آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • شام مناسب برای فشار خون بالا
    شام مناسب برای فشار خون بالا مهر 18, 1403
  • کدام قهوه کافئین بیشتری دارد
    کدام قهوه کافئین بیشتری دارد؟ (معرفی انواع قهوه با کافئین بالا) مهر 18, 1403
  • سرماخوردگی عروس هلندی
    سرماخوردگی عروس هلندی: علائم، علل و درمان کامل مهر 18, 1403
صفحه پیدا نشد!
بهترین روش‌های از بین بردن اثر قهوه چیست؟
دنیای کافئين
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

بهترین روش‌های از بین بردن اثر قهوه چیست؟

مینا اسماعیل بیگی 16 مهر 1403 4 دقیقه

استرس زیاد، تپش قلب و بدحالی همیشه به دلیل وقوع اتفاقات بد و ناگوار رخ نمی‌دهند؛ گاهی دلیل این حس و حال تنها نوشیدن یک فنجان قهوه است! کافئین قهوه در برخی افراد، مشکلات و عوارض جدی را ایجاد می‌کند و به همین دلیل داشتن اطلاعات کافی درباره خنثی‌کننده‌های آن برای هرکسی لازم و ضروری است. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم که چه راه‌حل‌هایی برای از بین بردن اثر قهوه وجود دارد و چگونه به فردی که می‌گوید «تپش قلب دارم، قهوه زیاد خوردم !» کمک کنیم.

چه چیزی خنثی کننده قهوه است؟

چه چیزی خنثی کننده قهوه است؟
ممکن است شما هم در طول زندگی خود با افرادی روبه‌رو شوید که در اثر مصرف قهوه دچار گر گرفتگی، تنگی نفس و تپش قلب شده‌اند و با جمله «قهوه خوردم حالم بد شده چیکار کنم ؟» از شما کمک بخواهند یا حتی خودتان پس از پیدا کردن روشی جذاب برای طرز تهیه قهوه فرانسه یا ترک و نوشیدن مقدار زیادی از آن، این علائم را تجربه کنید.

کاری که در این شرایط باید انجام دهید، حفظ خونسردی و انجام راه‌حل‌های خنثی کننده قهوه است. برای مثال نوشیدن مقدار زیادی آب یا شیر که باعث دفع بیشتر مایعات می‌شود، در این مواقع بسیار کمک‌کننده خواهد بود. همچنین اگر می‌توانید زمان کوتاهی را به تحرک و پیاده‌روی اختصاص دهید. در این صورت، مشکلات ایجادشده به سرعت برطرف می‌شوند.

درمان عوارض قهوه در شرایط بحرانی

قهوه زیاد خوردم
گاهی عوارض نوشیدن قهوه به‌طور خاص روی بعضی از اندام‌هاست و این مشکلات تا مدت‌ها با فرد همراه است. لرزش دست، تپش قلب یا استرس، از عوارض نوشیدن قهوه هستند و در صورت بروز این مشکلات باید به دنبال راهکارهایی برای از بین بردن اثر قهوه باشید. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

درمان لرزش دست بعد از خوردن قهوه

دلیل لرزش بدن بعد از خوردن قهوه ، کافئین است. برای از بین بردن این عارضه باید مصرف کافئین را کمتر کنید و آب زیادی بنوشید. همچنین در این شرایط نوشیدنی‌هایی را مصرف کنید که حاوی الکترولیت هستند و مواد معدنی از دست رفته بدنتان را تامین خواهند کرد. به‌علاوه تمرینات تنفسی، پیاده‌روی و در صورت نیاز مشاوره با پزشک هم می‌توانند به درمان لرزش دست بعد از خوردن قهوه کمک کنند.

از بین بردن استرس قهوه

از بین بردن استرس قهوه
گاهی ممکن است در اثر نوشیدن قهوه زیاد، با استرس بالایی روبه‌رو شوید. در این شرایط برای از بین بردن اثر قهوه باید به دنبال راه‌حل مناسب بگردید. برای این منظور سعی کنید حرکات ملایم و کششی مثل یوگا یا پیاده‌روی را انجام دهید و با مصرف آب زیاد، کافئین را از بدنتان دفع کنید. تنفس آرام هم در رفع استرس قهوه نقش موثری دارد.

رفع تپش قلب قهوه

از دیگر اثرات قهوه می‌توانیم تپش قلب را نام ببریم. این شرایط بسیار آزاردهنده است و معمولا فرد به دنبال روش‌هایی برای رفع تپش قلب قهوه خواهد بود. در چنین حالتی توصیه می‌شود که برای از بین بردن اثر قهوه ، 5 تا 10 برابر نوشیدنی که میل کرده‌اید، آب بنوشید. همچنین نفس‌های عمیق بکشید و قدم بزنید. مصرف برخی مواد خوراکی مثل زالزالک نیز به کاهش ضربان قلب کمک می‌کند.

سایر روش‌هایی که توصیه می‌شوند…

روش‌های دیگری هم برای از بین بردن اثر قهوه وجود دارند که آگاهی داشتن نسبت به آن‌ها از بروز مشکلات جدی‌تر‌ و ادامه‌دار شدن این شرایط جلوگیری می‌کند. راهکارهای زیر تکمیل‌کننده توصیه‌های بالا هستند:

  • مصرف ویتامین C
  • مصرف مرکبات
  • نوشیدن دمنوش‌های آرام‌بخش
  • مصرف مکمل‌های ال تیانین
  • خوردن قرص فشار در صورت بالا بودن فشار خون

روش‌هایی برای سریع‌تر شدن روند دفع کافئین از بدن

روش‌هایی برای سریع‌تر شدن روند دفع کافئین از بدن
درست است که فواید کاپوچینو، قهوه یا دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار بسیار زیاد است، اما در برخی افراد ورود بیش از حد این ماده به بدن باعث ایجاد مشکلات جدی می‌شود و عوارضی را که در بالا گفته شد، به همراه دارد. برای سریع‌تر شدن روند دفع کافئین از بدن می‌توان کارهای زیر را انجام داد:

سعی کنید در کنار نوشیدن مقدار زیادی آب، مسیر مشخصی را پیاده‌روی کنید یا دوی آهسته انجام دهید. همچنین در این شرایط به هیچ وجه غلات کامل و میوه مصرف نکنید؛ این کار سبب جذب بیشتر کافئین در بدن می‌شود. بهتر است به جای این خوراکی‌ها، مصرف سبزیجاتی مثل بروکلی را بیشتر کنید که می‌توانند در پاکسازی بدن از وجود کافئین نقش موثری داشته باشند.

به علاوه، برای دفع این ماده از بدن خود در مکانی خنک، تاریک و بدون سروصدا به استراحت بپردازید. یک چرت 20 دقیقه‌ای به افزایش سرعت دفع کافئین بدن کمک زیادی خواهد کرد.

کافئین چند ساعت در بدن می‌ماند؟

کافئین چند ساعت در بدن می‌ماند؟

مقدار کافئینی که وارد بدن شما می‌شود، ممکن است بین 2 تا 12 ساعت در بدنتان باقی بماند و البته اثرات خود را تنها بعد از 1 ساعت نشان می‌دهد. این مدت زمان با توجه به حساسیت هر فرد متفاوت است. همچین عواملی مانند ژنتیک، سن، وزن بدن، شرایط خاص پزشکی و… نیز روی این مدت زمان تاثیرگذار هستند. به همین دلیل بهتر است تقریبا 8 ساعت قبل از خواب از مصرف هرگونه نوشیدنی حاوی کافئین خودداری کنید تا بتوانید خوابی راحت داشته باشید.

کلام آخر

درست است که درباره عوارض قهوه و راه‌های برطرف کردن آن در این مطلب صحبت شد، اما افراد زیادی هم هستند که با مصرف این نوشیدنی انرژی می‌گیرند و حتی روزشان را با آن آغاز می‌کنند. این افراد در هر حالی به دنبال پیدا کردن روش‌های طرز تهیه قهوه ترک روی گاز، چگونگی استفاده از دستگاه‌های اسپرسوساز، روش‌های درست کردن نوشیدنی‌های خاص با قهوه و… هستند تا بتوانند طعم‌های مختلف آن را امتحان کنند. از سوی دیگر عده‌ای اطلاعاتی درباره راهکارهای خنثی کننده قهوه اسپرسو می‌خواهند.

اکنون شما بگویید که از کدام دسته هستید؟ آیا به قهوه حساسیت دارید یا باید شما را از طرفداران آن بدانیم؟ اگر تجربه بدی از مصرف قهوه یا پیشنهادی برای روش‌های برطرف کردن اثرات کافئین دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2733 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود