طرز تهیه کباب کوبیده تابه ای

طرز تهیه کباب تابه ای
5/5 - (3 امتیاز)

درست کردن کباب کوبیده برای بسیاری افراد کار دشواری است. از آنجایی که مرحله سیخ کردن و کباب کردن آن روی زغال مقداری دردسر درست می کند، تصمیم گرفتیم که طرز تهیه کباب کوبیده تابه ای را برای شما آموزش دهیم. طرز تهیه کباب کوبیده تابه ای با نوع زغالی مقداری متفاوت است اما درست کردن آن بسیار ساده تر است. ادامه مطلب را با اسنپ فود همراه باشید.

طرز تهیه کباب کوبیده خانگی

در این روزها که به دلیل بیماری همه ما از غذا خوردن در بیرون امتناع می کنیم، درست کردن کباب در منزل کار عاقلانه ای به نظر می رسد. کباب یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین غذاهای ایرانی است و بسیاری افراد آن را دوست دارند.

 

کباب را در صورت تمایل می توانید در کنار برنج میل کنید. در غیر این صورت با نان سنگک نیز به تنهایی طعم بسیار دل‌چسبی دارد. مواد اولیه این نوع کباب اندکی با کباب معمولی متفاوت است.

طرز تهیه کباب کوبیده تابه ای

برای درست کردن کباب کوبیده تابه ای دو نکته را باید در نظر داشته باشید. اول اینکه جنس تابه شما تا جای ممکن نچسب باشد. در صورتی که از تابه های بسیار قدیمی استفاده کنید که خاصیت خود را از دست داده اند، ممکن است نیاز به روغن بیشتری داشته باشید. به همین دلیل ارزش غذایی کباب پایین می آید. دوم اینکه سیخ های شما باید دقیقاً به اندازه تابه باشند و بتوانید آن را در تابه جای دهید.

کباب تابه ای

راستی لازم است یادآوری کنیم که می توانید تجربه بهترین کباب را در بهترین کبابی های تهران تجربه کنید.

مواد لازم برای کباب کوبیده تابه ای

همان طور که اشاره شد، تابه شما بهتر است جنس خوبی داشته باشد. البته از هر نوع تابه ای می توان استفاده کرد اما تابه های قدیمی ممکن است روغن بیشتری برای مغزپخت کردن کباب نیاز داشته باشند.

سیخ های شما باید کاملاً درون تابه جای شوند. معمولاً سیخ های موجود در بازار طول زیادی دارند و احتمالاً در تابه شما جای نمی شوند. برای این منظور می توانید آن‌ها را در جوشکاری توسط سنگ فرز برش داده و سپس نوک هرکدام را تیز کنید تا بخش انتهای برش داده شده نیز مانند نوک آن حالت سیخ کباب پیدا کند. بهتر است از سیخ های استیل استفاده کنید اما سیخ های گالوانیزه نیز می توانند گزینه مناسبی باشند.

کباب تابه ای

علاوه برای تابه و سیخ، مواد زیر را برای تهیه کباب کوبیده تابه ای ساده آماده کنید:

مواد مورد نیاز میزان لازم
گوشت چرخ کرده 500 گرم
فلفل دلمه‌ای قرمز 1 عدد کوچک
گشنیز تازه 50 گرم
پیاز متوسط رنده شده 2 عدد
پودر سوخاری نصف پیمانه
گوجه فرنگی به مقدار لازم
فلفل سیاه نوک قاشق چای خوری
سماق نصف قاشق چای خوری
نمک نصف قاشق چای خوری
پودر سیر نوک قاشق چای خوری
زعفران دم کرده به میزان لازم
میزان کالری در هر 100 گرم 177
زمان لازم برای آماده سازی 30 دقیقه
زمان لازم برای پخت 15 دقیقه
تعداد نفرات 3 نفر

 

بهترین نوع گوشت برای این نوع کباب سرشانه گوساله و قلوه گوسفندی است. این دو نوع گوشت را به میزان مساوی تقسیم کرده و با هم چرخ کنید.

آب پیازها را پس از رنده کردن بگیرید. البته نیازی نیست که کاملاً آن‌ها را خشک کنید. اندکی آب پیاز باعث بهتر شدن بافت کباب خواهد شد.

استفاده از پودر سوخاری برای کباب تابه ای ضروری است. پودر سوخاری بافت کباب را پوک کرده و از سفت شدن آن پس از پخت جلوگیری می کند. گوشت قرمز پس از پخت درون تابه استحکام زیادی پیدا می کند و پودر سوخاری مانع از این مسئله می شود.

اضافه کردن زعفران اختیاری است اما طعم بسیار خوبی به کباب شما می دهد.

ترکیب مواد کباب کوبیده تابه ای

گشنیز را پس از شستشو تا جای ممکن توسط چاقو خرد کنید. خرد کردن بیشتر مواد باعث می شود که بعداً تمام مواد انسجام کافی داشته باشند و از یکدیگر جدا نشوند. گشنیز را درون یک ظرف بزرگ بریزید.

فلفل دلمه قرمز را نیز تا جای ممکن خرد کنید. دانه های درشت فلفل دلمه باعث می شود کباب شما از هم بپاشد. طعم فلفل دلمه قرمز از فلفل دلمه سبز و زرد متفاوت است. به همین دلیل حتماً از نوع قرمز استفاده کنید. پس از خرد کردن، فلفل را نیز به گشنیزها اضافه کنید.

پیازها را پس از رنده کردن کاملاً آبگیری کنید. تنها اندکی آب برای پیاز کافی است تا بافت کباب انسجام کافی داشته باشد. پیاز را نیز به ظرف خود اضافه کنید.

نمک، فلفل سفید، سماق و پودر سیر را نیز به ترکیب خود اضافه کنید. سپس با دست حدود 3 دقیقه آن‌ها را به خوبی مخلوط کنید. ترکیب کردن یکنواخت مواد در نتیجه نهایی کباب بسیار تأثیرگذار است. اگر مواد به خوبی ترکیب نشوند، برخی از قسمت های کباب هنگام پخت از یکدیگر جدا می شوند.

گوجه فرنگی ها را از وسط نصف کنید. بافت گوجه فرنگی نباید زیاد نرم باشد. گوجه فرنگی ها را همراه کباب ها در تابه خواهیم پخت. در صورتی که آب گوجه ها بسیار زیاد است، آن‌ها را به تنهایی بپزید تا طعم کباب دستخوش طعم گوجه فرنگی قرار نگیرد.

سیخ زدن کباب و پخت آن درون تابه

سیخ زدن کباب در روش پخت درون تابه مهارت زیادی لازم ندارد. از آنجایی که کباب های شما درون تابه قرار می گیرند و احتمال افتادن آن وجود ندارد، جای نگرانی نیست چون در ادامه طرز تهیه کباب کوبیده تابه‌ای بدون سیخ را به شما آموزش می‌دهیم. با هر روشی که می توانید حدود 50 گرم از مواد را دور سیخ ها بپیچید.

اندکی روغن کف تابه خود بریزید و زیر آن را روشن کنید. میزان روغن بسیار کم باشد، چراکه گوشت قرمز دارای چربی زیادی است. پس از اندکی گرم شدن، بسته به اندازه تابه، تعدادی از کباب ها را درون تابه بگذارید.

هم‌زمان می توانید گوجه فرنگی های نصف شده را نیز درون تابه بگذارید تا با آن‌ها بپزند.

پس از اینکه حرارت روغن بالا رفت می توانید زیر اجاق را کم کنید تا کباب ها به آرامی و با شعله ملایم مغزپخت شوند.

بعد از پختن یک طرف کباب ها، آن‌ها را زیر و رو کنید تا هردو طرف آن به میزان مساوی بپزد.

حدود 2 دقیقه مانده به پختن کباب ها، زعفران را نیز به تابه اضافه کنید تا طعم و بوی بسیار خوبی به کباب شما بدهد. در صورتی که از ابتدا زعفران را اضافه کنید، طعم زعفران کاملاً از بین می رود و اثری از آن باقی نمی ماند. برای هر چند عدد کباب، مقداری زعفران دم کرده به تابه اضافه کنید.

کباب تابه ای شما آماده سرو کردن است. می توانید آن‌ها را همراه با برنج نوش جان کنید. همچنین می توانید با نان سنگک یا لواش نیز کباب کوبیده را میل کنید.

راستی اگر خواستید بهترین شیشلیک تهران را هم تجربه کنید این مقاله را از دست ندهید!

کباب کوبیده تابه ای بدون سیخ

ممکن است به هر دلیل سیخ در دسترس نداشته باشید. همچنین ممکن است سیخ های شما بزرگ باشند و درون تابه جا نشوند. در این صورت نیز جای نگرانی نیست. البته پیشنهاد ما استفاده از سیخ و روش سنتی پخت کباب است.

 

در صورتی که تمایل دارید کباب های خود را بدون سیخ تهیه کنید، کار ساده ای در پیش خواهید داشت. کافی است کباب ها را به هر شکلی که دوست دارید، پهن کنید. در این روش بهتر است ضخامت کباب ها کمتر از حالتی باشد که سیخ استفاده می شود. بهترین حالت این است که به فرم کباب کوبیده آن‌ها را درست کنید.

بقیه مراحل کاملاً یکسان است. فراموش نکنید که برای گذاشتن کباب ها درون تابه و همچنین برگرداندن آن‌ها از یک کفگیر با مساحت بالا استفاده کنید تا کباب ها بافت خود را از دست ندهند.

در نهایت خوشحال می شویم که دیدگاه های شما را نیز در خصوص طرز تهیه کباب کوبیده تابه ای جویا شویم. آیا شما تجربه‌ای از طرز تهیه کباب کوبیده در ماهیتابه رژیمی را دارید؟ آیا تجربه تهیه کباب کوبیده تابه ای در منزل را دارید؟ کباب کوبیده شما با روش پیشنهادی ما به چه شکلی درآمد؟ دیدگاه های خود را با ما و دیگر دوستان خود در اسنپ فود در میان بگذارید.

سوالات متداول

نکته های قبل از درست کردن و پخت کباب کوبیده تابه ای که باید بدانید ؟

برای درست کردن کباب کوبیده تابه ای دو نکته را باید در نظر داشته باشید.
اول اینکه جنس تابه شما تا جای ممکن نچسب باشد. در صورتی که از تابه های بسیار قدیمی استفاده کنید
که خاصیت خود را از دست داده اند، ممکن است کباب کوبیده ماهیتابه ای نیاز به روغن بیشتری داشته باشید.
به همین دلیل ارزش غذایی کباب پایین می آید.دوم اینکه سیخ های شما باید دقیقاً به اندازه تابه باشند
و بتوانید کباب ها را در تابه جای دهید

بهترین نوع گوشت برای تهیه و پخت کباب کوبیده تابه ای سرشانه گوساله و قلوه گوسفندی است.
این دو نوع گوشت را به میزان مساوی تقسیم کرده و با هم چرخ کنید

استفاده از پودر سوخاری برای کباب تابه ای ضروری است.پودر سوخاری بافت کباب را پوک کرده و
از سفت شدن آن پس از پخت جلوگیری می کند.گوشت قرمز پس از پخت درون تابه استحکام
زیادی پیدا می کند و پودر سوخاری مانع از این مسئله می شود

فلفل دلمه قرمز را نیز تا جای ممکن خرد کنید.دانه های درشت فلفل دلمه باعث می شود کباب شما از هم بپاشد.
طعم فلفل دلمه قرمز از فلفل دلمه سبز و زرد متفاوت است.به همین دلیل حتماً از نوع قرمز استفاده کنید.
پس از خرد کردن،فلفل را نیز به گشنیزها اضافه کنی

حدود 2 دقیقه مانده به پختن کباب ها،زعفران را نیز به تابه اضافه کنید تا طعم و بوی بسیار خوبی به کباب شما بدهد.
در صورتی که از ابتدا زعفران را اضافه کنید، طعم زعفران کاملاً از بین می رود و اثری از آن باقی نمی ماند.
برای هر چند عدد کباب،مقداری زعفران دم کرده به تابه اضافه کنید