آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه حلوای زنجبیلی
آموزش آشپزی
3.5/5 - (10 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه حلوای زنجبیلی با عطری بی نظیر و طعمی فوق العاده

مینا اسماعیل بیگی 20 آبان 1401 6 دقیقه

حلوای زنجبیلی یکی از خوشمزه‌ترین انواع حلوا می‌باشد. این مدل حلوا علاوه بر مزه و طعمی که دارد، به دلیل وجود زنجبیل به عنوان یکی از مواد اولیه در آن خاصیت گرمی دارد و بسیار مفید است. از این حلوا هم می‌توانید به عنوان یک دسر خوشمزه و هم به عنوان یک شیرینی استفاده کنید. در این مقاله قرار است به طرز تهیه حلوای زنجبیلی بپردازم. بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا طرز تهیه آن را یاد بگیرید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. برای طرفداران حلوا طرز تهیه حلوای کدو حلوایی و آموزش درست کردن آن نیز پیشنهاد می‌شود!

حلوای زنجبیلی
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت غذا 60 دقیقه
میزان سختی راحت
کالری در هر ۱۰۰ گرم ۶۷ کیلوکالری

حلوا زنجبیلی گرم و خوش طعمحلوای زنجبیلی

اگر طعم زنجبیل را دوست داشته باشید، پس نباید در درست کردن حلوای آن دست دست کنید. این حلوا به دلیل وجود زنجبیل در آن جنبه درمانی داشته و می‌توانید در کنار طعم دلچسب آن، از خواص دارویی و طبع حلوای زنجبیلی نیز بهره ببرید. طبع زنجبیل گرم است و به این دلیل خواص مفیدی دارد. البته اگر شما حلواهایی با طبع گرم دوست دارید، طرز تهیه حلوای ارده نیز بسیار ساده است و در عین حال خواص زیادی دارد.

مواد لازم برای تهیه حلوای زنجبیلی

اگر آماده‌ی درست کردن این حلوای خوشمزه و پرخاصیت هستید به سراغ مواد اولیه و لازم برای تهیه آن می‌رویم. در جدول زیر شما می‌توانید مواد اولیه برای تهیه حلوای زنجبیلی را مشاهده کنید. در نظر داشته باشید که این میزان از مواد اولیه برای درست کردن حلوا برای 4 نفر است که خودتان برای نفرات بیشتر یا کمتر، می‌توانید اندازه‌ها را تغییر دهید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد گندم 1 پیمانه
پودر قند 100 گرم
گردو خرد شده 50گرم
بادام خرد شده 50 گرم
کره 30 گرم
روغن 30 گرم
پودر هل 1 قاشق چای خوری
پودر زنجبیل 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه حلوای زنجبیلی به ساده‌ترین شکلطرز تهیه حلوای زنجبیلی ساده

در ادامه می‌توانید ساده‌ترین آموزش برای درست کردن حلوای زنجبیلی را مشاهده کنید. قبل از این که به سراغ مراحل تهیه برویم، باید گفت که بافت این حلوا باید کاملا نرم باشد به طوری که وقتی آن را در دهان می‌گذارید به سادگی آب شود.

  • مرحله اول: اولین قدم برای درست کردن حلوای زنجبیلی، الک کردن و سپس تفت دادن آرد است. برای انجام این کار و برای این که بافت آرد کاملا یکدست و بدون هیچگونه ناخالصی باشد باید آرد را در حدود 2 تا 3 مرتبه الک کنید.
  • مرحله دوم: حالا یک تابه یا قابلمه‌ی مناسب را انتخاب کنید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید، بعد از این که تابه کمی گرم شد باید آرد را درون آن بریزید و به طور مداوم هم بزنید و تفت دهید. انجام این کار را باید تا جایی ادامه دهید که خامی آرد گرفته شود و رنگ آن به قهوه‌ای روشن تغییر کند.
  • مرحله سوم: در حین تفت دادن آرد، باید مراقب باشید که بیش از اندازه این کار را انجام ندهید یا این که شعله گاز زیاد نباشد. چرا که ممکن است آرد بسوزد و این اتفاق مساوی است با تلخ شدن طعم حلوای شما !
  • مرحله چهارم: به مرحله چهارم از طرز تهیه حلوای زنجبیلی رسیدیم. بعد از این که آرد را الک کردید، آن را کنار بگذارید و به سراغ سایر مراحل بروید. برای این که کیفیت حلوای شما خوب باشد و بافت نرمی در آن ایجاد شود، بهتر است تا از مخلوط روغن و کره استفاده کنید.
  • مرحله پنجم: کره و روغن را به صورت همزمان به تابه اضافه کنید و بگذارید تا روی حرارت ملایم ذوب شود. بعد از این که این دو کاملا ذوب شدند، آرد را اضافه کنید و هم زمان هم بزنید تا حالت خمیری شکلی ایجاد شود و آرد نیز گلوله نشود. رنگ آرد باید در این مرحله به طلایی تغییر کند و همچنین تفت دادن باید تا جایی ادامه داشته باشد که روغن به خورد آرد برود.
  • مرحله ششم: حال نوبت به اضافه کردن پودر قند و مغزیجات می‌رسد. برای انجام این کار باید قابلمه را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا مواد درون قابلمه کمی خنک شود. سپس پودر هل و پودر زنجبیل را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا جایی که مواد کاملا به خورد یکدیگر بروند.طرز پخت حلوای زنجبیلی
  • مرحله هفتم: در انتها و زمانی که مواد کاملا خنک شدند وقت اضافه کردن پودر قند فرا می‎رسد. البته قبل از اضافه کردن پودر قند باید حتما آن را یک یا دو مرتبه الک کنید و سپس به مواد حلوا اضافه کنید، سپس مواد را هم بزنید تا پودر قند به خورد حلوا برود. باید به این نکته دقت داشته باشید که حلوای زنجبیلی، در کل حالت پودری دارد.
  • مرحله هشتم: در نهایت یک ظرف که ترجیحا به شکل مستطیلی است را انتخاب کنید. کف آن کاغذ روغنی پهن کنید. سپس موادی که آماده کردید را در ظرف بریزید و به کمک قاشق آن را به خوبی فشار دهید تا حالت مسنجمی پیدا کند.
  • مرحله نهم: بعد از این که تمام مواد حلوا را به خوبی شکل دادید، وقت آن است تا روی حلوا پودر گردو پسته بریزید و بگذارید تا در حدود 30 دقیقه در فریزر بماند تا کاملا خنک شود و شکل بگیرد.
  • مرحله دهم: بعد از گذشت مدت زمان لازم آن را از فریزر خارج کنید و با کمک یک کاتر یا چاقو به هر شکلی که دوست داشتید، برش دهید و تلاش کنید تا آرام آرام آن را از روی کاغذ روغنی خارج کنید. ممکن است که اگر بدون دقت این کار را انجام دهید بافت حلوا از هم بپاشد. پس حتما به این مورد دقت داشته باشید.
  • مرحله یازدهم: حلوای زنجبیلی شما آماده است و می توانید آن را در ظرف مورد نظر خود بچینید و میل کنید. طرز تهیه حلوای زنجبیلی ساده نیز به همین روش است با این تفاوت که از مغزیجات برای تهیه و آماده سازی آن استفاده نمی‌شود. این روشی که برای تهیه حلوای زنجبیلی گفتیم در واقع طرز تهیه حلوای زنجبیلی تبریزی بود که یکی از معروف ترین روش‌ها برای تهیه این نوع حلوا است.

نکات مهم و کاربردی در دستور پخت حلوای زنجبیلیدستور پخت حلوای زنجبیلی

برای این که بتوانید حلوای زنجبیلی را به شیوه‌ی بهتری درست کنید و جدا از بافت، طعم بهتری نیز داشته باشد. لازم است تا نکاتی را بدانید و رعایت کنید. در ادامه برخی از این نکات را قید کرده‌ایم که بسیار کاربری نیز هستند و به شما کمک می‌کنند.

  1. اگر دوست داشته باشید به جای استفاده از پودر قند می‌توانید از شکر نیز در تهیه این حلوا استفاده کنید اما باید حتما از قبل شکر را در آب ولرم حل کنید تا زمانی که آن را به حلوا اضافه می‌کنید بافت یکدستی داشته باشد و ذرات شکر زیر دندان احساس نشود
  2. مقدار اضافه کردن پودر قند یا شکر کاملا به ذائقه‌ی خودتان بستگی دارد و اگر دوست داشته باشید و بعد از چشیدن حلوا می‌توانید مقداری بیشتری از پودر قند استفاده کنید اما مراقب باشید که بیش از اندازه نشود
  3. نکته‌ی بعدی که باید به آن توجه شود، این است که حتما باید زمانی که پودر قند را اضافه می‌کنید، دمای حلوا ولرم باشد. اگر دما بیش از اندازه گرم باشد سبب می‌شود تا پودر قند به یک بازه ذوب شود و بعد از این که سرد شد به صورت گلوله‌ای زیر دندان احساس شود.
  4. در طرز تهیه حلوای زنجبیلی ، اگر طبق مقادیری که در جدول گفته شد از مواد اولیه استفاده کنید در نهایت چیزی در حدود ۲۴ تا ۳۰ عدد حلوا زنجبیلی خواهید داشت.
  5. شما می‌توانید حلوای زنجبیلی را به مدت 1 هفته در یخچال نگهداری کنید اما به شرط این که ظرف آن در بسته باشد تا خشک نشود. اگر می‌خواهید تا حلوا را به مدت بیشتری نگهداری کنید باید آن را در فریزر قرار دهید.
  6. میزان استفاده از مغزهای مختلف در تهیه این حلوا کاملا دلخواه است اما به جز پسته و گردو می‌توانید از فندوق یا بادام به همراه پودر نارگیل نیز استفاده کنید.
  7. اگر دوست داشته باشد تا شیرینی شما بیشتر حالت زنجبیلی داشته باشد، می‌توانید مقدار زنجبیل را بسته به سلیقه خودتان تغییر دهید و در حدود 2 قاشق از زنجبیل در تهیه حلوا استفاده کنید
  8. به عنوان آخرین نکته باید گفت که رنگ این حلوا روشن است و نباید خیلی تیره شود. پس حتما در زمان تفت دادن آرد به این نکته دقت داشته باشید تا آرد زیاد قهوه‌ای نشود که بر روی رنگ نهایی تاثیر بگذارد.

طرز تهیه حلوای زنجبیلی به همین راحتی است…

طرز پخت و دستور تهیه حلوای زنجبیلی همانطور که در این مقاله خواندید و متوجه شدید، بسیار ساده است و می‌توانید به عنوان یک شیرینی خوشمزه آن را نوش جان کنید یا در کنار عصرانه‌ی خود سرو کنید و از آنجایی که کالری آن به ازای هر 100 گرم تنها 67 کیلوکالری است، پس افرادی که رژیم دارند نیز می‌توانند آن را میل کنند. همچنین یکی دیگر از نکات خوب در مورد این حلوا این است که با هزینه‌ی کمی می‌توانید مواد اولیه آن را فراهم کرده و این نوع حلوا را درست کنید. به همین سادگی و راحتی. البته همیشه گزینه‌ی خرید انلاین شیرینی هم بر روی میز است.

اگر از طرفداران حلوا هستید پیشنهاد می‌کنیم که طرز تهیه حلوا هویج و طرز تهیه حلوا عربی کش دار را هم حتما مطالعه کنید و آن را در خانه به راحتی و در کمترین زمان ممکن تهیه کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود