آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع کیک و شیرینی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه ترک حلوا با روش‌های گوناگون و برای انواع سلایق

ترمه افضلی 29 اسفند 1401 5 دقیقه

ترک حلوا یک دسر خوشمزه گیلانی است.

حلوا یکی از دسر‌های معروف ما ایرانیان است که در شهر‌های مختلف به روش‌های متنوع پخته می‌شود. حلوا معمولاً در مراسمات سوگواری یا ایام ماه مبارک رمضان بیشتر تهیه می‌شود. اما شما هر زمان که هوس حلوا کنید، می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان آن را پخته و میل کنید.

یکی از این حلوا‌های خوشمزه که ممکن است اسمش به گوشتان خورده باشد، حلوا ترک است. این حلوا را به نام‌های دیگر مثل حلوای سیاه یا حلوای تر هم می‌شناسند.

برای تهیه حلوا ترک دست شما باز است و می‌توانید آن را با مواد مختلف بپزید. مثلاً در صورتی‌که از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنید و خوردن شکر برایتان ممنوع است، از شیره انگور استفاده کنید. همچنین اگر دوست دارید حلوایتان حالت شفاف داشته باشد، می‌توانید نشاسته را جایگزین آرد کنید.

میزان کالری در هر 100 گرم 469
زمان آماده سازی 5 دقیقه
زمان لازم برای پخت 30 دقیقه
تعداد نفرات 10 نفر

 

حلوا ترک در اصل یک نوع دسر گیلانی است که در ادامه طرز تهیه حلوا ترک گیلانی را به طور کامل توضیح می‌دهیم.اگر شما به غذا‌ها و شیرینی‌های محلی علاقه داشته باشید و بخواهید در منزل خودتان خوراکی‌های متنوع را بپزید، پیشنهاد می‌کنیم که طرز تهیه انواع شیرینی محلی را مطالعه کنید.

 

مواد لازم برای تهیه ترک حلوا

آب چهار پیمانه
آرد یک پیمانه
شکر یک پیمانه
روغن جامد یک پیمانه سر خالی
گلاب یک چهارم پیمانه
پودر هل یک قاشق چای‌خوری
زعفران دم‌کرده به میزان دلخواه

 

طرز تهیه ترک حلوا

مرحله اول: آب و شکر را با هم ترکیب کرده و روی شعله قرار دهید. ترکیب آب و شکر را هم بزنید تا جایی که دانه‌های شکر در آب حل شود. سپس گلاب و زعفران را به آن اضافه کنید و ظرف را از روی شعله بردارید. توجه داشته باشید اگر شیره‌ای که آماده کردید زیاد روی حرارت بماند، حلوای شما سفت خواهد شد.

مرحله دوم: آرد را دو بار الک کنید و سپس آن را روی حرارت قرار داده و شروع کنید به تفت دادن.

آرد را مدام تفت دهید تا خامی آن گرفته شود و دانه‌های آرد کاملاً از هم باز شوند.

مرحله سوم: رنگ آرد که کمی تیره‌تر شد، نوبت اضافه کردن روغن است. حالا باید مواد را پیوسته هم بزنید و این کار را تا جایی ادامه دهید که حلوا به رنگ دلخواهتان دربیاید. این مرحله کمی طول می‌کشد امَا در عوض نتیجه عالی خواهد شد.

مرحله چهارم: در این مرحله باید پودر هل و شهدی که در ابتدا آماده کردید را،  آرام آرام به آرد و روغن اضافه کنید. ترکیب نهایی را تا جایی هم بزنید که مواد کاملاً به هم چسبیده و راحت از ظرف جدا شود؛ حالا وقت آن است که زیر گاز را خاموش کنید.

مرحله آخر: حلوا را به ظرف دلخواهتان منتقل کنید و یکی دو ساعت زمان بدهید تا سرد شود. سپس می‌توانید آن را با پودر نارگیل، پودر پسته یا بادام و هرچیزی که دوست دارید تزئین کنید. حلوا ترک مجلسی شما آماده است.

نکته‌ای که در تمام مراحل باید به آن توجه داشته باشید این است که حلوا باید روی حرارت ملایم آماده شود وگرنه مکن است بسوزد. وقتی که بوی آرد بلند شد، سرعت هم زدن را بالا‌تر ببرید.

این دستور پخت مربوط به طرز تهیه حلوا ترک زعفران است. اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید از زعفران در غذا‌هایتان استفاده کنید، می‌توانید زعفران را حذف کنید. در این‌صورت طعم حلوا ترک کاملاً متفاوت و البته همچنان خوشمزه خواهد شد. برای خوش عطر شدن ترک می‌توانید کمی دارچین هم به مواد اضافه کنید.

طرز تهیه ترک حلوا با شیره انگور

ترک حلوا با شیره انگور، شیرینی کم‌تری دارد.

در این روش برای شیرینی حلوا به جای شکر از شیره انگور استفاده می‌شود که سالم‌تر است.

مواد لازم برای تهیه ترک حلوا با شیره:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد گندم یک پیمانه
شیره انگور یک پیمانه
آب جوش نصف پیمانه
گلاب یک چهارم پیمانه
پودر هل یک قاشق چای‌خوری
زعفران دم‌کرده اختیاری و به میزان دلخواه

 

طرز تهیه ترک با شیره انگور مشابه روش‌های قبل بوده و فقط تهیه شهد کمی متفاوت است. در این حالت شیره را با آب، گلاب، زعفران و هل ترکیب کرده و به ترکیب آرد و روغن که از قبل حسابی تفت داده‌اید، اضافه کنید. توجه داشته باشید که با افزودن شیره، رنگ حلوا تیره‌تر از بقیه حلواها می‌شود ونباید آرد را به اندازه سایر روش‌ها تفت دهید.

اگر دوست دارید که حلوایتان شیرین‌تر شود، می‌توانید یکی دو قاشق شکر به ترکیباتتان اضافه کنید.

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین و گرانترین شیرینی‌ها، جوز قندی است. این شیرینی مقوی از سوغاتی‌های استان مرکزی است ولی در استان‌های دیگر مثل اصفهان هم تهیه می‌شود. اگر شما هم مشتاق هستید که این شیرینی سنتی را خودتان درست کنید، می‌توانید به مطلب طرز تهیه جوز قندی سر بزنید.

 طرز تهیه ترک با نشاسته

حلوا ترک با نشاسته گل هم پخته می‌شود.

روش پخت این نوع ترک کمی با آن‌چه تا اینجا آموزش داده شد، متفاوت است. در این نوع حلوا به جای آرد از نشاسته استفاده می‌شود و باعث می‌شود طعم این دسر فوق‌العاده شود.

در ادامه طرز تهیه ترک با نشاسته را می‌آموزید.

مواد لازم:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پودر نشاسته گل یک پیمانه
شکر سه پیمانه
گلاب سه چهارم پیمانه
آب سرد شش پیمانه
کره پنجاه گرم
خلال بادام و زعفران به میزان لازم

 

طرز تهیه ترک حلوا با نشاسته به این صورت است که در ابتدا باید نشاسته و آب سرد را با هم ترکیب کنید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. ترکیب نشاسته و آب را هم بزنید تا جایی که نشاسته حل شود.

دلیل استفاده از آب سرد این است که از گلوله شدن نشاسته و به هم چسبیده ذرات آن جلوگیری می‌کند.

در مرحله بعد شکر را اضافه کرده و خوب هم بزنید تا شکر نیز در ترکیب حل شود. سپس نوبت می‌رسد به افزودن گلاب، خلال بادام و زعفران دم‌کرده.

این ترکیب را تا جایی هم بزنید که حلوا به غلظت مورد نظر برسد. قبل از اینکه بخواهید حلوا را در ظرف دلخواهتان سرو کنید، باید مواد  را از روی حرارت برداشته و کره را  اضافه کنید و هم بزنید.

حلوا ترک شما آماده است و پس از سرد شدن می‌توانید آن را با موادی که دوست دارید، تزئین کنید.

 

در این نوشته سعی کردیم سیر تا پیاز تهیه حلوا ترک را به شما آموزش دهیم. از طرز تهیه ترک زعفرانی گرفته تا طرز تهیه ترک با شیره انگور. اگر سؤالی برایتان پیش آمده یا در حین پخت حلوا به مشکل خوردید، خوشحال می‌شویم که با ما مطرح کنید تا کمکتان کنیم. به علاوه  فراموش نکنید شما هر زمان که بخواهید می‌توانید شیرینی‌های موردعلاقه خود را با تخفیفات جذاب سفارش دهید و جلوی درب منزل تحویل بگیرید؟ برای این کار می‌توانید از شیرینی فروشی آنلاین اسنپ فود کمک بگیرید.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود