طرز تهیه کتلت سویا + نکات مربوط به پخت آن

طرز تهیه کتلت سویا
به این مقاله امتیاز دهید

کتلت سویا؛ یکی از انواع غذاهای سالم و خوشمزه است که با مواد ساده‌ و در دسترسی که دارید، می‌توانید آن را تهیه کنید. توصیه می‌کنیم افرادی که رژیم دارند هم این غذای خوشمزه را امتحان کنند؛ چرا که کتلت سویا از دسته کتلت‌های رژیمی است. قرار دادن این غذای خوشمزه در روتین غذایی برای تنوع غذایی روزانه ایده جالبی است که می‌تواند مقرون به صرفه هم باشد. در ادامه همراه اسنپ فود باشید تا 2 روش برای طرز تهیه این غذای خوشمزه را با تمام جزئیات آن به شما آموزش دهیم.

روش اول برای تهیه کتلت سویا

برای تهیه این کتلت خوشمزه و رژیمی با روش اول به مواد زیر احتیاج دارید:

مواد لازم برای کتلت سویا

سویا 3 پیمانه
پیاز 1 عدد
سیب زمینی 2 عدد
قارچ 4 تا 5 عدد
تخم مرغ 2 تا 3 عدد
زیره 2/1 قاشق چایخوری
زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری
عصاره گوشت 1 عدد
پودر سوخاری 2 تا 3 قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و قرمز به میزان لازم

طرز تهیه کتلت سویا با سیب زمینی

طرز تهیه کتلت سویا با سیب زمینی

مرحله اول: در ابتدا سویا را به همراه آب گرم درون یک کاسه بریزید و اجازه دهید به مدت نیم الی یک ساعت خیس بخورد تا حجم آن تقریبا دو برابر شود.

مرحله دوم: در این فاصله پوست پیاز و سیب زمینی را بگیرید و رنده کنید. آب سیب زمینی و پیاز را به طور کامل بگیرید. قارچ‌ها را نیز کاملا شسته و اجازه دهید آب آن خارج شود.

مرحله سوم: در این مرحله پس از گذشت نیم الی یک ساعت، سویا را از صافی رد کنید تا آب آن کاملا خارج شود. سویا را به همراه سیب زمینی و پیاز آب گرفته شده، قارچ، عصاره گوشت و زیره داخل چرخ گوشت بریزید. در این مرحله می‌توانید از غذاساز نیز استفاده کنید.

مرحله چهارم: پس از اینکه مواد کاملا چرخ یا له شد، آن‌ها را با دست فشار دهید تا اگر آب اضافی دارد، کاملا خارج شود. تخم مرغ را به همراه ادویه‌ها، پودر سوخاری و زعفران دم کرده به مواد کتلت اضافه کنید و به کمک دست خوب ورز دهید. روی کاسه مایه کتلت سلفون کشیده و اجازه دهید به مدت یک ساعت درون یخچال استراحت کند.

مرحله پنجم: پس از گذشت این زمان، مایه کتلت را از یخچال خارج کرده و تابه مناسبی را انتخاب کنید. آن را روی حرارت ملایم قرار داده و درون آن روغن بریزید. اجازه دهید روغن کاملا داغ شود. سپس به اندازه یک نارنگی کوچک از مواد برداشته و آن‌ را کف دست پهن کنید و به آرامی داخل روغن قرار دهید.

مرحله ششم: زمانی که یک طرف کتلت‌ها به طور کامل سرخ شد آن‌ها را بر می‌گردانیم تا طرف دیگرشان نیز سرخ شود. می‌توانید زمانی که کتلت‌ها را داخل تابه قرار دادید، مانند طرز تهیه کتلت مرغ روی آن‌ها زعفران اسپری کنید تا خوش رنگ‌تر شوند.

مرحله هفتم: کتلت‌های سویا را بعد از سرخ شدن روی دستمال آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها خارج شود و بعد در ظرف مورد نظر بچینید.

روش دوم برای تهیه کتلت سویا

حال با نوع دیگری از این کتلت یعنی ترکیب عدس و سویا آشنا می‌شویم:

مواد لازم برای کتلت سویا

برای تهیه این کتلت با این روش به مواد زیر نیاز دارید:

عدس درشت 2/1 لیوان فرانسوی
سویا 1 لیوان فرانسوی
سیب زمینی بزرگ 1 عدد
پیاز متوسط 1 عدد
تخم مرغ 1 عدد
پودر سوخاری 2 قاشق غذاخوری
پودر آویشن 2/1 قاشق چایخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن به میزان لازم

طرز تهیه کتلت سویا با عدس

طرز تهیه کتلت سویا با عدس

مرحله اول: ابتدا عدس را در مقداری آب به مدت 24 ساعت خیس کنید. در این مدت ۳ تا ۴ مرتبه آب عدس را دور بریزید و دوباره آن را پر کنید. این کار باعث می‌شود عدس نرم و نفخ آن گرفته شود. سویا را هم به مدت یک الی دو ساعت خیس کنید تا حجم آن دو برابر شود. عدس و سویا را درون صافی بریزید تا آب آن کاملا گرفته شود.

مرحله دوم: برای اینکه آب سویا به خوبی کشیده شود، آن را با دست فشار دهید. عدس و سویا را داخل غذاساز بریزید تا کاملا له و مخلوط شوند. در این مرحله می‌توانید از چرخ گوشت نیز استفاده کنید و مواد را چرخ کنید.

مرحله سوم: بعد از این که عدس و سویا کاملا مخلوط شدند، تخم مرغ را به همراه آویشن، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مواد اضافه کنید.

مرحله چهارم: در این مرحله سیب زمینی و پیاز را پوست گرفته و رنده کنید و آب آن‌ها را کاملا بگیرید. می‌توانید به جای رنده کردن، آن‌ها را به قطعات بزرگ تقسیم کرده و داخل غذاساز بریزید و آب آن‌ها را با دست بگیرید. سیب زمینی و پیاز را هم به مواد عدس و سویا اضافه کنید.

مرحله پنجم: دست خود را کمی مرطوب کرده و مواد کتلت را به خوبی ورز دهید. بعد از آماده شدن مایه کتلت، روی ظرف را بپوشانید و آن را در یخچال قرار دهید تا انسجام مایه کتلت بیشتر شود.

مرحله ششم: ظرف مایه کتلت را پس از گذشت یک ساعت از یخچال خارج کنید و تابه‌ای نسبتا بزرگ را روی حرارت قرار دهید. داخل تابه روغن مایع بریزید و اجازه دهید تا خوب داغ شود. از مواد کتلت به اندازه دلخواه در دست‌های‌تان فرم دهید و هر دو طرف آن‌ها را در روغن داغ سرخ کنید.

نکات مربوط به طرز تهیه کتلت سویا رژیمی

طرز تهیه کتلت سویا رژیمی
  1. در صورتی که مواد کتلت شما از انسجام خوبی برخوردار بود و در حین ورز دادن مایه کتلت در دست‌هایتان شکل گرفت، می‌توانید در صورت تمایل تخم مرغ را حذف کنید.
  2. شما می‌توانید در طرز تهیه کتلت سویا با عدس، از انواع عدس‌های مختلف نظیر عدس سبز، دال عدس و عدس ریز استفاده کنید.
  3. بهتر است برای درست کردن کتلت با سویا از قالب مخصوص کتلت استفاده کنید تا اشکال مختلفی از کتلت سویا را داشته باشید و اینگونه بچه‌ها را به خوردن این غذا تشویق کنید.
  4. علاوه بر عدس و سیب زمینی می‌توانید از هویج یا گوشت چرخ کرده هم در طرز تهیه این کتلت استفاده کنید که در این حالت روش درست کردن مانند طرز تهیه کتلت گوشت است. میزان استفاده از این مواد در تهیه کتلت به سلیقه شما بستگی دارد و مراحل تهیه مانند روش تهیه کتلت سویا با سیب زمینی است.
  5. دقت داشته باشید که اگر آب سیب زمینی، پیاز و سویا را به طور کامل نگیرید، این کتلت از هم وا می‌رود و در هنگام سرخ کردن از هم می‌پاشد. همچنین بررسی کنید روغن شما پیش از سرخ کردن، کاملا داغ شده باشد تا مواد کتلت شما در آن از هم باز نشود.
  6. در صورتی که مایه کتلت شما انسجام کافی را نداشت، به مواد به اندازه یک قاشق آرد نخودچی یا پودر سوخاری اضافه کنید و آن را حتما درون یخچال به مدت نیم الی یک ساعت استراحت دهید.

کتلت سویا را امتحان کنید

در این مطلب تلاش کردیم تا طرز تهیه کتلت سویا رژیمی را به دو روش به شما آموزش دهیم. امیدواریم شما هم این غذای خوشمزه و مقوی را در منزل تهیه کنید و از طعم آن در کنار خانواده و دوستان خود لذت ببرید. اگر به هر دلیلی زمان طرز تهیه انواع کتلت را ندارید، به اپلیکیشن یا سایت اسنپ فود سر بزنید. اسنپ فود پلتفرم سفارش آنلاین غذا است که تلاش می‌کند غذا را در کمترین زمان به دست شما برساند.

نظرات کاربران