آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شربت آلو سیاه
آموزش آشپزی
4.5/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه شربت آلو سیاه به ساده ترین روش

مینا اسماعیل بیگی 17 آذر 1401 4 دقیقه

آلو سیاه یکی از خوراکی‌های پرطرفدار تابستانی است که در فصول دیگر سال به صورت خشک شده، قابل مصرف است. این آلو فیبر فراوانی دارد و دوست‌دار قلب، کبد و پوست شما است. به علاوه، به استحکام استخوان‌ها و کنترل فشار خون شما هم کمک می‌کند. به همین دلیل، در ادامه، طرز تهیه شربت آلو سیاه را توضیح دادیم تا بتوانید از خواص این میوه هم به صورت طبیعی و هم به صورت نوشیدنی بهره‌مند شوید.

شربت آلو  سیاه
تعداد نفرات 15 نفر
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت غذا 1 ساعت
میزان سختی سختی متوسط
میزان کالری در هر 100 گرم بالاتر از 400 کالری

شربت آلو سیاهدستور تهیه طرز تهیه شربت آلو سیاه

دقت داشته باشید که کالری خود آلو سیاه بسیار پایین است، تا جایی که هر دانه آلو سیاه کوچک، حدود 30 کالری انرژی دارد و به همین دلیل، یک خوراکی مفید در رژیم‌های لاغری است. با این حال، شربت آلو سیاه به خاطر وجود شکر سفید، تبدیل به یک نوشیدنی پرکالری می‌شود و بنابراین، افراد دیابتی باید در میزان مصرف آن احتیاط کنند.

نکته دیگر این است که در طرز تهیه شربت آلو سیاه به این روش، از آب استفاده نمی‌شود و گذشت زمان باعث می‌شود که خود میوه همراه شکر آب بیندازد و شربت، کیفیت مرغوب‌تر و بهتری داشته باشد.

مواد لازم برای تهیه شربت آلو سیاه

معمولا آلو سیاه، طعم شیرینی دارد اما شما می‌توانید بسته به ذائقه خود، میزان شکر را کمتر یا بیشتر کنید. به علاوه، استفاده از جوهرلیمو به جای آبلیمو ترش هم بلامانع است. مواد لازم برای طرز تهیه شربت آلو به این شرح است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آلو سیاه 1 کیلو
شکر 600 گرم
آبلیمو ترش 1 قاشق چایخوری

مراحل طرز تهیه شربت آلو سیاه

برای تهیه این شربت باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • مرحله اول: آلوها را خوب بشویید و دم و هسته آن‌ها را جدا کنید.

نکته: در صورت تمایل می‌توانید پوست آلوها را هم بگیرید. برای این کار، آن‌ها را برای 1 دقیقه در آب در حال جوش بیندازید و سپس بلافاصله در کاسه‌ای پر از یخ قرار دهید. به این ترتیب، پوست آن‌ها به راحتی جدا خواهد شد.

  • مرحله دوم: یک قابلمه جادار و مناسب انتخاب کرده و آلوها را همراه با شکر به صورت لایه‌ای در آن بریزید تا مواد شربت تمام شود.
  • مرحله سوم: قابلمه را بین 6 تا 12 ساعت درون یخچال قرار دهید تا شکر آب بندازد و طعم آن به خورد آلوها برود.مراحل طرز تهیه شربت آلو سیاه
  • مرحله چهارم: پس از گذشت مدت کافی، قابلمه را از یخچال بیرون آورده و صبر کنید تا به دمای محیط برسد. سپس، روی حرارت بگذارید و منتظر بمانید تا به جوش آید.
  • مرحله پنجم: اجازه دهید حدود 40 دقیقه، شربت آلو سیاه بجوشد و در طول این مدت، با یک کفگیر، کف روی شربت را جمع کنید. سپس با همان کفگیر، آلوهای له شده را جدا کنید تا عصاره آلوها به تنهایی بجوشد.

نکته: آلوهای له شده را دور نریزید و از آن‌ها در طرز تهیه رانی آلو سیاه استفاده کنید. البته اگر مزه‌های ترش و ملس را بیشتر دوست دارید، می‌توانید در طرز تهیه لواشک آلو در فر از آن‌ها استفاده کنید.

  • مرحله ششم: اگر دوباره روی شربت کف جمع شد، آن را بگیرید و در انتهای کار، آبلیمو ترش و تازه را هم اضافه کرده و کمی صبر کنید تا شربت به غلظت و قوام کافی برسد.

نکته: گرفتن کف روی شربت باعث می‌شود که شربت خوشرنگ‌تر و شفاف‌تری داشته باشید.

طرز تهیه شربت آلو سیاه به پایان رسید و می‌توانید در هنگام سرو، آن را با مقدار کافی آب خنک مخلوط کرده و یک نوشیدنی پرخاصیت تابستانی برای رفع عطش تهیه کنید. همچنین، در پایان این مطلب، پیشنهاد می‌کنیم که اگر به میوه آلو علاقه دارید، حتما طرز تهیه خورشت آلو بخارا؛ یک خورشت ملس و خوش طعم را نیز یاد بگیرید. این خورشت هم طعم بی‌نظیر و هم خواص فراوانی برای بدن دارد.

امتحان کردن غلضت شربت آلو

برای امتحان میزان غلظت شربت‌ها، راه‌های مختلفی وجود دارد که متداول‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • مقداری از آن را داخل یک نعلبکی ریخته و حدود 2 تا 3 دقیقه در یخچال بگذارید. اگر پس از این مدت، شربت با کج کردن نعلبکی به راحتی حرکت نکرد، نشانه این است که قوام خوبی دارد.
  • یک راه دیگر این است که مقداری از شربت داخل نعلبکی را با دو انگشت خود تست کنید و اگر حالتی کش‌دار داشت، یعنی قوام شربت مناسب است.
  • روش دیگر این است که یک قطره از شربت را روی یک دستمال بریزید و اگر پخش نشد و انسجام خود را حفظ کرد، یعنی قوام شربت خانگی شما کافی است.

طرز تهیه شربت آلو برای یبوستطرز تهیه شربت آلو برای یبوست

این روش را باید بیشتر طرز تهیه آب آلوی طبیعی دانست که خواص طبی بیشماری از جمله؛ رفع یبوست دارد. برای طرز تهیه شربت آلو برای یبوست کافی است 1 کیلو آلو سیاه را با 1 لیوان آب، داخل قابلمه ریخته و روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید تا آلوها کاملا بپزند و له شوند.

در ادامه، ترکیب آب و آلو را داخل یک پارچه نخی تمیز ریخته و با دست فشار دهید تا آب خالص آلو کاملا جدا شود. این نوشیدنی هم به صورت خالص و هم به صورت ترکیب شده با مقداری آب و عسل، قابل مصرف است و محدودیت دستور قبلی برای افراد دیابتی را ندارد. به علاوه، برای نگهداری در مدت طولانی‌تر می‌توانید مقداری از آن را در فریزر قرار دهید.

حالا نحوه تهیه شربت آلوسیاه را می دانید…

طرز تهیه شربت آلو سیاه را به صورت مرحله به مرحله برایتان توضیح دادیم. همچنین، نکاتی را برای شما ذکر کردیم که به وسیله آن می‌توانید از غلظت مناسب شربت‌تان مطمئن شوید. پس دست به کار شوید و این شربت خوشمزه و پرخاصیت را برای روزهای گرم تابستان تهیه کنید. البته، اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید نوشیدنی موردعلاقه خود را از قسمت سفارش انلاین آبمیوه اسنپ فود سفارش دهید. به این شکل، سفارش شما در کمترین زمان ممکن و بدون هیچ زحمتی به دستتان خواهد رسید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود