آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه حلوای ویفری
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

همه چیز درباره طرز تهیه حلوای ویفری و حلوای دو رنگ

مینا اسماعیل بیگی 25 بهمن 1400 6 دقیقه
۴ نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
30 دقیقه
زمان آماده سازی
30 دقیقه
پخت

علاقه زیادی به درست کردن و خوردن حلوا دارید؟ دوست دارید طرز تهیه حلوای ویفری و حلوای دو رنگ را بدانید؟ حلوا یکی از دسرهای پرطرفدار و پر استفاده ایرانی است که می‌توان آن را در طعم‌ها، مزه‌ها و طرح‌های مختلفی تهیه کرد. البته این امر بستگی به میزان علاقه و مهارت شما در آشپزی دارد.

در قدیم حلوا را تنها برای مجالس ختم، آن هم فقط با استفاده از تفت دادن آرد و شکر تهیه می‌کردند که فرآیند آن بسیارساده بود. اما امروزه تنوع زیادی در دستور پخت حلوا، تزیین و طراحی آن وجود دارد که هر کس بسته به ذائقه شخصی می‌تواند حلوای مد نظر خود را درست و برای مجالس مختلف استفاده کند. می‌خواهید با طرز تهیه این دسر به دو شکل مختلف آشنا شوید؟ پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

حلوای ویفری

تعداد نفرات 5 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت 60 دقیقه
میزان سختی متوسط

حلوا ویفری، خوش طعم و مجلسیحلوا ویفری

حلوای ویفری در اصل نوعی از حلوا است که با نان میکادو تهیه می‌شود. این حلوا به دلیل فرمی که دارد و به خاطر شیوه سرو، به عنوان حلوای مجلسی هم شناخته می‌شود. از آن ‌جایی که حلوای ویفری را بسته به نوع نان مورد استفاده می‌توان به اشکال و اندازه‌های مختلف تهیه کرد، بنابراین به شکل تمیزتر و البته شیک‌تری قابل سرو است. فرم حلوای ویفری بستگی به سلیقه شما دارد که می‌خواهید آن را به چه شکلی تهیه کنید. به علاوه شما می‌توانید با دنبال کردن طرز تهیه حلوای خرما ، این حلوای خوشمزه را نیز تهیه کرده و از طعم عالی آن لذت ببرید.

نان‌های ویفری بهترین انتخاب برای تهیه انواع حلوا با طعم، مزه و حتی تزیین متفاوت هستند. برای مثال شما می‌توانید از ترکیب پودر کاکائو و آرد برای تهیه حلوای شکلاتی با نان ویفر استفاده کنید، یا اینکه حلوای هویج را در این نان‌ها قرار داده و به شکل لقمه‌ای یا هر شکل دیگر درآورده و سرو کنید. اما در ادامه طرز تهیه حلوای ویفری ساده را برای شما قرار می‌دهیم تا به عنوان پایه کار از آن استفاده کنید. با ما همراه باشید.

مواد اولیه حلوا ویفری

مواد اولیه مورد نیاز شما به شرح زیر هستند.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سفید یا آرد گندم 250 گرم
روغن جامد ذوب شده 100 گرم
کره ذوب شده 30 گرم
گلاب 2 قاشق غذا‌خوری
دم کرده زعفران 2 قاشق غذا خوری
نان میکادو به مقدار لازم
عسل 1 قاشق غذا خوری
پودر هل 2/1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه حلوای ویفری

برای پخت این دسر خوشمزه مراحل زیر را دنبال کنید.

  • مرحله اول: مواد اولیه حلوا ویفری را آماده کنید. آرد را دو مرتبه الک کرده و در تابه تفت دهید. این کار را تا زمانی که متوجه تغییر رنگ جزئی در آرد شدید، ادامه دهید.
  • مرحله دوم: بعد آرد تفت داده شده را از تابه خارج کنید. اجازه دهید خنک شود. سپس دوبار آن را الک کرده و در تابه بریزید.
  • مرحله سوم: روغن و کره را به مخلوط آرد در تابه بریزید. فراموش نکنید که در این مرحله نباید زیر تابه روشن باشد. زیرا حرارت دادن باعث می‌شود که روغن‌ها به خورد آرد نرود.
  • مرحله چهارم: در ادامه مقداری عسل و گلاب را به مواد داخل تابه اضافه کنید. توجه داشته باشید که اضافه کردن عسل یا میزان گلاب مورد استفاده به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید تا حدودی مقدار آن را کم و زیاد کنید.
  • مرحله پنجم: در این مرحله باید پودر قند و پودر هل را به تابه اضافه کنید. بهتر است این دو مواد را با احتیاط اضافه کنید و هر مرتبه میزان عطر و طعم هل و شیرینی حلوا را بسنجید. در انتها باید زعفران را به حلوا اضافه کنید.
  • مرحله ششم: توجه داشته باشید که در هر مرحله مواد را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید و در صورتی که متوجه شدید ترکیب حلوا خشک است، با اضافه کردن کمی روغن یا کرۀ آب شده فرم حلوا را لطیف کنید.
  • مرحله هفتم: در این بخش از نحوه پخت حلوای ویفری باید مواد حلوا را روی نان‌های میکادو بریزید. این کار را به صورت لایه لایه، یعنی یک لایه حلوا و یک لایه نان انجام دهید. در انتها روی نان‌ها کمی فشار ایجاد کنید و اجازه دهید خود را بگیرد و در انتها پس از کمی استراحت به فرم مد نظر خود برش بزنید.

نکات مهم هنگام تهیه حلوای ویفری

این نکات را برای تهیه یک حلوای خوشمزه رعایت کنید:

  • هنگام قرار دادن حلوا روی نان مطمئن شوید که مواد حرارت نداشته باشند. زیرا موجب خمیری شدن نان و خراب شدن حلوا می‌شود.
  • اگر مایل هستید می‌توانید قبل از اضافه کردن زعفران حلوا را به سه بخش مساوی تقسیم کرده و با پودر کاکائو، زعفران و زنجبیل سه حلوا با طعم متفاوت تهیه کنید. هر سه حلوا را می‌توانید به شکل لایه لایه روی نان میکادو قرار دهید تا یک ترکیب متفاوت را تجربه کنید.
  • برای تزیین حلوای ویفری می‌توانید از شکلات آب شده استفاده کنید یا بخشی از حلوا را درون ماسوره ریخته و روی نان‌ها را شکوفه بزنید.
  • نان میکادو را می‌توانید به شکل‌های دلخواه از جمله لقمه‌ای، مستطیلی و حتی لوزی برش دهید.

حلوای دورنگ مجلسی

یکی دیگر از حلواهای پرطرفدار و خوشمزه خصوصاً در مجالس، حلوای دو رنگ است. از آنجایی که این حلوا شکل ظاهری بسیار خوبی دارد، می‌توان با کمی خلاقیت نشان دادن در تزیین و حتی مزه، آن را به یکی از پرطرفدارترین دسرهای دورهمی‌ها تبدیل کرد. اگرچه طبخ این حلوا کاملاً سلیقه‌ای است، اما پیشنهاد می‌کنیم طبق دستورالعمل زیر پیش بروید تا بتوانید یک دسر فوق‌العاده و بی‌نظیر را بدون نگرانی بابت خراب شدن، تهیه و سرو کنید.

مواد اولیه حلوا دورنگمواد اولیه حلوا دورنگ

مواد اولیه حلوا دو رنگ به این صورت است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سفید 3 لیوان
روغن جامد یا کره ذوب شده 200 گرم
پودر هل 1 قشق مربا خوری
پودر قند 2/1 لیوان
پودر کاکائو 2 قاشق چای خوری

طرز تهیه حلوا دو رنگ

برای پخت حلوا دو رنگ به صورت زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: طرز تهیه حلوا دورنگ هم در ابتدا درست مثل حلوای ساده است. لازم است آرد را چند مرتبه الک کنید و روی حرارت قرار دهید. تفت دادن آرد روی حرارت موجب از بین بردن بوی خامی و همچنین باعث تغییر رنگ و برشته شدن آن نیز می‌شود.
  • مرحله دوم: در مرحله بعد درست مثل طرزتهیه حلوای ویفری باید آرد را الک کنید و سپس در تابه بریزید. حال باید روغن جامد یا کره ذوب شده را به ترکیب اضافه کنید. زمانی که آرد رنگی متمایل به کرم روشن گرفت، هل را به آن اضافه کنید. لازم به ذکر است که توجه داشته باشید، قبل از آن حتماً هل را درست مثل زعفران با کمی آب دم کنید.
  • مرحله سوم: در ادامه نوبت به اضافه کردن پودر قند می‌رسد. این کار را تا جایی که شیرینی حلوا مناسب بود ادامه دهید.
  • مرحله چهارم: ترکیب حلوا را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.
  • مرحله پنجم: یک ظرف مستطیلی شکل مثل سینی را بردارید و نیمی از حلوای دو رنگ را درون آن بریزید. حلوا را درون سینی پهن کنید، حال با پشت قاشق ترکیب را فشار دهید تا سفت شود.
  • مرحله ششم: در این مرحله باید سینی را حدوداً 10 دقیقه درون فریزر قرار دهید تا خود را بگیرد و بتوانید آن را به خوبی برش دهید.
  • مرحله هفتم: حالا باید نیم دیگر حلوا را با چند قاشق پودر کاکائو و مقدار کمی کره حدود یک دقیقه تفت دهید.
  • مرحله هشتم: در این مرحله از نحوه پخت حلوا دو رنگ، باید سینی را از فریزر در بیاورید و حلوای شکلاتی را روی آن به شکل یکنواخت بریزید و دوباره با پشت قاشق این مرتبه طوری که حلوای زیرین نشکند کمی فشار ایجاد کنید.
  • مرحله نهم: سپس سینی را دوباره درون فریزر قرار داده و بعد از گرفتن حلوا آن را به شکل دلخواه برش دهید.
    طرز تهیه حلوا دو رنگ

نکات مهم هنگام تهیه حلوای دو رنگ

نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • برای ترکیب زیرین حلوای دو رنگ می‌توانید از دم کرده زعفران هم استفاده کنید.
  • به منظور تزئین نتیجه کار می‌توانید حلوا را قبل از قرار دادن درون فریزر و زمانی که هنوز داغ است با پودر پسته یا بادام آن را زیبا کنید و به شکل لوزی برش دهید.
  • توجه داشته باشید که حلوا ممکن است خشک شود. بنابراین نباید آن را در اندازه‌های بزرگ برش دهید. چراکه احتمال شکستن آن‌ها هنگام خوردن وجود دارد.
  • حتماً پودر قند را کم کم به مخلوط اضافه کنید تا حلوا بیش از اندازه شیرین نشود.
  • می‌توانید لایه‌های هر حلوا را نازک‌تر ولی تعداد آن‌ها را بیشتر کنید.
  • این نوع حلوا را می‌توانید در یک ظرف در بسته تا یک ماه درون یخچال نگهداری و استفاده کنید.

کام شیرین با حلوای ویفری خانگی

در این راهنمای آشپزی طرز تهیه حلوای ویفری و طرز تهیه حلوای دورنگ را مرحله به مرحله در اختیار شما قرار دادیم. حلوا یک دسر سنتی و اصیل ایرانی است که به اشکال مختلف ساده، مجلسی و حتی مدرن تهیه و مصرف می‌شود. هر چند که پایه کار تمامی حلواها تقریباً یکی است و با چند مرتبه تمرین کردن به راحتی می‌توانید هر نوع حلوایی را طبخ و سرو کنید. اگر زمان کافی برای تهیه حلوا در منزل ندارید، می‌توانید با سفارش آنلاین شیرینی از اسنپ فود، در سریع ترین زمان ممکن آن را درب منزل تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود