آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع پای و تارت
1/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه مینی تارت آجیلی، دسر خانگی و آسان ویژه عید نوروز

ترمه افضلی 01 فروردین 1402 9 دقیقه

تارت و مینی تارت

تارت‌ها نوعی شیرینی بین‌المللی هستند که به‌صورت تارت و مینی تارت یا همان تارت‌های کوچک یک‌نفره آماده و سرو می‌شوند. تارت‌ها را از خمیر تارت و یک مایه به‌عنوان پرکننده درست می‌کنند. آرد و کره  دو جزء اصلی در تهیه خمیر تارت ‌هستند.

خاستگاه اصلی تارت کشور فرانسه است.

امروزه انواع تارت‌ ها را از تارت میوه تا تارت مغزیجات و … طبق ذائقه مردم در سراسر جهان تهیه می­کنند؛ ولی از مشهورترین تارت‌های بین‌المللی، تارت بیکویل انگلستان است که در تهیه آن از مربا و آجیل (بادام) استفاده می‌شود. تارت سانتیاگو اسپانیا که ترکیب بادام‌زمینی، تخم‌مرغ و شکر را داخل نان تارت می‌ریزند. تارت کاپریس ایتالیایی نیز نوعی تارت است که گردو یا بادام را در یک کیک شکلاتی می‌ریزند. ما در این مقاله به طرز تهیه تارت مغزها از نوع مینی تارت آجیلی اشاره می‌کنیم. تا در سال نو یک شیرینی نوروزی ساده و خوشمزه برای پذیرایی از مهمانانمان داشته باشیم.

مینی تارت آجیلی و مربا

مینی تارت آجیلی یک شیرینی ساده و خوشمزه است که می‌توانیم باتوجه‌به آموزش مینی تارت به‌راحتی آن را در خانه درست کنیم. به‌خصوص وقتی مهمان‌های سرزده و دیدوبازدید عید در راه باشد، تهیه این شیرینی خانگی و آسان پذیرایی را برایمان راحت می­کند. مینی تارت آجیلی را می‌توانیم مدت‌ها در یخچال نگهداری کنیم در ادامه به این سوال که داخل تارت چی بریزیم هم پاسخ خواهیم داد.

میزان کالری در هر 100 گرم 371 کالری
زمان آماده سازی تارت 20 دقیقه
زمان لازم برای پخت 20 دقیقه
تعداد نفرات 10 نفر

 

از ترکیبات معروف و محبوب تارت‌ها، ترکیب مربا و آجیل است.

مواد لازم برای تهیه مینی تارت مربایی آجیلی

 

مواد لازم مقدار موردنیاز
خمیر تارت به مقدار نیاز
شیر ۵/۱ لیوان
آرد ذرت کمتر از ۵/۱ لیوان
خامه نصف لیوان
شکر ۶ قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ ۴ عدد
وانیل نوک قاشق‌چایخوری

 

طرز تهیه مینی تارت مربایی آجیلی

مرحله اول: ابتدا برای تهیه این شیرینی خانگی و آسان فر را روشن می‌کنیم و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌گذاریم، تا گرم شود.

مرحله دوم: خمیری که برای مینی تارت آجیلی تهیه کرده‌ایم را روی یک سطح صاف پهن می‌کنیم. با استفاده از قالب، خمیر را برش می‌زنیم؛ به‌گونه‌ای که کف و دیوارهٔ غالب ما با خمیر پوشانده شود. با چنگال کف خمیر را سوراخ می‌کنیم.

مرحله سوم: خمیرها را به مدت ۱۵ دقیقه در فر قرار می‌دهیم. دمای فر را تا ۱۷۵ درجه کم می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تارت‌ها طلایی شوند.

مرحله چهارم: برای تهیه مواد داخل مینی تارت آجیلی، ابتدا شیر را می‌جوشانیم سپس وانیل را به آن اضافه می‌کنیم. تخم‌مرغ‌ها را شکسته، سفیده و زردهٔ آن را از هم جدا می‌کنیم. زرده‌ها را با شکر و آرد ذرت خوب مخلوط کرده و به شیر داغ اضافه می‌کنیم. مخلوط شیر را روی حرارت ملایم هم زده تا غلیظ شود. پس از خنک‌شدن مایع شیر در محیط، آن را در یخچال می‌گذاریم.

مرحله پنجم: بعد از آماده‌شدن نان تارت‌ها، آن‌ها را از فر خارج کرده و می‌گذاریم خنک شود. مایع غلیظ شیر که به آن کرم تخم‌مرغی هم می‌گویند را از یخچال خارج کرده، با قاشق داخل مینی تارت‌ها می‌ریزیم.

مرحله ششم: خامه را آماده کرده و داخل مینی تارت، روی کرم تخم‌مرغی می‌ریزیم. مربا و آجیل که از قبل انتخاب کرده‌ایم را روی تارت می‌ریزیم. در نهایت مینی تارت‌های آجیلی را مدتی در یخچال قرار می‌دهیم و سپس سرو می‌کنیم.شیرینی تارت مغز دار بسیار خوشمزه است.

طرز تهیه و مواد لازم مینی تارت گردویی

 

تارت آجیلی به خصوص تارت گردویی؛ دسری پر از ویتامین

یکی از انواع شیرینی تارت، تارت گردویی است، در ادامه مواد لازم را ذکر خواهیم کرد:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کره ۱۰۰ گرم
پودر قند ۵۰ گرم
تخم‌مرغ ۲ عدد
وانیل نصف قاشق‌چایخوری
آرد ۱۸۰ گرم
بیکینگ‌پودر ۴/۱ قاشق‌چایخوری
شکر ۵۰ گرم
پودر هل ۱ قاشق‌چای‌خوری
پودر مغز گردو ۷۰ گرم

 

طرز تهیه تارت گردویی

مرحله اول: برای تهیه مینی تارت اجیلی از نوع گردویی، ابتدا کره را به همراه پودر قند ترکیب کرده و خوب هم می‌زنیم. وقتی رنگ مواد روشن شد، تخم‌مرغ و وانیل را به آن اضافه می‌کنیم و بیشتر هم می‌زنیم.

مرحله دوم: آرد و بیکینگ‌پودر را با هم ترکیب کرده، الک می‌کنیم. آرد الک شده را به ‌آرامی به ترکیب کره اضافه می‌کنیم. توجه کنید که خمیر به‌دست‌آمده را نباید زیادی ورز دهیم. وقتی خمیر منسجم و یکدست شد، آن را در سلفون پیچیده، یک ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا خمیر استراحت کند.

مرحله سوم: فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می‌کنیم، تا گرم شود. خمیر را از یخچال خارج کرده، روی یک سطح صاف با قطر یک‌سانتی متر باز می‌کنیم. با استفاده از قالب موردنظر خمیر را برش می‌زنیم به صورتی که خمیر کف و دیوار قالب را بپوشاند. کف خمیر را با چنگال سوراخ می‌کنیم.

مرحله چهارم: برای تهیه مایه داخل تارت کوچک آجیلی، ابتدا تخم‌مرغ را به همراه وانیل و شکر مخلوط می‌کنیم تا ترکیب آن یکدست شود. سپس آرد ، و بعد از آن کره و پودر هل را اضافه می‌کنیم. در آخر پودر مغز گردو را با بقیه مواد به‌خوبی ترکیب می‌کنیم. مواد داخل تارت آماده است.

مرحله پنجم: در مرحلهٔ آخر مواد را داخل خمیرهای مینی تارت آجیلی می‌ریزیم و به مدت ۳۰ دقیقه در فر قرار می‌دهیم. وقتی شیرینی‌ها آماده شد، می‌توانیم کمی شربت یا عسل روی شیرینی‌ها بریزیم.

_ درصورتی‌که بخواهیم خمیر مینی تارت آجیلی را در خانه درست کنیم. به نظر شما چه‌کار باید انجام دهیم؟

طرز تهیه خمیر تارت

با این که خرید خمیر شیرینی تارت کوچک آسان‌تر است؛ اما می‌توانیم این خمیر را در خانه به‌سادگی آماده کنیم. به این صورت که مواد لازم را تهیه کرده و طبق آموزش شیرینی تارت مغزدار پیش می‌رویم.

به خمیر شیرین تارت‌، خمیر بریزه می‌گویند.

 

مواد لازم برای تهیه خمیر تارت

مواد لازم مقدار لازم
آرد یک لیوان سرخالی
پودر شکر ۲ قاشق غذاخوری
کره ۷۵ گرم
زرده تخم‌مرغ ۱ عدد
وانیل ۱ قاشق‌چایخوری

 

طرز تهیه خمیر تارت در خانه برای مینی تارت آجیلی

برای درست‌کردن خمیر مینی تارت آجیلی به ‌صورت خانگی و آسان ابتدا باید کره و شکر را خوب ترکیب کنیم تا رنگ آن روشن شود. زرده و وانیل را به ترکیب کره و شکر اضافه می‌کنیم. آرد را کم‌کم به مواد اضافه کرده و آرام هم می‌زنیم تا خمیر شکل بگیرد. توجه کنید به علت داشتن کره، خمیر را نباید زیاد هم بزنیم. خمیر را چانه می‌گیریم. چانه‌ها را در پلاستیک پیچیده، در یخچال قرار می‌دهیم تا استراحت کند.

طرز تهیه مینی تارت کاراملی گردویی

 

کارامل ، شکر حرارت دیده روی آتش است

مواد لازم برای تهیه مینی تارت کارامل گردویی

 

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کره ۴۰ گرم
خامه در صورت تمایل ۸/۱ پیمانه
شکر ۴ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده ۱ قاشق سوپ‌خوری
عسل ۱۰۰ گرم
مغزهای دلخواه فندق، بادام، پسته و …

 

طرز تهیه مینی تارت کارامل گردویی

برای تهیه نوعی دیگر از مینی تارت آجیلی می‌توانیم مینی تارت کارامل گردویی را درست کنیم. این شیرینی، یک نوع شیرینی خوشمزه و مقوی محسوب می‌شود که برای مناسبت‌های خاص مانند نوروز می‌توانیم به‌سادگی در خانه درست کنیم.

مرحله اول: برای تهیه خمیر مینی تارت آجیلی شف طیبه، ابتدا کره و شکر را خوب هم می‌زنیم تا رنگ آن روشن شود. زرده و وانیل را به ترکیب کره و شکر اضافه می‌کنیم. آرد را کم‌کم به مواد اضافه کرده و آرام هم می‌زنیم تا خمیر شکل بگیرد. توجه کنید که خمیر را نباید زیاد بزنیم. خمیر را در پلاستیک پیچیده، در یخچال قرار می‌دهیم تا مدتی استراحت کند.

مرحله دوم: بعد از مدتی خمیر را از یخچال خارج کرده، روی یک سطح صاف با وردنه به ضخامت نیم سانتی‌متر پهن می‌کنیم. با استفاده از قالب خمیر را برش می‌زنیم. به‌گونه‌ای که خمیر کف و دیوارهٔ قالب را بپوشاند. با چنگال خمیر کف قالب را سوراخ می‌کنیم.

مرحله سوم: برای تهیه مایه داخل مینی تارت آجیلی از نوع کارامل گردویی، شکر را روی حرارت ذوب می‌کنیم تا رنگ آن کاراملی شود. کره را به آن اضافه می‌کنیم. بعد از حل‌شدن کره، خامه را اضافه کرده و هم می‌زنیم. وقتی مواد غلیظ شد گردوها را اضافه می‌کنیم و کمی بعد شعله را خاموش می‌کنیم.

مرحله چهارم: مواد کارامل گردویی را داخل خمیر مینی تارت آجیلی می‌ریزیم. مینی تارت را در فر گرم قرار می‌دهیم. اجازه می‌دهیم مینی تارت آجیلی در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بپزد. وقتی خمیر تارت طلایی شد، آن را از فر خارج می‌کنیم تا سرد شود. با استفاده از نوک چاقو تارت‌ها را از قالب خود جدا می‌کنیم.

طرز تهیه مینی تارت کرم‌دار بادام بدون کره

یک نوع دیگر از مینی تارت آجیلی که می‌توان به‌راحتی آماده و نوش‌جان کرد. مینی تارت کرم‌دار بادام است. این شیرینی را می‌توان بدون کره آماده کرد. به طرز تهیه این شیرینی در مطلب زیر توجه کنید.

 

به جز بادام، مغزهای دیگری هم می‌توان استفاده کرد

 

مواد لازم برای تهیه مینی تارت کرم‌دار بادام بدون کره

 

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سفید قنادی ۳۰۰ گرم
زست لیمو ۱ قاشق‌چایخوری
شکر ۸۰ گرم
روغن‌مایع ۸۰ گرم
تخم‌مرغ ۲ عدد
بیکینگ‌پودر ۱ قاشق‌چایخوری
نمک به مقدار لازم
کرمفیل با طعم دلخواه به مقدار لازم
بادام خرد شده به مقدار لازم

 

طرز تهیه مینی تارت کرم‌دار بادام بدون کره

مرحله اول: ابتدا آرد سفید قنادی و بیکینگ‌ پودر را الک کرده، نمک و زست لیمو را به آن اضافه می‌کنیم. بعد از ترکیب مواد شکر و روغن‌مایع را به ترتیب به آن اضافه کرده، به‌آرامی مخلوط می‌کنیم.

مرحله دوم: در ظرفی مناسب یک عدد تخم‌مرغ کامل و یک زرده تخم‌مرغ را با هم خوب ترکیب کرده و هم می‌زنیم تا از حالت لختگی دربیاید. در آخر مایع تخم‌مرغ را به مخلوط آرد و شکر اضافه می‌کنیم. ترکیب نهایی را با نوک انگشت مخلوط می‌کنیم تا خمیر جمع شود. توجه کنید که خمیر را نباید زیاد ورز داد. در نهایت خمیر را در پلاستیک پیچیده و اجازه می‌دهیم در محیط آشپزخانه مدتی استراحت کند.

مرحله سوم: حالا خمیر را روی یک سطح صاف پهن کرده، با قالب خمیر مینی تارت آجیلی را برش می‌دهیم. دقت کنید که خمیر باید به‌اندازه‌ای باشد که کف و دیوارهٔ قالب را بپوشاند. در آخر با چنگال کف خمیر را سوراخ می‌کنیم.

مرحله چهارم: با استفاده از قیف، کرمفیل (با طعم دلخواه) را داخل تارت می‌ریزیم. خمیری دیگر به‌اندازهٔ سر قالب برش زده روی آن می‌گذاریم و با انگشت به لبهٔ خمیر زیری می‌چسبانیم. سپس با یک خلال مرکز خمیر روی قالب را سوراخ می‌کنیم.

مرحله پنجم: سفیدهٔ تخم‌مرغ باقی‌مانده از مواد را هم زده تا از لختی در بیاید. سپس با کمک قلمو مایع را روی سطح مینی تارت می‌مالیم. بادام خرد شده را روی سطح مینی تارت می‌ریزیم تا کامل سطح آن پوشیده شود.

مرحله ششم: فر را از قبل در دمای ۱۸۰ درجه گرم می‌کنیم. مینی تارت‌های آماده را داخل فر به مدت ۳۰ دقیقه می‌پزیم. وقتی تارت‌ها طلایی و برشته شد، از فر خارج کرده و اجازه می‌دهیم قبل از سرو خنک شود.

نکات لازم برای تهیه مینی تارت آجیلی:

  1. هنگام تهیه خمیر مینی تارت آجیلی نباید خمیر را زیاد ورز داد. زیرا در تهیه آن از کره استفاده شده است و ورز دادن زیاد آن باعث می‌شود خمیر به‌خاطر گرمای دست به روغن بیفتد.
  2. اگر در تهیه خمیر مینی تارت یا تارت از شکر استفاده نکنیم، می‌توانیم از این خمیر برای تهیه غذا نیز استفاده کنیم.
  3. هنگام تهیه مایه داخل تارت در دستور پخت‌هایی که نیاز به آب‌کردن شکر است. نباید شکر را روی حرارت با قاشق هم زد، بلکه بهتر است قابلمه را بچرخانیم.
  4. هنگام حل‌ کردن شکر روی حرارت نباید اجازه دهیم رنگ مایع تیره شود؛ زیرا طعم آن تلخ خواهد شد.
  5. طبق آموزش مینی تارت، در تهیه این شیرینی حتماً باید از شکر دانه‌ریز استفاده کرد یا شکر را قبل از استفاده با آسیاب پودر کرد.
  6. در تهیهٔ مینی تارت آجیلی می‌توان مغزهای مختلف را باتوجه‌به سلیقه و ذائقه خود استفاده کرد.
  7. زمان پخت مینی تارت آجیلی در فرهای مختلف متفاوت است. زمان پخت این شیرینی بستگی به سایز قالب تارت و نوع فر و مواد داخل آن دارد. تارت در قالب‌های کوچک‌تر زودتر از قالب‌های بزرگ‌تر پخته می‌شود.

کلام آخر

تارت مغزیجات یکی از دسرهای ساده و خوشمزه در میان انواع تارت در دنیا محسوب می‌شود. ما در این مقاله به چند مدل از طرز تهیه تارت مغزها اشاره کردیم. درست‌کردن این دسر خانگی و آسان در هرزمانی به ویژه عید نوروز مدت کمی از وقت ما را می‌گیرد. درصورتی‌که هنوز برای تهیه شیرینی روزهای سال نو تصمیم قطعی نگرفتید، ما به شما طرز تهیه اشترودل سیب و کشمش را نیز پیشنهاد می‌کنیم.

درصورتی‌که امکان تهیه مینی تارت آجیلی و هر نوع شیرینی دیگری برای عید نوروز را ندارید. یا ترجیح می‌دهید از شیرینی‌فروشی‌های معروف و شناخته شده مینی تارت آجیلی را تهیه کنید. بهتر است به شیرینی آنلاین، اسنپ فود سری بزنید.

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود