همه آنچه باید درباره مرغ سبز بدانید

مرغ سبز
دسته بندی: فواید پروتئین
3.7/5 - (6 امتیاز)

احتمالا عبارت “مرغ سبز” به گوش شما هم خورده و برایتان جای سوال است این محصول چیست و چه خواص و یا کاربردی دارد. در جواب این سوال باید گفت این محصول، مرغی است که هیچگونه آنتی بیوتیکی در دوران رشد و پرورش به آن تزریق نشده باشد و به همین دلیل به آن مرغ بدون آنتی بیوتیک نیز می‌گویند. در واقع این نمونه مرغ با ادعای طبیعی بودن این روزها وارد بیشتر فروشگاه‌های عرضه مرغ و ماهی شده است؛ اما این ادعا تا چه حد واقعیت دارد و آیا این مرغ را می‌توان نوعی مرغ ارگانیک به حساب آورد؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل به سوالات شما در رابطه با این محصول پاسخ دهیم.

مرغ سبز چیست؟

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، مرغ‌های سبز هیچ نوع آنتی‌بیوتیکی دریافت نمی‌کنند و علاوه بر این مزه آن‌ها هم به مراتب از مرغ‌های معمولی بهتر است. گفتنی است مصرف بیش از ۴۰ درصدی آنتی‌بیوتیک در فرآیند تولید گوشت مرغ در کشور، سازمان دامپزشکی را بر آن داشت که تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک را ترویج دهد؛ چرا که ایران یکی از ۲۰ کشور دنیا و دومین کشور آسیاست که مردمش بیشترین آنتی‌بیوتیک را مصرف می‌کنند.

چرا به مرغ‌ها آنتی بیوتیک تزریق می‌شود؟چرا به مرغ‌ها آنتی بیوتیک تزریق می‌شود؟

علت تزریق آنتی بیوتیک به مرغ‌ها به دلیل وجود نوعی بیماری انگلی به نام کوکسی دیوز در بعضی پرندگان است. در واقع ترس از بیماری کوکسی دیوز مرغ دارها را بر آن داشت تا با تزریق آنتی بیوتیک این بیماری انگلی را از مرغ های خود دور کنند؛ از این رو بسیاری از آن‌ها تا روز آخر نگهداری این دارو را به مرغ می‌دهند.

متاسفانه این دارو از طریق مصرف مرغ‌ها، وارد بدن مصرف‌کننده می‌شود و مقاومت دارویی در بدن ایجاد می‌کند. با ایجاد مقاومت دارویی به آنتی‌بیوتیک‌ها، ممکن است بدن هنگام مواجهه با بیماری‌ها، دیگر به آنتی‌بیوتیک‌های ساده جواب ندهد و فرد مجبور به استفاده از داروهایی قوی‌تر و با قیمتی گران‌تر شود.

همچنین برخی متخصصان معتقدند چنین داروهایی می‌توانند باعث افزایش احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها هم شوند و به همین دلیل توصیه برخی متخصصان تغذیه به تولید، مصرف و استقبال بیشتر از مرغ‌های سبز بدون آنتی بیوتیک است؛ چرا که این محصول طیف وسیع مشکلاتی که برخی از مرغ‌های معمولی می‌توانند به وجود بیاورند را به همراه ندارد. همچنین در برخی از مرغداری‌ها از آنتی‌بیوتیک‌های غیرمجاز که از راه‌های قاچاق تهیه می‌شوند، استفاده می‌شود. برخی از این آنتی‌بیوتیک‌های غیرمجاز باعث توقف فعالیت مغزاستخوان خواهند شد و در بسیاری کم خونی‌های کشنده ایجاد می‌کنند.

لازم به ذکر است که آنتی بیوتیک در این موادغذایی باعث کاهش کیفیت گوشت خواهد شد. از این رو با مصرف مرغ بدون آنتی بیوتیک می‌توان کیفیت گوشت مرغ را در غذاهای تهیه شده توسط آن تضمین کرد.

روش تولید مرغ‌های بدون آنتی بیوتیک

این مرغ در طول دوره پرورش سه الی چهار نوبت (ابتدای رشد، دو نوبت اواسط رشد و یک نوبت انتهای رشد) توسط سازمان دامپزشکی کشور مورد آزمایش و نمونه‌برداری قرار می‌گیرد و در صورتی که آنتی بیوتیک در نمونه آن مشاهده نشود، مجوز فروش آن به نام مرغ سبز (نه به نام ارگانیک) صادر می‌شود. در صورتی که وجود هر گونه آنتی بیوتیک یا دارو‌های ضد کوکسی دیوز در بدن این مرغ‌ها مشاهده شود، دیگر نشان سبز بودن مرغ برای فروش به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

ویژگی‌ ها و خواص مرغ سبز چیست؟

فواید مصرف مرغ‌های سبز آنقدر هست که هزینه کردن برای آن و گنجاندن آن در سبد غذایی به صرفه باشد. طبق قیمت‌های بازار ، قیمت این نوع مرغ بیشتر از مرغ‌های معمولی است و دلیل این موضوع این است که مدیریت پرورش این مرغ‌ها حساس و دقیق است؛ زیرا باید ظرف مدت ۴۵ روزی که قرار است پرورش یابند، به هیچ وجه بیمار نشوند و مرغداران مجبور به استفاده از آنتی‌بیوتیک برای درمان آن‌ها نباشند. از جمله دیگر ویژگی‌های این مرغ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طعم بهتر و چربی کمتری به دلیل سن کشتار پایین‌تر دارد.
  • در کشتارگاه‌های پیشرفته برای خنک کردن مرغ از چیلر هوایی استفاده می‌شود؛ در حالی که کشتارگاه‌های عادی مرغ را داخل آب یخ شناور می‌کنند. (شناور شدن مرغ معمولی در آب یخ باعث نفوذ آب در بافت مرغ شده و وزن آن را افزایش می‌دهد و باعث کاهش کیفیت گوشت مرغ نیز می‌شود.)
  • به دلیل این که ضایعات کم تری نسبت به مرغ معمولی دارد، از ورود موادی که می‌توانند برای سلامتی مناسب نباشند، جلوگیری می‌کند.
  • مرغ سبز جزو دسته بندی گوشت سفید قرار می‌گیرد و عموماً وزنی بین ۱۳۰۰ گرم تا نهایتاً ۲۵۰۰ گرم دارند؛ همچنین چربی کمتری نسبت به مرغ‌های معمولی دارند و برای استفاده در غذا‌های خورشتی و جوجه کباب‌ها مصرف فراوان دارند.
  • نظارت و کنترل بر کل زنجیره پرورش مرغ به شکل بهتری صورت می‌گیرد.

ویژگی‌های این مرغ سالم به پایان رسید و در ادامه پیشنهاد می‌کنیم که مقاله خواص گوشت مرغ را از دست ندهید و به طور کلی و جامع با خواص این ماده غذایی آشنا شوید.

بهترین مارک مرغ سبزبهترین مارک مرغ سبز

در حال حاضر برند‌های مختلفی این محصول را با کیفیت بالا روانه بازار می‌کنند. یکی از بهترین برند‌ها یا مارک‌های این محصول مرغ سبز سمین یا مرغ زیرک است که در مقایسه با سایر برند‌های ارائه دهنده این گوشت، طرفداران بیشتری دارد و معمولا زودتر به فروش می‌رسد. علاوه بر این برند، مرغ سبز آسانا نیز جزو گوشت‌های مرغ بدون آنتی بیوتیکی است که به کشور ترکیه صادر می‌شود و تائیدیه‌های اروپایی را نیز کسب کرده است. این مرغ‌های سبز را به صورت حضوری یا از طریق سفارش آنلاین پروتئین می‌توانید خریداری کرد.

تفاوت مرغ سبز با مرغ معمولی چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، مهم‌ترین تفاوت این دو نوع گوشت مرغ در این است که در نوع سبز مرغ‌ها هیچ گونه آنتی بیوتیکی در طول رشد و پرورش دریافت نمی‌کنند و از این لحاظ سالم‌تر هستند. همچنین  به علت تولید و تقاضای کم برای مرغ‌های سبز، قيمت آن‌ها بیشتر است که امیدواریم در آينده‌ای نه چندان دور، شاهد تبلیغ و استقبال بیشتر از مرغ‌های سبز باشیم تا با افزایش تقاضا قیمت آن‌ها کاهش یافته و همه مردم قادر به خریدن آن‌ها شوند.

توجه داشته باشید که مرغ‌های سبز را نمی‌توان نوعی مرغ ارگانیک دانست و مرغ‌های سالمی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند، «مرغ سبز» یا همان مرغ بدون آنتی‌بیوتیک هستند، نه مرغ ارگانیک. در واقع مرغ ارگانیک یعنی مرغی که علاوه بر عدم دریافت انواع آنتی‌بیوتیک‌ها از هیچ نوع ماده غیرطبیعی، شیمیایی و افزودنی‌های مختلف برای تغذیه و پرورش آن استفاده نشود و در حال حاضر مرغداری‌های ایران به توانایی تولید مرغ‌های ارگانیک نرسیده‌اند. یک نکته مهم در رابطه با مرغ‌های سبز این است که این محصول شبیه‌ترین مرغ به مرغ ارگانیک محسوب شده و از نظر سلامت بهترین مرغ موجود در ایران است.

سخن پایانی

با تهیه مرغ از فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر، فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی، میادین میوه و تره‌بار و مرغ‌فروشی‌های سطح شهر که دارای مجوز وزارت بهداشت هستند، می‌توان از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کرد. توصیه ما به شما در این باره این است که به هیچ‌وجه مرغ‌های فله‌ای نخرید تا مشکلی از نظر سلامت برایتان ایجاد نشود. ضمن اینکه پیشنهاد مهم ما به خرید مرغ‌های بسته‌بندی و دارای پروانه بهداشتی و مهر استاندارد و تایید سازمان دامپزشکی است.

خرید مرغ سبز این اطمینان را به شما می‌دهد که از یک مرغ با کیفیت استفاده می‌کنید و این مورد در طعم و سلامت غذای شما بسیار تاثیر گذار است. ما در اسنپ فود، این محصول را از برند‌های مختلف که در کارخانه‌های به روز و زیر نظر بهترین متخصصان با بالاترین استاندارد‌ها تولید می‌شود، به شما ارائه می‌کنیم. فراموش نکنید که در اسنپ فود همیشه مرغ سالم و سبز تازه و کشتار روز موجود است و شما امکان خرید آنلاین گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک را از این پلتفرم به راحتی دارید.

نظرات کاربران

faarid hamedi
01.آبان.1402

سلام مرغ سبز دیگه چی هستش
ایا رنگش سبز

    snappfoodadmin
    03.آبان.1402

    سلام مرغ‌های سبز هیچ نوع آنتی‌بیوتیکی دریافت نمی‌کنند و مزه آن‌ها به مراتب از مرغ‌های معمولی بهتر است و
    به این نوع مرغ بدون آنتی بیوتیک هم می‌گویند خیر رنگ مرغ کاملا طبیعی است