با طرز تهیه شیرینی بهشتی در فر یا بدون فر آشنا شوید

طرز تهیه شیرینی بهشتی
4.2/5 - (4 امتیاز)

شیرینی بهشتی یا کرکی، شیرینی محبوب ایرانیان است که در عید نوروز برای پذیرایی از مهمان‌ها بسیار کاربرد دارد. شیرینی بهشتی را همچون شیرینی‌های ایرانی دیگر، می‌توان به فرم‌ها و اشکال متنوعی تهیه کرد. در طرز تهیه شیرینی بهشتی ابتدا پودر قند و روغن قنادی را ترکیب کرده و هم بزنید. پس از آماده شدن مایه سفید و پوک، وانیل، پودر هل و روغن مایع را اضافه کنید. خمیر را به دو قسمت تقسیم کرده و به یکی پودر کاکائو و به دیگری زعفران اضافه کنید. آرد را به مخلوط بیفزایید، هم بزنید و از چرخ گوشت رد کنید. خمیر را داخل قیف ریخته و با ماسوره روی کاغذ روغنی شکوفه بزنید. روی شیرینی‌ها پودر پسته و کنجد بریزید و در فر بپزید.

در صورتی که به یادگیری فوت‌وفن‌ها و طرز تهیه شیرینی بهشتی خانگی علاقه‌مند هستید، در ادامه این مطلب از اسنپ فود با ما همراه باشید.

شیرینی بهشتی
تعداد نفرات ۶ نفر
زمان آماده‌سازی ۳۰ دقیقه
زمان تهیه ۶۰ دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه شیرینی بهشتی ترد و کرکی

همان‌طور که می‌دانید شیرینی بهشتی یا کرکی بسیار نرم است، به نحوی که مانند پشمک یا آرد به راحتی به دست می‌چسبد. اگر می‌خواهید شیرینی فوق‌العاده‌ای را تهیه کنید، باید تمامی مراحل طرز تهیه شیرینی بهشتی را به دقت انجام دهید. در ضمن نکات مختلفی که نتیجه کار شما را بهتر می‌کند، از قلم نیندازید. برای مثال باید میزان دقیقی از مواد اولیه را استفاده کنید.طرز تهیه شیرینی بهشتی ترد و کرکی

در صورتی که چرخ گوشت در دسترس دارید، می‌توانید خمیر را چرخ کنید تا یک بافت نرم و لطیف به دست آید. با این کار، خمیر به راحتی در ماسوره شیرینی بهشتی قرار می‌گیرد و شکل خود را از دست نمی‌دهد. در ادامه قصد داریم تا دستور پخت شیرینی بهشتی را آموزش دهیم، اما پیش از یادگیری طرزتهیه شیرینی بهشتی بهتر است با انواع شیرینی خشک آشنا شوید.

مواد اولیه شیرینی بهشتی قیفی

مواد لازم برای طرز تهیه شیرینی بهشتی بدون روغن جامد شامل موارد زیر است، پس برای درست کردن شیرینی بهشتی ابتدا مواد اولیه زیر را آماده کنید:مواد لازم در دستور پخت شیرینی بهشتی قیفی

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پودر قند ۱۰۰ گرم
آرد ۲۰۰ گرم
روغن قنادی ۱۰۰ گرم
روغن مایع ۲۵ گرم
پودر کاکائو ۲ قاشق چایخوری
پودر هل ۱ قاشق چایخوری
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
پودر پسته و کنجد به مقدار کافی

دستور پخت شیرینی بهشتی (شیرینی کرکی)

طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع به شرح زیر است:دستور پخت شیرینی بهشتی (شیرینی کرکی)

  • مرحله اول: در اولین گام از دستور پخت شیرینی بهشتی قیفی ابتدا پودر قند و روغن قنادی را با یکدیگر مخلوط کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با همزن برقی ترکیب کنید. توجه داشته باشید که همزن را باید روی تندترین دور قرار دهید. علاوه بر این، چند بار دستگاه را خاموش و روشن کنید تا در بهترین حالت کار کند. نکته دوم، استفاده از لیسک برای تمیز کردن بدنه ظرف هنگام کار با همزن است؛ این نکته به یک‌دست شدن مایه شیرینی کمک می‌کند.
  • مرحله دوم: پس از آنکه مایه سفید و پوک آماده شد، وانیل و پودر هل را به همراه روغن مایع به آن اضافه کنید و دوباره با همزن برقی، ترکیب را به طور کامل هم بزنید. مایه‌ای که به دست می‌آورید، باید شبیه خامه باشد.
  • مرحله سوم: برای رنگی شدن شیرینی کرکی در طرز تهیه شیرینی بهشتی شکلاتی، پودر کاکائو را به مخلوط خود اضافه کنید. البته با کمک رنگ خوراکی یا زعفران دم کرده غلیظ نیز می‌توانید شیرینی کرکی بهشتی را به رنگ دلخواه خود درآورید.طرز تهیه شیرینی بهشتی شکلاتی
  • مرحله چهارم: با توجه به تعداد رنگ‌ها، مایه شیرینی را با حجم مساوی در ظرف‌‌های جداگانه بریزید. مثلا اگر قصد دارید دو رنگ متفاوت از شیرینی بهشتی داشته باشید، خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید. سپس آرد الک شده را به تعداد ظروف، به مقدار مساوی تقسیم کرده و داخل هر ظرف بریزید. آرد باید حتما آرام آرام اضافه و مخلوط شود؛ این مسئله به یک‌دست شدن آن کمک کرده و از سفت شدن خمیر جلوگیری می‌کند.
  • مرحله پنجم: مخلوط‌ها را بعد از اضافه کردن آرد با لیسک هم بزنید و سپس کمی با دست ورز دهید. برای اینکه مخلوط به خوبی نرم شود، حتما 3 بار با چرخ گوشت مواد را چرخ کنید.
  • مرحله ششم: می‌توانید از قیف و ماسوره شیرینی بهشتی برای تهیه شیرینی استفاده کنید. همان‌طور که می‌دانید با استفاده از ماسوره می‌توان شیرینی‌ها را به فرم دلخواه درآورد. روی سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و خمیر را ابتدا در قیف بریزید؛ سپس با فاصله مناسب روی سینی قرار دهید. با استفاده از پودر پسته یا کنجد، شیرینی‌ها را تزیین کرده و برای پخت آماده کنید.
  • مرحله هفتم: ۱۵ دقیقه قبل از پخت شیرینی‌ها، فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. سینی دارای خمیر شیرینی را به مدت ۱۵ دقیقه در فر بگذارید. بعد از خروج سینی از فر و سرد شدن آن، شیرینی‌ها با کاردک را از سینی جدا کرده و در ظرفی دیگر بچینید.

طرز تهیه شیرینی کرکی یا بهشتی به پایان رسید. پیشنهاد می‌کنیم که اگر به دنبال طعم‌های شیرین و متفاوت هستید، با طرز تهیه شیرینی کره ای نیز آشنا شوید.

طرز تهیه شیرینی بهشتی بدون فر

برای تهیه شیرینی بهشتی بدون استفاده از فر ابتدا شیرینی‌ها را مطابق آنچه توضیح داده شد آماده کرده و داخل سینی بچینید.طرز تهیه شیرینی بهشتی بدون فر

  • مرحله اول: یک قابلمه بزرگ را که سینی داخل آن جا می‌گیرد، روی شعله بگذارید و درون آن یک کاسه یا قالب فلزی قرار دهید تا سینی مستقیما کف ظرف نباشد.
  • مرحله دوم: پس از آنکه قابلمه داغ شد، سینی را داخل آن قرار دهید و دم‌کنی را بگذارید.
  • مرحله سوم: حرارت شعله را در حد ملایم تنظیم کرده و 30 دقیقه منتظر بمانید تا شیرینی‌ها بپزند؛ فقط دقت داشته باشید که نسوزند.
  • مرحله چهارم: پس از آنکه لبه شیرینی‌ها برشته شد، سینی را از قابلمه خارج کرده و اجازه دهید تا خنک شود.

فوت و فن شیرینی بهشتی

چندین نکته بسیار مهم در تهیه شیرینی بهشتی وجود دارد که با رعایت این نکات می‌توانید بهترین طرز تهیه شیرینی پشمکی را دنبال کنید:

  • در طرز تهیه شیرینی بهشتی بدون روغن صاف قنادی، به جای روغن قنادی از روغن جامد استفاده می‌کنند. البته باید آن را ذوب کنید تا هنگام هم زدن با مشکل مواجه نشوید. اگرچه استفاده از روغن جامد به دلایل مضرت سلامتی آن، توصیه نمی‌شود.
  • توجه داشته باشید که مرحله مخلوط کردن روغن و پودر قند از اهمیت زیادی برخوردار است. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را به این کار اختصاص دهید؛ چراکه در صورتی که این مخلوط کاملا پوک باشد، شیرینی کرکی نیز پوک و ترد می‌شود.
  • آرد را به اندازه کافی استفاده کنید، در صورتی که میزان آرد را کمتر از حد تعیین شده به‌کار ببرید، شیرینی بسیار نرم خواهد شد؛ درحالی که اگر بیشتر از حد مشخص باشد، شیرینی سفت می‌شود. علاوه بر این الک کردن آرد در کیفیت شیرینی شما بسیار مؤثر است؛ بنابراین بهتر است آن را ۳ بار به خوبی الک کنید.
  • توجه داشته باشید اگر شیرینی شما با طعم زعفران است، حتما زعفران غلیظ تهیه کنید. این امر منجر به افزایش رنگ و عطر شیرینی شما می‌شود و شیرینی بهشتی شکل خود را حفظ خواهد کرد.
عکس شیرینی بهشتی
  • برای راحت‌تر پر کردن قیف، باید قیف خود را درون لیوان قرار دهید. دقت کنید که لبه‌های آن را به بیرون برگردانید تا مایه بیرون نریزد.
  • اگر قیف و ماسوره قنادی برای درست کردن شیرینی استفاده نمی‌کنید، می‌توانید شیرینی بهشتی بدون قیف درست کنید. برای این کار با یک قاشق مایه را روی سینی بریزید و با چاقو روی آن‌ها را برش بزنید تا طرح‌دار شوند.
  • همان‌طور که در دستور شیرینی بهشتی اشاره کردیم، بعد از آنکه سینی را از فر خارج کردید باید اجازه دهید تا سینی کاملاً خنک شود؛ سپس شیرینی‌ها را از سینی بردارید. رعایت این نکته باعث می‌شود شیرینی کرکی از هم نپاشد.
  • در طرز تهیه شیرینی بهشتی با پیمانه، به جای وزن کردن مواد از پیمانه استفاده می‌کنند. این روش مورد استفاده افرادی قرار می‌گیرد که تجربه بیشتری دارند.
  • طرز تهیه شیرینی بهشتی با کره چندان متداول نیست، اما شما می‌توانید از کره استفاده کرده و آن را با روغن قنادی جایگزین کنید.

روش نگهداری شیرینی بهشتی

پس از آموزش شیرینی بهشتی اکنون این سوال پیش می‌آید که شیرینی بهشتی را چگونه نگهداری کنیم؟ به دلیل نبودن تخم مرغ در مواد اولیه شیرینی بهشتی، می‌توان مدت زمان طولانی‌تری این شیرینی را نگهداری کرد. نکته مهمی که در مورد نگهداری شیرینی بهشتی نباید فراموش کنید، این است که باید آن را در جای خشک و خنک بگذارید تا ماندگاری شیرینی بهشتی افزایش یابد.

شیرینی‌بهشتی را داخل یک ظرف درب‌دار بریزید و در دمای محیط قرار دهید. این شیرینی نیازی به یخچال ندارد و می‌توان آن را در دمای محیط نگهداری کرد. شیرینی بهشتی در ظرفی درب‌دار تا یک ماه سالم باقی می‌ماند.

روش نگهداری شیرینی بهشتی

جلوگیری از خراب شدن شیرینی بهشتی

بهشتی شیرینی است که در معرض هوای آزاد سفت شده و دیگر قابل خوردن نخواهد بود؛ پس برای جلوگیری از خراب شدن شیرینی، دقت کنید که حتما درب ظرف بسته باشد. همچنین این شیرینی بافت نرم و لطیفی دارد، پس آن را داخل ظرف با فشار جای ندهید تا شکل شیرینی خراب نشود.

با شیرینی بهشتی از مهمانان خود پذیرایی کنید…

با کمک دستور طرز تهیه شیرینی بهشتی و رعایت نکات مهمی که شرح داده شد، می‌توانید شیرینی خوشمزه‌ای برای عید آماده کنید. در غیر این صورت پیشنهاد می‌کنیم که با سفارش آنلاین شیرینی از اسنپ فود، هر آنقدر که مایل هستید از انواع شیرینی سفارش داده و در محل آدرس خود تحویل بگیرید.

در پایان این اموزش شیرینی بهشتی پیشنهاد می‌کنیم که اگر به یادگیری دستور تهیه دیگر شیرینی‌ها علاقه‌مند هستید،  طرز تهیه شیرینی نعلی خانگی را نیز دنبال کنید.

سوالات متداول

اگر خمیر شیرینی بهشتی سفت شد چه کنیم؟

اگر آرد را بیش از مقدار لازم اضافه کنید، خمیر شیرینی سفت خواهد شد. اگر خمیر سفت بود، مقدار کمی روغن مایع اضافه کنید. توجه داشته باشید که از همان ابتدا مقدار آرد را به صورت کنترل شده داخل خمیر بریزید، چراکه اضافه کردن روغن زیاد باعث می‌شود تا شیرینی داخل فر پهن شده و روغن پس بدهد.

چرا شیرینی بهشتی سفت میشه؟

علت سفت شدن شیرینی بهشتی، استفاده بیش از حد از آرد است. همچنین اگر شیرینی‌ها زیاد داخل فر باقی بمانند، سفت شده و بافت خود را از دست می‌دهند.

چرا شیرینی بهشتی از قیف بیرون نمیاد؟

بیرون نیامدن شیرین بهشتی از قیف به علت زیاد بودن آرد یا کم بودن روغن اتفاق می‌افتد، پس نسبت مواد اولیه را به دقت رعایت کنید. همچنین خشک بودن بیش از حد قیف نیز ممکن است موجب این مشکل شود، پس داخل قیف را با مقدار خیلی کمی روغن چرب کنید.