انواع طرز تهیه سالاد الویه (مرغ، کالباس، تن ماهی) + فینگر فود

طرز تهیه سالاد الویه

سالاد الویه یک سالاد روسی بسیار لذیذ بوده و برای وعده‌های غذایی مختلف مناسب است. طرز تهیه الویه مراحل ساده‌ای دارد و شما می‌توانید از این غذا برای مهمانی‌های خود، مراسم جشن تولد و… استفاده کنید. در طرز تهیه سالاد الویه ، ابتدا سیب‌زمینی‌، هویج و تخم مرغ را به صورت جداگانه بپزید و سپس پوست گرفته و پوره کنید. خیارشور، پیازچه و کالباس را به صورت مکعبی و شوید را ساطوری خرد کنید. سس مایونز، آبلیمو، نمک، آویشن و فلفل سیاه را ترکیب کرده و به مواد بیفزایید. نخود فرنگی و ذرت پخته شده و مقداری روغن زیتون را با دیگر مواد مخلوط کرده و هم بزنید. سالاد را به مدت یک ساعت در یخچال استراحت دهید و پس از تزیین، سرو کنید.

سالاد الویه تنوع بالایی داشته و هر کس بنابر ذائقه و سلیقه خود می‌تواند از مواد اولیه مختلفی در تهیه آن بهره ببرد. برای مثال طرز تهیه سالاد الویه با مرغ یا سالاد الویه با کالباس طرفداران بسیاری دارد. بنابراین، در این مطلب با ما همراه شوید تا نگاهی به طرز تهیه انواع سالاد الویه بیندازیم. با استفاده از این سالاد می‌توانید طرز تهیه فینگرفود الویه را نیز دنبال کنید.

سالاد الویه
تعداد نفرات ۱۰ نفر
زمان آماده‌سازی ۳۰ دقیقه
زمان تهیه ۴۰ دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه الویه برای 10 نفر با کالباس

مواد تشکیل‌دهنده پایه سالاد الویه، سیب‌زمینی پخته‌شده و سس مایونز است، اما به این سالاد دلپذیر می‌توان مواد دیگری نیز اضافه کرد. به عنوان مثال در الویه کالباس به روش ما ایرانی‌ها، به جای مرغ پخته شده از کالباس مرغ یا گوشت استفاده می‌کنند؛ مانند طرز تهیه لازانیا که برخی افراد به جای گوشت و مرغ، تکه‌های کالباس را به کار می‌برند.

عکس الویه کالباس

مواد اولیه در طرز تهیه الویه کالباس

برای طرز تهیه الویه با کالباس به مواد اولیه زیر نیاز دارید که این مواد الویه برای ۱۰ نفر مناسب خواهد بود. مواد لازم سالاد الویه برای 40 نفر، چهار برابر مقادیر جدول زیر است که باید هر یک از آن‌ها را در عدد ۴ ضرب کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سیب‌زمینی ۷ عدد متوسط
هویج ۴ عدد
کالباس مرغ یا گوشت ۷۰۰ گرم
خیارشور ۱۳ عدد متوسط
نخودفرنگی ۵۰۰ گرم
سس مایونز ۵۵۰ گرم
تخم مرغ ۱۰ عدد
گوجه فرنگی ۳ عدد
پیازچه ۲ عدد
تربچه قرمز ۴ عدد
ذرت به مقدار دلخواه
روغن زیتون ۴ قاشق ‌غذاخوری
شوید به مقدار دلخواه
نمک، فلفل سیاه، آویشن و آبلیمو به میزان لازم
ریحان قرمز و جعفری (برای تزیین) به مقدار دلخواه
زیتون (برای تزیین) ۵ عدد
کنجد (برای تزیین) نصف پیمانه

دستور تهیه سالاد الویه با کالباس

طرز تهیه انواع الویه تقریبا مراحل یکسانی دارد. با دانستن مراحل آماده‌سازی الويه كالباس و برخی تغییرهای کوچک، شما می‌توانید انواعی از الویه‌های لذیذ را درست کنید.

  • مرحله اول: برای درست کردن سالاد الویه، ابتدا سیب‌زمینی‌، هویج و تخم مرغ را با مقداری آب و نمک به صورت جداگانه بپزید. تقریبا بعد از 15 دقیقه تخم‌مرغ‌ها، بعد از 25 دقیقه هویج‌ها و بعد از 40 دقیقه سیب‌زمینی‌ها پخته می‌شوند.
  • مرحله دوم: پس از سرد شدن مواد پخته شده، پوست سیب‌زمینی، تخم‌مرغ و هویج را گرفته و آن‌ها را با گوشت‌کوب، بلندر یا غذاساز له کنید. البته این مواد اولیه را می‌توانید به‌صورت هم‌اندازه با چاقو نیز خرد کنید، اما میکس شدن مواد با هم طعم و ظاهر بهتری دارد.
  • مرحله سوم: خیارشور، پیازچه و کالباس را با چاقو به‌صورت هم‌اندازه و مکعبی خرد کنید. سپس همه مواد را در یک ظرف بزرگ ریخته و اندکی هم بزنید.
  • مرحله چهارم: حالا شویدها را ریزریز کرده و به مواد قبلی اضافه کنید. سپس سس مایونز را با کمی آبلیمو رقیق کرده و همراه با نمک، آویشن و فلفل سیاه به ظرف اصلی انتقال دهید. برای پخش شدن سس و ادویه‌ها بین همه مواد، آن‌ها را به خوبی هم زده و مخلوط کنید.
  • مرحله پنجم: اگر نخودفرنگی و ذرت تازه دارید، آن‌ها را بپزید و اگر قصد دارید از کنسرو نخودفرنگی و کنسرو ذرت‌ استفاده کنید، آن‌ها را به مدت 20 دقیقه در آب بجوشانید؛ سپس نخودفرنگی و ذرت را به مواد قبلی اضافه کنید. روی مواد الویه کمی روغن زیتون بریزید تا نخود فرنگی و ذرت به هم نچسبند.
  • مرحله ششم: اگر می‌خواهید به جز ادویه‌های معمول، از عصاره مرغ یا ادویه سالاد الویه نیز استفاده کنید، اکنون زمان آن است. حال همه مواد را به آرامی هم بزنید تا سس مایونز به خوبی در قسمت‌های مختلف سالاد پخش شود.
  • مرحله هفتم: در آخر، ظرف سالاد الویه را با سلفون بپوشانید و آن را به مدت تقریبا 1 ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کرده و سس به خورد تک‌تک مواد برود.
  • مرحله هشتم: ظرف سالاد الویه را از یخچال خارج کنید. برای بار دوم مقداری سس مایونز به آن اضافه کرده و به آرامی هم بزنید. سپس با مقداری جعفری خرد شده، چند برگ ریحان قرمز، مقداری گوجه فرنگی، زیتون، تربچه و کنجد، تزیین حرفه‌ای سالاد را تکمیل کنید. همچنین شما می‌توانید با دنبال کردن نحوه تزئین انواع سالاد به ایده‌های جذابی برسید.

طرز درست کردن الویه کالباس به پایان رسید و در ادامه مطلب انواع طرز تهیه سالاد الویه شامل الویه مرغ، الویه ساده و… را بررسی می‌کنیم.

طرز تهیه سالاد الویه مرغ مجلسی

برای تهیه سالاد الویه خوشمزه با مرغ، همان شیوه قبلی را پیش بگیرید که کمی تفاوت دارد:

طرز تهیه سالاد الویه مرغ مجلسی
  • مرحله اول: در این روش درست کردن سالاد الویه ابتدا سینه مرغ را با نمک، زردچوبه و پیاز آب‌پز کرده و سپس آن را ریش‌ریش کنید.
  • مرحله دوم: سیب‌زمینی‌، هویج و تخم مرغ را پخته و پوره کنید. خیارشور، پیازچه و شوید را خرد کرده و به دیگر مواد بیفزایید.
  • مرحله سوم: مقدار بیشتری سس (در مقایسه با تهیه الویه کالباس) را با آبلیمو، نمک، آویشن و فلفل سیاه ترکیب کرده و به دیگر مواد اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: در آخرین مرحله، نخود فرنگی، ذرت پخته و روغن زیتون را داخل ظرف سالاد بریزید و آن را در یخچال استراحت دهید.

نکته: در الویه مرغ مجلسی علاوه بر مرغ، می‌توانید از مقداری ژامبون نیز برای مزه بهتر سالاد استفاده کنید. در ضمن برای تهیه الویه مرغ برای 10 نفر، به 2 عدد سینه مرغ نیاز دارید.

طرز تهیه سالاد الویه ساده

اگر زمان کافی برای طرز تهیه سالاد الویه ندارید، می‌توانید تنها با استفاده از سیب زمینی، تخم مرغ، خیارشور و سس مایونز، یک الویه ساده و سریع آماده کنید.طرز تهیه سالاد الویه ساده

  • مرحله اول: سیب زمینی و تخم مرغ را آب پز کرده و پس از آنکه پخته شدند، با گوشت‌کوب له کنید.
  • مرحله دوم: خیارشور را خرد کرده و به دیگر مواد داخل ظرف اضافه کنید.
  • مرحله سوم: ترکیبی از سس مایونز، آبلیمو، نمک و فلفل سیاه تهیه کرده و با دیگر مواد سالاد هم بزنید.
  • مرحله چهارم: در نهایت سالاد را در یخچال استراحت دهید و سرو کنید.

این الویه نیز مزه عالی داشته و با حذف مرغ یا کالباس، مدت زمانی بیشتری می‌توان آن را در یخچال نگهداری کرد. اگر می‌خواهید طرز تهیه سالاد الویه مخصوص را اجرا کنید، می‌توانید از سس مخصوص سالاد الویه استفاده کنید. این سس طعمی عالی داشته و باعث مزه فوق‌العاده سالاد شما می‌شود.

روش درست کردن سالاد الویه با تن ماهی

یکی دیگر از روش‌های تهیه الویه، به کار بردن تن ماهی به جای مرغ یا کالباس است. اگر تا به حال این نوع الویه را امتحان نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم که طعم آن را چشیده و از ترکیب تن ماهی با سیب زمینی و خیارشور شگفت‌زده شوید:روش درست کردن سالاد الویه با تن ماهی

  • مرحله اول: در این روش تهیه الویه، به جای کالباس یا مرغ، از تن ماهی استفاده کنید. بدین منظور تن ماهی را به مدت ۲۵ دقیقه بجوشانید و روغن آن را جدا کنید.
  • مرحله دوم: پوره سیب زمینی، تخم مرغ و هویج را با تن ماهی در یک ظرف مخلوط کرده و هم بزنید.
  • مرحله سوم: خیارشور، پیازچه و شوید خرد شده را به همراه نخود فرنگی و ذرت پخته، با دیگر مواد ترکیب کنید.
  • مرحله چهارم: سس مایونز و ادویه‌ها را با آبلیمو رقیق کرده و با دیگر مواد هم بزنید تا سالاد الویه آماده شود.

طرز درست کردن الویه خوشمزه با مرغ، کالباس و تن ماهی را آموختیم در ادامه نکات مهم در تهیه الویه را خواهیم گفت. با این سالاد می‌توان انواع فینگرفود الویه مانند طرز تهیه رولت الویه را نیز آماده کرد.

نکات طرز تهیه انواع سالاد الویه

اگر چه مراحل و طرز تهیه سالادالویه ساده به نظر می‌رسد، اما مانند هر غذای دیگری باید به نکات و فوت و فن‌های آن توجه داشته باشید تا یک سالاد الویه مجلسی آماده شود:

  • برای پخت سیب‌زمینی و هویج سعی کنید مواد بیش از اندازه پخته و له نشوند. برای اطمینان از پخت کافی، با یک چنگال داخل سیب‌زمینی و هویج را سوراخ کرده و از نرم بودن آن‌ها مطمئن شوید.
  • در شستن سیب‌زمینی‌ها وسواس به خرج دهید تا هیچ خاکی باقی نماند، زیرا در این صورت امکان نفوذ خاک به بافت سیب‌زمینی و آلوده کردن آن وجود دارد. در طرز تهیه سمبوسه نیز در روش شستشو سیب زمینی دقت کنید.
  • در طرز تهیه سالاد الویه مرغ خانگی، برای خنک کردن سیب‌زمینی‌های آب‌پز شده، از آب سرد استفاده نکنید؛ زیرا این کار باعث سفت شدن سیب زمینی می‌شود.
  • خیارشور بسیار شور است، همچنین کالباس و سس مایونز نیز قدری نمک دارند. بنابراین در هنگام اضافه کردن نمک، ابتدا الویه را مزه کرده و سپس مقدار کافی نمک بیفزایید.
  • استفاده از روغن زیتون طعم جذابی به سالاد الویه می‌دهد، اما سعی کنید از نوع بدون بوی آن استفاده کنید.
  • در طرز تهیه انواع الویه از رنده کردن خیارشور و کالباس بپرهیزید؛ زیرا همیشه له کردن مواد به معنای خوش‌طعم شدن غذا نیست، گاهی بعضی از مواد باید خود را در غذا نشان دهند.
  • برای آب نینداختن مواد سالاد الویه، هویج‌ها را پس از آب‌پز کردن و پوست کندن و خیارشورها را پس از خرد کردن، روی پارچه قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها جذب پارچه شود.
  • برای مزه بهتر، پوست هویج‌ها را به خوبی بتراشید و سپس در سالاد الویه بریزید. اگر تصمیم به تهیه یک غذا از لیست انواع اسنک و تست را نیز دارید، در صورت استفاده از هویج، همین نکته را رعایت کنید.
  • از کالباس و ژامبون مرغوب، معتبر و با درصد گوشت بالا در طرز تهیه سالاد الویه استفاده کنید. برای سالم بودن این غذا هم توصیه می‌کنیم که به سراغ سوسیس و کالباس بدون نیترات بروید.
الویه خوشمزه و مجلسی
  • در استفاده از آبلیمو در سالاد الویه افراط نکنید؛ با اینکه آبلیمو عطر و طعم خوبی دارد، اما مصرف بیش از اندازه آن سالاد را تلخ می‌کند.
  • سعی کنید برای تزيين سالاد الويه از اسلایس کردن گوجه‌فرنگی دوری کنید. با این کار آب گوجه فرنگی روی مواد سس‌دار ریخته و ظاهر ناخوشایندی را ایجاد می‌کند؛ به‌جای آن از گوجه گیلاسی استفاده کنید.
  • پس از اضافه کردن نخودفرنگی، سالاد اولیه را کمتر هم بزنید تا نخودفرنگی‌های پخته‌شده له نشوند.
  • در طرز تهیه سالاد الویه از شوید خشک به جای شوید تازه استفاده نکنید.
  • برای تهیه سالاد الویه با مرغ، سعی کنید از گوشت سینه استفاده کرده و قسمت‌های استخوانی را کنار بگذارید. همچنین بهتر است قبل از اضافه کردن مرغ به سالاد الویه، آن را با ادویه‌ها مزه‌دار کنید.
  • در طرز تهیه انواع سالاد الویه به صورت رژیمی، می‌توانید به جای سس مایونز از ماست استفاده کنید. البته بهتر است که نیمی سس مایونز و نیم دیگر ماست باشد تا طعم خوب سس باقی بماند.
  • تخم‌مرغ‌ها در سالاد الویه باید حتما پخته باشند و از عسلی کردن زرده آن‌ها خودداری کنید.
  • در طرز تهیه الویه برای طعم بهتر سالاد می‌توانید از عصاره‌های مرغ یا ادویه‌های مخصوص سالاد الویه بهره ببرید.
  • برای تنوع و خوشمزگی بیشتر، می‌توانید سیب‌زمینی و مرغ سالاد الویه را به جای آب‌‌پز کردن با شیر بپزید. البته برخلاف آب‌پز کردن، نباید هیچ شیری در ظرف باقی بماند تا تمام آن جذب سیب‌زمینی و مرغ شود.

روش نگهداری سالاد الویه

پس از آشنایی با طرز تهیه سالاد الویه، روش نگهداری آن یکی از سوالات مهم است. برای نگهداری الویه، سالاد را داخل ظرفی درب‌دار ریخته و در یخچال قرار دهید. توجه داشته باشید که به دلیل استفاده از سس مایونز در ترکیبات الویه، این غذا ماندگاری زیادی نداشته و آن را باید در فاصله ۲ روز مصرف کنید.روش نگهداری سالاد الویه

جلوگیری از خراب شدن سالاد الویه

نگهداری سالاد الویه در خارج از یخچال موجب خراب شدن آن در مدت زمان کوتاهی می‌شود؛ پس دقت داشته باشید که الویه حتما در یخچال نگهداری شود. همچنین ظرف نگهداری سالاد باید درب‌دار باشد، چراکه سطح سالاد خشک شده و بوی آن نیز در یخچال پخش می‌شود.

الویه خوشمزه و مجلسی، بهانه‌ای برای دور هم بودن

اکنون که با طرز تهیه انواع سالاد الویه کالباس و مرغ مجلسی و خوشمزه آشنا شدید، وقت آن است که برای یک میزبانی دوستانه حاضر شوید. این غذا بهترین انتخاب برای جشن تولدها و دورهمی‌ها است. سریع حاضر می‌شود، مقوی و انرژی‌زا است و ظاهری بسیار دلپذیری دارد. البته، انواع سالادهای خوشمزه و مجلسی تنوع بسیاری داشته و یکی دیگر از آن‌ها طرز تهیه سالاد ماکارونی است که می‌توانید در کنار الویه آن را نیز تهیه کنید.

راستی، اگر وقت کافی برای تهیه فینگر فود سالاد الویه، سالاد ماکارونی و … را ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. بدین منظور به قسمت سفارش آنلاین غذا اسنپ فود بروید و با چند کلیک ساده، موارد دلخواه خود را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول

در طرز تهیه سالاد اولیه از چه گوشتی استفاده کنیم؟

بهترین انتخاب برای طرز تهیه سالاد الویه، گوشت مرغ است. البته شما می‌توانید از کالباس، ژامبون یا تن ماهی نیز برای تهیه الویه استفاده کنید.

چرا نخود فرنگی‌ها در سالاد الویه له می‌شوند؟

در زمان پخت نخود فرنگی دقت داشته باشید که بیش از حد نرم نشود. همچنین باید نخود فرنگی را در مرحله آخر به الویه اضافه کرده و پس از آن، سالاد را بیش از حد هم نزنید تا نخود فرنگی له نشود.

ادویه سالاد الویه چیست؟

اصلی‌ترین ادویه‌های سالاد الویه شامل نمک، فلفل سیاه و آویشن است. البته شما می‌توانید مطابق ذائقه خود از دیگر ادویه‌ها مانند فلفل قرمز هم استفاده کنید.

نظرات کاربران

hadiseh
16.مهر.1402

سلام سالاد الویه مرغ مجلسی هان مگه سالاد اولیه مجلسی و غیر مجلسی داره اخه
سالاد الویه با تن ماهی خیلی خوشمزه میشه