طرز تهیه نان تست ساده و رژیمی با روشی آسان

طرز تهیه نان تست
5/5 - (1 امتیاز)

طرز تهیه نان تست ساده است و طعم آن دوست داشتنی! در میان طرز تهیه انواع نان فانتزی، نان تست به شدت پرطرفدار و دوست‌داشتنی است، زیرا در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این نان می‌توانید پیتزاهای لقمه و کوچک تهیه کنید؛ حتی برای فینگر فودهای خوشمزه و خوشرنگ، باز هم نان تست یک راه حل مطمئن محسوب می‌شود.

نان تست

تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده‌سازی 2 ساعت
زمان پخت 45 دقیقه
میزان سختی متوسط
میزان کالری در هر برش نان تست 80 کیلوکالری

طرز تهیه نان تست خانگی

طرز تهیه نان تست خانگی

نان تست یکی از نان‌های بسیار پر مصرف و به شدت پرطرفدار در سراسر جهان محسوب می‌شود که البته در میان ایرانیان نیز محبوبیت خاص خود را دارد. از این نان در وعده‌های صبحانه یا میان وعده‌ها استفاده می‌کنند و حتی در تهیه ساندویچ‌های فوری کاربرد دارد.

مواد لازم برای تهیه نان تست خانگی

در تهیه نان تست همانند طرز تهیه نان همبرگر از مواد اولیه‌ای مانند خمیر مایه، تخم مرغ، شکر، نمک و شیر ولرم استفاده می‌شود. به‌عبارتی طرز تهیه این نان با سایر نان‌های دیگر تفاوت چندانی در مواد اولیه ندارد، اما بدون شک در طی کردن مراحل تهیه آن نیاز به تغییراتی خواهید داشت. نان تست بر خلاف انواع نان‌های سبوس دار کالری کمتری دارد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شکر 40 گرم
تخم مرغ 1 عدد
شیر ولرم 75 میلی‌گرم
نمک 5 گرم
خمیر مایه فوری 5 گرم
روغن مایع 50 گرم
آرد نان فانتزی 500 گرم
آب ولرم 150 میلی‌لیتر

دستور پخت نان تست در خانه

شما به راحتی می‌توانید طرز تهیه نان تست بدون فر را نیز در منزل انجام دهید. ما در ادامه قصد داریم تا طرز تهیه نان تست شیرین را هم با فر و هم بدون فر برای شما شرح دهیم که تا حدودی مانند طرز تهیه نان تست فرانسوی است.

  • مرحله اول: در مرحله اول از تهیه نان تست، باید بدانید که 3 ماده اولیه یعنی نیمی از آرد نان فانتزی، آب ولرم و خمیر مایه فوری جزء مواد استارتر کار به حساب می‌آیند. ۱۵۰ گرم آرد نان فانتزی را با آب ولرم و پودر خمیر مایه فوری، در یک ظرف بزرگ مخلوط کرده تا تمام مواد کاملاً یکنواخت و یک‌دست شوند.
  • مرحله دوم: در گام بعد مواد استارتر را کنار گذاشته و اجازه دهید که حجم این مواد دو برابر شود. توصیه می‌کنیم که ظرف شما شفاف باشد تا بتوانید افزایش حجم این مواد را به خوبی مشاهده کنید. با گذشت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه خمیر مایه آماده می‌شود.
  • مرحله سوم: وقتی خمیر مایه 2 برابر شد، آن را برای ۱۲ ساعت در یخچال استراحت دهید.
  • مرحله چهارم: اکنون خمیر را از یخچال خارج کرده و به یک کاسه بزرگ‌تر منتقل کنید. سپس مابقی آرد نان فانتزی را در دو تا سه مرحله الک کرده و به این کاسه اضافه نمایید.
  • مرحله پنجم: نمک، شکر، تخم مرغ، شیر ولرم و روغن مایع را به خمیر اضافه کنید. از یک قاشق استفاده کرده و مواد را به خوبی ترکیب کنید تا خمیر شما جمع شود.
  • مرحله ششم: با استفاده از دست شروع به ورز دادن خمیر کنید. بهتر است خمیر را بر روی میز کار آشپزخانه گذاشته و آن را به خوبی ورز دهید. بعد از ۱۰ دقیقه ورز دادن، تقریباً ۵۰ بار خمیر را بلند کرده و به سطح میز کار بکوبید. در انتها، خمیر باید حالت کشسانی پیدا کند که پس از باز کردن با دست، پاره نشود.
  • مرحله هفتم: در مرحله بعدی یک کاسه گود را چرب کرده و خمیر را به شکل یک چانه بزرگ در این کاسه قرار دهید. ظرف خمیر را با یک دستمال تمیز پوشانده و اجازه دهید که در یک مکان گرم به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کند.
  • مرحله هشتم: بعد از گذشت این زمان، خمیر را به 3 قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را چانه بگیرید.
  • مرحله نهم: کف سه قالب نان تست را با روغن چرب کنید تا آماده شوند. چانه‌ها را در داخل قالب نان تست بگذارید و مجدداً بر روی آن‌ها یک پارچه تمیز بکشید. اجازه دهید خمیر 1 ساعت دیگر نیز استراحت کند تا حجم دو برابری داشته باشد.
  • مرحله دهم: بعد از دو برابر شدن حجم، چانه‌ها آماده برای پخت هستند. فر را با دمای ۲۱۰ درجه‌ سانتی‌گراد به مدت ۱۵ دقیقه روشن کرده و منتظر بمانید که محیط داخلی آن گرم شود. سپس قالب نان‌های تست را برای ۴۵ دقیقه درون فر قرار دهید تا نان‌ها به خوبی پخته شوند.
  • مرحله یازدهم: بعد از طی شدن این مدت زمان، قالب را از فر خارج و صبر کنید تا نان‌ها به خوبی خنک شوند.
  • مرحله دوازدهم: در گام آخر بعد از خنک شدن نان‌ها، با یک چاقوی دنده‌دار آن‌ها را برش دهید. دقت کنید این نان بافت بسیار نرمی دارد؛ اگر آن را با یک کارد صاف و معمولی برش دهید، له می‌شود.

نکته: در نهایت توصیه می‌کنیم برای حفظ و نگهداری این نان از پلاستیک استفاده کنید و آن را در جای خشک و خنک نگه دارید تا ماندگاری خود را حفظ کند.

طرز تهیه نان تست بدون فر

طرز تهیه نان تست بدون فر

برای تهیه نان تست بدون فر تنها کافی است که یک قابلمه مناسب داشته باشید و بعد از گرم کردن آن با حرارت شعله گاز، خمیرها را در این قابلمه قرار دهید. باید کف قابلمه چرب شده باشد و حتما حرارت گاز کم و رو به متوسط باشد تا نان شما به خوبی مغز پخت شود.

طرز تهیه نان تست بدون قالب

طرز تهیه نان تست بدون قالب

اگر قالب نان تست ندارید، باز هم می‌توانید این نان خوشمزه را درست کنید. برای طرز تهیه نان تست بدون قالب، پس از آنکه خمیر نان را تهیه کرده و آن را استراحت دادید، خمیر را چند دقیقه دیگر ورز دهید و روی یک سطح آردپاشی شده با وردنه پهن کنید. خمیر پهن شده را رول کنید و ترک‌های ایجاد شده را بپوشانید. حالا خمیر نان تست را داخل قالب کیک یا یک ظرف پیرکس چرب شده قرار دهید و آن را در فر بگذارید تا پخته شود.

طرز تهیه نان تست رژیمی

طرز تهیه نان تست رژیمی

نان تست را می‌توان با استفاده از آرد جو به صورت رژیمی تهیه کرد. در این بخش به معرفی شیوه درست کردن این نان رژیمی می‌پردازیم.

مواد اولیه نان تست رژیمی

برای تهیه این نان به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد جو 60 گرم
پودر جوانه گندم 14 گرم
جو پرک 55 گرم
آرد نان 450 گرم
نمک 6 گرم
گلوتن 10 گرم
روغن 35 گرم
عسل 40 گرم
خمیر مایه فوری 7 گرم
آب 60 میلی‌لیتر
باتر میلک 300 میلی‌لیتر

دستور پخت نان تست رژیمی

دستور پخت نان تست رژیمی

برای تهیه نان تست رژیمی مراحل زیر را دنبال کنید.

  • مرحله اول: جو پرک را داخل یک ظرف ریخته و باتر میلک را به آن اضافه کنید. به این مخلوط 15 دقیقه وقت دهید تا دانه‌های جو نرم شوند.
  • مرحله دوم: آب و عسل را در ظرف‌های جداگانه حرارت دهید تا مقداری گرم شوند و عسل روان‌تر شود.
  • مرحله سوم: روغن و پودر جوانه گندم را به همراه آب، عسل و خمیر مایه به مخلوط باتر میلک و جو پرک بیافزایید؛ سپس آن‌ها را هم بزنید تا کاملا یک‌دست شوند. این مخلوط را به مدت 15 دقیقه کنار بگذارید تا خمیر مایه عمل کند.
  • مرحله چهارم: آرد جو و آرد نان را سه بار الک کنید و با گلوتن و نمک مخلوط کرده و هم بزنید. حال این مخلوط آرد را به دیگر مواد اولیه اضافه کرده و ترکیب نمایید.
  • مرحله پنجم: خمیر را تا آنجا ورز دهید که حالت یک‌دست و منسجمی پیدا کند. روی خمیر را پوشانده و نیم ساعت استراحت دهید.
  • مرحله ششم: مجددا 15 دقیقه دیگر خمیر را ورز داده و یک ساعت دیگر نیز روی آن را بپوشانید و استراحت دهید.
  • مرحله هفتم: خمیر را روی یک سطح آردپاشی شده با وردنه یا دست باز کنید و سپس رول نمایید. کف قالب را چرب کرده و خمیر را داخل قالب قرار دهید.
  • مرحله هشتم: روی خمیر آب اسپری کرده و جو پرک بپاشید. فر را با دمای 180 دقیقه سانتی‌گراد تنظیم کرده و 15 دقیقه منتظر بمانید تا گرم شود.
  • مرحله نهم: قالب نان تست رژیمی را به مدت 45 دقیقه داخل فر قرار دهید تا پخته شود.

تهیه این نان خوشمزه به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که اگر به تهیه نان در منزل علاقه دارید، مراحل درست کردن نان باگت خانگی را نیز مطالعه کنید.

نان تست طلایی را روی میز بگذارید…

در این مطب طرز تهیه نان تست را با استفاده از فر و بدون فر آموزش دادیم و همچنین به آموزش درست کردن نان رژیمی با آرد جو پرداختیم.

درست کردن نان تست طلایی چندان سخت نیست، اما اگر فکر می‌کنید که زمان کافی برای تهیه آن ندارید و می‌خواهید با سرعت از آن استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما سفارش آنلاین نان از اسنپ فود است. با استفاده از سرویس اسنپ فود می‌توانید هر نوع نانی که می‌خواهید، در کمترین زمان ممکن درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید.

نظرات کاربران