آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • تکثیر دراسنا کامپکت با 3 روش اصلی
    تکثیر دراسنا کامپکت با 3 روش اصلی مهر 27, 1403
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
ادویه قورمه سبزی
عطاری
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

ادویه مخصوص قورمه سبزی

مینا اسماعیل بیگی 08 مرداد 1403 5 دقیقه

قورمه سبزی جزو خورش‌هایی است که هر چقدر بیشتر بپزد، بهتر جا می‌افتد و خوشمزه‌تر می‌شود. البته، کیفیت گوشت و لوبیا و نسبت سبزیجات خورش هم مهم هستند و تأثیر زیادی در مزه غذا دارند. با این حال، حتما قبول دارید که عطر و بوی بعضی قورمه سبزی‌ها چیز دیگری است و انگار بعضی‌ها، این خورش سنتی را خیلی خوشمزه‌تر از بقیه می‌پزند. فکر می‌کنید تفاوت کار در چیست؟… واقعیت این است که ترکیبات ادویه قورمه سبزی هم موضوع مهمی است که نباید نادیده بگیرید. یک ترکیب حرفه‌ای و رستورانی باعث می‌شود که عطر و بوی خورش شما، یک سر و گردن بالاتر از هم خانواده‌هایش قرار بگیرد و زبانزد دوست و آشنا شود.

اما آیا می‌دانید ادویه قرمه سبزی خانگی شامل چه چیزهایی است و چه طعم‌دهنده‌هایی این خورشت پرطرفدار را خوشمزه‌تر می‌کنند؟ برای رسیدن به جواب این سوال با اسنپ فود همراه باشید تا با هم سری به دنیای خوش‌عطر و بوی قورمه سبزی بزنیم.

بهترین چاشنی قورمه سبزی چیست؟

جالب است بدانید که طرز تهیه خورشت قورمه سبزی در نقاط مختلف ایران تفاوت‌های ریزی دارد که روی مزه نهایی این  خورش تأثیر گذاشته و باعث شده که ذائقه مردم هر منطقه به طعم خاصی از این غذا عادت کند. برای مثال، دامغانی‌ها حضور لیموعمانی در قورمه سبزی را چندان واجب نمی‌دانند و به‌جای آن حتما از چاشنی آبغوره استفاده می‌کنند. خوزستانی‌ها یکی دو عدد فلفل سبز تند داخل خورش می‌اندازند و سبزواری‌ها چاشنی رب نارنج را ترجیح می‌دهند. با این حساب، شاید بهترین چاشنی قورمه سبزی برای مردم هر منطقه، تعریف ویژه‌ای داشته باشد. البته احتمالا یک فرمول رستورانی برای ادویه خورشت قورمه سبزی همه ذائقه‌ها را راضی نگه دارد و باعث شود خورش شما زبانزد دوست و فامیل شود.

ادویه قورمه سبزی شامل چه چیزهایی است؟

مثل همیشه نمک، پای ثابت کار است و باید آن را بعد از پخت کامل گوشت و لوبیا به خورش اضافه کنید تا باعث دیرپز شدن مواد نشود. برای رسیدن به ترکیب مناسب ادویه مخصوص برای قورمه سبزی هم، سبزیجات و ادویه‌های جدول زیر را به مقدار گفته‌شده آماده کنید:

ادویه قورمه سبزی شامل چه چیزهایی است؟

مواد لازم مقدار مورد نیاز
تره 50 گرم
جعفری 50 گرم
گشنیز 50 گرم
ریحان 50 گرم
شنبلیله 50 گرم
مرزه 50 گرم
ترخون 50 گرم
دارچین 50 گرم
زیره سبز 50 گرم
فلفل سیاه 50 گرم
زردچوبه 100 گرم

مراحل تهیه ادویه برای خورشت قورمه سبزی

دقت کنید که همه سبزیجات گفته‌شده در جدول بالا باید سبزیجات خشک باشند. برای این منظور می‌توانید سبزیجات تازه را بعد از پاک کردن و شستن، به قطعات کوچک‌تر خرد کرده و در مکانی سایه روی پارچه‌‌ای تمیز پهن کنید تا خشک شوند. البته از سبزی خشک آماده هم می‌توانید استفاده کنید که در این صورت، کارها سریع‌تر پیش می‌رود.

  • مرحله اول: تمام سبزیجات خشک را داخل آسیاب ریخته و به صورت یکدست پودر کنید.
  • مرحله دوم: در ادامه، زیره سبز را به محتویات داخل آسیاب اضافه کنید و تمام مواد را چند پالس دیگر بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند.
  • مرحله سوم: حالا مواد داخل آسیاب را به کاسه‌ای مناسب منتقل کرده و فلفل سیاه، دارچین و زردچوبه را به آن‌ها اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: همه مواد را کاملا ترکیب کرده و آن‌ها را الک کنید تا پودری صاف و یکدست حاصل شود.

نکته: در بعضی دستورها، به‌جای پودر فلفل سیاه از فلفل قرمز استفاده می‌شود که این انتخاب، طعم تندتری به خورش می‌دهد و ذائقه‌ای است.

