آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه چلو گوشت مجلسی
طرز تهیه انواع پلو و چلو
4.2/5 - (4 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه چلو گوشت مجلسی خوشمزه به روش رستورانی و درجه یک

مینا اسماعیل بیگی 08 اردیبهشت 1402 7 دقیقه

چلوگوشت از جمله غذاهای مجلسی و اعیانی ما ایرانی‌ها است که هم ظاهری جذاب و لاکچری دارد و هم طعمی عالی! چلوگوشت با هر نوع گوشتی که طبخ شود، اغلب در منوی رستوران‌ها جز گران‌ترین غذاها بوده و در گذشته نیز بیشتر آن را در ولیمه‌ها و عروسی‌ها سرو می‌کردند. این غذا به سبب داشتن مواد مغذی مختلف، بسیار مقوی بوده و به عنوان یک غذای عالی برای میهمانی‌ها و مجالس نیز توصیه می‌شود. بنابراین تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا با طرز تهیه چلو گوشت مجلسی دلپذیر آشنا شوید.

طرز تهیه چلو گوشت مجلسی

تعداد نفرات 6
زمان آماده‌سازی 30 دقیقه
زمان پخت 3 ساعت
درجه سختی متوسط

طرز تهیه چلو گوشت مجلسی و خوشمزه

طرز تهیه چلو گوشت مجلسی و خوشمزه

چلو گوشت، یک غذای سنتی و اعیانی.

چندین شیوه برای طبخ چلو گوشت رستورانی وجود دارد که این امر به تنوع در نوع پخت برنج (ساده، باقالی‌پلو، شویدپلو) و گوشت (گوسفندی یا گوساله) مربوط است. همچنین می‌توانید از سبزیجات و مواد اولیه مختلف برای مزه‌دار کردن و پخت بهتر گوشت بهره ببرید. همه این موارد باعث افزوده شدن خواص بیشتر به این غذای مجلسی شده‌اند. البته این غذا تا حدودی چرب محسوب شده و توصیه می‌شود که همراه آن از خوردن ماست خودداری کرده و به سالاد و سبزی روی آورید.

مواد اولیه برای طرز پخت چلو گوشت با گوشت گوسفندی

مواد اولیه برای طرز پخت چلو گوشت با گوشت گوسفندی

چلوگوشت یکی از غذاهای مجلسی ایرانی است که می‌توانید در مهمانی‌هایتان آن را درست کنید.

اگر شما نیز علاقه مند به دنبال کردن طرز تهیه چلوگوشت خوشمزه هستید، پیش از هر چیزی لازم است که مواد و نسبت‌های زیر برای روش پخت چلو گوشت با گردن گوسفندی را برای 6 نفر آماده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت گردن گوسفندی 1 عدد
برنج ایرانی 7 پیمانه
پیاز 3 عدد بزرگ
هویج 3 عدد متوسط
فلفل دلمه‌ای 2 عدد
سیر 3 حبه
رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری
برگ بو 3 عدد
زعفران دم‌کرده 1 فنجان
چوب دارچین 3 عدد
سیب‌زمینی 2 عدد متوسط
زرشک 1 پیمانه
شکر به مقدار دلخواه
خلال بادام و خلال پسته نصف پیمانه
روغن، کره، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پاپریکا به میزان لازم

مراحل دستور پخت چلو گوشت

مراحل دستور پخت چلو گوشت

عطر و طعم زعفران د ر این غذا کاملا مشهود است.

طرز تهیه چلو گوشت لعاب‌دار و خوشمزه را مطابق زیر دنبال کنید:

  • مرحله اول: در طرز تهیه چلو گوشت مجلسی ، پیش از هر کاری باید پیازها را با دقت به شکل خلالی و یکدست خرد کنید. سپس آن‌ها را با مقداری روغن در یک تابه یا قابلمه ریخته و خوب تفت بدهید تا نرم و طلایی رنگ شوند. می‌توانید و البته بهتر است که در این مرحله کمی زردچوبه به پیازهای در حال سرخ شدن، اضافه کنید.
  • مرحله دوم: سپس گوشت گردن گوسفندی را شسته و خشک کنید و آن را به پیازها اضافه نمایید. بعد از اینکه گوشت تغییر رنگ داد، زردچوبه را نیز به مجموعه قبلی بیفزایید. (در طرز پخت چلو گوشت خوشمزه با گوشت گوساله به جای گردن گوسفندی از 700 الی 800 گرم گوشت گوساله تازه استفاده نمایید.)
  • مرحله سوم: پس از اینکه اندکی گوشت‌ سرخ شد، نوبت اضافه کردن سیر رنده شده و رب گوجه‌فرنگی است. رب را به همراه 1 قاشق چای‌خوری پاپریکا به قابلمه اضافه کرده و به خوبی تفت دهید. (در طرز تهیه چلو گوشت ساده خانگی معمولا نیاز به اضافه کردن رب گوجه‌فرنگی نیست.)
  • مرحله چهارم: حالا زمان اضافه کردن آب به قابلمه است. آب را تا جایی که تمام گوشت گردن را بپوشاند به قابلمه اضافه کنید. فلفل سیاه، نمک و قدری زردچوبه نیز به آن اضافه کرده و حرارت زیر قابلمه را افزایش دهید. (در طرز تهیه چلوگوشت با گوشت گوساله می‌توانید به همراه آب از مقداری آب قلم نیز استفاده نمایید.)
  • مرحله پنجم: وقتی قابلمه شروع به جوشیدن کرد، هویج‌های پوست کنده و اسلایس شده را به آن افزوده و زیر قابلمه را کم کنید. سپس چوب دارچین و برگ بو را به محتویات داخل قابلمه اضافه نمایید.

طرز تهیه چلوگوشت

  • مرحله ششم :اکنون می‌بایست فلفل‌های دلمه‌ای را بصورت درشت خرد کرده و درون تابه‌ای اندکی تفت دهید. سپس این فلفل‌ها را به قابلمه اضافه کرده و منتظر بمانید تا همه مواد به آرامی و با شعله ملایم به مدت 2 الی 3 ساعت بپزند.
  • مرحله هفتم: وقتی متوجه شدید که گوشت تقریبا پخته است، نیمی از زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. به علاوه کمی از غذا بچشید و در صورتی که نیاز به نمک یا فلفل داشت، به آن بیفزایید.
  • مرحله هشتم: حالا نوبت به طبخ پلو چلوگوشت می‌رسد. در قابلمه‌ای مناسب آب و نمک ریخته و بگذارید تا روی حرارت بجوشد. سپس برنج را در آن ریخته و چند قاشق روغن پخت و پز نیز اضافه کنید. پس از آن که تست کردید و متوجه شدید که دانه‌های برنج نیم پز شده‌اند، برنج را آبکش کنید. سپس به سراغ ته دیگ بروید. برای این کار سیب‌زمینی ورقه‌ورقه شده را در کف قابلمه‌ای چرب شده، بچینید. سپس برنج را در قابلمه ریخته و اجازه دهید تا دم بکشد.
  • مرحله نهم: زرشک‌ها را تمیز کرده و در آب برای مدتی خیس کنید. سپس آن‌ها را آبکش کرده و با کره و مقداری شکر تفت دهید. سپس مخلوط خلال بادام و پسته را روی آن‌ها ریخته و به مدت 1 دقیقه دیگر آن‌ها را تفت دهید. این خلال‌ها در کنار ادویه مخصوص چلو گوشت، طعم عالی به غذای شما می‌دهند.
  • مرحله دهم :در گام آخر طرز تهیه پلو گوشت دو کفگیر برنج را برداشته و با باقیمانده زعفران دم‌کرده ترکیب کنید. در ظرف سرو برنج، گوشت و ته دیگ سیب‌زمینی را قرار داده و با برنج زعفرانی‌شده، خلال بادام و پسته و زرشک آن را تزیین کنید. همچنین یادتان باشد قدری از آب گوشت را به همراه پیاز روی گوشت ریخته و در ظرف کوچکی دوباره عصاره غلیظ شده گوشت را سرو نمایید. (برای طرز تهیه چلو گوشت لای برنج به سادگی می‌توانید دو کفگیر برنج را در ظرف سرو ریخته و سپس گوشت را به همراه پیاز و زرشک روی آن قرار داده و دوباره با یک کفگیر برنج سفید و زعفرانی‌شده و مقداری زرشک، روی همه مواد را بپوشانید.)

طرز پخت چلو گوشت مجلسی به پایان رسید. چلو گوشت بهترین انتخاب برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها است.

نکات مهم در طریقه درست کردن چلو گوشت

نکات مهم در طریقه درست کردن چلو گوشت

چلوگوشت، این غذای خوشمزه از پروتئین بالایی برخوردار است.

برای مجلسی‌ شدن و جاافتادن بیشتر انواع چلوگوشت بهتر است از مجموعه نکات زیر که حاصل تجربیات افراد مختلف است پیروی نمایید:

  1. از مهم‌ترین ویژگی‌های یک چلوگوشت خوشمزه، مقدار زیاد پیاز بکار رفته در آن است. بنابراین در استفاده از پیاز سرخ‌شده صرفه‌جویی نکرده و در صورت تمایل از پیاز بیشتری استفاده نمایید.
  2. توجه داشته باشید که زمان تفت دادن گوشت طولانی نشود، زیرا با این کار گوشت سفت خواهد شد.
  3. شما می‌توانید برای طبخ چلو گوشت خیلی خوشمزه از رب گوجه‌فرنگی استفاده کرده یا از آن صرف نظر نمایید. با اینکه هر دو روش چلوگوشت خوشمزه‌ای را بدست می‌دهند اما ما پیشنهاد می‌کنیم به آن رب گوجه‌فرنگی اضافه نمایید.
  4. برای داشتن یک چلوگوشت خوشمزه، هنگام اضافه کردن سیر، هم می‌توانید آن را رنده کنید و هم یک بوته از آن را بصورت درسته در تابه تفت داده سپس به قابلمه بیفزایید.
  5. در صورتی که نوع برنج شما خشک است، سعی کنید قبل از پخت، آن را به مدت 30 الی 45 دقیقه در آب بخیسانید.
  6. در طرز تهیه چلو گوشت مجلسی ، حتما برای شیرین شدن و خوشمزه‌تر شدن چلوگوشت، پوست هویج‌ها را جدا کنید.
  7. برای اضافه کردن برگ بو و چوب دارچین می‌توانید از کیسه توری مخصوص این کار استفاده نمایید. با این کار زمانی که کارتان با این مواد تمام شد، بدون نیاز به هم زدن اضافه، به راحتی می‌توانید فقط کیسه را از قابلمه خارج کنید. این کار در تهیه چلو گوشت خوش عطر به شما کمک می‌کند.
  8. هر چند سیر تازه از ملزومات چلوگوشت، این غذای لذیذ بوده و ما استفاده از آن را اکیدا به شما توصیه می‌کنیم، با این حال شما می‌توانید از پودر سیر به عنوان جایگزین سیر تازه استفاده نمایید.
  9. برای طعم بهتر گوشت پلو مجلسی می‌توانید فلفل‌های دلمه‌ای را با کره تفت داده و در انتها با قدری آبلیمو آن را به قابلمه اصلی اضافه نمایید.
  10. از رازهای طبخ پلو گوشت مجلسی و جاافتاده، قرار دادن آن روی حرارت ملایم است. بنابراین به هیچ وجه برای پخت این غذا تعجیل نکرده و حتما زمان دهید تا رفته رفته غذای شما پخته شده و جابیفتد.
  11. در طرز تهیه چلو گوشت مجلسی، به هیچ وجه به جای زعفران از گزینه‌های دیگری مانند پودر زعفران ناخالص یا پودرهای رنگی مصنوعی استفاده نکنید. همین موضوع را در طرز تهیه کباب تابه ای یا هر غذای دیگری که به زعفران نیاز دارد نیز حتما رعایت کنید.
  12. در طرزتهیه چلوگوشت مجلسی می‌توانید از هل نیز برای افزودن طعم بهتر به گوشت استفاده نمایید.
  13. در دستور پخت چلو گوشت مجلسی نباید آب گوشت یا گردن در قابلمه به مقدار فراوان و بصورت رقیق باقی بماند. در واقع آب گوشت باید بصورت سس غلیظی درآید که وقتی آن را روی گوشت می‌ریزید مقداری از آن روی گوشت باقی بماند.
  14. بهتراست که حتما پیش از استفاده از زرشک، آن‌ها را در یک کاسه آب برای دقایقی (به طور مثال ربع ساعت) خیس کنید. این باعث خواهد شد تا زرشک‌ها نرم شده و پس از تفت داده شدن، حالت پفکی جذابی پیدا کنند.
  15. در طرز تهیه چلو گوشت رستورانی، در صورت تمایل می‌توانید هویج، سیر و فلفل دلمه‌ای را از قابلمه خارج کرده و عصاره یکدستی را میل نمایید.
  16. شما می‌توانید از عصاره‌های آماده گوشت یا قرص‌های استاک، جهت عطر و طعم بهتر در پخت چلوگوشت بهره ببرید
  17. اگر چه پیشنهاد کردیم که برای پخت چلو گوشت مجلسی، از حرارت ملایم استفاده کرده و اجازه دهید که گوشت‌ها به خوبی مغزپخت شوند؛ اما در صورتی که زمان کافی در اختیار ندارید، می‌توانید از زودپز استفاده کنید.
طريقه درست كردن چلو گوشت

برای تهیه یک پلو گوشت مجلسی بهتر است از مواد اولیه باکیفیت استفاده کنید.

چلوگوشت، غذایی با دستور پخت ساده اما ظاهری اعیانی و مجلسی!

در این مطلب طرز درست کردن چلو گوشت و رازهای خوشمزه شدن آن را به شما گفتیم.اکنون که با طرز تهیه چلو گوشت مجلسی آشنا شدید، وقت آن است تا برای طبخ آن همت کنید. البته اگر به گوشت قرمز علاقه زیادی دارید، در مطلب دیگری درباره طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه نیز سخن گفته‌ایم که همه این غذاها ارزش امتحان کردن را دارند.

البته، همانطور که می‌دانید این غذاها به زمان زیادی برای جاافتادن و لعاب پس‌ دادن نیاز دارند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تهیه آن‌ها را به عهده اسنپ فود بگذارید و با سفارش انلاین غذا از اسنپ‌فود، هم‌اکنون این غذاهای مقوی و دلپذیر را در چشم ‌بر‌هم‌‌‌زدنی جلوی درب منزل تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود