طرز تهیه پیراشکی سوسیس خوشمزه با سس ویژه

طرز تهیه پیراشکی سوسیس
به این مقاله امتیاز دهید

پیراشکی‌ها از انواع غذاهای بین‌المللی و پرطرفدار در سطح جهان می‌باشند که روز به روز بر تعداد رسپی‌ها و مواد متنوعی که در آنها به کار می‌روند افزوده می‌شود. این غذا به دلیل قوام داشتن و سهولت حمل، گزینه بسیار خوبی برای زمانی است که در مدرسه، دانشگاه و یا محل کار نیاز به یک میان‌وعده لذیذ و مقوی دارید. دستور پخت انواع پیراشکی‌ها از جمله طرز تهیه پیراشکی سوسیس بسیار راحت است و  مانند غذاهایی از قبیل ماکارونی و پیتزا، پتانسیل بسیار زیادی برای ترکیب شدن با مواد اولیه مختلف و سبزیجات سالم را دارند.

با اینکه این غذا به تنهایی ظاهر خوشایندی دارد، اما قادر است با طیف وسیعی از سس‌ها و سبزیجات، گارنیش شده و مناسب سرو در مهمانی‌ها و جشن‌ها باشد. اکنون سخن کوتاه کرده و به آموزش طرز تهیه پیراشکی سوسیس سرخ ‌شده با سیب‌زمینی می‌پردازیم.

طرز تهیه پیراشکی سوسیس و سیب زمینی
تعداد نفرات 6
زمان آماده‌سازی 90 دقیقه
زمان پخت 50 دقیقه
درجه سختی متوسط

پیراشکی سوسیس و سیب زمینی خوش طعم و خوشمزه

احتمالا قبلا بارها فیلم آموزش پیراشکی سوسیس را در اینترنت دیده‌اید، اما هنوز به دنبال یک پیراشکی متفاوت‌تر هستید. ما به شما قول می‌دهیم که امروز پیراشکی به شما آموزش دهیم که از طعم آن، همه اعضای خانواده لذت برده و این پیراشکی پای ثابت برنامه غذایی شما شود. اما قبل از پرداختن به آموزش تهیه پیراشکی سوسیس و سیب زمینی، ذکر این نکته الزامی است که اگر برای آماده‌سازی خمیر پیراشکی، خمیر مایه در منزل ندارید، می‌توانید پیراشکی سوسیس بدون خمیر مایه یا پیراشکی سوسیس با خمیر آماده را امتحان نمایید.

مواد لازم برای طرز تهیه پیراشکی سوسیس و سیب زمینیپیراشکی سوسیس و سیب زمینی

برای تهیه پیراشکی سوسیس و سیب زمینی که با توجه به مواد مورد استفاده، از آن با عنوان پیراشکی سوسیس و قارچ نیز می‌توان یاد کرد، مواد زیر با نسبت‌های گفته شده برای 6 نفر کافی می‌باشد:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سوسیس 4 عدد
پیاز 2 عدد متوسط
سیب زمینی 2 عدد متوسط
فلفل دلمه‌ای 1 عدد بزرگ
قارچ 300 گرم
سیر 1 حبه
پنیر پیتزا 200 گرم
آرد 3 پیمانه
تخم‌مرغ 3 عدد
مایه خمیر 1.5 قاشق غذاخوری
کره 100 گرم
شیر 1 فنجان
کنجد سیاه وسفید نصف فنجان
آب لیمو 1 قاشق غذاخوری
سس مایونز نصف پیمانه
خیارشور 4 عدد
جعفری خردشده 1 فنجان
روغن مایع و زیتون، نمک، شکر، فلفل سیاه، زردچوبه، فلفل چیلی، پودر پاپریکا، دارچین و آویشن به میزان لازم

مراحل طرز تهیه پیراشکی سوسیس و سیب زمینی

برای تهیه پیراشکی سوسیس بسیار دلپذیر، تمام مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

  • مرحله اول: در اولین مرحله از طرز تهیه پیراشکی خانگی ابتدا به سراغ آماده‌سازی خمیر می‌رویم. برای این کار یک ظرف گود برداشته و در آن مقداری آب ولرم را به همراه شکر ترکیب کرده و سپس مایه خمیر را به آن اضافه می‌کنیم. کمی هم زده و آن را کنار می‌گذاریم.
  • مرحله دوم: در این مدت، تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی دیگر بطور جداگانه شکسته و به خوبی هم می‌زنیم تا زرده و سفیده آن، جدا از هم قابل رویت نباشد. در حین هم زدن به آن نمک افزوده و سپس آرام‌آرام شیر را نیز اضافه می‌کنیم. وقتی که مواد خوب با هم مخلوط شدند، آنها را به ظرف مایه خمیر می‌افزاییم. سپس آرد سفید را طی چندین مرحله و در حین هم زدن، به مواد قبلی اضافه می‌کنیم.پیراشکی سوسیس با خمیر آماده
  • مرحله سوم: اکنون به نیروی دست‌های شما نیاز است. بدین ترتیب که می‌بایست به قدری خمیر را ورز دهید که در نهایت بافتی یکدست، یکنواخت و قدری چسبنده بدست آید. صبور باشید و از ورز دادن کافی غافل نشوید. سپس یک کاسه گود دیگر برداشته و کف و اطراف آن را با کره یا روغن چرب کنید. حال، خمیر را در آن ریخته و روی ظرف را با درپوش یا حوله مرطوب بپوشانید و بگذارید یک ساعت به حال خود باشد.
  • مرحله چهارم: در این مرحله از طرز تهیه پیراشکی سوسیس ، تا زمانیکه خمیر عمل آمده و حجم بگیرد، به سراغ مواد داخل پیراشکی می‌رویم. برای این منظور، ابتدا باید سیب‌زمینی‌ها را بصورت مکعبی ریز، خرد کرده و پس از خرد کردن، آنها را دوباره بشویید و روی دستمال پارچه‌ای پهن کرده تا خشک شوند. سپس تابه‌ای برداشته و با روغن کافی، سیب‌زمینی‌ها را سرخ کنید. در این مدت قارچ‌ها را اسلایس کرده و بگذارید تا خشک شوند.
  • مرحله پنجم: زمانیکه سیب‌زمینی‌ها طلایی‌رنگ شدند، قدری نمک و زردچوبه به آن بزنید و دست آخر بعد از 2 دقیقه آنها را از تابه خارج کنید. اکنون پیازها را بصورت نگینی ریزریز کرده و داخل تابه همراه با روغن مایع، تفت دهید. تا زمانیکه پیازها نرم و شیشه‌ای شوند، فرصت خوبیست که فلفل دلمه‌ای را نیز بصورت ریز خرد کنید. وقتی پیازها سبک شدند، مقداری زردچوبه به آن افزوده و سپس فلفل دلمه‌ای را نیز اضافه نمایید.
  • مرحله ششم: 1 حبه سیر را رنده کرده و به همراه فلفل سیاه و پودر دارچین به مواد داخل تابه اضافه کنید. اکنون زمان تفت دادن قارچ‌هاست. ابتدا اسلایس‌های درشت قارچ را نگینی کرده و سپس در شیرداغ‌کن به همراه یک قاشق غذاخوری آب لیمو و قدری روغن تفت دهید. سپس قارچ‌ها را به مواد قبلی بیفزایید. اکنون رب گوجه فرنگی را در شیرداغ کن خالی ریخته و با مقداری آب ولرم و روغن ترکیب نمایید. وقتی رب به خوبی سرخ شد آن را به مابقی مواد اضافه کرده و بگذارید آب آن خشک شود.
  • مرحله هفتم: به مرحله هفتم از طرز تهیه پیراشکی سوسیس رسیدیم. در این مرحله شما چند انتخاب دارید. می‌توانید سوسیس‌ها را رنده کرده و با کمی تفت دادن با دیگر مواد مخلوط کنید. می‌توانید آنها را نیز مکعبی خرد کرده و در ترکیب با مواد قبلی، پیراشکی سوسیس بندری درست کنید. همچنین می‌توانید آنها را از عرض به دو نیم تقسیم کرده و بعد از سرخ کردن، در وسط خمیر قرار داده و اطرافش را با سایر مواد پوشش دهید. البته همه این مدل‌ها جذاب و خوشمزه هستند.پیراشکی سوسیس سرخ شده
  • مرحله هشتم: ما بنا را بر این می‌گذاریم که شما سوسیس‌ها را مکعبی خرد کرده و سرخ کرده‌اید. (دلیل اینکه سوسیس‌ها را در مرحله پایانی و جداگانه سرخ کردیم این است که وقتی در آخر با سایر مواد مخلوط شدند، تمام سوسیس‌ها رب گوجه فرنگی را به خود نگیرند. بدین ترتیب وقتی پیراشکی برش می‌خورد، سوسیس‌ها بیشتر از سایر مواد خودشان را نشان می‌دهند.) دست آخر، وقتی همه مواد را مخلوط کردید، از آن مزه بگیرید و فلفل چیلی و پودر پاپریکا و در صورت لزوم سایر ادویه‌ها را به آن اضافه نمایید.
  • مرحله نهم: اکنون به اندازه کافی زمان برای ورم آمدن خمیر صرف شده است. آن را از ظرف بیرون آورده و روی تخته کار، به مدت 5 دقیقه ورز دهید. سپس با وردنه آن را با ضخامت مناسب، مسطح کنید. با قالب یا هر وسیله‌‌ دیگری که در آشپزخانه دارید و به درد قالب‌زدن می‌خورد، خمیر را به تکه‌های مناسب تقسیم کرده و این کار را تا استفاده کامل از تمام خمیر انجام دهید.
  • مرحله دهم: اکنون قدری پنیر پیتزا را در کف خمیر پخش کرده و سپس مایه پیراشکی را روی آن می‌ریزیم. سپس روی مواد دوباره اندکی پنیر پیتزا و پودر آویشن می‌ریزیم. حال می‌بایست یک سمت خمیر را به طرف دیگر رسانده و روی هم قرار دهید. دقت کنید که باید لبه‌های خمیر را با چنگال، سیخ چوبی و یا دستتان به خوبی فیکس نمایید. یا اینکه همانند راویولی برای تهیه پیراشکی سوسیس نیز از دو تکه خمیر برای زیر و روی مایه پیراشکی بهره ببرید.
  • مرحله یازدهم: کره را ذوب کرده و قدری جعفری خرد شده به آن اضافه نمایید. سپس با قلموی آشپزی، آن را روی پیراشکی‌ها بکشید. همچنین برای مجلسی‌تر شدن پیراشکی‌ها مقداری کنجد سیاه و سفید روی آنها بپاشید. اکنون فر را روشن کرده و با دمای 180 درجه تنظیم نمایید. سینی فر را برداشته و کف آن را چرب کنید. سپس پیراشکی‌ها را با فاصله از هم در آن بچینید.پیراشکی سوسیس بدون خمیر مایه
  • مرحله دوازدهم: بعد از حدود 20 دقیقه کار تمام شده و پیراشکی‌ها حاضر هستند. البته می‌توانستید دو دقیقه آخر پخت را برای طلایی شدن پیراشکی‌ها از تنظیم گریل استفاده کنید. حال پیراشکی‌ها را در ظرف سرو ریخته و با سس‌های مختلف تزیین نمایید.
  • مرحله سیزدهم: در مرحله آخر از طرز تهیه پیراشکی سوسیس و سیب زمینی، نوبت به آماده‌سازی سس می‌رسد. بدین منظور خیارشورها را پس از شستن بصورت نگینی و ریز خرد کنید. سپس در کاسه‌ای سس مایونز را با آب لیمو و روغن زیتون رقیق کرده و سپس مقداری جعفری خردشده را به آن اضافه نمایید. در نهایت، خیارشورها را به همراه مقدار کمی فلفل سیاه و چیلی به مابقی مواد اضافه کرده و با قاشق به خوبی مخلوط کنید تا یکدست شود. سس ویژه شما حاضر است. نوش جان!

نکات مهم در طرز تهیه پیراشکی سوسیس با انواع سبزیجات

برای داشتن یک تجربه فوق‌العاده با پیراشکی سوسیس خوشمزه، به تمام نکات زیر دقت نمایید:

  • هنگام تهیه خمیر پیراشکی در اضافه کردن آرد افراط نکرده و آرام‌آرام این کار انجام دهید تا به نسبت مناسب دست یابید.
  • قبل از استفاده از خمیر حجیم‌شده، ابتدا یک مشت به وسط خمیر بزنید تا قسمت اعظم گاز آن خارج شود، سپس از ورز دادن کافی غافل نشوید.
  • برای صرفه‌جویی در زمان و سهولت کار می‌توانید پیراشکی سوسیس با خمیر یوفکا را درست کنید.
  • می‌توانید همه مواد داخل پیراشکی را چرخ‌کرده تا بافت نرم و یکدستی برای پیراشکی ایجاد شود.
  • برای طرز تهیه پیراشکی سوسیس سالم‌تر، از سوسیس مرغوب و دست کم، 70 درصد گوشت استفاده کنید.
  • برای داشتن طعم شیرین‌تر پیراشکی، می‌توانید پوست سیب‌زمینی‌ها را با دقت شسته و سپس با پوست آنها را خرد کرده و سرخ نمایید.
  • برای عطر و طعم بهتر پیراشکی می‌توانید از ترکیب پیاز معمولی و پیازچه برای تفت دادن بهره ببرید.
  • برای رومال کردن پیراشکی می‌توان از تخم‌مرغ هم استفاده کرد اما ما ترجیح دادیم برای جلوگیری از بوی زهم تخم‌مرغ، از کره آب‌شده استفاده کنیم.
  • اگر رژیم دارید، برای تهیه سس می‌توانید از ترکیب ماست چکیده با سایر مواد بهره ببرید.
  • اگر از غذاهای تند بیزار هستید، فقط کافیست فلفل چیلی را از دستور پخت این پیراشکی حذف نمایید.

یک سوسیس و چند مدل پیراشکی سوسیس خوشمزه!

در مطلبی که از نظر گذراندید، با طرز تهیه پیراشکی سوسیس و قارچ یا همان پیراشکی سوسیس و سیب زمینی آشنا شدید. اصولا طرز تهیه پیراشگی خانگی حال و هوای خوبی دارد، می‌توان هر چیز مضری را از آن حذف کرد و با تغییر جزئی یک شام یا میان‌وعده لذیذ را ترتیب داد. درست مانند آن چیزی که در مطلب طرز تهیه پیراشکی مرغ مشاهده کردید. البته گوشت و مرغ جای خود را دارند و گاهی اوقات هیچ چیز به اندازه سوسیس‌های مرغوب، نمی‌تواند برای ما لذت‌بخش باشد. بنابراین اگر سر کار هستید، اگر برایتان مهمان سرزده آمده، اگر به دنبال تنوع در وعده‌های غذایی هستید، اسنپ‌فود خیلی سریع‌تر از آنچه که فکرش را بکنید، سفارش آنلاین غذا شما را برایتان می‌آورد.

نظرات کاربران