شرایط نگهداری از ادویه قورمه سبزی

ادویه خورشت قورمه سبزی را در ظرفی شیشه‌ای و درب‌دار بریزید و آن را در جایی خشک و خنک قرار دهید. این ادویه ترکیبی تا 2 سال قابل استفاده است.شرایط نگهداری از ادویه قورمه سبزی

ادویه قورمه سبزی را چه زمانی اضافه کنیم؟

برای اضافه کردن ادویه خورشت قورمه سبزی عجله نکنید و صبر کنید تا خورش کاملا جا بیفتد. سپس در 30 دقیقه پایانی پخت، آن را در غذا بریزید. برای اینکه از اندازه بودن مقدار ادویه مطمئن شوید، کمی از خورشت بچشید و اگر لازم بود، ادویه بیشتری اضافه کنید.

نکات مهم در خوشمزه‌تر شدن قورمه سبزی

درست کردن یک قورمه سبزی خوشمزه که حسابی جا بیفتد و عطر و بوی آن سر به فلک بکشد، ریزه‌کاری‌هایی دارد که هر کدبانویی باید آن‌ها را بداند و رعایت کند. مهم‌ترین نکات به شرح زیر هستند:نکات مهم در خوشمزه‌تر شدن قورمه سبزی

  • سبزیجات قورمه سبزی شامل تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله، اسفناج یا برگ چغندر هستند. البته در بعضی شهرهای شمالی از بعضی سبزیجات محلی هم استفاده می‌شود.
  • اگر سبزی قورمه سبزی درشت خرد شود، خورش هر چقدر هم که بجوشد، جا نمی‌افتد. بنابراین سبزی را خیلی ریز خرد کنید و برای تفت دادن آن در روغن حوصله به خرج دهید.
  • اگر هنگام خرد کردن، سبزی آب انداخت، این آب را دور نریزید و آن را به خورش اضافه کنید.
  • برای سرخ کردن سبزی، از همان ابتدا روغن را اضافه کنید و صبر نکنید تا آب سبزی خشک شود.
  • بعضی افراد قورمه سبزی تیره را می‌پسندند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند که رنگ این خورش، روشن‌تر باشد. این موارد سلیقه‌ای است و بستگی به دائقه خانواده دارد. واضح است که زیاد سرخ کردن سبزیجات، رنگ خورش را تیره‌تر می‌کند و این چیزی است که معمولا درباره قورمه سبزی‌های مجلسی اتفاق می‌افتد. خیلی از افراد معتقدند که رنگ یک قورمه سبزی مجلسی باید تیره‌تر باشد و کاملا روغن بیندازد.
  • در نسبت سبزیجات قورمه سبزی این نکات را در نظر داشته باشید:
    • زیاد بودن تره، طعم قورمه سبزی را تند می‌کند.
    • وجود اسفناج، لعاب خوبی به قورمه سبزی می‌دهد، اما زیاد بودن آن، مزه قورمه سبزی را شبیه خورش آلو اسفناج می‌کند.
    • اضافه کردن کمی برگ کرفس خشک، عطر و طعم بهتری به قورمه سبزی می‌دهد.
    • زیاد بودن شنبلیله، باعث تلخی قورمه سبزی می‌شود.
    • در میزان استفاده از گشنیز، حد تعادل را رعایت کنید تا عطر و بوی این سبزی در خورش، غالب نشود. زیاد بودن گشنیز باعث می‌شود که طعم قورمه سبزی به شیرینی بزند.
  • گوشت مورد استفاده برای پخت قورمه سبزی می‌تواند با استخوان یا بدون استخوان باشد، اما دقت کنید که گوشت نباید بیش از اندازه ریز شود.
  • اینکه برای پخت قورمه سبزی از چه لوبیایی استفاده کنید، ذائقه‌ای است. البته دقت داشته باشید که لوبیا چشم بلبلی نسبت به لوبیا قرمز و لوبیا چیتی، زودتر می‌پزد. بنابراین اگر لوبیا چشم بلبلی را برای این خورش انتخاب کرده‌اید، نیاز به زمان پخت کمتری دارد و زیاد جوشیدن این لوبیا باعث له شدن آن در خورش می‌شود.
  • استفاده از گوشت گوسفندی با کمی چربی، طعم لذیذتری به این خورش پرطرفدار می‌دهد.
  • استفاده از لیموعمانی مرغوب هم تأثیر زیادی در مزه قورمه سبزی دارد و حتما باید پیش از استفاده، چند دقیقه‌ای آن را بخیسانید تا تلخی آن گرفته شود.

برای تهیه ادویه مخصوص قورمه سبزی، از اسنپ فود کمک بگیرید…

همان‌طور که دیدید، تهیه ادویه طعم دهنده قورمه سبزی کار سختی نیست و به راحتی در منزل از عهده آن بر می‌آیید. با این حال، اگر همه ادویه‌های گفته شده را در اختیار ندارید یا تهیه سبزیجات خشک برایتان دشوار است، از اسنپ فود کمک بگیرید. با کمک عطاری آنلاین اسنپ فود، ادویه‌های موردنظر خود را در مقدار دلخواه سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید. این کار صرفه‌جویی قابل توجهی در وقت و انرژی شما داشته و خیلی سریع به ادویه قورمه سبزی خواهید رسید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود