آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه رنگینک
آموزش آشپزی
4.5/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

همه چیز درباره طرز تهیه رنگینک خرما ساده، بوشهری، رولی و …

مینا اسماعیل بیگی 06 فروردین 1402 6 دقیقه

وقتی صحبت از دسرهای ایرانی می‌شود، رنگینک خرما به عنوان یک نمونه شیرینی مقوی و انرژی زا پیشنهاد خوبی برای افراد مختلف، به خصوص کودکان و ورزشکاران است. اما طرز تهیه رنگینک خرما ممکن است با توجه به مناطق گوناگون متفاوت باشد.

از این دسر می‌توان در روزهای ماه رمضان به عنوان سحری و افطار استفاده کرد. زیرا به راحتی می‌تواند برای ساعت‌ها به سیر نگه داشته شدن شما کمک کند. رنگینک را می‌توان با شیر، چای و حتی به تنهایی به عنوان یک میان وعده استفاده کرد. برای تهیه این دسر خوشمزه و مقوی جنوبی، در ادامه با ما همراه شوید.

رنگینک

تعداد نفرات 5 نفر
زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت 30 دقیقه
میزان سختی متوسط

رنگینک خرما جنوبی ساده

رنگینک خرما جنوبی ساده

این طور که تحقیقات ما نشان می‌دهد، اصالت رنگینک به شهر جهرم بر می‌گردد. اما به طور کلی این دسر در استان‌های جنوب کشور از خوزستان گرفته تا هرمزگان، بوشهر و حتی فارس تهیه و سرو می‌شود. مواد اولیه رنگینک را آرد، خرما و گردو تشکیل می‌دهند که به همراه برخی چاشنی‌ها عطر و طعم لذت بخشی پیدا می‌کند. جالب است بدانید که این دسر خوشمزه به دلیل انرژی بالای خود برای افراد دارای افت فشار گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

مواد اولیه رنگینک

مواد اولیه‌ای که برای تهیه رنگینک خرما نیاز دارید، به شرح زیر هستند:

مواد اولیه میزان لازم
آرد سفید 2 پیمانه
مغز گردو 150 گرم
خرما 250 گرم
کره 200 گرم
دارچین 2/1 قاشق چای خوری
هل 2/1 قاشق چای خوری
پودر نارگیل، پودر قند و پودر پسته به میزان کافی

طرز تهیه رنگینک خرما

مراحل پخت شیرینی رنگینک، به شرح زیر است:

  • مرحله اول: در تهیه رنگینک باید در ابتدا هسته خرماها را در آورید. داخل هر خرما را با تکه‌ای مغز گردو پر کرده و لبه‌های خرما را به هم وصل کنید.
  • مرحله دوم: در ادامه باید خرماها را درون ظرف بچینید، به طوری که کنار هم به شکل ایستاده قرار بگیرند.
  • مرحله سوم: در این مرحله باید کره را درون ماهیتابه ریخته و روی شعله ملایم قرار دهید. سپس کم کم آرد را به کره اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا تغییر رنگ دهد. این کار را با شعله ملایم انجام دهید و مراقب باشید تا آرد نسوزد.
  • مرحله چهارم: پس از اینکه آرد تغییر رنگ داد، نوبت اضافه کردن چاشنی‌ها است. بنابراین پودر دارچین و هل را به ترکیب آرد اضافه کنید و پس از کمی هم زدن تابه را از روی گاز بردارید.
  • مرحله پنجم: مخلوط را روی خرماها بریزید و آن را پهن کنید. سپس ظرف حاوی رنگینک را درون یخچال قرار دهید تا خود را بگیرد و سفت شود. در انتها می‌توانید شیرینی را با مواد دلخواه از جمله پودر پسته، پودر نارگیل یا پودر قند تزیین کنید.

در پایان این مطلب، اگر به خوراکی‌های تهیه شده از خرما علاقه‌مند هستید، از شما دعوت می‌کنیم که طرز تهیه حلوای خرما؛ مجلسی، رولتی و با بیسکوییت را مطالعه کنید.

رنگینک رولتی

رنگینک رولتی

دسرهای ایرانی اگر چه ساده به نظر می‌رسند، اما با چاشنی کردن خلاقیت در طبخ این دسرها، می‌توان آن‌ها را به اشکال گوناگونی تهیه کرد. برای مثال می‌توانید رنگینک را به اشکال مختلف ساده، تارت، توپی، قالبی و حتی رولتی درآورید. کافی است مواد اولیه قبلی را آماده کنید و این دسر خوشمزه را با فرمی اشتها برانگیزتر از قبل سرو کنید.

طرز تهیه رنگینک خرما رولی

در طرز تهیه رنگینک بوشهری رولی، این مراحل را در نظر داشته باشید:

  • مرحله اول: در ابتدا باید هسته خرما را در آورید و آن را به هر روشی که راحت‌تر هستید، له کنید. شاید چرخ کردن خرما ایده راحت و سریعی برای این کار باشد. البته با غذاساز هم می‌توانید این کار را انجام دهید. برای خوشمزه‌تر شدن خرماها می‌توانید چند عدد گردو را هم با آن چرخ کنید. فقط در این کار زیاده روی نکنید.
  • مرحله دوم: آرد را به همان شیوه قبل در کره تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. سپس دارچین و هل را به ترکیب آرد و کره اضافه کنید. همزمان گردوها را هم آسیاب کنید.
  • مرحله سوم: در این مرحله باید اجازه دهید آرد کمی سرد شود. در سمت دیگر یک سلفون پهن کرده و کف آن را چرب کنید.
  • مرحله چهارم: خرمای چرخ شده را روی سلفون پهن کرده به شکل یک مربع یا مستطیل در آورید. در این مرحله باید آرد خنک شده را روی خرما به شکل هم اندازه پهن کنید. سپس روی آن را پودر گردو بپاشید. در طرز تهیه کلوچه خرمایی (شیرینی خرمایی) نیز به همین شکل می‌توان از پودر گردو یا پسته استفاده کرد.
  • مرحله پنجم: برای رول کردن مواد باید گوشه‌های نایلون را بگیرید و رو به جلو حرکت دهید. این کار را آرام و با کمی فشار انجام دهید تا رول رنگینک به خوبی سفت شود. اگر نیاز بود از دست خود برای شکل دادن به رول استفاده کنید.
  • مرحله ششم: در انتها رنگینک رول شده را چند ساعتی درون یخچال قرار دهید تا کمی خنک شود و راحت‌تر برش بخورد.

طرز تهیه رنگینک با ارده

طرز تهیه رنگینک با ارده

اضافه کردن ارده به این شیرینی خوشمزه جنوبی، ایده فوق العاده‌ای به نظر می‌رسد. ارده دارای خواص زیادی بوده و در ضمن ترکیب شدن آن با طعم شیرین خرما، چیزی بسیار خوشمزه خواهد شد. برای این منظور کافی است که در مراحل بالا، پس از تفت دادن آرد، ارده را به اندازه نصف پیمانه، به مواد خود اضافه کنید. البته بعضی مواقع نیز با اضافه کردن مقادیر بیشتر ارده، می‌توان طرز تهیه رنگینک بدون خرما را دنبال کرد که آن قدرها هم جالب نیست.

طرز تهیه رنگینک با آرد نخودچی

طرز تهیه رنگینک با آرد نخودچی

به طور سنتی در تهیه رنگینک، از آرد سفید استفاده می‌شود، اما در صورتی که مایل باشید؛ امکان جایگزین کردن آرد نخودچی به جای آرد سفید وجود دارد. در این صورت دقت داشته باشید که حجم آرد مورد نیاز، در ترکیب مواد اولیه این شیرینی جنوبی، ثابت می‌ماند.

طرز تهیه رنگینک شیرازی

طرز تهیه رنگینک شیرازی

در تهیه رنگینک شیرازی، با همان مراحل آماده سازی روبرو هستیم؛ با این تفاوت که به جای آرد سفید از آرد گندم استفاده می‌شود. همین طور شیرازی‌ها برای آماده کردن این شیرینی، از خرمای سیاه‌تری استفاده کرده و حتما خاک قند نیز اضافه می‌کنند. از این روی رنگینک شیرازی‌ها، طعم شیرین‌تری دارد.

پیشنهاد می‌کنیم که حتما طرز تهیه نان خرمایی خانگی (شیرینی خرمایی) را در مجله اسنپ فود دنبال کنید.

نکات مهم در طرز تهیه رنگینک مجلسی

برای آن که بتوانید این شیرینی خوشمزه را به مراتب خوشمزه‌تر تهیه کنید، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • در طبخ این دسر خوشمزه، می‌توانید به جای استفاده از خرما، از رطب استفاده کنید.
  • در رنگینک ساده اگر نمی‌خواهید هنگام درآوردن هسته خرما دچار مشکل شوید، می‌توانید از یک لوله خودکار تمیز و شسته کمک بگیرید. در غیر این صورت کافی است خرما را از وسط برش دهید.
  • برای سرو رنگینک از یک ظرف لبه دار استفاده کنید.
  • در صورتی که دوست داشته باشید دسر خوشمزه شما چرب‌تر باشد، می‌توانید از 250 گرم کره استفاده کنید.
  • این دسر را می‌توانید به شکل توپی در آورید و سپس در کنجد یا پودر بادام، پسته یا نارگیل بغلطانید تا ظاهر زیباتری داشته باشد.
  • بهتر است رنگینک را با خرمای دارای شهد و بسیار رسیده تهیه کنید تا برای شیرین کردن آن به شکر نیازی نداشته باشید.
  • برای تهیه این شیرینی خوشمزه، می‌توانید به جای روغن از ارده استفاده کنید.
  • برای ماندگاری بهتر این دسر خوش طعم و خوش عطر، نباید آن را در محیط بیرون از یخچال نگهداری کنید. همچنین سطح ظرف حاوی دسر را با سلفون بپوشانید.
  • برای طعم دهی بهتر رنگینک، می‌توانید از آرد سبوس دار استفاده کنید. حتی می‌توانید قبل از استفاده آرد را کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.
  • ظاهر مخلوط آرد برای اضافه کردن به خرما باید چیزی شبیه حلوا باشد.
  • برای زیباتر شدن این دسر می‌توانید آن را به قطعات یک اندازه برش بزنید یا اینکه از قالب استفاده کنید.
  • برای تزیین این شیرینی خوشمزه و مقوی، می‌توانید از انواع ترافل رنگی و حتی پوشش شکلاتی استفاده کنید.

خواص رنگینک

خواص رنگینک

پس از آموزش رنگینک بد نیست به سراغ خواص این شیرینی سنتی برویم. این دسر علاوه بر خواص سیر کنندگی که دارد، به دلیل محتوای خرما و گردو برای تقویت جسمی و جنسی افراد هم بسیار مناسب است. خواص این خوراکی به قدری است که حتی در برخی از مواقع از آن به عنوان یک وعده غذایی استفاده می‌شود. از سایر فواید این شیرینی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خاصیت ضد سرطانی به دلیل محتوای آنتی اکسیدان
  • تقویت کننده هوش و حافظه
  • خون‌سازی به دلیل وجود آهن و اسید فولیک
  • رفع ضعف روزه داری

رنگینک خرما، برای لحظه های شیرین شما…

در این راهنما به آموزش طرز تهیه رنگینک پرداختیم. همان‌طور که مشاهده کردید می‌توان با کمی خلاقیت، رنگینک را به اشکال دیگری هم تهیه کرد. با این کار می‌توانیم شاهد تلفیق سنت و مدرنیته باشیم و در عین حال از خوردن یک دسر محلی مغذی با ظاهری زیبا لذت ببریم. راستی، اگر خواستید علاوه بر این شیرینی خوشمزه انواع دیگری از شیرنی‌ها و دسرها را تهیه کنید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، لازم است وارد صفحه سفارش آنلاین شیرینی شده و موارد دلخواه خود را آنلاین سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود