آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
دمنوش سنبل الطیب
انواع نوشیدنی ها
2/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

با خواص و طرز تهیه دمنوش سنبل الطیب آشنا شوید

مینا اسماعیل بیگی 13 اسفند 1401 6 دقیقه

سنبل الطیب یک گونه گیاهی چند ساله با ارتفاع 50 تا 150 سانتی متر است که از گذشته در طب سنتی به عنوان یک گیاه دارویی کاربرد داشته است. سنبل الطیب، گیاهی خودرو است که در حاشیه جنگل و در نواحی کم درخت می‌روید و در بیشتر مناطق قاره آسیا و ایران یافت می‌شود. از ریشه این گیاه در درمان بیماری‌ها و تهیه دمنوش استفاده می‌کنند. دمنوش سنبل الطیب طعمی تلخ اما عطر تند و لذت‌بخشی دارد. در ادامه به معرفی خواص این گیاه و و طرز تهیه دمنوش سنبل الطیب می‌پردازیم.

دمنوش پرخاصیت سنبل الطیب
تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده‌سازی 2 دقیقه
زمان تهیه 10 تا 20 دقیقه
میزان سختی کم

دمنوش سنبل الطیب با گل گاو زبان

معمولا این دمنوش را در ترکیب با گیاهان دیگر درست می‌کنند، تا علاوه بر بهبود طعم تلخ این گیاه، بر خواص آن نیز افزوده شود، مانند دمنوش اسطوخودوس و سنبل الطیب و گل گاوزبان. در صورتی که از برگ یا گل این گیاه برای تهیه دمنوش استفاده می‌کنید به زمانی در حدود 10 دقیقه نیاز خواهید داشت تا دمنوش به خوبی دم بکشد؛ اما در صورت استفاده از ریشه گیاه به زمان بیشتری برای آماده شدن دمنوش نیاز است. توجه داشته باشید که برای تهیه این دمنوش از مقدار کمی سنبل الطیب استفاده کنید، چراکه مقدار زیاد آن ممکن است عوارضی را برای بدن به دنبال داشته باشد.

مواد اولیه دمنوش گل گاو زبان و سنبل الطیب

مواد اولیه مورد نیاز در طرز تهیه این دمنوش در جدول زیر ارائه شده است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سنبل الطیب 10 تا 15 گرم
گل گاوزبان 5 گرم
آب جوش 2 پیمانه
لیمو 3 ورق

طرز تهیه دمنوش سنبل الطیب و گل گاوزبان

در این بخش طرز تهیه این دمنوش و دم کردن سنبل الطیب را به صورت مرحله به مرحله آموزش خواهیم داد که مانند تمام دمنوش‌ها ساده است.

  • مرحله یکم: آب را درون کتری ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.
  • مرحله دوم: گیاه سنبل الطیب، گل گاوزبان و لیمو را داخل قوری بریزید.
  • مرحله سوم: آب جوش را به قوری اضافه کرده و آن را بر روی حرارت حاصل از بخار آب کتری قرار دهید تا دم بکشد اما نجوشد.
  • مرحله چهارم: در حدود 15 الی 20 دقیقه بعد، سنبل الطیب دمنوش شما آماده شده  است. آن را از یک صافی عبور داده و درون لیوان بریزید.
  • مرحله پنجم: در صورت تمایل برای شیرین کردن این دمنوش می‌توانید از عسل یا نبات استفاده کنید.

دمنوش سنبل الطیب و اسطوخودوس

دمنوش سنبل الطیب و اسطوخودوس

این دمنوش از برگ‌های خشک سنبل الطیب درسا می‌شود.

می‌توانید دمنوش اسطوخودوس و سنبل الطیب نیز تهیه کنید.

برای طرز تهیه دمنوش سنبل الطیب و اسطوخودوس به یک قاشق غذاخوری اسطوخودوس تازه یا خشک شده و یک قاشق غذاخوری سنبل الطیب نیاز دارید. کلیه مواد را به همراه آب جوش داخل قوری بریزد و منتظر بمانید تا دم بکشد. دقت داشته باشید که برای دم کشیدن اسطوخودوس به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت. پس از آنکه دمنوش اسطوخودوس و سنبل الطیب شما آماده شد می‌توانید مقداری عسل به آن بیافزایید.

دمنوش سنبل الطیب و بابونه

برای درست کردن دمنوش سنبل الطیب و بابونه  باید یک قاشق غذاخوری سنبل الطیب و یک قاشق غذاخوری بابونه را مورد استفاده قرار دهید. سایر مواد را ترکیب کرده و داخل قوری بریزید، سپس آب جوش را اضافه کرده و منتظر بمانید تا دم بکشد. در انتها برای شیرین کردن دمنوش از عسل استفاده کنید. طعم و عطر بابونه موجب می‌شود تا این دمنوش مورد پسند اغلب افراد قرار بگیرد.

دمنوش سنبل الطیب و دارچین

مواد اولیه این دمنوش 10 تا 15 گرم ریشه سنبل الطیب و 8 گرم پودر یا چوب دارچین است. مواد دمنوش را داخل قوری قرار داده و آب جوش را روی آن بریزید. توجه داشته باشید که این دمنوش به زمان بیشتری برای دم کشیدن نیاز دارد، چراکه از ریشه سنبل الطیب استفاده می‌شود. بهتر است از چوب دارچین برای تهیه دمنوش استفاده کنید، زیرا پودر دارچین موجب کدر شدن آن می‌شود.

دمنوش سنبل الطیب و بادرنجبویه

برای تهیه این دمنوش به یک قاشق غذاخوری سنبل الطیب و یک قاشق غذاخوری بادرنجبویه نیاز خواهید داشت. دمنوش مورد نظر با ترکیب مواد اولیه و اضافه کردن آب جوش، پس از 10 دقیقه دم می‌کشد. اضافه کردن لیمو عمانی موجب بهبود طعم این دمنوش می‌شود. عسل نیز برای بهبود طعم دمنوش شما بسیار موثر است. ترکیب بادرنجبویه و سنبل الطیب و اسطخودوس نیز بسیار خوب است.

خواص دمنوش سنبل الطیب

خواص دمنوش سنبل الطیب

این دمنوش دارای طعم و بوی ملایمی است

اغلب دمنوش‌ها همچون سنبل الطیب یا دمنوش آویشن به دلیل خواص بی‌شمار آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بخش خواص دمنوش سنبل الطیب را معرفی می‌کنیم.

موجب کاهش استرس و اضطراب می شود

میزان ماده سروتونین بر عواطف و حالات روحی اثرگذار است. بر طبق مطالعات، ترکیبات موجود در سنبل الطیب می‌تواند سطح سروتونین مغز را کنترل کرده و از این طریق از ایجاد استرس، اضطراب و دیگر حالات عصبی جلوگیری کند. به همین دلیل این گیاه را به عنوان یک آرامبخش طبیعی می‌شناسند.

در درمان بی خوابی موثر است

مصرف این دمنوش بی خوابی را درمان کرده، کیفیت خواب را بهبود بخشیده و از خواب‌آلودگی صبحگاهی جلوگیری می‌کند. برای بهره‌مندی از این خاصیت، باید یک لیوان از این دمنوش را 30 دقیقه قبل از خواب بنوشید.

قند خون را کاهش می دهد

در طب سنتی از سنبل الطیب به عنوان دارویی برای کاهش قند خون در بیماران دیابتی استفاده می‌کنند. البته در صورتی که مبتلا به دیابت هستید و تصمیم دارید تا برای کنترل قند خون از این دمنوش استفاده کنید، ابتدا با پزشک مشورت کنید.

از ابتلا به بیماری های قلب و عروق جلوگیری می‌کند

دمنوش سنبل الطیب به دو دلیل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق را کمتر کند. این گیاه از طرفی میزان فشار خون را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر عروق خونی را تقویت کرده و مانع از ایجاد لخته خونی در رگ‌ها می‌شود. سنبل الطیب با خاصیت آرامش‌بخش خود میزان ضربان قلب را تنظیم می‌کند.

فعالیت سیستم گوارشی را بهبود می بخشد

مصرف سنبل الطیب با تنظیم عملکرد دستگاه گوارش از ابتلا به مشکلاتی همچون سوء هاضمه، درد معده و اسهال جلوگیری می‌کند. همچنین این دمنوش می‌تواند میزان گاز تولید شده در روده را کاهش دهد.

دردهای قاعدگی را تسکین می دهد

تسکین درد قاعدگی با دمنوش سنبل الطیب

این دمنوش دارای خصوصیات ضد التهابی است.

اغلب دردهای دوران قاعدگی به دلیل گرفتگی عضلات رحم اتفاق می‌افتد. سنبل الطیب ضد اسپاسم است و با کاهش گرفتگی عضلات، میزان درد را کاهش می‌دهد. خواص آرامش‌بخش این گیاه موجب بهبود خلق و خو در دوران قاعدگی می‌شود.

حافظه را تقویت می کند

بر طبق مطالعات، مصرف دمنوش سنبل الطیب در افزایش توانایی مغز موثر است و موجب بهبود حافظه، تمرکز و فعالیت‌های ذهنی می‌شود. اگر در دوران امتحانات هستید و به افزایش تمرکز و حافظه نیاز دارید، مصرف دمنوش این دمنوش را در رژیم غذایی خود جای دهید.

پیش فعالی کودکان را بهبود می بخشد

امروزه ابتلا به پیش فعالی در کودکان افزایش یافته است. مصرف این دمنوش می‌تواند بی‌قراری‌های کودکان را کاهش داده و در بهبود مشکلات پیش فعالی موثر باشد. همچنین میزان هورمون‌های بدن کودک را تنظیم می‌کند.

درمان سر درد و میگرن است

در صورتی که از بیماری‌هایی همچون میگرن رنج می‌برید، خوردن یک لیون از این دمنوش با خاصیت ضد اسپاسم می‌تواند به کاهش درد ناشی از میگرن کمک کرده و آرامش بیشتری را ایجاد کند.

خواص سنبل الطیب را بررسی کردیم در ادامه از عوارض دمنوش سنبل الطیب خواهیم گفت.

عوارض استفاده از دمنوش سنبل الطیب

عوارض استفاده از دمنوش سنبل الطیب

معمولا این دمنوش را به صورت گرم استفاده می‌کنند.

با وجود آنکه سنبل الطیب به عنوان یک نوشیدنی آرامش‌بخش شناخته می‌شود و نوشیدن آن خواص زیادی دارد، اما مصرف بیش از حد این دمنوش ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد:

  • با تقویت الگوهای خواب عمیق‌تر، موجب دیدن رویاهای واضح می‌شود.
  • ایجاد حالت خشکی دهان و ناراحتی معده را به دنبال خواهد داشت.
  • ممکن است موجب افزایش تپش قلب شود.
  • مصرف طولانی مدت سنبل الطیب آن هم به مقدار زیاد، می‌تواند باعث سردرد شود.
  • به دلیل خواب‌آور بودن این دمنوش، پس از مصرف آن از انجام فعالیت‌هایی همچون رانندگی که به تمرکز نیاز دارند، بپرهیزید.
  • زنان باردار، مادران شیرده و کودکان زیر سه سال از مصرف این دمنوش خودداری کنند.

دمنوش سنبل الطیب، نوشیدنی پرخاصیت و آرامبخش

دمنوش سنبل الطیب و گل محمدی از نوشیدنی‌های پرطرفدار و پرخاصیتی است که به آسانی تهیه می‌شود. این دمنوش فواید بسیاری دارد و به همین دلیل توصیه می‌شود که حتما از آن استفاده کنید. البته، در مصرف آن نیز نباید زیاده روی کنید، زیرا ممکن است مضراتی برای شما به دنبال داشته باشد.

در پایان، برای تهیه گیاه این دمنوش نیز می‌توانید از عطاری‌های اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، لازم است به قسمت عطاری آنلاین بروید و مواد اولیه مورد نیاز خود را آنلاین سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود