آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه حلوا زعفرانی
آموزش آشپزی
4/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه حلوا زعفرانی

زهرا دهقان 12 اسفند 1400 5 دقیقه

حلوا را می توان یکی از شیرینی ها یا بهتر بگوییم دسرهای ایرانی سنتی برشمرد. این دسر اوایل تنها در مجالس ختم و سوگواری استفاده می شد. اما امروزه حلواها تنوع بسیار بیشتری پیدا کرده اند و می توانند به عنوان یک خوراکی خوشمزه پای ثابت دورهمی ها، زمان افطار، روزهای عزاداری محرم، سفره های نذر و نیاز و حتی به عنوان یک میان وعدۀ دلچسب مورد استفاده قرار بگیرند.

البته این شیرینی در برخی از ترکیبات غذایی مثل رنگینک هم استفاده می شوند. اما حلوای زعفرانی یکی از خوشمزه ترین نمونه های این دسر است که به دلیل طعم فوق العادۀ زعفران در بین سایر نمونه های حلوا دوستدارن خود را دارد. در این راهنما قرار است طرز تهیه این دسر پر خاصیت را برای شما شرح دهیم.

طرز تهیه حلوا ساده زعفرانی

حلوا تنها به خاطر بافت نرم و لطیف و طعم شیرینی آن نیست که شهرت پیدا کرده است. این دسر را می توان با چندین و چندشمادۀ خوشمزه از جمله پودر کاکائو، هل، هویج و حتی آرد برنج تهیه کرد و یک حلوای جدید را طبخ کرد. اما در در بین اکثر حلواها یک ویژگی مشترک وجود دارد و آن هم خاصیت آرامبخشی آن است. وجود گلاب در حلواهای مختلف به کاهش استرس و افزایش آرامش افراد کمک زیادی می کند.

شاید به همین دلیل است که از این ماده در ایام ناراحتی و سوگواری بیش از هر جای دیگر استفاده می شود. ترکیب زعفران با با گلاب در تهیه حلوا به دلیل خواص شادی آوری زعفران نیز می تواند از این دسر به ظاهر ساده یک خوراکی بی نظیر بسازد. شما هم هوس کرده اید دفعۀ بعد که استرس را تجربه می کنید، به جای مصرف داروهای شیمیایی حلوای زعفرانی تهیه و مصرف کنید؟ حتی اگر چنین قصدی ندارید، پیشنهاد می کنیم با نحوه طبخ این شیرینی آشنا شوید.

طرز تهیه حلوا زعفرانی

مواد اولیه طرز تهیه حلوا زعفرانی برای ۴ نفر

  • 4 پیمانه آرد گندم
  • 50 گرم کره یا روغن
  • نصف پیمانه گلاب
  • 2 پیمانه شکر
  • زعفران و هل آسیاب شده به میزان لازم

طرز تهیه حلوا زعفرانی با پیمانه

  1. در ابتدا باید شهد حلوا را تهیه کنید. برای این کار باید شکر را در یک پیمانه آب گرم حل کنید. می توانید آب را درون قابلمه ریخته و پس از حل شدن دانه های شکر، مقداری زعفران، هل و گلاب را به آن اضافه کنید. زمانی که مواد به خوبی با هم ترکیب شد، ظرف را از روی حرارت بردارید.
  2. در این مرحله باید آرد سه مرتبه را الک کنید.
  3. تابه را روی حرارت قرار دهید و آرد را به حدی تفت بدهید تا خامی آرد گرفته شود. تفت دادن را تا تغییر رنگ آرد به سمت طلایی شدن ادامه دهید.
  4. سپس باید مقداری کره ذوب شده یا روغن را به ترکیب آرد اضافه کنید. همچنان آرد را روی حرارت ملایم تفت دهید تا روغن یا کره باعث خوشرنگ شدن آرد شود.
  5. پس از تغییر رنگ حلوا، نوبت اضافه کردن شهد شکر و زعفران است. شهد را کم کم به آرد اضافه کنید. در انتها از ترکیب شدن شهد با حلوا کاملاً مطمئن شوید.
  6. در این مرحله حلوا شما آماده است. در تهیه حلوا زعفرانی سنتی کافی است حلوا را در ظرف مورد نظر بریزید و با مقداری پودر پسته، پودر نارگیل یا خلال بادام تزیین کنید.

دستور پخت حلوا زعفرانی

طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی به همراه تزئین

تزیین حلوا در هر حالی نه تنها نشان دهندۀ ذوق و سلیقۀ آشپز است، بلکه می تواند اشتهای خوردن حلوا را نیز بالا ببرد. خصوصاً وقتی پای حلوای زعفرانی هم در میان باشد. در ادامه چند شیوه تزیین حلوا به شکل مجلسی را در اختیار شما قرار می دهیم.

  • برای طراحی حلوا زعفرانی می توانید از ماسوره شکوفه کمک بگیرید. سپس روی هر تکه حلوا را با گل خشک شده یا مرواریدهای خوراکی تزیین کنید.
  • حلوا زعفرانی را می توانید به صورت چند رنگ هم تزیین کنید. شاید شطرنجی کردن حلوا با استفاده از دو رنگ مختلف مثل حلوای زعفرانی با حلوای شیری یا حلوای شکلاتی ایدۀ جذابی به نظر برسد.
  • برای تزیین حلوای زعفرانی از نان تارت یا نان میکادو یا همان نان بستنی کمک بگیرید تا هم خوردن حلوا راحت تر باشد و هم نتیجۀ رضایت بخشی از تزیین را به دنبال داشته باشد. نان فینگر فود، نان قالبی و قیفی همگی می توانند در سرو کردن حرفه ای حلوا مؤثر باشند.
  • در جذاب کردن ظاهر حلوا همچنین می توانید از انواع قالب های تک و چند نفره با اشکال متنوع استفاده کنید.
  • حلوا را می توانید به شکل رولت درآورید. برای این کار باید نان مخصوص شیرینی فروشی را تهیه و لایۀ نازکی حلوا روی آن پهن کنید. سپس نان را رول کرده و با یک قاچوی تیز به آرامی برش دهید.
  • از نان شیرینی خامه ای هم می توانید برای سرو حلوا زعفرانی کمک بگیرید.

تزیین حلوا زعفرانی مجلسی

نکات مهم در طرز تهیه حلوا زعفرانی با آرد سفید

  • در صورتی که مایل هستید حلوای شما تیره تر شود، می توانید مدت زمان پخت آن را بعد از اینکه روغن را به آن اضافه کردید بالا ببرید.
  • به جای آرد گندم می توانید از آرد سفید هم استفاده کنید.
  • پس از اضافه کردن شهد تنها دو سه دقیقه بعد حلوا را تفت دهید. حرارت دادن بیش از حد حلوا در این مرحله منجر به از بین رفتن عطر گلاب می شود.
  • اگر با آرد نخودچی یا آرد برنج حلوای خود را تهیه می کنید، مدت زمان پخت کمتری در نظر بگیرید. زیرا مقاومت این آردها به نسبت آرد گندم کمتر است. در نتیجه ممکن است زودتر بسوزند.
  • برای تهیه شهد حتماً نیاز نیست که مخلوط شکر و آب قوام پیدا کند. بلکه در این دستور حل شدن شکر کفایت می کند.
  • روغن را به اندازه اضافه کنید. روغن زیاد باعث چرب شدن و به روغن افتادن حلوا می شود. در حالی که کم بودن کره یا روغن هم باعث خشک بودن حلوا و عدم انسجام مناسب در آن خواهد شد.
  • اگر قصد دارید از ماسوره برای تزیین حلوا استفاده کنید، بهتر است حلوای خود را با روغن مایع تهیه کنید.
  • برای تزیین حلوا حتماً اجازه دهید دسر کمی خنک شود تا بتوانید فرم مد نظر را در آن ایجاد کنید.
  • برای تهیه حلوا بهتر است از قاشق چوبی استفاده کنید.
  • در صورت شل بودن حلوا باید دسر را روی حرارت قرار دهید تا به بافت مورد نظر دست پیدا کنید. استفاده از شهد زیادی باعث رقیق شدن حلوا می شود. به همین منظور شهد را کم کم اضافه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه حلوا زعفرانی

حرف آخر

در اینجا طرز تهیه حلوا زعفرانی برای مراسم ختم یا مراسم‌های شادي را به عنوان یک دسر ساده اما خوشمزه و پرخاصیت را به شما آموزش دادیم. البته وجود زعفران در این ترکیب تنها باعث خوشمزه تر شدن یا بالا بردن خاصیت حلوا نمی شود. بلکه این ماده همانطور که همه می دانیم به ادویه رنگ دهنده مشهور است که باعث جذابیت ظاهری و رنگی حلوا و بالا بردن حس اشتها می شود.

اگر طرفدار حلوا هستید می‌توانید طرز تهیه حلوا عربی کشدار را نیز یاد بگیرید و آن را به راحتی و در سریعترین زمان ممکن در خانه سفارش دهید.البته همیشه این امکان وجود دارد که شیرینی مورد علاقه خود را از طریق سرویس‌های سفارش آنلاین شیرینی درب منزل و با بهترین کیفیت تحویل بگیرید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود