طرز تهیه قهوه ترک روی گاز + نکات مهم و تفاوت‌های قهوه ترک و یونانی

طرز تهیه قهوه ترک
3/5 - (2 امتیاز)

طرز تهیه قهوه ترک روی گاز در عین آسانی، می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد؛ مخصوصاً اینکه شما با صرف زمانی بسیار کم می‌توانید قهوه‌ای اصیل را نوش جان کنید. قهوه دومین نوشیدنی محبوب جهان است و در میان انواع قهوه‌های مختلف، قهوه ترک طرفداران بسیاری دارد. آماده‌کردن این نوع قهوه، فقط کمی بیشتر از پنج دقیقه از شما زمان می‌گیرد؛ فقط کافی است طرز تهیه قهوه ترک روی گاز را دنبال کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانیم.

قهوه ترک روی گاز

تعداد نفرات 1 نفر
زمان آماده سازی 2 دقیقه
زمان تهیه 5 دقیقه
میزان سختی متوسط

دعوا بر سر اصالت؛ قهوه ترک، قهوه یونانی یا قهوه ارمنی؟

قهوه ترک، قهوه یونانی یا قهوه ارمنی

اگر چه بین ترکیه و یونان، مرز خاکی وجود ندارد؛ اما ملت این دو کشور به اندازه قابل توجهی از هم تاثیر فرهنگی دارند. همین طور نزدیکی همیشگی ترکیه و ارمنستان نیز باعث شده تا مردم این دو سرزمین، اشتراکات فرهنگی و آداب و رسومی زیادی داشته باشند. اشتراک‌های فراوان فرهنگی و آداب ‌و رسوم به اختلاف سه کشور و ملت بر سر مالکیت اصالت برخی چیزها انجامیده و از اتفاق، قهوه ترک یا یونانی هم یکی از آن‌ها است. طرز تهیه قهوه ترک روی گاز تقریباً به طرز تهیه قهوه‌ی یونانی و ارمنی شباهت دارد؛ بیشتر آداب ‌و رسوم هر یک از ملت‌هاست که قهوه‌ی آن‌ها را از هم جدا می‌کند. ظاهراً از دهه‌ی ۸۰ میلادی به بعد که ما قهوه‌ای به نام قهوه‌ی ترک می‌شناسیم؛ پیش از آن ترک‌ها بر مالکیت اصالت این قهوه اصراری نمی‌کردند و از این دهه به‌ بعد بود که با پاگرفتن طرز تهیه‌های مختلف قهوه، مانند قهوه فرانسه و غیره، ترک‌ها هم به صرافت مالکیت افتادند. با این ‌همه تفاوت‌های قهوه‌ی ترک و قهوه‌ی یونانی از این قرار است:

تفاوت طرز تهیه قهوه ترک روی گاز با قهوه یونانی

تفاوت طرز تهیه قهوه ترک روی گاز با قهوه یونانی

در زیر تفاوت‌های قابل اعتنا میان قهوه ترک و طرز تهیه قهوه یونانی را دنبال می‌کنیم:

  • یونانی‌ها قهوه‌ی ترک را معمولاً صبح‌ها و بعد از خواب بعد از ظهر می‌نوشند.
  • یونانی‌های اصیل عادت داشته‌اند هنگام نوشیدن قهوه با صدای بلند آواز بخوانند و البته مدت‌هاست این رسم را ترک کرده‌اند.
  • یونانی‌ها، برخلاف ترک‌ها، به قهوه افزودنی‌های خاص، مانند هل، اضافه نمی‌کنند.
  • یونانی‌ها قهوه را در فنجانی شبیه به فنجان اسپرسو میل می‌کنند.
  • ترک‌ها معمولاً همراه با قهوه ترک راحت‌الحلقوم یا همان باسلوق می‌خورند.
  • ترک‌ها پیش از خوردن قهوه ترک یک لیوان کوچک آب می‌نوشند که بتوانند طعم قهوه را بهتر حس کنند.
  • ترک‌ها گاه قبل از نوشیدن قهوه عرق نعناع می‌خورند؛ مخصوصاً اگر بخواهند قهوه را بعد از غذا بنوشند.
  • ترک‌ها قهوه‌ها را در فنجان‌های بدون دسته می‌ریزند و فنجان داخل ظروف مسی دسته‌دار قرار می‌گیرد.

در پایان این بخش، پیشنهاد می‌کنیم که اگر به طعم قهوه علاقه‌مند هستید، حتما طرز تهیه آیس کافی و طرز تهیه آیس موکا را نیز در وبلاگ اسنپ فود، مطالعه کنید.

نکته: می‌توانید تفاوت‌های فرهنگی بر سر این قهوه را در نام‌ ابزارها هم ببینید؛ شما برای تهیه این قهوه به قهوه‌جوش نیاز دارید؛ ترک‌ها به این وسیله جذوه و یونانی‌ها به آن ایبریک می‌گویند که دو نام مختلف برای یک وسیله است.

تفاوت قهوه‌جوش و شیرجوش

تفاوت قهوه‌جوش و شیرجوش

فارغ از روش تهیه قهو ترک، تفاوت قهوه‌جوش و شیرجوش در ظاهر و جنس آن‌ها خلاصه می‌شود. قهوه‌جوش دهانه‌ای تنگ‌تر و کفی پهن‌تر دارد. باریکی دهانه کمک می‌کند که کف یا همان فوم قهوه بهتر بگیرد. جنس قهوه‌جوش اصالتاً مسی است و دسته‌ی چوبی دارد، اما می‌توان آن را از جنس‌های استیل، روی و برنج هم پیدا کرد. با این حساب برای درست کردن قهوه ترک روی گاز، به راحتی می‌توانید از هر دو این ابزار استفاده کنید.

تهیه قهوه ترک

حالا که با قهوه ترک و تفاوت آن با سایر قهوه‌ها آشنا شدید، بد نیست به سراغ طرز تهیه آن برویم. در ادامه مواد لازم و مراحل تهیه این قهوه خوشمزه را آورده ایم.

مواد اولیه برای طرز تهیه قهوه ترک روی گاز

تا اینجای کار تفاوت‌های میان قهوه ترک و یونانی از میان تهیه انواع قهوه را دیدیم. حالا نوبت آن است که با آماده کردن مواد اولیه برای تهیه قهوه ترک گاز، مراحل تهیه آن را ببینیم.

مواد اولیه میزان لازم
قهوه ترک اصل نرم آسیاب شده به ازای هر نفر، 1 قاشق مرباخوری
شکر به مقدار کافی
آب به اندازه هر فنجان برای هر نفر

طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش روی گاز

برای دم کردن قهوه روی گاز، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: در نخستین مرحله از آموزش درست کردن قهوه ترک، باید به ‌ازای هر فنجان آب کاملاً سرد را داخل قهوه‌جوش بریزید.
  • مرحله دوم: قهوه و در صورت تمایل شکر را اضافه کنید. اندازه‌ی مایع درون قهوه‌جوش باید به‌صورتی باشد که دو سوم قهوه‌جوش خالی بماند و فضا برای بالا آمدن کف باقی باشد.
  • مرحله سوم: قهوه‌جوش را روی حرارت بسیار کم قرار دهید و اندکی هم بزنید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله از طرز تهیه قهوه خانگی روی گاز، اجازه دهید که قهوه با حرارت ملایم دم بکشد. منتظر بمانید تا بعد از سه یا چهار دقیقه کف یا همان قهوه بالا بیاید.
  • مرحله پنجم: بعد از بالا آمدن کف یا فوم، قهوه‌جوش را از روی حرارت بردارید و اندک لحظاتی اجازه دهید خنک شود؛ دوباره این کار را تکرار کنید.
  • مرحله ششم: قهوه را قبل از جوشیدن از روی حرارت بردارید.
  • مرحله هفتم: حالا قهوه ترک شما حاضر است.

این طرز تهیه به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که حتما طرز تهیه قهوه یزدی را نیز در مجله اسنپ فود دنبال کنید. به این شکل، با قهوه‌های مختلف و متفاوتی آشنا خواهید شد.

طرز تهیه قهوه ترک با شیرجوش

طرز تهیه قهوه ترک با شیرجوش

تفاوت عمده‌ی شیرجوش و قهوه‌جوش، جدای جنس آن‌ها، اندازه‌ی دهانه‌ی بزرگتر شیرجوش است. بهتر است جنس بدنه‌ی شیرجوش، بدون لعاب باشد. در طرز تهیه قهوه دمی برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر در شیرجوش و به‌دست‌آمدن کف یا فوم بهتر، همه‌ی مراحل بالا را تکرار کنید، اما حواس‌تان باشد که ارتفاع کف یا فوم در شیرجوش کمتر به چشم آمده و کمتر هم بالا می‌آید. اگر با تصور ارتفاع کف در قهوه‌جوش سراغ شیرجوش بروید، احتمالاً طولانی‌تر به آن حرارت می‌دهید و در این صورت فوم در قهوه حل خواهد شد. در طرز تهیه قهوه سبز نیز می‌توانید از قهوه جوش یا شیرجوش، استفاده کرده و تفاوت چندانی در نتیجه نخواهد داشت.

فوت و فن تهیه قهوه ترک

فوت و فن تهیه قهوه ترک

برای تهیه بهترین قهوه ترک خوش طعم و خوش عطر، نکاتی وجود دارد که با رعایت کردن آن‌ها، قهوه‌ای حرفه‌ای و بی‌نقص آماده خواهید کرد. این نکات را در زیر آورده‌ایم:

  • در طریقه درست کردن قهوه ترک، باید حتما از قهوه کاملا نرم آسیاب شده، استفاده کنید.
  • درجه‌ی رست قهوه ترک روشن (لایت یا مدیوم) است.
  • بهتر است رست قهوه تازه‌تر بوده و تازه آسیاب شده باشد.
  • قاشق‌های اندازه‌گیری قهوه ترک اصالتاً اندازه‌ای یک در یک سانتی‌متر دارند. بنابراین بهتر است که شما نیز از همین قاشق‌ها برای اندازه کردن میزان قهوه، استفاده کنید.
  • فوم یا همان کف روی قهوه ترک یکی از معیارهای قهوه ترک خوب است. در طرز تهیه قهوه ترک روی گاز شما باید از آب کاملاً سرد استفاده کنید و قهوه باید در حرارت بسیار کم دم شود. هم‌زدن قهوه یا طولانی حرارت‌دادن آن کف یا فوم قهوه را از بین می‌برد.
  • معمولاً ابتدا آب را داخل قهوه‌جوش می‌ریزند و سپس قهوه و شکر را اضافه می‌کنند.
  • شکر مناسب برای قهوه ترک، شکری است که به‌راحتی حل شود. در طرز تهیه قهوه فرانسه نیز باید از شکری استفاده شود که حل شدن آن به سادگی صورت بپذیرد.
  • ترک‌ها برای میزان شکر اضافه‌شده به قهوه چهار درجه دارند: ۱. بدون شکر (ساده)؛ ۲. نصف قاشق (شکرلی)؛ ۳. یک قاشق شکر (ارتا شکرلی)؛ ۴. شکر زیاد (چوخ شکرلی).
  • نحوه دم کردن قهوه ترک به شکلی است که مدت زمان آماده شدن آن، 5 دقیقه زمان می‌برد و در صورتی که قهوه شما سریع‌تر از این زمان حاضر شد؛ حتما اشتباهی در فرایند آن داشته‌اید.
  • برای سرو قهوه ترک ابتدا کف یا فوم آن را با قاشق و به‌مقدار دلخواه در فنجان بریزید و سپس قهوه را به آن اضافه کنید.
  • برخی قهوه را سه بار تا بالاآمدن کف روی حرارت قرار می‌دهند و برمی‌دارند؛ این کار عطر و طعم بهتری به قهوه می‌دهد.
  • نحوه درست کردن قهوه ترک به شکلی است که ته فنجان شما، لرد جمع می‌شود. در نظر داشته باشید که خوردن لرد قهوه برای دستگاه گوارش مضر است و نباید این بخش را میل کنید.
  • هنگام ریختن قهوه در فنجان، حتماً ابتدا اجازه دهید اندکی پور قهوه ته‌نشین شود و سپس به‌آرامی آن را داخل فنجان بریزید. هنگام جابه‌جایی قهوه‌جوش یا فنجان هم سعی کنید کم‌ترین تکان ایجاد شود.

سفری کوتاه به ترکیه با طرز تهیه قهوه ترک

در بالا نگاهی به طرز تهیه قهوه ترک روی گاز انداختیم و نکات مهم آن را مرور کردیم. شما چه نکات دیگری در این مورد می‌شناسید که در بالا به آن‌ها اشاره نشده باشد؟ اگر چه فرایند تهیه این قهوه، ساده به نظر می‌رسد؛ اما شما می‌توانید از طریق اسنپ فود و صفحه سفارش آنلاین از کافه، قهوه را به همراه کیک و دسرهای خوشمزه شکلاتی، آنلاین سفارش دهید.

سوالات متداول

قهوه ترک خوب چه مشخصه‌ای دارد؟

فوم یا همان کف روی قهوه ترک یکی از معیارهای قهوه ترک خوب است. اما اگر قهوه بیش از حد روی گاز بجوشد فوم خود را از دست می‌دهد و به اصطلاح جوشیده می‌شود.

یک قاشق مربا خوری قهوه برای هر فنجان کوچک قهوه ترک کافی است، قاشق‌های اندازه‌گیری قهوه ترک اصالتاً اندازه‌ای یک در یک سانتی‌متر دارند.

معمولاً ابتدا آب سرد را داخل قهوه‌جوش می‌ریزند و سپس قهوه و شکر را اضافه می‌کنند. بر روی حرارت متوسط تا سه یا چهار بار باید کف قهوه در قهوه جوش بالا بیاید.

برای سرو قهوه ترک ابتدا کف یا فوم آن را با قاشق و به‌ مقدار دلخواه در فنجان بریزید و سپس قهوه را به آن اضافه کنید. همچنین اجازه دهید لرد قهوه تهنشین شود. ترک‌ها قبل از نوشیدن قهوه ترک برای حساس‌تر شدن پرزهای چشایی یک لیوان آب می‌نوشند.

تفاوت عمده‌ی شیرداغ‌کن و قهوه‌جوش، جدای جنس آن‌ها، اندازه‌ی دهانه‌ی بزرگتر شیر داغ‌ کن است. بهتر است جنس بدنه‌ی شیر ‌داغ‌ کن بدون لعاب باشد.

نظرات کاربران

starr
23.آذر.1401

چقدر راحته قهوه ترک. حداقل از قهوه اسپرسو راحت تره. البته یونانی و اینارو نمیدونم دیگه.

mmdreza
23.آذر.1401

سلام خسته نباشید، بخش تاریخ قهوه ها جذاب بود بیشتر درباره قهوه ها بنویسید.