آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع کیک و شیرینی
3/5 - (3 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه شلکینه؛ نان سنتی کردی

ترمه افضلی 19 فروردین 1402 5 دقیقه

شلکینه یک نان سنتی در استان‌های غربی ایران از جمله کردستان است.

غذا یکی از راه‌های آشنایی با فرهنگ هر شهر و کشور است. سیر تغییر و ماندگاری غذاها داستان‌های زیادی از آداب، رسوم و گذرگاه‌های مهم تاریخی هر فرهنگ را نشان می‌دهد. در این مقاله به طرز تهیه شلکینه نان سنتی کردی پرداخته‌ایم. نان شلکینه در بعضی از استان‌ها به نان چزدک هم معروف است.

در کنار طرز تهیه شلکینه نان سنتی کردی برای سفر به غرب کشور پهناور ایران آماده باشید. پیشنهاد می‌کنیم شما هم مواد اولیه این نان سنتی را آماده کنید تا در کنار هم یک تجربه لذت بخش از طعمی جدید داشته باشیم. در استان‌های غربی ایران شلکینه را روی تنور یا ساج درست می‌کنند اما نگران نباشید با یک ماهیتابه می‌توانید شلکینه سنندجی را تهیه کنید.

 

طرز تهیه شلکینه ساده به ساده‌ترین روش

 

از جذابیت تهیه نان‌های سنتی شهرهای مختلف ایران ساده و در دسترس بودن مواد اولیه آن است. مواد اولیه‌ای که به راحتی در خانه هر ایرانی یافت می‌شود. شلکینه ساده را تنها با داشتن چند مواد اولیه می‌توانید در کمتر از چهل دقیقه تهیه کنید و به سفره خود عطر و طعم برآمده از دل سنت‌ها را وارد کنید.

 

400 کیلو کالری کالری در هر 100 گرم
10 دقیقه زمان آماده سازی
15 دقیقه زمان پخت
4 نفر تعداد نفرات

 

مواد اولیه شلکینه ساده چیست؟

ضخامت نان شلکینه باید کمتر از نیم سانتیمتر باشد.

نان شلکینه به خاطر مواد اولیه مقوی و طرز تهیه بسیار آسان نان مناسبی برای وعده صبحانه به شمار می‌رود. همچنین در کنار این نان می‌توانید شیر هم سرو کنید وقطعا این ترکیب مناسب میان وعده برای کودکان و نوجوانان در سن رشد است. میزان شیرینی شلکینه ساده کاملا به ذائقه شما بستگی دارد. از آنجا که شلکینه سنندجی را با شیره خرما سرو می‌کنند، می‌توانید با توجه به سلیقه خود کمی شکر هم به مواد اولیه اضافه کنید.

 

میزان لازم مواد اولیه
1 پیمانه آرد سفید( گندم)
2 پیمانه شیر
5 عدد زرده تخم مرغ
1 پیمانه شیره خرما
2 پیمانه شیر
به میزان لازم زعفران
به میزان لازم نمک
به میزان لازم کره برای سرخ کردن

 

 

طرز تهیه شلکینه سنندجی تازه و مقوی

  • در ابتدا بهتر است آرد، شکر و نمک را در یک کاسه مخلوط کنید. اگر مواد خشک را چند بار الک کنید بافت شلکینه سنندجی هنگام پخت بسیار بهتر می‌شود.
  • زرده‌های تخم مرغ و زعفران را در ظرفی جدا هم بزنید تا بافت تخم مرغ باز شود و مایعی یک دست تشکیل دهد.
  • سپس شیر را آرام آرام به آرد اضافه کنید. بهتر است شیر را از قبل در دمای محیط قرار دهید. اضافه کردن شیر اگر در چند مرحله صورت بگیرد آرد گلوله گلوله نمی‌شود، با یک چنگال یا همزن مواد را هم بزنید. مخلوط شیر و آرد باید شل و رقیق باشد.
  • زعفران را که از قبل دم کرده‌اید با زرده‌های تخم مرغ به دیگر مواد اضافه کنید و همچنان هم بزنید. خمیر شلکینه سنندجی آماده شده است.
  • ماهیتابه را روی شعله بگذارید تا گرم شود. برای چرب کردن کف ماهیتابه می‌توانید از کره یا روغن مایع استفاده کنید.
  • با استفاده از یک ملاقه مایع شلکینه را به صورت یک لایه نازک کف ماهیتابه بریزید. مراقب باشید شعله زیر ماهیتابه زیاد نباشد.
  • وقتی یک طرف شلکینه سرخ شود به راحتی از ماهیتابه جدا می‌شود. روی دیگر شلکینه ساده را هم سرخ کنید و سپس در یک بشقاب بگذارید.
  • در مرحله آخر از شیره خرما روی نان بریزید.

در طرز تهیه شلکینه می‌توانید از پیازچه یا تره فرنگی تازه استفاده کنید.

به همین راحتی و در زمان کم طرز تهیه شلکینه سنندجی را یاد گرفتید. به همین ترتیب بقیه خمیر شلکینه ساده را سرخ کنید. شما می‌توانید از هر مواد دیگری که دوست دارید در کنار این نان استفاده کنید. به طور مثال پنیر و کره محلی در کنار این نان طعمی فراتر از تصورتان دارد. یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی شکر پاره است که می‌توانید در همین سایت طرز تهیه آن را مطالعه کنید.

نکته: شیره خرما را می‌توانید با هر شیره‌ی دیگری که در خانه دارید جایگزین کنید. شیره انگور، شیره توت و حتی عسل گزینه‌های خوبی هستند. این شیره‌ها به خاطر طبع گرمی که دارند به لحاظ سلامتی هم بهتر از دیگر شیرین کننده‌ها هستند.

نکته: ضخامت شلکینه تابه‌ای باید نیم سانتیمتر باشد. هر چه ضخامت نازک‌تر باشد مغز نان در زمان کمتری پخته می‌شود.

نکته: اگر از چسبیدن خمیر شلکینه به ماهیتابه اطمینان ندارید، بهتر است از ماهیتابه تفلن استفاده کنید.

نکته: قطر نان بسته به قطر ماهیتابه دارد اما می‌توانید به اندازه نان تاکو گرد و کوچک تهیه کنید.

نکته: این نان را می‌توانید برای چند روز در ظرفی در بسته نگه داری کنید. اگر در معرض مستقیم هوا باشد خشک می‌شود. همچنین می‌توانید شلکینه تابه‌ای را فریز کنید و مدت زمان بیشتری نگه داری کنید.

نکته: اگر احساس می‌کنید روغن زیادی روی نان است بعد از خارج کردن از ماهیتابه با یک دستمال کاغذی روغن اضافی را بردارید.

نان شلکینه با شیره خرما یا شیره انگور سرو می‌شود.

مواد اولیه شلکینه و نکات مهم

 

به طور کلی مواد اولیه شلکینه همان مواری بود که در بالا نان بردیم اما اگر می‌خواهید سلیقه نان پزی خود را هم به این دستور پخت اضافه کنید، چند مواد اولیه دیگر هم می‌توانید اضافه کنید. به طور مثال چند عدد پیازچه سبز و تازه را خورد کنید و به مایه خمیر شلکینه اضافه کنید.

شلکینه نانی است که بیشتر در کردستان و استان‌های غربی از جمله ارومیه، لرستان، ایلام پخت می‌شود. پس طبیعی است که از شیر سنتی در طرز تهیه شلکینه استفاده می‌شود. اما اگر به لاکتوز شیر حساسیت دارید می‌توانید از شیر بدون لاکتوز و یا حتی آب استفاده کنید.

شلکینه باید به نازکی نان لواش باشد و نیازی به بکینگ پودر برای پف کردن ندارد.

زغفران بوی زخم تخم مرغ را می‌گیرد و از بابت بوی تخم مرغ نگرانی نداشته باشید.

نمک برای پر رنگ کردن مزه‌ها در نان و شیرینی استفاده می‌شود اما توجه داشته باشید که در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید. نصف قاشق چای خوری برای یک پیمانه آرد کاملا کافی است.

یک الی دو قاشق غذا خوری شکر هم در مواد اولیه شلیکنه می‌توانید اضافه کنید.

خمیر شلکینه نیاز به استراحت و به اصطلاح ور آمدن ندارد. همچنین نیازی به مایه خمیر ندارد و دلیل طرز تهیه سریع آن هم همین گزینه است.

شلکینه سنندجی گزینه مناسبی برای وعده صبحانه و میان وعده به شمار می‌رود.

 

شلکینه سنندجی را با چه چیزهایی می‌توان سرو کرد؟

شلکینه سنندجی به طور سنتی با شیره خرما برای صبحانه سرو می‌شود. اما در هر وعده‌ای قابل استفاده است، به طور مثال غذاهایی که با نان خورده می‌شوند. به راحتی می‌توانید این نان را جایگزین نان‌های معمولی کنید.

پنیر فتا و سبزی خوردن قطعا طعم شلکینه را چند برابر خواهد کرد. می‌توانید با کره بادام زمینی یک ساندویچ خوشمزه با کالری سالم برای خودتان تهیه کنید.

از دیگر چیزهایی که می‌توانید در کنار این نان سرو کنید فینگر فودهایی مانند سالاد الویه و دیپ‌ها هستند که ترکیب مزه‌های خوبی به شما خواهند داد.

 

شلکینه سنندجی در کمترین زمان ممکن

در این مقاله طرز تهیه این نان خوشمزه سنتی یعنی شلکینه را کنار هم مطالعه کردیم. اما اگر تنوع نان و شیرینی برایتان مهم است می‌توانید به صورت آنلاین از شیرینی فروشی‌های آنلاین مورد علاقه خود انواع نان، کیک و شیرینی سنتی را سفارش دهید.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود