آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه کمپوت سیب
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه‌ کمپوت سیب خانگی خوشمزه + خواص و فواید سیب

زهرا دهقان 13 مرداد 1397 5 دقیقه

با دنبال کردن طرز تهیه کمپوت سیب  می‌توانید یکی از دلچسب‌ترین دسرهای تابستانی را آماده کنید. این شکل از فرآوری میوه را اولین‌بار فرانسوی‌ها در قرن ۱۷ استفاده کردند. شما می‌توانید کمپوت‌ها را برای دسر یا عصرانه نوش جان کنید. اگر چه برای درست‌کردن کمپوت بهتر است از میوه‌های فصل استفاده کنید؛ حتی می‌توان از میوه‌های باقیمانده در یخچال برای تهیه کمپوت استفاده کرد. به ویژه کمپوت‌ها برای افرادی که نمی‌توانند میوه تازه میل کنند، چون کودکان، سالمندان و بیماران بسیار مناسب است. البته کمپوت‌های آماده همیشه مواد نگه‌دارنده دارند و پیشنهاد اسنپ‌فود به شما این است که خودتان کمپوت دلخواه‌تان را درست کنید.

مواد اولیه درست کردن کمپوت سیب

طرز تهیه‌ی کمپوت سیب خانگی

مواد اولیه برای طرز تهيه كمپوت سيب در منزل، به شرح زیر هستند:

مواد اولیه میزان لازم
سیب 10 عدد
شکر 6 قاشق غذاخوری
آب 3 لیوان
آبلیمو یا سرکه 2 قاشق
زعفران، هل، گلا، دارچین و وانیل به میزان کافی

مراحل طرز تهیه کمپوت سیب روی گاز

مراحل طرز تهیه کمپوت سیب روی گاز

روش درست کردن کمپوت سیب بسیار ساده و سریع است. شما می‌توانید سیب را به‌صورت درسته و کامل یا خردشده در قطعات دلخواه کمپوت کنید و تفاوت در زمان آماده‌شدن آن‌ها خواهد بود.

برای درست‌کردن کمپوت سیب شما می‌توانید از سیب زرد یا قرمز و همچنین ترش یا شیرین استفاده کنید. بسته به اینکه از چه نوع سیبی استفاده می‌کنید می‌توانید میزان شکر یا عسل و همین‌طور افزودنی‌های دلخواه‌تان را به کمپوت اضافه کنید.

برای تهیه این کمپوت سعی کنید سیب‌های سالم و بدون لک را انتخاب کنید. در‌صورتی‌که سیب‌ها لک داشت، سعی کنید طوری لک‌ها را بگیرید که کمترین آسیب به شکل سیب وارد شود و سیب فرم اصلی خود را حفظ کند. خاطرتان باشد که مرحله‌ی پخت سیب آن‌قدر زیاد نباشد که شکل آن از هم بپاشد و بی‌فرم شود. روش درست کردن کمپوت سیب کامل از این قرار است:

  • مرحله اول: سیب‌ها را پوست بگیرید.
  • مرحله دوم: مقداری آبلیمو یا سرکه را با آب مخلوط کنید و سیب‌ها را درون آن قرار دهید؛ چون سیب مقدار زیادی آهن دارد، درصورتی‌که این کار را انجام ندهید، کدر و قهوه‌ای خواهند شد. به‌جای آبلیمو یا سرکه می‌توانید از پوست لیموترش هم استفاده کنید. در صورت استفاده از پوست لیموترش، کمی زودتر پوست لیموترش را درون گرم بریزید و هم بزنید و بگذارید اندکی سرد شود.
  • مرحله سوم :آب و شکر را در یک قابلمه‌ی نه‌چندان بزرگ با هم مخلوط کنید و سیب‌ها درون آن قرار دهید. لازم است که حتما شربت روی سیب‌ها را بپوشاند.
  • مرحله چهارم: سیب‌های پوست‌کنده را بعد از حدود ۵ دقیقه از داخل محلول بردارید و با آب سرد بشویید.
  • مرحله پنجم: سیب‌های شسته‌شده را داخل قابله قرار دهید و بگذارید حدود یک ساعت با حرارت کم بپزند. دقت داشته باشید که سیب‌ها نباید زیاد نرم شوند.
  • مرحله ششم: کمپوت شما آماده است. می‌توانید در صورت دلخواه‌تان بگذارید شربت غلیظ‌تر شود، اما در این صورت سیب‌ها را از داخل قابله بردارید.
  • مرحله هفتم: بگذارید کمپوت سرد شود. می‌توانید آن را به‌دلخواه خود و به هر ترتیبی که مایل هستید، تزئین کنید. کمپوت‌ سیب شما آماده‌ی مصرف است. شما می‌توانید آن را به‌محض سردشدن نوش‌جان کنید یا داخل ظرف شیشه‌ای دردار تمیز بریزید و در یخچال نگه داری کنید.

روش درست کردن کمپوت سیب با سیب‌های خردشده

روش درست کردن کمپوت سیب با سیب‌های خردشده

روش درست کردن کمپوت سیب با سیب‌های خردشده به‌صورت کلی شبیه همان روش درست کردن کمپوت سیب کامل است؛ فقط باید حواس‌تان به چند نکته باشد:

  • می‌توانید سیب‌ها را به‌اندازه‌ی دلخواه‌تان خرد کنید.
  • هر قدر سیب‌ها کوچک‌تر خرد شده باشند، باید زمان کمتری برای پخته‌شدن‌ روی شعله باشند.
  • سیب‌های خردشده خیلی سریع‌تر از سیب‌های کامل پوست‌گرفته کدر و قهوه‌ای می‌شوند؛ هنگام خردشدن آن‌ها را درون آب مخلوط با آبلیمو یا سرکه (یا پوست لیموترش) بریزید.

طرز تهیه کمپوت سیب با عسل

در هر دو روش بالا شما می‌توانید به‌جای استفاده از شکر از عسل طبیعی استفاده کنید. شکر در صورت غلیظ‌ شدن می‌تواند کمپوت شما را کاراملی‌تر کند، اما عسل طعم دلچسب و لذیذی به کمپوت شما خواهد داد. همچنین استفاده از عسل کمپوت شما را به دسر یا عصرانه‌ای کاملا سالم و بی‌ضرر تبدیل می‌کند. با سفارش آنلاین شیرینی از اسنپ فود، می‌توانید انواع شیرینی و کمپوت را سفارش داده و از تازه‌ترین و بهترین کیفیت برخوردار شوید.

طرز تهیه‌ی شربت کمپوت سیب

برای طرز تهیه‌ی شربت کمپوت سیب می‌توانید به‌دلخواه خودتان از میان چاشنی‌های زعفران، وانیل، دارچین، هل یا گلاب، مقداری به کمپوت اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه‌ی دیگر بپزد. استفاده از دارچین، زعفران، هل و گلاب یا ترکیب آن‌ها می‌تواند طعم سنتی‌تری به کمپوت شما بدهد. درصورتی‌که برای تهیه کمپوت از عسل استفاده کردید، می‌توانید یک قاشق آبلیمو هم به آن اضافه کنید. پیشنهاد ما این است که افزودن وانیل یا زعفران به کمپوت سیب را حتماً امتحان کنید.

سیب، گره‌خورده با تاریخ انسان

درخت سیب از خانواده گل‌سرخیان است . این میوه بومی نواحی سردسیر شمال اروپاست، بااین‌حال از دیرباز با زندگی انسان پیوند خورده است. در اساطیر بسیاری از ملت‌ها، ازجمله ایرانیان، می‌توان نشانی از سیب پیدا کرد. جالب است بدانید بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی سیب در جهان چین است و ایالات متحده و ترکیه رتبه‌های دوم و سوم را در تولید این میوه دارند.

مواد مغذی اصلی سیب را ویتامین‌های B2، A و C  به علاوه آهن، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و کلروژنیک اسید تشکیل می‌دهند. هرچند سیب انواع فراوانی دارد، به‌صورت کلی، مواد مغذی هر سیب به اندازه‌ی خود سیب بستگی دارد و نه نوع آن.

خواص و فواید سیب

خواص و فواید سیب

برای سیب فواید فراوانی برشمرده‌اند. انگلیسی‌ها عقیده دارند خوردن روزانه یک عدد سیب انسان را از دیدار دکتر دور خواهد کرد. برای سیب این خواص و فواید آمده است:

  • حفظ طراوت و شادابی پوست
  • کاهش علائم بیماری‌های پوستی
  • کاهش فشارخون، حتی با بوییدن آن
  • تمیزکردن فضای دهان و دندان و لثه از باکتری
  • تقویت مینای دندان
  • جلوگیری از نقرس و درد مفاصل
  • آرامش‌بخشی
  • تسکین دردهای میگرنی
  • کاهش بیماری‌های عفونی و سرماخوردگی
  • خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهاب اعصاب و ضد سرطان بودن (درست مانند قهوه سبز و بادمجان)

کمپوت سیب فوری

کمپوت‌ها زمان چندانی برای آماده‌شدن نیاز ندارند و شما می‌توانید بعد از سردشدن کمپوت آن را نوش جان کنید. سریع‌آماده‌شدن کمپوت کمک می‌کند که میزان ویتامین میوه‌ها چندان از بین نرود. می‌توانید باقیمانده‌ی کمپوت را در ظرف شیشه‌ی مناسبی بریزید و در جای خنک نگه دارید و هر زمان که دوست داشتید استفاده کنید. کمپوت‌ها چون سریع حاضر می‌شوند، می‌توانند برای پذیرایی‌های فوری نیز بسیار مناسب باشند. پیشنهاد ما به شما این است که به‌دلیل راحتی و سرعت حاضرشدن کمپوت‌ها، سعی کنید آن‌ها را با حجم کمتر درست کرده و تازه‌تر مصرف کنید.

زمان پخت کمپوت سیب

زمان پخت کمپوت سیب به اندازه‌ی دلخواه شما برای میوه بستگی دارد. شما می‌توانید میوه‌ها را به‌هر اندازه‌ای که دوست دارید کمپوت کنید. هر قدر میوه‌ها درشت‌تر باشند درست‌شدن کمپوت شما زمان بیشتری می‌برد. روش درست کردن کمپوت سیب، بسته به اینکه شما دوست دارید سیب را به چه اندازه‌ای کمپوت کنید، چیزی حدود ۴۰ تا ۷۵ دقیقه زمان خواهد برد. بعد از طی این مراحل کمپوت سیب شما به‌محض سردشدن آماده است.

ترفند عالی برای طرز تهیه کمپوت سیب خانگی خوشمزه

برای آن که بتوانید طرز تهیه کمپوت سیب خانگی با ماندگاری بالا را دنبال کنید، توصیه می‌کنیم که از سیب‌های تازه و بدون لک استفاده کنید. همین طور دقت داشته باشید که پس از سرد شدن کمپوت، آن را در یک ظرف کاملا خشک بریزید و درب آن را بسته نگاه دارید. به این شکل می‌توانید خوشمزه‌ترین و تازه‌ترین کمپوت را در منزل تهیه کرده و از طعم عالی آن لذت ببرید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شما چه تجربه‌ای در این خصوص دارید؟ خوشحال می‌شویم اگر در پایان نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود