون را با عرق اسطوخودوس ترکیب کرده و روی پوست مالش دهید. استفاده از عصاره اسطوخودوس همچون کرم ضد آفتاب عمل کرده و مانع از آفتاب سوختگی می‌شود. همچنین این گیاه، سرعت التیام زخم‌های پوستی را افزایش می‌دهد.

کاهش دردهای قاعدگیکاهش دردهای قاعدگی با دمنوش اسطوخودوس

مصرف دمنوش اسطوخودوس برای کاهش دردهای دوران قاعدگی و سندورم پیش از قاعدگی (PMS) مفید است. سندروم پیش از قاعدگی، درد و مشکلاتی مانند تغییر خلق‌وخو، بی حوصلی و خستگی مداوم پیش از شروع خون‌ریزی است که بسیاری از خانم‌ها آن را تجربه کرده و درمان مشخصی ندارد. استفاده از دمنوش‌های گیاهی مانند اسطوخودوس در کاهش علائم این سندروم مفید هستند.

بهبود عملکرد مغز

یکی دیگر از خواص اسطوخودوس تقویت حافظه و تنظیم فعالیت‌های مغزی است. ترکیبات این گیاه بر مایع مغزی نخاعی تاثیر گذاشته و موثر واقع می‌شوند. استفاده از چای اسطوخودوس در کاهش سردرد و دردهای میگرن نیز تاثیر می‌گذارد، به همین دلیل برخی افراد به طور مرتب از این دمنوش استفاده می‌کنند.

درمان بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی

مصرف اسطوخودوس به پاکسازی مجاری تنفسی پرداخته و به همین دلیل برای کاهش گلودرد، سرفه و گرفتگی بینی مفید است و برای درمان بیماری‌های همچون سرماخوردگی و آنفولانزا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که دچار سرماخوردگی هستید، بخور اسطوخودوس را فراموش نکنید.

سلامت قلب

اسطوخودوس دارای خواص آنتی اکسیدانی است و به همین دلیل از افزایش سطح رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و مانع از بروز بیماری‌های قلب و عروق می‌شود. همچنین با کاهش غلظت خون از ایجاد لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند. به همین دلیل مصرف دمنوش این گیاه را برای حفظ سلامت قلب مفید دانسته‌اند.

کاهش درد مفاصل

دمنوش اسطوخودوس یک ضد التهاب قوی است و به همین دلیل برای کاهش گرفتگی و دردهای مفاصل موثر است. برای کاهش مشکلات و درد در ناحیه مفاصل بدن حتما از این دمنوش بنوشید.

مضرات اسطوخودوسمضرات اسطوخودوس

با وجود آنکه دمنوش اسطوخودوس فواید و خواص بسیاری دارد، باید از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید زیرا ممکن است عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

  • مصرف عصاره یا چای اسطوخودوس در برخی افراد ممکن است موجب بروز حساسیت و واکنش‌های آلرژیک شود.
  • اسطوخودوس ممکن است موجب بر هم خوردن تعادل هورمونی در کودکان به ویژه پسران شود.
  • دمنوش اسطوخودوس با برخی داروها مانند داروهای رقیق‌کننده خون (وارفارین و ملاویکس) و داروهای کاهش فشار خون (کاپتوپریل، انالاپریل و لوزارتان) تداخل دارد.
  • دو هفته پیش از عمل جراحی از مصرف اسطوخودوس اجتناب کنید، زیرا بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد.
  • استفاده از این دمنوش به افرادی که دارای مزاج صفراوی هستند توصیه نمی‌شود.

اسطوخودوس با وجود طعم تند و خاص خود، فواید بسیاری برای بدن دارد!

این دمنوش از نوشیدنی‌های پرطرفدار و پرخاصیتی است که به آسانی تهیه می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم که این دمنوش را حتما تهیه کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید. البته، اگر اسطوخودوس در دسترس ندارید، می‌توانید از عطاری‌های اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، لازم است به صفحه سفارش آنلاین دمنوش بروید و مواد اولیه موردنیاز خود را سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود