معرفی نان کُرنو کرمان

3.5/5 - (2 امتیاز)

شما هم قبول دارید که یکی از خوشمزه‌ترین انواع نان، نان‌های تنوری هستند؟ مطمئناً همه عاشق نان‌هایی هستند که در تنور پخته می‌شوند؛ چرا که طعم و عطر دلپذیرتری دارند. نان‌هایی که در تنور پخته می‌شود، ظاهر و رنگی متفاوت دارند.

یکی از پرطرف‌دارترین انواع نان تنوری، نان کُرنو است. این نان اصیل و سنتی در شهرهای جنوب استان کرمان و روستاهای اطراف آن‌ها طبخ می‌شود و همچنین در برخی از شهرهای یزد نیز آن را درست می‌کنند.

 

عکس نان کرنو کرمان، سوغات شهر بابک

نان کُرنو از قدیمی‌ترین نان‌‎های سنتی در ایران است و به همین دلیل اطلاعات دقیقی از خاستگاه آن در دسترس نیست، اما بیشتر مردم این نان را به‌عنوان نان محلی و سنتی کرمان می‌شناسند. اگر شما هم طعم‌های اصیل ایرانی را می‌پسندید و به خوردن غذاها و نان‌های سنتی علاقه دارید، پس این مقاله حتماً توجه‌تان را جلب خواهد کرد. ما در این مقاله طرز تهیه نان کُرنو کرمان را به شما آموزش خواهیم.

معرفی نان کُرنو کرمان

نان کرنو، یکی از میراث‌های فرهنگی و غذایی استان کرمان است. این نان به دلیل طعم و عطر بی‌نظیری که دارد، یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان به شمار می‌آید. تاریخچه نان کرنو به قرن‌ها پیش، باز می‌گردد. این نان که از آرد گندم، آب، نمک و خمیرمایه تهیه می‌شود، انواع مختلفی دارد و در تنوری به نام کرنو پخته می‌شود.

تنور کرنو، تنوری است به شکل نیمکره است که از خشت، سنگ یا آجر ساخته می‌شود و در کف آن سوراخی برای خروج دود و خاکستر تعبیه شده است. خاستگاه دقیق نان کرنو مشخص نیست. برخی معتقدند که این نان در شهربابک ابداع شده است. درحالی‌که عده‌ای دیگر بر این باور هستند که خاستگاه نان کُرنو کرمان، رشکوئیه است.

 

نان کرنو کرمانی با طعم و عطر دلپذیر آتش و سنگ

اگر از طرف‌داران نان‌های سنتی هستید، توصیه می‌کنیم معرفی نان های اصیل ایرانی در بلاگ اسنپ فود را مطالعه کنید و با محبوب‌ترین نان‌های سنتی و محلی ایرانی آشنا شوید.

میزان کالری در هر 100 گرم 280 کالری
زمان آماده‌سازی 2 ساعت
زمان لازم برای پخت 45 دقیقه
تعداد نفرات 4 نفر

 

طرز تهیه نان کُرنو کرمان

نان کرنو، به دلیل استفاده از مواد اولیه طبیعی، دارای ارزش غذایی بالایی است. این نان، منبع خوبی از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و فیبرهای غذایی است.  این نان منبع خوبی از کربوهیدرات‌های پیچیده است که به‌تدریج در بدن هضم می‌شوند و منجر به افزایش تدریجی قند خون خواهند شد.

این نان منبعی غنی از پروتئین‌های گیاهی است و به همین دلیل بهترین انتخاب برای افرادی است که رژیم گیاه‌خواری دارند. نان کُرنو کرمان را می‌توان با انواع آرد درست کرد. آرد گندم یا آرد جو هر یک را که بیشتر می‌پسندید و با ذائقه شما سازگارتر است را می‌توانید در ترکیب آن به ‌کار ببرید.

بریم تا مواد موردنیاز برای درست‌کردن این نان را آماده کنیم:

آرد 500 گرم
پودر خمیرمایه 1 قاشق غذاخوری
آب ولرم 350 میلی‌لیتر
نمک 1 قاشق‌چای‌‎خوری

 

مراحل طرز تهیه نان کرنو

  • مرحله اول: برای درست‌کردن نان کرنو کرمان، ابتدا پودر خمیرمایه را در آب ولرم حل کرده و آن را در کاسه‌ای بریزید و درب کاسه را بگذارید. البته باید کاسه را با حوله یا پارچه‌ای ضخیم بپوشانید تا گرم شود. بگذارید به مدت 15 دقیقه زیر حوله بماند تا عمل بیاید.
  • مرحله دوم: بعد از الک‌کردن آرد، آن را در یک کاسه بزرگ با نمک مخلوط کنید.
  • مرحله سوم: سپس خمیرمایه عمل‌آمده را به آرد اضافه نمایید و به‌آرامی ورز دهید تا خمیر لطیف و یکدست شود.

 

نان کرنو کرمان، نانی ساده با ارزش غذایی بالا

  • مرحله چهارم: خمیر را در یک کاسه چرب شده قرار داده و روی آن را برای 1 ساعت بپوشانید و بگذارید تا استراحت کند و حجم آن دوبرابر شود.
  • مرحله پنجم: حالا تنور را روشن کنید تا سنگ‌ها کاملاً داغ شوند.
  • مرحله ششم: بعدازاین که خمیر ور آمد، آن را به گلوله‌های کوچک و یک اندازه تقسیم کنید. سپس گلوله‌ها را با وردنه پهن کنید و بعد به تنور بچسبانید. خیلی سریع اولین نان آماده می‌شود و بوی آن همه فضا را در فرا خواهد گرفت.

نان کُرنو کرمان با طعم‌های مختلف

نان کرنو از نان‌های سنتی است که می‌توان آن را با طعم‌های مختلفی پخته و به‌عنوان یک وعده‌غذایی کامل میل کرد. از انواع نان کرنو کرمان عبارت‌اند از:

  1. نان کرنو ساده:  این نوع نان، ساده‌ترین نوع نان کرنو است که تنها با آرد و آب و نمک و خمیرمایه درست می‌شود و به شکل دایره‌ای یا بیضی است.
  2. نان کرنو گوشتی:  این نوع نان کرنو با اضافه‌کردن گوشت چرخ‌کرده، پیاز و ادویه‌جات پخته می‌شود و طعم دلچسبی دارد
  3. نان کرنو سبزیجات: در  این نوع نان کرنو از سبزیجاتی مانند پیاز، جعفری و شوید استفاده می‌شود و عطر بسیار دلپذیر و خوشی دارد.
  4. نان کرنو خرمایی: گاهی نیز به ترکیب این نان خرما افزوده می‌شود. نان کرنو خرمایی طعمی شیرین دارد.
  5. نان کرنو شکری:  در تهیه نان کرنو شکری نیز از تخم‌مرغ و شکر استفاده می‌شود که یک ترکیب عالی و مقوی است.

طرز تهیه روغن جوشی کرمانی نیز از آموزش‌های جذابی است که اخیراً در بلاگ اسنپ فود منتشر شده است، پیشنهاد می‌کنیم آن را نیز مطالعه کنید، مطمئن باشید که خوشتان خواهد آمد.

غذاهای خوشمزه و روزهای خاطره‌انگیز با آموزش‌های ویژه اسنپ فود

در این مقاله یکی دیگر از نان‌های سنتی کرمان را به شما معرفی کردیم، نان کُرنو کرمان که در تنور تهیه می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین نان‎‌های اصیل ایرانی محسوب می‌شود.

 

نان کرنو کرمان، سالم و مغذی

این نان در تنور کرنو پخته می‌شود، کرنو به معنای نیمکره است و از سنگ و آجر درست شده است. نان کرنو روی آجرهای سرخ‌شده و داغ این تنور پخته می‌شود. این نان علاوه بر طعم و مزه منحصربه‌فردی که دارد، نانی پرخاصیت است که به بهبود فرایند هضم کمک می‌کند.

با سفارش نان انلاین کرمان از اسنپ فود در هر جای کرمان که زندگی می‌کنید، لذیذترین نان‌های سنتی شهر که با خمیر خانگی طبخ می‌شوند را سفارش دهید.

 

برچسب ها:

نظرات کاربران

samiraalotfiekamal
08.آبان.1402

سلام نان کرنو از نان‌های سنتی خیلی خوشمزه هستش که سبزیجاتش خیلی مقوی خوب هستش

    snappfoodadmin
    14.آبان.1402

    سلام این نان، منبع خوبی از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و فیبرهای غذایی است نان کرنو برای رژیم گیاه‌خواری مناسب هستش چون مقوی و انرژی لازم بدن تامین می کند