آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه مربای تمشک
آموزش آشپزی
5/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه مربای تمشک، خوشرنگ و خوشمزه

مینا اسماعیل بیگی 27 مرداد 1401 5 دقیقه

برای تهیه مربای تمشک به مواد خاص و عجیبی نیاز ندارید. تنها مشکل موجود در این میان کم دسترس بوده میوه تمشک است که باعث می‌شود برای درست کردن این مربا، محدودیت زمانی داشته باشید. با این همه قصد داریم که در این مطلب طرز تهیه مربای تمشک را مرور کرده و نکات مهم در خصوص آن را بدانیم. با ما همراه باشید.

مربای تمشک محلی
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 30 تا 45 دقیقه
میزان سختی کم

مربای تمشک خانگیمربای تمشک خانگی

مرباها همیشه یکی از لذیذترین اجزای سفره صبحانه ایرانی بوده و هستند. در تهیه مربا شما به ماده اصلی و اولیه یعنی تمشک، کمی شکر یا عسل و البته کمی صبر و حوصله، احتیاج خواهید داشت.

میوه تمشک طبع سردی دارد و کمی ترش مزه است. به همین علت توصیه می‌شود که به جای شکر در تهیه این مربا از عسل استفاده شود تا سردی طبع تمشک را پوشش دهد. طرز تهیه مربای تمشک جنگلی، مربای تمشک مازندرانی، مربای تمشک محلی و مربای تمشک خانگی یکی است. در تمام آنها از تمشک و شکر استفاده می‌شود. در حالت کلی ما 200 نوع تمشک داریم که قرمز و مشکی آن در ایران وجود دارد.

مواد لازم برای تهیه مربای تمشک محلی

مواد لازم برای تهیه این مربا به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
تمشک 1 کیلو
گلاب 1 قاشق غذاخوری
وانیل نوک قاشق چایخوری
شکر 1 تا یک و نیم کیلو

طرز تهیه مربای تمشک

طرز تهیه این مربا خوشمزه به شرح زیر است:

  • مرحله اول: در مرحله اول از تهیه مربای تمشک وحشی، ابتدا باید برگ‌های تمشک را جدا کرده، آن را شسته و برای بهتر شسته شدن، آن‌ها را در یک تشت پر از آب بریزید. ۱۵ دقیقه به آنها استراحت بدهید، سپس آن‌ها را آبکش کرده و دوباره این مراحل را تکرار کنید تا تمشک شما به خوبی شسته شود.
  • مرحله دوم: در گام بعدی تمشک‌ها را درون یک قابلمه ریخته و لابلای تمشک‌های موجود در قابلمه، شکر اضافه کنید.طرز تهیه مربای تمشک خانگی
  • مرحله سوم: این مخلوط را به مدت 6 ساعت در یخچال قرار دهید تا به خوبی آب بیندازد. اگر تمشک‌ها ترش بود، به شما توصیه می‌کنیم که 1 کیلو و نیم شکر و اگر تقریباً شیرین بودند، 1 کیلو شکر استفاده کنید. دقت کنید که اگر تمشک را از فریزر در می‌آورید، برای مدت چیزی نزدیک به 6 ساعت آن‌ها را همراه با شکر در هوای آشپزخانه و در ظرفی دربسته قرار دهید تا آماده استفاده شوند.
  • مرحله چهارم: بعد از این که ۶ ساعت تمشک‌ها با شکر استراحت کردند، آنها را درون قابلمه ریخته بر روی حرارت قرار دهید.
  • مرحله پنجم: در ابتدای کار درب قابلمه را ببندید و شعله را زیاد کنید تا تمشک‌ها و شکر به جوش آیند. سپس درب قابلمه را برداشته و حرارت را نیز کم کنید. دقت داشته باشید که در زمان پخت، مرتب روی مربا کف شکل می‌گیرد و باید آن‌ها را به کمک قاشق برداشته و دور بریزید تا مربا شفافیت لازم را داشته باشد. در طرز تهیه مربای آلبالو نیز همین گرفتن کف روی مربا حین پخت، توصیه می‌شود.
  • مرحله ششم: در مرحله آخر بعد از گذشت تقریباً 1 ساعت که مربای شما به غلظت کافی رسید، گلاب را به این ترکیب اضافه کرده و شعله را خاموش کنید. بعد از آن می‌توانید وانیل را نیز اضافه کرده و هم بزنید. قابلمه را در کناری قرار داده تا مربای شما خنک شود و در انتها آنها را درون شیشه‌های تمیزی ریخته در یخچال نگهداری کنید.

همین طور شما می‌توانید با در اختیار داشتن تمشک، طرز تهیه ترشی تمشک جنگلی را نیز دنبال کرده و از این میوه خوشمزه، در منزل ترشی درجه یکی آماده کنید.

در کنار همه این‌ها، پیشنهاد می‌کنیم که حتما طرز تهیه مربای به با گردو را نیز در بلاگ اسنپ فود دنبال کرده و فرمول پخت این مربای خوشمزه را در منزل، بیاموزید.

مربای تمشک با عسل

درست کردن مربای تمشک با عسل با طرز تهیه مربای تمشک رژیمی یکی است، شما فقط نیاز دارید تا به جای شکر از عسل استفاده کنید.

مربای تمشک با عسل
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 30 تا 45 دقیقه
میزان سختی درجه سختی کم

مواد لازم برای تهیه مربای تمشک محلیمواد لازم برای تهیه مربای تمشک محلی

در طرز تهیه مربای تمشک به روش مجلسی با عسل به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
تمشک 1 کیلو
گلاب 1 قاشق غذاخوری
وانیل نوک قاشق چایخوری
عسل 4 تا 5 قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای تمشک با عسل

برای تهیه این نوع مربا مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرحله اول: تمشک‌ها را شسته و آب آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. اگر تمایل داشتید شربت تمشک هم داشته باشید به شما توصیه می‌کنیم که یک لیوان آب بر روی تمشک‌ها بریزید. این گونه شما به راحتی می‌توانید مربای تمشک و شربت را با هم تهیه کنید.
  • مرحله دوم: در مرحله بعد وقتی که تمشک‌ها به خوبی پخته و نرم شدند، ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری عسل به مربای تمشک خود اضافه کنید. این یک روش درست کردن مربای تمشک عالی است که به شما اجازه می‌دهد ضمن تهیه یک مربای لذیذ، بتوانید یک مربای رژیمی داشته باشید که برای ورزشکاران و افراد دیابتی هیچ ضرری ندارد. بعد از خنک شدن مربا می‌توانید آن را به شیشه‌های مربا منتقل کرده و در یخچال نگهداری کنید.

به علاوه توصیه می‌کنیم که اگر به انواع مربا علاقه دارید، حتما طرز تهیه مربای توت فرنگی را در مجله اسنپ فود دنبال کنید.

نکات مهم در تهیه مربای تمشکنکات مهم در تهیه مربای تمشک

اصلی‌ترین نکات در طرز تهیه این مربای خوشمزه، به شرح زیر هستند:

  • فراموش نکنید که گلاب و وانیل، کاملا اختیاری هستند.
  • اگر تمایل داشتید که شربت تمشک نیز تهیه کنید، در همان ابتدای کار یک لیوان آب درون قابلمه بریزید و در ۱۵ دقیقه آخر شربت را با ملاقه از مربا جدا کنید.
  • فراموش نکنید که تمشک ترش است و نیازی به طعم دهنده‌ای مانند آبلیمو نخواهد داشت.
  • در طرز تهیه مربای تمشک ژله ای خانگی، کافی است که یک قاشق غذاخوری ژله هم رنگ تمشک به محتویات قابلمه اضافه کنید.

مربای تمشک و تمام حرف و حدیث‌ها…

دستور پخت مربای تمشک فقط به میوه مخصوص خود و شکر احتیاج دارد. تهیه این مربا آسان است و هیچ زحمتی ندارد، اما باز هم تاکید می‎کنیم که در تهیه مرباها صبور باشید. امیدواریم که مقاله تهیه شده برای شما مفید باشد و شما را در تهیه یک مربای خوشمزه راهنمایی کند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود