آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع پای و تارت
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه پای مرنگ لیمو؛ یک دستور تهیه آسان برای دورهمی‌ها

ترمه افضلی 01 فروردین 1402 5 دقیقه

 طرز تهیه پای مرنگ لیمو

قطعا پای به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین شیرینی‌ها و دسرهای دنیا شناخته می‌شود. خمیر پای‌ها معمولا به صورت یکسان تهیه شده، اما می‌توانید انواع مختلفی از مواد میانی را برای تهیه آن استفاده کنید. پای مرنگ لیمو یکی از پای‌های بسیار جذاب است که پس از ماندن در یخچال، طعم فوق العاده‌ای به خود گرفته و می‌توانید برای مهمانی‌ها و دروهمی‌های خود استفاده کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا دستوری فوق العاده برای تهیه پای مرنگ لیمو به همراه نکات آن به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه پای مرنگ لیمو خوشمزه و جذاب

مواد اولیه برای تهیه پای مرنگ لیمو

برای تهیه این پای خوشمزه به مواد اولیه زیر نیاز دارید. در این روش از خمیر آماده شده استفاده می‌شود. در صورتی که تمایل دارید خمیر پای را نیز خودتان تهیه و آماده کنید، به دستور تهیه آن در انتهای مقاله توجه کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شکر دانه ریز یک فنجان + 6 قاشق غذاخوری
آرد یک چهارم فنجان
نشاسته ذرت 3 قاشق غذاخوری
نمک یک چهارم قاشق چایخوری
آب 2 فنجان
آب لیمو تازه یک چهارم فنجان
تخم مرغ 3 عدد
کره بدون نمک 1 قاشق غذاخوری
پوست لیمو 1 قاشق غذاخوری
خمیر پای آماده یک عدد

 

طرز تهیه  پای

ابتدا یک فنجان شکر را به همراه آرد، نشاسته ذرت و نمک به خوبی مخلوط کنید. سپس آب و آبلیمو را اضافه کرده و اجازه دهید با حرارت ملایم بپزد. زمانی که ظرف بر روی حرارت قرار دارد، مرتب هم بزنید تا مخلوط غلیظی به دست بیاید. برای تشخیص میزان غلظت کافی، می‌توانید از قاشق استفاده کنید. مواد باید پشت قاشق را بپوشاند.

در کاسه دیگری، زرده‌های تخم مرغ را هم زده و به مخلوط داغ اضافه کنید. این کار را به آرامی انجام داده و تمام مدت مخلوط کنید. مواد را دوباره بر روی حرارت قرار دهید و به مدت یک دقیقه هم بزنید. به این صورت مواد کاملا پخته می‌شوند. غلظت مواد باید به اندازه‌ای باشد که شبیه پودینگ به نظر بیاید. مخلوط را از روی حرارت برداشته و کره و پوست لیمو را به آن اضافه کنید. در نهایت نیز درون خمیر پای آماده قرار دهید.

در مرحله بعد باید مرنگ را آماده کنید. برای تهیه آن، ابتدا سفیده‌های تخم مرغ را درون کاسه‌ای بزرگ ریخته و به خوبی هم بزنید تا به خوبی کف کند. این کار را با همزن انجام دهید تا سفیده‌ها به خوبی پف کنند. در حین هم زدن، باقی مانده شکر را به صورت قاشق قاشق به آن اضافه کنید. سفیده‌ها پس از هم زده شدن باید به شکل قله‌های سفت دربیایند. در این مرحله مرنگ شما آماده است.

مواد لازم و نحوه آماده سازی پای مرنگ لیمو

در ادامه تهیه پای مرنگ با لیمو خانگی، مرنگ را به آرامی بر روی مایع داغ بریزید و پهن کنید. سعی کنید تمام قسمت‌های پای را با مرنگ بپوشایند. البته می‌توانید بنا به سلیقه خود تنها قسمت‌هایی از آن را مرنگ بریزید. فر را روشن کرده و بر روی دمای 200 درجه قرار دهید. ظرف پای را برای مدت 5 دقیقه درون فر قرار دهید. زمانی که قله‌های مرنگ قهوه‌ای شده باشند، مرنگ پای لیمو شما آماده است. مرنگ پس از پخته شدن سفت‌تر می‌شود. اگر حرارت فر یکسان نیست، می‌توانید در حین پخت آن را بچرخانید تا به صورت یکدست پخته شود.

پای را در دمای اتاق قرار دهید تا کاملا خنک شود. می‌توانید 3 تا 6 ساعت قبل از سرو نیز درون یخچال قرار داده و برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود سرو کنید. برای قرار دادن آن درون یخچال روی پای را نپوشانید.

میزان کالری در هر 100 گرم 200 کالری
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان لازم برای پخت 15 دقیقه
تعداد نفرات 5 نفر

 

طرز تهیه خمیر پای

همان‌طور که دیدید می‌توانید از خمیر آماده پای برای تهیه تارت لیمو استفاده کنید تا در زمان کمتری نیز آماده شود. اما اگر تمایل دارید خمیر تارت را نیز خودتان تهیه کنید، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید. مواد لازم برای تهیه این خمیر به صورت زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد 150 گرم
کره 75   گرم
آب 1 قاشق غذاخوری
نمک 4/1 قاشق چایخوری
تخم مرغ زده شده 20 گرم
آرد سبوس‌دار به مقدار لازم

 

برای تهیه ابتدا نمک را با آب مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید تا کاملا حل شود. تخم مرغ را به مواد اضافه کرده و با همزن یا میکسر ترکیب کنید. پس از مخلوط شدن اجازه دهید به خوبی خنک شوند.

کره را از قبل درون یخچال یا فریزر قرار دهید تا کاملا سفت شود، سپس به کمک چاقو آن را به قطعه‌های کوچک برش دهید. آرد را به همراه کره خرد شده درون غذاساز بریزید و هم بزنید. می‌توانید با نوک انگشتان دست این کار را انجام دهید. شکل نهایی آن باید شبیه به خرده نان شود و گرما باعث ذوب شدن خمیر نشود.

سپس مخلوط تخم مرغ را اضافه کرده و برای 15 تا 20 ثانیه دیگر مجددا هم بزنید. زمانی که رنگ مخلوط کمی زرد شد، دست از هم زدن بردارید. مواد را جمع کرده تا خمیر منسجمی ایجاد شود. می‌توانید آن‌ها را درون نایلون ریخته و نایلون را جمع کنید تا خمیر جمع شود. می‌توانید مقداری آرد سبوس‌دار روی آن بپاشید و سپس درون یخچال قرار دهید تا به مدت یک تا دو ساعت استراحت کند. خمیر شما آماده است. برای استفاده آن را روی سطح کار با وردنه باز کنید و سپس به قالب منتقل کنید.

روش تهیه خمیر تارت مناسب برای مرنگ لیمو

نکات مهم برای تهیه پای مرنگ لیمو

برای تهیه یک پای مرنگ فوق العاده خوشمزه و باکیفیت حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • مزه پای لیمو با توجه به ذائقه شما قابل تغییر است. می‌توانید از حجم آب موجود در دستور کم کرده و به همان میزان به حجم آب لیمو اضافه کنید. به این صورت پای شما کمی ترش‌تر است.
  • مواد تارت باید به هنگام ریختن مرنگ داغ باشند. برای ریختن مرنگ نیز سرعت کافی داشته باشید تا در زمان داغ بودن مواد، مرنگ نیز بر روی آن‌ها ریخته شود.
  • مرنگ پس از پخت کمی جمع می‌شود، بهتر است هنگام ریختن آن درون تارت، حتما تا لبه‌ها به طور کامل پر کنید. به این صورت پس از پخت جمع نمی‌شود.
  • اگر این شیرینی مدت زمان زیادی درون یخچال بماند، مرنگ آن سفت و چسبنده می‌شود. به همین دلیل بهتر است پس از تهیه نهایت یک روز درون یخچال بماند تا از تازگی و خوشمزگی آن کم نشود.

نکات مهم در تهیه پای مرنگ لیمو

اگر به اشترودل مخصوصا نوع شکلاتی آن علاقه دارید، می‌توانید طرز تهیه اشترودل گیس بافت شکلاتی آلمانی را در بلاگ اسنپ فود مطالعه کنید. اشترودل نوعی خوراکی خمیری شکل است که با مواد اولیه متفاوتی ترکیب می‌شود. شما می‌توانید از مواد شیرین یا گوشتی برای وسط آن استفاده کرده و اشترودل‌های متفاوتی داشته باشید. اشترودل‌های شکلاتی بسیار پرطرفدار هستند و می‌توانید برای انواع مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود از آن‌ها استفاده کنید.

سخن آخر

در این مقاله طرز تهیه پای مرنگ لیمو به طور کامل آموزش داده شد. این دسر بسیار خوشمزه است و در صورت رعایت نکات می‌توانید به بهترین شکل آن را تهیه کنید. اما اگر به هر دلیلی فرصت کافی برای تهیه آن ندارید می‌توانید از طریق اسنپ فود برای خرید آنلاین شیرینی اقدام کنید. این پای با مزه‌ای ترش و شیرین از جذاب‌ترین شیرینی‌ها و دسرهای تهیه شده است که می‌تواند برای افراد با ذائقه‌های خاص بسیار خوشمزه و دوست داشتنی باشد.

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود