آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه میگو پلو
آموزش آشپزی
3.3/5 - (7 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه میگو پلو را با روش‌های مختلف امتحان کنید

مینا اسماعیل بیگی 25 بهمن 1402 8 دقیقه
۴ نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
30 دقیقه
زمان آماده سازی
30 دقیقه
پخت

میگو پلو غذایی خوشمزه، مقوی و مجلسی است که عاشق طعم آن خواهید شد. در طرز تهیه میگو پلو ، ابتدا میگوها را تمیز کرده و با سیر رنده شده، ادویه ماهی، پاپریکا، زعفران دم کرده، فلفل سیاه و نمک طعم‌دار کنید. پیاز نگینی و سیر رنده شده را در تابه تفت دهید و میگو را اضافه کنید. گشنیز ساطوری و سپس زردچوبه، نمک، فلفل و زعفران دم کرده را داخل تابه بریزید تا مواد میگو آماده شود. برنج را آبکش کرده و از نان یا سیب زمینی برای ته‌دیگ استفاده کنید. مواد میگو و برنج را لایه لایه داخل قابلمه ریخته و غذا را دم کنید.

در ادامه این مطلب از مجله اسنپ فود همراه ما باشید تا نحوه تهیه میگو پلو را به ۴ روش مختلف آموزش ببینید.

میگو پلو

تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۲۵ دقیقه
زمان پخت ۶۰ دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه میگو پلو مجلسی

میگو پلو از جمله غذاهای خوشمزه و جذابی است که می‌توان برای مجالس و دورهمی‌ها نیز سرو کرد. علاوه بر این، میگو منبعی از مواد مغذی بوده و برای بدن مقوی است. با پخت میگو پلو یا دنبال کردن طرز تهیه خورش میگو می‌توانید از خواص آن بهره‌مند شوید. میگو پلو را می‌توان با روش‌های مختلفی تهیه کرده و برای پخت آن مواد اولیه گوناگونی را به کار برد؛ در ادامه با طرز پخت میگو پلو همراه ما باشید.

عکس میگو پلو

مواد اولیه طرز تهیه میگو پلو ساده

در اولین گام از طرز تهیه میگو پلو باید مواد اولیه را آماده کنید که فهرست آن به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
میگو ۵۰۰ گرم
برنج ۴ پیمانه
پیاز ۲ عدد
سیر ۲ حبه
گشنیز تازه ۱ پیمانه
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
پاپریکا ۱ قاشق چایخوری
ادویه ماهی ۱ قاشق چایخوری
فلفل سیاه ۱ قاشق چایخوری
نمک به مقدار لازم
زعفران دم کرده به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت میگو پلو

پخت میگو پلو کار آسانی است و مطابق مراحل زیر دنبال می‌شود:

  • مرحله اول: ابتدا برنج را بشویید و به همراه مقداری نمک در آب خیس کنید. برنج باید حداقل ۲ ساعت در آب خیس بخورد.
  • مرحله دوم: برای تمیز کردن میگو همچون طرز تهیه میگو سوخاری قسمت پشت آن را برش زده و رگ سیاه را خارج کنید. سپس میگوهای تمیز شده را با آب سرد بشویید.
  • مرحله سوم: میگوها را داخل یک ظرف بریزید و ۱ حبه سیر رنده شده، ادویه ماهی، پاپریکا، زعفران دم کرده، فلفل سیاه و نمک را به آن اضافه کنید. میگوها را به آرامی با دست هم بزنید تا تمام قسمت‌ها به ادویه آغشته شود. روی ظرف را با سلفون بپوشانید و میگو را به مدت حداقل ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم‌دار شود.
  • مرحله چهارم: پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در تابه تفت دهید. وقتی پیاز سبک شد، ۱ حبه دیگر سیر را رنده کرده و داخل تابه بریزید.
  • مرحله پنجم: میگو را به سیر و پیاز اضافه کرده و تفت دهید تا میگوها سرخ شوند. گشنیز تازه را به صورت ساطوری خرد کرده و با دیگر مواد داخل تابه اضافه کنید.
  • مرحله ششم: زردچوبه، نمک، مقداری فلفل و زعفران دم کرده به ترکیب میگو و گشنیز بیفزایید و کمی دیگر تفت دهید. وقتی مواد مخلوط و آماده شد، تابه را از روی حرارت بردارید.
  • مرحله هفتم: داخل یک قابلمه آب و نمک بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید. برنج را اضافه کنید و زمانی که نیمی از پخت برنج تکمیل شد، آن را آبکش کنید. دقت داشته باشید که باید مغز برنج سفت و روی آن نرم باشد.
  • مرحله هشتم: کف قابلمه مقداری روغن ریخته و از نان یا سیب زمینی به عنوان ته‌دیگ استفاده کنید. برنج و مواد میگو را لایه لایه داخل قابلمه بریزید و روی آن کمی روغن داغ اضافه کنید.
  • مرحله نهم: درب قابلمه را دمکنی بکشید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا میگو پلو به آرامی دم بکشد.

راستی، حالا که با نحوه تهیه این غذا آشنا شدید، پیشنهاد می‌کنیم بلاگ شام چی درست کنم؟ را مطالعه کنید تا با انواع شام‌های سبک، فوری و خوشمزه آشنا شوید.

طرز تهیه میگو پلو بوشهری

در طرز تهیه میگو پلو جنوبی یا بوشهری، علاوه بر مواد اولیه گفته شده، از رب گوجه فرنگی، تمبر هندی، شنبلیله و ادویه‌های مانند گرد لیمو و پودر زنجبیل نیز استفاده می‌شود و دستور پخت آن مطابق مراحل زیر است:

طرز تهیه میگو پلو بوشهری

  • مرحله اول: برنج را خیس کنید و میگو‌های تمیز شده را به همراه ادویه‌ها مزه‌دار کرده و در یخچال استراحت دهید.
  • مرحله دوم: پیاز و سیر را در روغن تفت داده و سپس میگو را اضافه کنید. پس از اضافه کردن و تفت دادن گشنیز و شنبلیله به سراغ دیگر مواد بروید.
  • مرحله سوم: تمبر هندی، رب گوجه فرنگی، گرد لیمو، پودر زنجبیل و دیگر ادویه‌ها را داخل یک ظرف کمی مخلوط کنید و به تابه بیفزایید. پس از اینکه مواد آماده شد، تابه را از روی شعله بردارید.
  • مرحله چهارم: برنج را به همراه آب و نمک بپزید و سپس آبکش کنید. پس از قرار دادن نان یا سیب زمینی به عنوان ته‌دیگ، برنج و میگو را لایه لایه داخل قابلمه بریزید و برنج را دم کنید.

طرز تهیه میگو پلو شیرازی

در بهترین روش پخت میگو پلو شیرازی از خلال بادام، خلال پسته، زرشک و شکر هم استفاده می‌کنند تا یک غذای مجلسی و جذاب تهیه شود.

طرز تهیه میگو پلو شیرازی

  • مرحله اول: برنج را پس از شستن، خیس کرده و سپس میگوها را تمیز کنید. با اضافه کردن نمک و ادویه، به میگوها طعم دهید تا بوی زهم آن‌ها نیز از بین برود.
  • مرحله دوم: پیاز و سیر را در تابه تفت دهید و سپس میگوی تمیز شده را اضافه کنید. ادویه‌ها و گشنیز را هم به مواد داخل تابه اضافه کرده و سرخ کنید تا مواد میگو آماده شود.
  • مرحله سوم: خلال بادام و خلال پسته را در یک ظرف خیس کنید. زرشک را نیز بشویید و در آب بخیسانید.
  • مرحله چهارم: برنج را آبکش کنید و به همراه مواد میگو، لایه لایه داخل قابلمه بریزید. در نهایت درب قابلمه دمکنی گذاشته و غذا را روی شعله ملایم قرار دهید.
  • مرحله پنجم: در یک تابه تمیز مقداری روغن ریخته و خلال بادام، خلال پسته و شکر را تفت دهید. زرشک را نیز اضافه کنید و هم بزنید. (دقت داشته باشید که زرشک به سرعت می‌سوزد و نباید آن را زیاد سرخ کرد.)
  • مرحله ششم: برنج را داخل ظرف سرو ریخته و آن را با ترکیب خلال بادام، پسته و زرشک تزیین کنید.

طرز تهیه میگو پلو عربی

میگو پلو عربی، همان طرز تهیه میگو پلو با شوید است، چراکه در تهیه آن از شوید و گرد لیمو نیز استفاده می‌شود. همچنین در تهیه این غذا سیر و گشنیز به کار نمی‌رود. مراحل تهیه میگو پلو عربی به شرح زیر است:

طرز تهیه میگو پلو عربی

  • مرحله اول: رگ سیاه بالای میگو را خارج کرده و آن را بشویید. سپس میگو را کنار بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود. میگو را با ادویه‌های طعم‌دار کرده و در یخچال استراحت دهید.
  • مرحله دوم: پیاز را تفت دهید و سپس میگو را اضافه کنید. ادویه‌ها و نیمی از شوید خرد شده را نیز داخل تابه بریزید و هم بزنید.
  • مرحله سوم: برنج خیس شده را با مقداری نمک و مابقی شوید خرد شده در آب جوش بریزید و زمانی که نیم‌پز شد، آبکش کنید.
  • مرحله چهارم: برنج و مواد میگو را لایه لایه داخل قابلمه ریخته و برنج را دم کنید تا میگو پلو عربی آماده شود.

فوت و فن های طرز تهیه میگو پلو

برای آنکه یک میگو پلو خوشمزه و لذیذ داشته باشید، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • شما می‌توانید مقدار میگو استفاده شده در تهیه این غذا را مطابق ذائقه خود بیشتر یا کمتر کنید.
  • برای شستن میگو، حتما از آب سرد استفاده کنید، زیرا آب گرم بافت میگو را تغییر داده و حالت آن را پخته می‌کند.

فوت و فن های طرز تهیه میگو پلو

  • سیر و پیاز را بیش از حد تفت ندهید، چراکه سیر به سرعت می‌سوزد و طعم بدی به غذا می‌دهد.
  • میگو پس از ۴ تا ۶ دقیقه سرخ شدن در روغن آماده می‌شود. دقت داشته باشید که زمان سرخ شدن میگو در طرز تهیه میگو کبابی یا میگو پلو بیش از ۶ دقیقه نشود، چراکه بافت میگو سفت و لاستیکی خواهد شد.

روش نگهداری میگو پلو و جلوگیری از خراب شدن میگو پلو

میگو پلو از جمله غذاهایی است که بهتر است به صورت تازه مصرف کرد تا بافت و طعم اصلی میگو از بین نرود؛ پس سعی کنید غذا را به اندازه مصرف خود در هر وعده تهیه کنید. اگر مقداری از میگو پلو باقی ماند، آن را داخل ظرف درب‌دار ریخته و در یخچال قرار دهید. میگو سرخ شده یا پخته، به مدت ۳ تا ۴ روز در یخچال باقی می‌ماند، اما پیش از مصرف از سالم بودن میگو پلو مطمئن شوید.

جایگزین‌ها در طرز تهیه میگو پلو

سیر یکی از مواد غذایی مهم در طرز تهیه میگو پلو است که موجب طعم‌دار شدن میگو می‌شود. همچنین استفاده از سیر بوی زهم میگو را نیز از بین می‌برد. اگر به هر دلیل مایل به استفاده از سیر خام نیستید، می‌توانید آن را با پودر سیر جایگزین کنید. پودر سیر، هم در مزه‌دار کردن و هم در تهیه مواد میگو کاربرد دارد.

خواص میگو

میگو به عنوان منبعی غنی از امگا ۳، مواد معدنی همچون کلسیم، منیزیم و مس و ویتامین‌های مختلف شناخته می‌شود، اما کالری کمی دارد و به همین دلیل مصرف آن در رژیم غذایی ضروری است. میگو در تقویت استخوان‌ها و تولید سلول‌های خونی نقش داشته و از ابتلا به پوکی استخوان و کم‌خونی جلوگیری می‌کند. از دیگر خواص میگو می‌توان به سلامت پوست و مو، افزایش سطح انرژی روزانه، سلامت قلب و عروق، آرامش روانی و سلامت جنین در مادران باردار اشاره کرد. علاوه بر یادگیری دستور پخت میگو پلو، طرز تهیه دوپیازه میگو نیز انتخابی جذاب برای بهره‌مندی از خواص میگو است.

خواص میگو

میگو پلو، خوشمزه، سریع و مقوی

در این مطلب از مجله اسنپ فود به معرفی طرز تهیه میگو پلو با ۴ روش مختلف پرداختیم. میگو پلو را می‌توان در منزل تهیه کرد و از طعم جذاب آن لذت برد، اما روش دیگری نیز برای خوردن یک وعده غذای جذاب با میگو وجود دارد. شما می‌توانید غذای موردنظر خود را با کمک سفارش انلاین غذا اسنپ فود سفارش داده و در مدت زمان کوتاهی درب منزل تحویل بگیرید. میگو پلو انتخابی خوشمزه و مقوی است که از خوردن آن سیر نمی‌شوید.

سوالات متداول

میگو را چگونه تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن میگو، قیمت بالایی آن را برش زده و رگ سیاه میگو را خارج کنید. سپس میگو را با آب سرد بشویید تا آماده پخت شود. دقت داشته باشید که میگو را حتما با آب سرد بشویید، چراکه آب گرم بافت میگو را شبیه میگو پخته می‌کند.

چگونه بوی زهم میگو را از بین ببریم؟

میگو را با سیر رنده شده و ادویه‌هایی مانند نمک، پاپریکا، زعفران دم کرده، فلفل سیاه و ادویه ماهی مخلوط کنید و در یخچال استراحت دهید تا بوی زهم میگو از بین رفته و طعم‌دار شود.

چرا بافت میگو سفت و لاستیکی می‌شود؟

میگو را تنها باید به مدت ۴ تا ۶ دقیقه در روغن تفت دهید، اگر میگو بیش از حد سرخ شود، بافت آن سفت و لاستیکی خواهد شد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود