طرز تهیه دمنوش کندر برای تقویت حافظه

طرز تهیه دمنوش کندر
3.4/5 - (7 امتیاز)

یکی از بهترین و مقوی‌ترین دمنوش‌ها در برابر ویروس‌های مخلتف به خصوص کرونا و سرماخوردگی، دمنوش کندر است. کندر یک ماده گیاهی سرشار از خاصیت‌های پزشکی است که از زمان‌های بسیار قدیم توسط درمانگران طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده بوده است. از کندر به صورت‌های مختلف مانند دمنوش و روغن کندر استفاده می‌شود و برخی افراد هم کندر را مانند اسپند در خانه دود می‌کنند. مصرف دمنوش کندر می‌تواند حافظه و مغز خود را تقویت کند. همچنین مصرف این نوشیدنی به افرادی که دچار بیماری‌های مغزی مثل آلزایمر، پارکینسون و فراموشی‌های کوتاه مدت شده‌اند، توصیه می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با طرز تهیه دمنوش کندر آشنا کنیم.

دمنوش کندر
تعداد نفرات 1 الی 2 نفر
زمان آماده سازی کمتر از 15 دقیقه
درجه سختی کم
میزان کالری در هر 100 گرم حدود 20 کیلوکالری

طرز تهیه دمنوش کندر برای پاکسازی ریه

دمنوش کندر؛ یک دمنوش با طبع گرم ضد کرونای قوی بوده و دمنوش مناسب ریه محسوب می‌شود. اگر صدای شما گرفته و گلو درد دارید، حتما این دمنوش گیاهی فوق العاده را تهیه کنید. این دمنوش بسیار خوشمزه و ساده است و به دلخواه می‌توانید با انواع شیرین کننده‌های طبیعی آن را سرو کنید. در ادامه به مواد لازم و طرز تهیه این نوشیدنی فوق العاده خواهیم پرداخت:

مواد لازم برای دمنوش کندر

ماده اصلی تهیه این دمنوش، کندر است. کندر صمغ درخت بومی مناطق بسیار گرم زمین است که رنگی متمایل به زرد شفاف دارد و برای سلامتی بسیار موثر است. این صمغ از دیرباز شناخته شده و توسط رومیان، ایرانیان، مصریان، یونانیان و یهودیان به‌عنوان دارویی برای روح و جسم استفاده می‌شده است. از کندر به دو صورت پودر کندر و یا روغن آن استفاده می‌شود که هر کدام برای بیماری‌های مختلف قابل استفاده هستند.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کندر 1 قاشق چای خوری
آب جوش 1 لیوان
عسل به مقدار لازم

دستور تهیه دمنوش کندردستور تهیه دمنوش کندر

برای درست کردن این دمنوش معجزه آسا کافیست مراحل زیر را با حوصله و دقت طی کنید:

  • مرحله اول: یک لیوان آب جوش بردارید و یک قاشق چایخوری کندر را درون آن بریزید و هم بزنید تا کاملا تمامی کندر‎‌ها در آب حل شود. درب لیوان را با یک نعلبکی بگذارید و اجازه دهید حدود 15 تا 20 دقیقه دم بکشد؛ اما هر دقیقه یکبار آن را هم بزنید تا کندر کاملا در آب جوش حل شده و دمنوش کرم رنگ شود. می‌توانید برای تهیه دمنوش از فرنچ پرس یا لیوان‌های دمنوش استفاده کنید و یا آن را داخل یک قوری بریزید.
  • مرحله دوم: بعد از این که دمنوش دم کشید، رنگ آن کرم رنگ خواهد شد و شما می‌توانید آن را با استفاده از مقداری نبات، عسل و یا بدون هیچ ماده شیرین کننده‌ای بنوشید. توجه داشته باشید که عسل را باید زمانی به این مواد اضافه کنید که دمای آن زیر ۴۰ درجه باشد؛ در غیر این صورت خواص عسل از بین می‌رود. همچنین در ادامه این مطلب، مطالعه مقاله طرز تهیه انواع دمنوش بهار نارنج – دمنوش بهار نارنج با چی خوبه؟ را از دست ندهید.

نکات مربوط به دمنوش کندر که باید بدانید

در ادامه توصیه می‌کنیم نکات زیر را در رابطه با کندر و دمنوش آن مطالعه کنید:

  1. اگر دمنوش کندر را به همراه آویشن تهیه نمایید، در درمان بیماری سرماخوردگی و کرونا به شما کمک خواهد کرد و علائم این دو بیماری را از بین خواهد برد.
  2. کندر را می‌توان به صورت پودر یا روغن استفاده کرد. معمولاً طریقه مصرف کندر به صورت پودر، آن را مخلوط با عسل به اندازه یک قاشق مرباخوری استفاده می‌کنند.
  3. بر اساس گفته کارشناسان طب سنتی این دمنوش برای تقویت سیستم ایمنی و دفع بلغم زائد بدن، تنگی نفس، سرفه، بیماران کرونایی یا سرماخورده با درگیری ریه و افراد با مزاج بلغم و چاقی شکمی مفید است.
  4. بهترین زمانی که می‌توانید این دمنوش را تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید، آخر شب و یا ابتدای صبح می‌باشد.
  5. اگر بیمار کرونایی است و یا سرماخوردگی حاد داشته و درگیری ریه او بالاست، به جای یک قاشق چایخوری کندر، از یک قاشق غذاخوری استفاده کنید.
  6. ترکیب دمنوش کندر همراه با عسل هم طعم دمنوش را گواراتر خواهد کرد و هم بوی بد را از دهان و بینی از بین می‌برد.
  7. خواص کندر نیز همچون دیگر داروهای گیاهی با توجه به موادی که در خود دارد، ممکن است با برخی داروهای شیمیایی تداخل داشته باشد؛ از این رو برای مصرف آن باید با پزشک خود مشورت نمایید.
  8. برای این که بلغم شما از بین برود، روزانه ۳ گرم کندر را باید در آب خیس کرده و آن را به صورت ناشتا میل کنید.
  9. افرادی که دارای مزاج سرد و خشک هستند، باید در خوردن این دمنوش‌ها احتیاط را رعایت کنند تا بتوانند از عارضه‌هایی که بعدا برایشان ایجاد خواهد شد، پیشگیری کنند.
  10. بهترین نوع کندر از نوع خالص آن است که تازه و نرم باشد، ظاهر آن سفید باشد و خیلی هم زود شکسته شود. وقتی که کندر را می‌شکنیم، داخل آن باید حالت چسبنده و زرد و طلایی رنگ داشته باشد. (علامت خالص بودنش آن است که زود آتش می‌گیرد؛ در حالی که بدل آن صمغ عربی آتش نمی‌گیرد.)
  11. کندر کمی تلخ است و برای برخی افراد قابل تحمل نیست، این افراد می‌توانند دمنوش کندر را با مقدار کمی عسل شیرین کنند و سپس بنوشند.
  12. مصرف کندر به حفظ عملکرد کلیوی کمک کرده و موجب تولید مناسب ادرار و خروج سموم بدن از طریق ادرار می‌شود.

مضرات دمنوش کندرمضرات دمنوش کندر

اگر به دنبال تهیه این دمنوش هستید، باید بدانید دمنوش کندر علیرغم خواص فوق العاده‌ای که دارد، ممکن است برای بعضی افراد عوارضی را نیز به همراه داشته باشد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. نوشیدن دمنوش کندر در برخی افراد بروز تهوع و رفلاکس اسید را همراه دارد.
  2. کندر جریان خون را در رحم و لگن تحریک می‌کند و موجب سقط جنین در زنان باردار می‌شود.
  3. استفاده از دمنوش کندر در برخی افراد افزایش فشار خون و سردرد را همراه دارد.
  4. مصرف این دمنوش باعث اختلال در برخی از داروهای چربی خون، رقیق‌کننده خون، برخی مسکن‌ها و داروهای ضدالتهاب خواهد شد.
  5. مصرف کندر تا ماه سوم بارداری بی خطر می‌باشد و در ماه‌های بعد برای جنین مضر است و اگر همچنان زنان باردار از ماه سوم به بعد از کندر استفاده کنند، فرزندشان دچار بیماری بیش فعالی می‌شود. توجه داشته باشید که خوردن کندر در سه ماهگی بارداری تا حدی مجاز است؛ یعنی در این ماه می‌توانید روزانه یک عدس (نه بیشتر) مصرف نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا طرز تهیه دمنوش کندر را به همراه نکات و مضرات آن به شما آموزش دهیم. اگر شما هم در فصل سرما از مشکل سرماخوردگی و درگیری ریه رنج می‌برید، حتما این دمنوش فوق العاده را در این ایام تهیه کرده و از خواص معجزه آسای آن بهره‌مند شوید. توجه داشته باشید که برای اینکه دمنوش باکیفیتی داشته باشید و از خواص آن بهره مند شوید، باید از کندر اصل و مرغوب استفاده کرده و در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنید. برای تهیه کندر اصل هم می‌توانید از عطاری آنلاین اسنپ فود کمک بگیرید.

نظرات کاربران