آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • درمان عروس هلندی افسرده
    درمان افسردگی عروس هلندی شهریور 17, 1403
  • طرز تهیه رولت مرغ
    طرز تهیه رولت مرغ مجلسی شهریور 17, 1403
  • مرغ پرتقالی
    طرز تهیه مرغ پرتقالی شهریور 17, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع کیک و شیرینی
3.7/5 - (3 امتیاز)
بدون نظر

جوز قندی؛ شیرینی پرطرفدار مرکز ایران

مینا اسماعیل بیگی 28 اسفند 1401 5 دقیقه

طرز تهیه جوز قندی

شیرینی از گذشته تا به امروز طرفداران بسیاری میان افراد داشته است. هر منطقه براساس آداب ‌ورسوم و فرهنگ، شیرینی خاص خود را داشته که نشان‌دهنده فرهنگ و تاریخچه آن منطقه است. جوز قندی نیز یکی از پرطرفدارترین شیرینی‌هایی است که از مهم‌ترین سوغات استان مرکزی به ویژه شهر نراق شناخته می‌شود.

این شیرینی خوشمزه در اصفهان نیز طرفداران بسیاری دارد و به عنوان جوز قندی اصفهان شناخته می‌شود. درصورتی که با شیرینی‌های سنتی آشنا نباشید، ممکن است برای شما سوال پیش آید که جوز قند چیست؟

جوز قندی به عنوان گران‌ترین خشکبار ایرانی شناخته می‌شود. ازآنجایی‌که در این شیرینی از مواد مغذی و انواع مغزها استفاده شده است، می‌توانید به عنوان یک میان وعده سالم روی آن حساب ویژه‌ای باز کنید. مقوی بودن این شیرینی سبب شده است که تا ساعت‌ها سطح انرژی بدن شما بالا بماند. انرژی بالا این شیرینی موجب شده بود که از جوز قندی به عنوان جیره جنگی سربازان استفاده شود.

امروزه کوهنوردان و افرادی که به طبیعت‌گردی علاقه دارند، می‌توانند برای تامین انرژی لازم بدن خود از این شیرینی استفاده کنند. در ادامه به طرز تهیه جوز قندی می‌پردازیم تا بتوانید این شیرینی خوشمزه را در منزل آماده کنید.

کالری بالا این شیرینی می‌تواند انرژی مورد نیاز شما را تامین کند.

مواد لازم برای تهیه جوز قندی هلو

در طرز تهیه جوز قندی هلو باید از مواد زیر استفاده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
هلو به میزان دلخواه
مغز بادام و گردو به میزان دلخواه
هل به مقدار دلخواه
آرد نخودچی به اندازه دلخواه

 

طرز تهیه جوز قندی هلو خوشمزه

برای طرز تهیه جوز قندی هلو باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. اولین قدم برای طرز تهیه جوزغند هلو، خشک کردن این میوه زیر آفتاب است. این کار از مهم‌ترین اقدامات برای تهیه این شیرینی خوشمزه است. برای انجام این کار هلو را زیر آفتاب گذاشته و اجازه دهید تا نیمه خشک شود.
  2. پس از خشک کردن میوه، هسته هلوها را خارج کرده و و میان آن را با پودر مخصوص یا گردو پر کنید. ازآنجایی‌که در برخی شهرها به گردو، جوز گفته می‌شود، این شیرینی به جوز قندی معروف است.
  3. پس از انجام این کار مجدد میوه‌ها زیر آفتاب گذاشته تا کاملا خشک شوند.

اگر علاوه‌بر طرز تهیه جوز قندی می‌خواهید با طرز تهیه ترک حلوا آشنا شوید، می‌توانید دیگر مقالات سایت را مطالعه فرمایید.

در طرز تهیه جوزغند هلو، شما علاوه‌بر مغز گردو می‌توانید داخل این میوه را با مغز بادام، پودر قند و پودر هل پر کنید. بنابراین انتخاب مغز درون شیرینی کاملا بستگی به سلیقه و ذائقه شما دارد. در بسیاری از مناطق نیز علاوه‌بر مواد اشاره شده آرد نخودچی را به ترکیب درون میوه اضافه می‌کنند.

جدول جزئیات طرز تهیه جوز قندی

توجه به جدول جزئیات طرز تهیه جوز قندی بسیار اهمیت دارد. این جدول به شما کمک می‌کند تا با میزان کالری و زمان پخت این شیرینی محبوب آشنا شوید. بنابراین توجه به این جدول به افراد ورزشکار و افرادی که مشغله بالایی دارند، توصیه می‌شود. جدول جزئیات جوز قندی به شرح زیر است:

میزان کالری در هر 100 گرم 240
زمان آماده‌سازی 4 روز
زمان لازم برای پخت 1 ساعت
تعداد نفرات به تعداد میوه به کار رفته بستگی دارد.

 

مواد لازم برای تهیه جوز قند انجیر

مواد لازم مقدار مورد نیاز
انجیر به میزان دلخواه
مغز بادام و گردو به اندازه لازم
هل به میزان دلخواه
آرد نخودچی به مقدار لازم

 

طرز تهیه جوز قندی با انجیر

در طرز تهیه جوز قندی با انجیر رعایت برخی نکات می‌تواند به خوشمزه‌تر شدن شیرینی شما بسیار کمک کند. برای طرز تهیه جوزغند با انجیر مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. اولین قدم برای طرز تهیه جوزغند با انجیر خشک کردن این میوه زیر آفتاب است.
  2. پس از اینکه انجیر نیمه خشک شد، درون آن را باز کرده و با موادی مانند پودر گردو، بادام و هل پر کنید. پر کردن درون انجیر به سلیقه شما بستگی دارد و شما می‌توانید از انواع پودرها استفاده کنید.
  3. پس از پر کردن درون انجیر با مواد مختلف نوبت آن رسیده است که مجدد انجیر را زیر آفتاب گذاشته تا کاملا خشک شود.
  4. پس از طی مراحل اشاره شده می‌توانید از طعم جوز قند انجیر خوش‌مزه خود لذت ببرید.

جوز قندی انجیر برای آماده شدن باید چند روز مقابل آفتاب قرار گیرد.

 

نکات مهم در طرز تهیه جوز قندی

در طرز تهیه انواع کیک و شیرینی رعایت برخی نکات بسیار مهم است. رعایت این نکات سبب می‌شود که شیرینی شما ماندگاری بیش‌تری داشته باشد. همچنین آشنایی با برخی نکات سبب می‌شود که شیرینی‌هایی مانند جوز قندی از طعم بهتری برخوردار شوند. از جمله نکات مهم در طرز تهیه جوز قندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای تهیه جوز قندی اصفهان یا اراک این میوه باید کاملا خشک شود تا قابل استفاده باشد.
  • در طرز تهیه جوز قندی هلو باید توجه داشته باشید که این شیرینی را درون ظرف دربسته یا در پلاستیک نگه داشته و درون یخچال قرار دهید.
  • ازآنجایی که در طرز تهیه جوز قندی از هلو و انجیر استفاده می‌شود، ماندگاری این شیرینی در یخچال حدود یک سال است. بنابراین اگر این شیرینی را بیش از یک سال است که دارید، دیگر قابل استفاده نخواهد بود.
  • از جوز قند انجیر و هلو برای آجیل زمستان و مراسم‌هایی مانند شب یلدا و عید نوروز استفاده می‌شود.
  • شما می‌توانید پودر هسته زردآلو را به جای پودر بادام و گردو استفاده کنید.
  • جوز قندی به دو روش محلی و متداول تهیه می‌شود. در روش محلی پس از خشک کردن جوز قندی آن‌ها را مانند دانه‌های تسبیح به نخ می‌کشند. پس از انجام این کار، این شیرینی را در محلی سرد و تاریک

دما مناسب سبب ماندگاری بالا جوز قندی می‌شود.

 

مزایا استفاده از جوز قندی هلو به عنوان میان وعده

جوز قندی به عنوان میان وعده‌ای خوشمزه شناخته می‌شود. ازآنجایی که در تهیه این شیرینی از مواد غذایی سالم استفاده شده است، این شیرینی طعم بی‌نظیری دارد. در طرز تهیه جوز قندی هلو از هلو خشک شده استفاده شده است. هلو خشک شده مواد معدنی گوناگونی داشته که به تقویت سیستم ایمنی می‌پردازد. علاوه‌بر این، مصرف هلو خشک شده می‌تواند مانع از بروز سرطان شود. مصرف منظم هلو خشک شده تاثیری بر افزایش وزن نداشته و در بسیاری از موارد سبب کاهش وزن می‌شود.

این شیرینی طعم شیرین و ترشی داشته و مطابق با بیش‌تر سلیقه‌ها است. از مهم‌ترین مزایای این شیرینی می‌توان به دیر فاسد شدن آن اشاره کرد. بنابراین می‌توانید بدون اینکه نگران سریع فاسد شدن این شیرینی باشید، آن را همیشه همراه خود داشته باشید تا در هنگام افت انرژی از آن استفاده کنید.

سخن پایانی

طرز تهیه جوز قندی با میوه‌های مختلفی مانند هلو و انجیر امکان‌پذیر است که در این مقاله  به آموزش آن‌ها و پاسخ به سوال جوز قند چیست؟ پرداختیم. شما می‌توانید براساس سلیقه خود از هر یک از این میوه‌ها برای تهیه جوز قند انجیر و هلو استفاده کنید. همچنین می‌توانید مطابق با دستورالعمل‌های گفته شده این شیرینی خوشمزه را در منزل تهیه کنید. جوز قندی گزینه‌ای بسیار مناسب برای استفاده در دورهمی‌ها و مهمانی‌ها است. اگر فرصت تهیه کردن این شیرینی را ندارید، می‌توانید از طریق سفارش آنلاین شیرینی مجلسی این شیرینی را تهیه کرده و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2711 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود