آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
2/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

نان تیری کرمان، طعمی بی‌نظیر

ترمه افضلی 26 مهر 1402 5 دقیقه

ایران، کشوری پهناور با تکثر اقوام مختلف شناخته می‌شود که در هر بخش از خاک‌های آن قومی با فرهنگ و اصالت خاص سکونت دارد. همین موضوع باعث شده تا هر یک از شهرها و استان‌های کشور، آداب‌ورسوم مختص به خود را داشته باشند که آن‌ها را از دیگر شهرهای ایران متمایز می‌کند.

در میان این شهرها، شهر کرمان به‌خاطر باغ‌ها، برج‌ها و قلعه‌های تاریخی که دارد، معروف شده است. اما یکی از جذابیت‌های این شهر که زبانزد همه است، نان‌های محلی آن است که به‌عنوان میراث ناملموس این استان به ثبت ملی رسیده‌اند.

 

عکس نان ایری کرمانی

نان‌های محلی کرمان، استثنایی و بی‌نظیر هستند و یکی از اصلی‌ترین رسوم محلی این منطقه به‌حساب می‌آیند که ریشه در تمدن مردمان آن دارد. نان‌های محلی و سنتی کرمان با طعم خاص و عطر دلپذیری که دارند همواره زینت‌بخش سفره‌های سنتی و همچنین سفره‌های تجملی مردم بوده‌اند.

نان تیری از نان‌های سنتی و محبوب کرمان است که تقریباً در بیشتر شهرهای کشور تهیه می‌شود. در این مقاله طرز تهیه نان تیری کرمان را آموزش می‌دهیم.

نان تیری کرمان، طعمی بی‌نظیر

نان تیری کرمان از آرد گندم تهیه می‌شود شکلی شبیه به قالب قرص و رنگی تیره دارد. نان تیری به دلیل طعم خاص، قوام مناسب و فرایند تهیه دستی، بسیار ظریف و نازک است و به همین دلیل در بین مردمان بومی منطقه و همچنین گردشگران شهرت زیادی دارد.

این نان نمادی از فرهنگ و هویت مردمان کرمان است و در رویدادهای مختلفی نظیر جشنواره‌ها، مناسبت‌های مذهبی و فرهنگی در کنار انواع غذاها چه سنتی و محلی و چه غذاهای فرنگی سرو می‌شود. اصلا سفره کرمانی بدون نان تیری، معنایی ندارد و چیزی کم دارد.

 

نان تیری کرمانی، نانی نازک و ظریف

نان تیری کرمان بیشتر از یک محصولی خوراکی است. این نان نمادی از هویت محلی و ارتباط مردم با سابقه و ریشه‌های تاریخی خودشان است. طعم و عطر ویژه نان تیری، هنوز هم مثل گذشته است و این موضوع بیانگر انتقال دانش، باورها و سنت‌های قدیمی اجداد مردمان کرمانی به نسل امروزی است که موفق شده‌اند اصلت خود را از همه جهات حفظ کنند. در واقع، نان تیری کرمان برخلاف نان‌های صنعتی، نشان‌دهنده زندگی روستایی و ارتباط انسان با طبیعت است.

از دیگر نان‌های خوشمزه کرمانی بورک است، طرز تهیه بورک کرمانی را در بلاگ استپ فود مطالعه  کرده و آن درست کنید، مطمئناً خوشتان می‌آید.

میزان کالری در هر 100 گرم 900 کالری
زمان آماده‌سازی 1 ساعت
زمان لازم برای پخت 15 دقیقه
تعداد نفرات 8 نفر

 

طرز تهیه نان تیری کرمانی

نان تیری، نوعی نان محلی است که تنها مختص به کرمان نیست؛ بلکه در بیشتر شهرها و استان‌های کشور مثل شهرهای کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان تهیه می‌شود. این نان، همان نان لواشی است که می‌شناسیم و در تنور یا روی اجاق‌های مخصوص نان‌پزی پخته می‌شود.

در زبان‌های محلی کردی و لری این نان به نان تیری شهرت دارد و دلیل این نام‌گذاری، استفاده از ابزاری به اسم “تیروک” است که در پهن ‌کردن و نازک‌ کردن نان از آن استفاده می‌کنند.

بریم مواد اولیه را آماده کنیم. ما برای تهیه این نان تنها به 3 قلم ماده نیاز داریم:

آرد گندم 3.5 پیمانه
آب 1 لیوان
نمک 1 قاشق چای‌خوری

 

مراحل آماده‌سازی

مرحله اول: در ابتدا کاسه‌ای مناسب بردارید و آرد را داخل آن الک کنید تا با جداسازی اضافات و ناخالصی‌های آرد از گلوله‌ شدن خمیر جلوگیری به عمل آید. بعد از اتمام کار الک‌کردن، نصف پیمانه از آرد الک ‌شده را برداشته و کنار بگذارید. سپس 1 قاشق‌چای‌خوری نمک را به آرد افزوده و خوب با آرد مخلوط کنید تا نمک کامل در آرد پخش شود.

مرحله دوم: حالا نوبت به‌اضافه کردن آب رسیده است. یک پیمانه آب را کم‌کم به ترکیب نمک و آرد بیفزایید. هر بار با اضافه‌کردن آب به ترکیب، آن را هم بزنید تا مخلوط آرد و نمک خوب با آب، ورز داده شود. مخلوط را آن‌قدر ورز دهید تا یک خمیر صاف و یکدست شکل بگیرید و دیگر به دست نچسبد. اجازه دهید خمیر برای یک ساعت استراحت کند.

 

نان تیری کرمان، طعمی دلچسب و عطری دلپذیر

مرحله سوم: خمیر را به قسمت‌های مساوی تقسیم کنید و گلوله‌هایی به‌اندازه نارنگی با اندازه و سایز یکسان درست کنید.

مرحله چهارم: نوبت پختن نان رسیده است. نان تیری را معمولاً دو نفری و روی ساج می‌پزند. یکی نان را با وردنه پهن می‌کند و روی ساج می‌زند و دیری نان را از روی ساج بر می‌دارد. اما باتوجه‌به گسترش زندگی آپارتمان‌نشینی و کوچک‌شدن خانه، امکان استفاده از ساج در خانه‌های شهری بسیار کم است.

اما یک راحل آسان داریم یک سینی روحی نسبتاً بزرگ را به‌صورت برعکس روی اجاق‌گاز بگذارید و شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید. حالا خمیر را با استفاده از وردنه باز کنید و شکل دهید. دقت داشته باشید که وردنه‌ای که برای باز کردن خمیر استفاده می‌کنید باید خیلی نازک باشد؛ زیرا اصل کار در درست‌کردن نان تیری کرمانی به نحوه بازکردن خمیر و نازک بودن نان است. در اصل در کرمان برای باز کردن خمیر این نان از ترکه استفاده می‌کنند.

 

نان تیری کرمانی، ساده، اما خیلی خوشمزه

مرحله پنجم: نصف پیمانه آردی را که از قبل کنار گذاشته بودید، بردارید و سطح کار را آرد بپاشید و به خمیر را روی آن بگذارید. وردنه زدن را شروع کنید و در جهات مختلف خمیر را باز کنید تا نان به شکل قالب قرص درآید و صاف و نازک باشد. دقت داشته باشید که باید از هر دو طرف، خمیر را وردنه بزنید. حالا نان را به پشت سینی بچسبانید در کمتر از 30 ثانیه یک طرف نان پخته می‌شود، آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز خوب پخته و طلایی شود.

نان تیری کرمانی شما آماده شده است تا در کنار یک غذای سنتی و محلی سرو شود و طعم لذیذ غذا را چندبرابر کند. راستی در این روزهای بارانی پاییزی که صبح‌های سرد و زیبایی دارد، نان تیری کرمانی داغ، داغ با پنیر و چای ‌شیرین به‌قدری خوشمزه است که باور نمی‌کنید.

با اسنپ فود سالم و تندرست زندگی کن!

در این مقاله طرز تهیه نان تیری کرمانی را منتشر کردیم. هدف ما از آموزش این نان، افزایش سطح سلامتی شما و خانواده شما بوده است. نان تیری، نانی خوشمزه و سنتی است که طعمی بی‌‎نهایت خوشمزه و دلچسب دارد و به‌خصوص در کنار غذاهای ایرانی مثل کباب و دیزی فوق‌العاده عالی است.

این نان ریشه در تاریخ دارد و یادگاری از اجداد ما است، نانی نازک و ظریف که با هر غذایی خوشمزه است.

 

نان تیری کرمانی، لذتی بی‌نهایت از دل کویرهای کرمان

با خرید نون کرمان این فرصت را دارید که به دنیایی از طعم و عطرهای متفاوت سفر کنید و همراه با لذت‌بردن از غذاها، طعم دلچسب سلامتی را نیز بچشید.

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود