آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • مرینیت ماهی
    مزه دار کردن ماهی با جذاب ترین طعم ها مهر 7, 1403
  • ترک عادت گاز گرفتن سگ
    ترک عادت گاز گرفتن سگ ها به طور دائمی مهر 7, 1403
  • روغن کانولا
    روغن کانولا چیست و برای چی خوبه؟ مهر 7, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه کیک شکلاتی
آموزش آشپزی
4/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه کیک شکلاتی، از طعم‌های ساده تا کرم دار و کیک بستنی

مینا اسماعیل بیگی 10 اردیبهشت 1403 6 دقیقه
۴ نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
30 دقیقه
زمان آماده سازی
30 دقیقه
پخت

کیک شکلاتی از جمله کیک‌های ساده، اما خوشمزه و پرطرفدار است که برای پذیرایی در دورهمی‌ها و مهمانی‌هایی به صرف عصرانه، انتخاب مناسبی خواهد بود. البته روش‌های مختلفی برای طرز تهیه کیک شکلاتی وجود دارد و شما می‌توانید مطابق با سلیقه خود آن را به روش ساده درست کرده یا روش‌های دیگر را امتحان کنید.

در این مطلب از مجله اسنپ فود قصد داریم تا نحوه درست کردن کیک شکلاتی را با ۳ روش و به همراه نکات آموزش دهیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

کیک شکلاتی
تعداد نفرات ۴ تا ۵ نفر
زمان آماده‌سازی ۳۰ دقیقه
زمان پخت ۴۰ دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه کیک شکلاتی ساده و فوری

در ابتدا روش تهیه کیک شکلاتی ساده را معرفی می‌کنیم که مواد اولیه آن در دسترس بوده و با طعم کاکائو و وانیل آماده می‌شود. با این وجود، نتیجه نهایی یک کیک اسفنجی با بافت نرم و عطر و طعم جذاب خواهد بود.طرز تهیه کیک شکلاتی ساده و فوری

مواد اولیه لازم در طرز تهیه کیک شکلاتی با پودر کاکائو

در جدول زیر مواد لازم برای درست کردن کیک شکلاتی معرفی شده است که با این میزان مواد اولیه می‌توان طرز تهیه کیک شکلاتی ساده برای 4 نفر یا طرز تهیه کیک شکلاتی ساده برای 5 نفر را دنبال کرد. اگر قصد دارید تا این کیک را برای تعداد افراد بیشتری بپزید، باید مقدار مواد اولیه را افزایش دهید؛ مثلا در طرز تهیه کیک شکلاتی ساده برای  10 نفر باید میزان مواد اولیه ۲.۵ برابر شود:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد ۱ پیمانه
کره ۳۰۰ گرم
شکر نصف پیمانه
تخم مرغ ۲ عدد
شیر نصف پیمانه
پودر کاکائو ۲ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری
عصاره وانیل نصف قاشق چایخوری
شکلات آب شده (برای تزیین) به مقدار دلخواه

دستور پخت کیک شکلاتی ساده

در ادامه طرز تهیه کیک شکلاتی با بافت عالی را به صورت مرحله به مرحله دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا به خوبی گرم شود.
  • مرحله دوم: تخم مرغ، وانیل و شکر را داخل یک ظرف بریزد و با همزن برقی به مدت ۵ دقیقه هم بزنید تا سفید شود.
  • مرحله سوم: شیر و پس از آن کره را نیز اضافه کنید و در هر مرحله مواد را مجددا هم بزنید.
  • مرحله چهارم: آرد، پودر کاکائو و بیکینگ پودر را ۳ بار الک کرده و سپس در دو مرحله، داخل مواد کیک بریزید.
  • مرحله پنجم: مواد را هم بزنید تا بافت یک‌دستی ایجاد شود، اما دقت داشته باشید که زیاده‌روی در هم زدن مایه کیک باعث می‌شود تا در انتها کیک شما به خوبی پف نکند.
  • مرحله ششم: کف و دیواره قالب را با کره چرب کرده و آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. مواد کیک شکلاتی را داخل قالب بریزید و به مدت ۴۰ دقیقه در فر بگذارید تا پخته شود.
  • مرحله هفتم: پس از پایان این مدت، یک خلال دندان را داخل بافت کیک فرو کنید، اگر کیک به خلال دندان نچسبید، یعنی کاملا پخته است.
  • مرحله هشتم: در نهایت کیک را از قالب خارج کرده و مطابق سلیقه خود با شکلات آب شده یا میوه‌های دلخواه تزیین کنید.

طرز تهیه کیک شکلاتی کرم دار

شما می‌توانید با تهیه یک کرم خوشمزه، کیک شکلاتی ساده خود را به شیوه‌ای جذاب‌تر نیز تهیه کنید. برای درست کردن این مایه کرمی به ۴ قاشق غذاخوری آرد، ۴ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت، ۱۰ گرم وانیل، ۷۰ گرم شکر، ۲ عدد زرده تخم مرغ و ۶۵۰ میلی‌لیتر شیر سرد نیاز دارید. مطابق مراحل زیر کرم را آماده کرده و برای درست کیک شکلاتی استفاده کنید:طرز تهیه کیک شکلاتی کرم دار

  • مرحله اول: برای تهیه مایه کرم، ابتدا زرده تخم مرغ، شیر و شکر را داخل یک قابلمه ریخته و روی شعله گاز قرار دهید. مواد را به طور مداوم هم بزنید تا دانه‌های شکر حل شوند.
  • مرحله دوم: آرد، وانیل و نشاسته را در یک ظرف مخلوط کنید، آرام آرام داخل قابلمه بریزید و هم بزنید. دقت داشته باشید که افزودن این مواد در چند مرحله، از گلوله شدن آرد جلوگیری می‌کند.
  • مرحله سوم: پیش از آنکه غلظت مواد زیاد شود، آن را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید. مایه کرمی پس از سرد شدن، غلیظ‌تر می‌شود، پس آن را روی شعله گاز بیش از حد غلیظ نکنید.
  • مرحله چهارم: کیک شکلاتی را مطابق روشی معرفی شده در بخش قبل، درست کنید. سپس مایه کرمی خنک شده را داخل ماسوره ریخته و روی کیک بریزید.
  • مرحله پنجم: در نهایت کیک را به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا بافت کرمی آن سرد شود.

طرز تهیه کیک شکلاتی با بستنی

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که کیک بستنی را به عنوان یکی از گزینه‌های خود در منو کافه‌ها انتخاب می‌کنید، این دستور تهیه مناسب شما است. انتخاب طعم بستنی به ذائقه شما بستگی دارد، اما برای درست کردن کیک شکلاتی با بستنی بهتر است از بستنی وانیلی یا شکلاتی استفاده کنید. بسیاری از افراد به ترکیب کیک شکلاتی با بستنی علاقه دارند و این کیک مطابق مراحل زیر آماده می‌شود:

  • مرحله اول: با استفاده از مواد اولیه و دستور تهیه ابتدای مقاله، کیک شکلاتی را در فر بپزید.
  • مرحله دوم: اجازه دهید تا کیک کاملا خنک شود و سپس بخش بالایی کیک را به صورت یک لایه برش بزنید.
  • مرحله سوم: بخش میانی کیک را به آرامی خالی کنید تا داخل آن یک حفره ایجاد شود. البته دقت داشته باشید که دیواره‌های کیک آسیب نبیند.
  • مرحله چهارم: با بستنی داخل کیک را پر کنید و سپس قسمت بالایی کیک را روی آن قرار دهید.
  • مرحله پنجم: کیک شکلات و بستنی را داخل فریزر بگذارید تا بافت بستنی مجددا سفت شود و سپس آن را سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کیک شکلاتی خانگی

برای آنکه یک کیک شکلاتی خوشمزه و حرفه‌ای داشته باشید، در دستور پخت کیک شکلاتی به نکات زیر توجه کنید:نکات مهم در طرز تهیه کیک شکلاتی خانگی

  • در ۳۰ دقیقه ابتدایی پخت کیک شکلاتی در فر، درب فر را باز نکنید تا پف کیک از بین نرود.
  • زمان معرفی شده برای پخت کیک شکلاتی در فر، به صورت حدودی است و این زمان با توجه به نوع فر شما ممکن است متفاوت باشد.
  • مشابه طرز تهیه کیک شکلاتی خیس ، پیش از شروع کار مواد اولیه مانند تخم مرغ و شیر را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند.
  • شما می‌توانید طرز تهیه کیک شکلاتی بدون فر را نیز انجام دهید. در این روش، پس از آماده‌سازی مواد کیک، یک قابلمه نچسب انتخاب کرده، کف آن را چرب کنید و کاغذ روغنی قرار دهید. سپس مایه کیک را داخل قابلمه ریخته و روی شعله ملایم گاز بگذارید؛ البته استفاده از شعله پخش‌کن را فراموش نکنید.

روش نگهداری کیک شکلاتی

حال که نحوه درست کردن کیک شکلاتی را با چند روش مختلف یاد گرفتید، اکنون این سوال پیش می‌آید که چگونه کیک شکلاتی را نگهداری کنیم؟ زمانی که کیک کاملا خنک بود، آن را داخل ظرفی درب‌دار قرار دهید، درب ظرف را به خوبی محکم کنید و سپس آن را داخل یخچال بگذارید. در صورت نگهداری اصولی، کیک شکلاتی به مدت ۵ روز سالم می‌ماند، اما سعی کنید تا کیک را زودتر از این مدت مصرف کنید.

جلوگیری از خراب شدن کیک شکلاتی

کیک شکلاتی بافت نرم و اسفنجی دارد که در معرض هوای آزاد خشک می‌شود؛ پس برای جلوگیری از خراب شدن کیک شکلاتی، دقت داشته باشید که درب ظرف به خوبی بسته شده و هوایی داخل ظرف نشود. همچنین نگهداری از این کیک در یخچال برای سالم ماندن آن اهمیت زیادی دارد.

کیک شکلاتی با طعمی جذاب و ظاهری زیبا

در این مطلب از مجله اسنپ فود نحوه درست کردن کیک شکلاتی به روش‌های مختلف را توضیح داده و شما را با نکات و فوت و فن‌های آن آشنا کردیم. کیک شکلاتی برای اغلب افراد به ویژه بچه‌ها محبوب و دوست‌داشتنی است. شما می‌توانید با قرار دادن این کیک در کنار یک فنجان نوشیدنی، یک پذیرایی تمام عیار داشته باشید.کیک شکلاتی با طعمی جذاب و ظاهری زیبا

البته ممکن است همیشه وقت یا حوصله درست کردن کیک شکلاتی را نداشته باشید که در این زمان می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. شما می‌توانید با مراجعه به سرویس سفارش آنلاین شیرینی در سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود، انواع کیک و شیرینی مانند کیک شکلاتی را سفارش داده و در محل آدرس خود تحویل بگیرید.

راستیُ شما کیک شکلاتی را با چه روشی تهیه می‌کنید و در هنگام درست کردن آن چه نکاتی را مدنظر قرار می‌دهید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود درباره تهیه این کیک را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به بحث و اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چرا کیک شکلاتی پف نکرد؟

علت پف نکردن کیک شکلاتی را می‌توان گرم نبودن فر معرفی کرد. پیش از قرار دادن کیک شکلاتی در فر، آن را از ۱۵ دقیقه قبل روشن کنید تا به خوبی گرم شود. در نیم ساعت اول پخت کیک در فر نیز درب فر را باز نکنید تا پف کیک از بین نرود. همچنین اگر تاریخ انقضای بیکینگ پودر مورد استفاده در طرز تهیه کیک شکلاتی تمام شده باشد، کیک پف نمی‌کند.

کیک شکلاتی را چگونه تزیین کنیم؟

برای تزیین کیک شکلاتی می‌توانید روی آن شکلات آب شده بریزید و سپس تکه‌های میوه را روی شکلات‌ها قرار دهید. البته مغزهای خرد شده و تکه‌های خرد شده شکلات نیز انتخابی مناسب برای تزیین این کیک هستند.

چگونه از پخت کیک شکلاتی مطمئن شویم؟

کیک شکلاتی پس از ۴۰ تا ۵۰ دقیقه می‌پزد و با توجه به تفاوت انواع فر، این زمان ممکن است متغیر باشد. برای اطمینان از پخت کیک، یک خلال دندان را داخل آن فرو کنید. اگر کیک به خلال دندان نچسبید، یعنی پخت آن کامل شده است. در صورت چسبیدن مواد کیک به خلال دندان، آن را مدت دیگری در فر قرار دهید.

برچسب :
اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2729 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود