طرز تهیه نان باگت خانگی با آرد نانوایی، آرد سفید و …

نان باگت خانگی با شیر
به این مقاله امتیاز دهید

نان باگت به طور خاص برای غذاهای حاضری، ساندویچی و به طور کلی فست فودی، کاربرد بیشتری دارد. هرچند که خاستگاه این نان، به فرانسه بازمی‌گردد، اما در حال حاضر تهیه آن در بسیاری از کشورها رواج دارد.

اگر چه کمتر پیش می‌آید که ما نان خود را در خانه تهیه کنیم، اما این کار حس نوستالژی و جالبی دارد. انگار سفری است به گذشته‌های دور که همۀ خانواده‌ها نان را در خانه تهیه می‌کردند. در این مقاله از اسنپ فود قصد داریم طرز تهیه نان باگت ساندویچی در خانه را معرفی کنیم. بنابراین، اگر دوست دارید این حس نوستالژی را در خانه تجربه کنید، با ما همراه باشید.

نان باگت

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 140 دقیقه
زمان پخت غذا 10 تا 15 دقیقه
میزان سختی متوسط

نان باگت خانگی

نان باگت خانگی

امروز بیش از هر زمان دیگر، دسترسی‌مان به محصولات آماده بیشتر است. در حال حاضر نان‌های ساندویچی در مدل‌ها و ابعاد مختلف در بسیاری از فروشگاه‌ها پیدا می‌شوند. نانوایی‌هایی که نان فانتزی تولید می‌کنند نیز در همه جا هستند.

اما پختن نان باگت خانگی حس دیگری دارد. این کار نه تنها مقرون به صرفه‌تر است، بلکه لذت بسیار متفاوتی از تجربه خوراک نیز به انسان می‌دهد. در ادامه ابتدا طرز تهیه خمیر نان باگت را یاد می‌گیریم. سپس شیوه پخت آن در فر و بدون فر را دنبال خواهیم کرد.

مواد لازم برای طرز تهیه نان ساندویچی

برای درست کردن نون باگت در خانه به دو دسته از مواد اولیه نیاز داریم. مقداری از این مواد برای تهیه نان باگت و مقداری نیز برای خمیر مایه باید تهیه شوند. مواد لازم برای نان باگت عبارتند از:

مواد اولیه میزان لازم
آب ولرم 1 پیمانه
بکینگ پودر 1 قاشق چای خوری
آرد قنادی 3 پیمانه
نمک 1 قاشق چای خوری
روغن مایع 2 قاشق چای خوری
کره 2 قاشق غذاخوری

همچنین برای تهیه خمیر مایه نیاز به مواد اولیۀ زیر داریم:

مواد اولیه میزان لازم
آب ولرم 2 قاشق غذاخوری
شیر ولرم 2 قاشق غذاخوری
خمیر مایه فوری 1 قاشق غذاخوری
شکر 1 قاشق غذاخوری

 طرز تهیه نان باگت خانگی

 طرز تهیه نان باگت خانگی

مراحل طرز تهیه نان باگت به شرح زیر هستند:

  • مرحله اول: ابتدا مواد خمیر مایه را با هم در ظرفی مناسب مخلوط کنید. درب ظرف را بسته یا روی آن را بپوشانید. خمیر مایه را لازم است در جای گرمی قرار دهید تا روی آن حباب زده و اصطلاحا عمل بیاید. بنابراین آن را به مدت 10 دقیقه در محیطی گرم قرار دهید.
  • مرحله دوم: آرد را دو بار الک کنید. سپس نصف آن را با نمک و بیکینگ پودر مخلوط کنید. مواد خشک را درون ظرف گود ریخته و وسط آن را خالی کنید. حال یک پیمانه آب ولرم و خمیر مایه عمل آمده را در وسط آن بریزید. همۀ مواد را با هم شروع به هم زدن کنید.
  • مرحله سوم: در این مراحل، نصف دیگر آرد را نیز اضافه کنید. این کار را کم‌کم و به آهستگی انجام دهید. از اضافه کردن یک‌بارۀ آرد خودداری کنید. بعد از اینکه همۀ مواد را اضافه کردید شروع به ورز دادن خمیر کنید. بعد از شکل گرفتن خمیر، کره نرم شده و روغن مایع را اضافه کنید. خمیر را به مدت 5 دقیقه با دست ورز دهید.
  • مرحله چهارم: کاسه‌ای با حجم دو برابر را با روغن چرب کنید. خمیری که در مرحلۀ قبل آماده کردید را داخل آن ریخته و روی آن را با سلفون بپوشانید. روی سلفون را نیز با دستمال حوله‌ای پوشانده و در جای گرم استراحت دهید.
  • مرحله پنجم: بعد از یک ساعت، حجم خمیر تقریبا دو برابر می‌شود. خمیر را از کاسه خارج کرده و 5 دقیقه با دست ورز دهید. این کار باعث خارج شدن هوای اضافه از آن می‌شود. حال خمیر را به چانه‌های 150 گرمی تبدیل کنید. این وزن و ابعاد استانداردی است. اما می‌توانید برای کوچک شدن نان‌ها، چانه‌ها را کوچک‌تر بگیرید.
  • مرحله ششم: مقداری آرد روی سطح صاف تخته آشپزخانه بپاشید. هر یک از چانه‌ها را با وردنه و شبیه به یک نان لواش کوچک باز کنید. سپس آن را به شکل لوله‌ای جمع کرده و اطراف خمیر را با دست به هم بچسبانید.
  • مرحله هفتم :کاغذ روغنی چرب را کف سینی فر قرار دهید. خمیرها را به فاصله از هم روی کاغذ بچینید. مجدداً روی خمیرها را با دستمال تمیز پوشانده و اجازه دهید نیم ساعت استراحت کنند.
  • مرحله هشتم :در این مرحله از طرز تهیه نان باگت، باید فر را روشن کرده و روی دمای 200 درجۀ سانتی‌گراد تنظیم کنید. بعد از گرم شدن کامل فر، خمیرها را داخل فر قرار داده و آن را به مدت 20 دقیقه بپزید.
  • مرحله نهم: پس از پختن نان‌ها، کاغذ روغنی را جدا کرده و آن‌ها را روی توری قرار دهید. این کار برای خنک شدن و جلوگیری از خمیر شدن نان‌ها ضروری است. می‌توانید نان‌ها را با مقداری کره ذوب شده و با قلم‌مو، رومال کنید. سپس بگذارید نان‌ها کاملاً خنک شوند. نان باگت خانگی شما آماده است. آن را با هر چه میلتان است نوش جان کنید!

پخت نان باگت خانگی بدون فر

پخت نان باگت خانگی بدون فر

مواد لازم و طرز تهیه خمیر نان باگت در این روش نیز مشابه با روش قبلی است. در این شیوه، یک تابه لبه‌دار را به مدت 15 دقیقه روی حرارت ملایم با شعله‌پخش‌کن قرار دهید. بهتر است در تابه را همراه با دم‌کنی روی آن بگذارید، تا حرارت خارج نشود.

بعد از 15 دقیقه، کف تابه را با کاغذ روغنی بپوشانید. باگت‌ها را در کف تابه بچینید. زمانی حدود 20 دقیقه تا نیم ساعت برای پخته شدن کافی خواهد بود. باگت‌ها را بعد از پخته شدن به مدت چند دقیقه برگردانید تا روی دیگر آن نیز پخته شود. همچنین این کار به طلایی شدن رنگ نان‌ها نیز کمک می‌کند.

طرز تهیه نان باگت خانگی با آرد گندم

اگر بخواهید که نان باگت شما از انواع نان فانتزی، رنگ سفید‌تری به خود بگیرد، لازم است که به جای آرد نانوایی، از آرد گندم در تهیه آن استفاده کنید. به این شکل هم نون باگت، رنگ سفیدتری خواهد داشت و هم بافت آن کمی نرم‌تر خواهد بود.

طرز تهیه نان باگت بدون شیر

چنانچه در مواد اولیه معرفی شده بالا دیدیم، برای تهیه خمیر مایه نان باگت، به شیر نیاز است؛ اما اگر به هر دلیلی بخواهید طرز تهیه نان باگت بدون شیر را دنبال کنید؛ یک راه حل برای شما وجود دارد. در زیر مواد اولیه و مراحل تهیه نان باگت خانگی بدون شیر را دنبال خواهیم کرد.

مواد اولیه میزان لازم
آرد سفید 3 لیوان
آب ولرم 1 لیوان
خمیر مایه 1 قاشق غذاخوری
شکر 2 قاشق چای خوری
روغن مایه 2 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق مرباخوری

اکنون مراحل تهیه این نان را خواهیم دید:

  • مرحله اول: شکر را به آب ولرم اضافه کرده و سپس خمیر مایه را نیز به آن بیفزایید.
  • مرحله دوم: درب ظرف حاوی آب، شکر و خمیر مایه را گذاشته و اجازه دهید برای مدت 10 دقیقه استراحت کند.
  • مرحله سوم: پس از سپری شدن این 10 دقیقه، درب ظرف را برداشته و روغن و نمک را به آن اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: حالا نوبت به اضافه کردن آرد است و باید آن را در چند مرحله و رفته رفته به مواد اضافه کنید. دقت داشته باشید که آرد باید الک کرده باشد.

نکته: در صورتی که مشاهده کردید مواد زیاد از حد رقیق شده یا گوله گوله شده است باید میزان آرد و آب را کم و زیاد کنید.

  • مرحله پنجم: سپس مواد را خوب ورز دهید تا خمیر آماده شود.
  • مرحله ششم: خمیر را برای چیزی نزدیک به 2 ساعت در یک ظرف که روی آن حوله تمیز انداخته باشید، در دمای محیط رها کرده تا استراحت کند.
  • مرحله هفتم: حالا از خمیر چونه گرفته و با رومال اب و کنجد، آن را رول کرده و در فر با دمای 200 درجه سانتی گراد قرار دهید تا آماده شود.

طرز تهیه نان باگت با بهبود دهنده

طرز تهیه نان باگت با بهبود دهنده

زمان نگهداری نان باگت، آن قدرها طولانی نیست و ظرف مدت یک تا دو روز، تاریخ مصرف نان به پایان می‌رسد. در صورتی که بخواهید نان باگت شما، ماندگاری بیشتری داشته باشد و بتوانید مدت زمان طولانی‌تری آن را تازه نگه دارید؛ لازم است که در ترکیب مواد اولیه خمیر مایه، از بهبود دهنده استفاده کنید. برای این منظور در مواد اولیه ذکر شده، به اندازه نوک قاشق چای خوری بهبود دهنده، کفایت خواهد کرد.

طرز تهیه نان باگت لقمه‌ای

برای آن که نان باگت لقمه‌ای را در منزل آماده کنید، کافی است که پس از آماده شدن خمیر، به جای رول‌های بزرگ باگتی، چانه‌های کوچک بگیرید و فرم خمیر را دایره‌ای و در ابعاد کوچک، در فر قرار دهید. به طور کلی شما با در اختیار داشتن خمیر، اختیار و آزادی کامل در شکل و ابعاد نان باگت خواهید داشت. به طور مثال اگر می‌خواهید پیتزا با نان باگت تهیه کنید، لازم است که فرم چانه گرفتن را به سمت دایره‌های بزرگ‌تر ببرید.

طرز تهیه نان باگت فرانسوی

در طرز پخت نان باگت فرانسوی، به جای استفاده از آرد سفید؛ حتما از آرد سبوس دار استفاده شده و تنها تفاوت آن با نان ساندویچی معمولی ما، رنگ نان است که در نهایت تیره‌تر خواهد بود.

چند نکته درباره پخت نان باگت خانگی

برای آن که پخت نان باگت را در منزل بدون هیچ مشکلی طی کنید، این موارد را در نظر داشته باشید:

  • مدت زمان تهیه مواد چیزی نزدیک به 45 دقیقه است.
  • زمان لازم برای پخت نان باگت خانگی، حدود 20 دقیقه خواهد بود.
  • نان باگت را می‌توانید به صورت گرد تهیه کنید. به این منظور لازم است چانه‌ها را به صورت گرد در فر قرار دهید.
  • اندازه نان باگت بستگی به خودتان دارد. می‌توانید برای تهیۀ نان‌های کوچک‌تر، از چانه‌های کوچک استفاده کنید.
  • بهتر است خمیر آماده شده را از همان ابتدا روی سینی فر قرار دهید. جابجا کردن خمیرها آن‌ها را از شکل خود خارج می‌کند.
  • مراقب خارج شدن هوای داخل خمیرها باشید. لازم است مقداری هوا هنگام پخته شدن درون خمیر وجود داشته باشد. بنابراین مراحلی که شامل پوشاندن روی خمیرهاست را جدی بگیرید.
چند نکته درباره پخت نان باگت خانگی
  • برای بهتر شدن طعم و بافت روی نان می‌توانید مقداری شیر روی آن بمالید که البته ارزش غذایی آن را نیز افزایش خواهد داد.
  • یک ربع پیش از شروع به پخت، فر را با دمای 200 درجۀ سانتی‌گراد روشن کنید.
  • خمیر را بعد از گرم شدن کامل فر درون آن قرار دهید.
  • می‌توانید بعد از پخته شدن نان و سرد شدن، روی آن‌ها را با فویل بپوشانید. به این صورت نان پخته شده خشک نخواهد شد.
  • برای بهتر شدن خواص و طعم نان می‌توانید روی آن را با کنجد، سیاه‌دانه یا سبزیجات خشک معطر تزئین کنید.
  • نان باگت از نان‌های مقوی و سالم است. برای جذب بهتر مواد مغذی درون آن بهتر است داخل نان را خارج نکنید.

یک باور اشتباه درباره خمیر نان باگت

بسیاری بر این باور هستند که محتویات داخل نان باگت باید دور ریخته شود، اما این مسئله در مورد باگت و بسیاری دیگر از نان‌های فانتزی صحیح نیست. مطالعات جدید نشان داده است که محتویات داخل آن منبعی غنی از فیبر است که به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

باگت و یک دنیا ساندویچ خوشمزه

طرز تهیه نان باگت خانگی را به شما آموزش دادیم. شما می‌توانید این نان را با شیر، بدون شیر، با بهبود دهنده و … تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید. البته، اگر احساس می‌کنید که فرصت تهیه این نان را ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، لازم است به قسمت نانوایی انلاین اسنپ فود بروید و به راحتی نسبت به سفارش نان باگت کوچک یا بزرگ و … اقدام کنید.

نظرات کاربران