طرز تهیه شربت زغال اخته به دو روش مختلف

طرز تهیه شربت زغال اخته
2.4/5 - (5 امتیاز)

زغال اخته یکی از میوه‌های خوشمزه و پرطرفدار است که به شیوه‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. یکی از پرکاربرد‌ترین مصارف این میوه، شربت آن است که بسیار خوشمزه و پرطرفدار است و طرز تهیه آسانی دارد. زغال اخته میوه‌ای قابض است و در صورت خونریزی زیاد، باعث انقباض ماهیچه‌ها یا بافت‌های بدن می‌شود و همچنین دارای خاصیت تب بری است که به کاهش تاثیر تب کمک می‌کند و دمای بدن را به حد نرمال می‌رساند. علاوه بر این، این میوه و مشتقاتش به دلیل فیبر بالا کمک شایانی به کاهش وزن و لاغری می‌کند. در ادامه این مطلب قصد داریم طرز تهیه شربت زغال اخته را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

شربت زغال اخته
تعداد نفرات 3 نفر
زمان آماده سازی 20 دقیقه
درجه سختی متوسط
میزان کالری در هر 100 گرم حدود 80 کیلوکالری

1. دستور تهیه شربت زغال اخته (روش اول)دستور تهیه شربت زغال اخته

همانطور که می‌دانید شربت گونه‌ای نوشیدنی است که با پایه‌ آب و شهد یا شکر ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺟﺰای ﭘﺎﻳﻪ و ترکیب افزودنی‌های دیگر تهیه می‌شود. زغال اخته اصلی‌ترین جزء این شربت خوشمزه است که طعم ترش و متفاوتی به آن می‌بخشد. شربت زغال اخته می‌تواند جایگزین مناسبی برای انواع نوشابه‌های امروزی یا دیگر نوشیدنی‌های صنعتی باشد؛ چرا که علاوه بر طعم خوب و گوارا از خاصیت و فواید بی شماری برای سلامتی نیز برخوردار است.

مواد لازم برای شربت زغال اخته

همانطور که اشاره کردیم، یکی از مصارف زغال اخته، شربت آن است که طعمی فوق العاده و کم نظیر دارد. ميوه زغال اخته در اواخر تابستان آماده چيدن است و این میوه به نوبرانه تابستان شهرت دارد؛ با این حال شما می‌توانید این میوه پرخاصیت را فریز کنید و در سایر ایام سال نیز برای تهیه شربت، از آن استفاده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
زغال اخته 700 گرم
شکر 1 کیلوگرم
آب 3 پیمانه

مراحل طرز تهیه شربت زغال اخته

اگر به دنبال تهیه یک شربت خوشمزه برای تکمیل سفره غذای خود هستید، کافیست مراحل زیر را با دقت و حوصله دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا داخل یک تشت متوسط آب ریخته و زغال‌ اخته‌ها را داخل آن بریزید. دو الی سه مرتبه آب تشت را عوض کنید تا زغال اخته‌ها کاملا تمیز شوند. سپس آن‌ها را داخل آبکش بریزید تا آبشان کاملا گرفته شود. در این مرحله بسیار مهم است که زغال اخته‌ها کاملا خشک شوند؛ بنابراین یا برای چند دقیقه صبر کنید و یا آن‌ها را با دستمالی تمیز خشک کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را داخل یک پارچه تمیز بریزید تا آب اضافی آن از بین برود.
  • مرحله دوم: قابلمه‌ای مناسب انتخاب کنید و داخل آن شکر و آب بریزید. کمی هم بزنید تا شکر حل شود و سپس آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. این ترکیب را مرتب هم بزنید تا شکر کاملا ذوب شود. سپس زغال اخته را داخل یک توری یا پارچه نازک بریزید تا بتوانید سر آن را گره بزنید.
  • مرحله سوم: حالا توری را داخل شهد قرار دهید و اجازه دهید زغال اخته داخل ترکیب آب و شکر بجوشد و رنگش را به آن پس دهد. در این فاصله باید مدام کفی که روی شربت جمع می‌شود را بگیرید تا شربت یکدست و شفافی داشته باشید.
  • مرحله چهارم: بعد از اینکه شربت به غلظت و قوام مدنظر شما رسید، توری زغال اخته را بدون این که فشار دهید، از قابلمه خارج کرده و قابلمه را از روی حرارت بردارید. حدود یک ساعت یا کمتر صبر کنید تا شربت شما خنک شود و سپس آن را داخل شیشه‌های تمیز و خشک بریزید و داخل یخچال نگهداری کنید. زغال اخته‌های داخل توری را دور نریزید. شما می‌توانید آن‌ها را داخل یک سینی فلزی ریخته و رویش نمک بپاشید و مقابل آفتاب قرار دهید. به این ترتیب شما علاوه بر شربت زغال اخته، زغال اخته خشک نیز تهیه کرده‌اید که بسیار خوشمزه و پرطرفدار است. در ادامه این مطلب با طرز تهیه شربت انبه آشنا شوید.

2. طرز تهیه شربت زغال اخته (روش دوم)تهیه شربت زغال اخته

در این روش تهیه شربت زغال اخته، این میوه را برای مدت نیم ساعت با آب روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم. پس از اینکه زغال اخته‌ها نرم شدند، آن‌ها را از روی حرارت بردارید. کمی زمان دهید تا ترکیب آب و زغال اخته خنک شود و سپس هسته‌های آن را جدا کنید. در پایان نیز این مخلوط را از صافی رد کنید. در ادامه طرز تهیه شربت آلو سیاه را از دست ندهید.

نکات مربوط به زغال اخته و شربت آن که باید بدانید

در ادامه پیشنهاد می‌کنیم مطالعه نکات زیر را در رابطه با زغال اخته و شربت آن از دست ندهید:

  1. برخی افراد هسته زغال اخته را جدا می‌کنند و بعد آن را با پرتقال و شکر می‌پزند. از سسی که درست می‎شود، می‌توان برای ریختن روی بستنی یا خوراکی‌های دیگر استفاده کرد.
  2. به دلخواه می‌توانید در انتهای پخت کمی جوهر لیمو به شربت خود اضافه کنید تا کپک نزند.
  3. پلی فنول موجود در شربت زغال اخته به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. علاوه براین زغال اخته دارای مقدار زیادی آنتوسیانین است، این ماده نوعی آنتی اکسیدان طبیعی است.
  4. نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد مصرف زغال اخته نقش موثری در کاهش احتمال ابتلا به بسیاری از اختلالات چشمی مربوط به افزایش سن مانند آب مروارید و شب کوری دارد.
  5. کپک زدن و ترش شدن در صورتی در مربا و شربت به وجود می‌آید که مربا یا شربت به حد کافی قوام نیامده باشد. اگر در یکی دو روز اول متوجه رقیق شدن شربت یا مربا شدید، آن را دوباره بجوشانید تا قوام بیاید.
  6. شکرک زدن شربت زغال اخته در زمانی به وجود می‌آید که شربت با حرارت تند جوشیده باشد و آب آن سریع تبخیر شده باشد. در چنین حالتی کمی آب جوش اضافه کنید و شربت را دوباره بجوشانید یا ممکن است میزان شیرینی شربت زیاد باشد که بهتر است برای مرباها و شربت‌های شیرین از کمی آبلیموی تازه استفاده شود.مراحل طرز تهیه شربت زغال اخته
  7. برای تزئین پارچ شربت می‌توانید زغال اخته‌های تازه و هسته گرفته شده را حلقه حلقه کنید و همراه یخ داخل پارچ بریزید.
  8. در حین درست کردن شربت زغال اخته، شعله را خيلي كم نكنيد؛ چون رنگ شربت تيره مي‌شود و همين طور شعله را خيلي زياد نكنيد؛ چون به سرعت مي‌سوزد و قهوه‌اي رنگ مي‌شود.
  9. سه تا چهار شاخه نعنای تازه و شسته شده را حین پخت شربت زغال اخته داخل قابلمه بیندازید تا شربت شما ضمن حفظ طعم بی‌نظیرش، عطر خوش نعنا را هم به خودش بگیرد. در این صورت یک شربت زغال اخته خوش طعم و عطر خواهید داشت.
  10. زغال اخته دارای خاصیت رقیق کنندگی خون می‌باشد؛ بنابراین افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.
  11. طبع شربت زغال اخته، سرد و خشک است؛ بنابراین در صورتی‌ که سرد مزاج هستید، این شربت را همراه با مصلح آن یعنی گلپر یا عسل مصرف کنید تا دچار مشکل نشوید.

شربت زغال اخته، ترش و خوشمزه

در این مطلب تلاش کردیم تا طرز تهیه شربت زغال اخته را به همراه تمام نکات آن به شما آموزش دهیم. پیشنهاد می‌کنیم اگر به این میوه پرخاصیت دسترسی دارید، حتما این شربت فوق العاده را تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. تهیه شربت زغال اخته یکی از راه‌های غلبه بر مشکل کم آبی و عطش به خصوص در روز‌های گرم تابستانی است و مصرف آن جریان خون را بهبود می‌بخشد. شما می‌توانید زغال اخته را از بخش خرید میوه آنلاین خریداری کرده و با آن شربت خوشمزه ای درست کنید.

نظرات کاربران