آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه فلافل اصل
طرز تهیه فست فودها
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه فلافل خانگی جنوبی

مینا اسماعیل بیگی 24 مهر 1403 6 دقیقه
4 نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
2 ساعت
زمان آماده سازی
20 دقیقه
پخت

فلافل یک غذای خوشمزه و پرطرفدار است که خیلی راحت آماده می‌شود. در طرز تهیه فلافل ، ابتدا باید نخودها را حداقل 6 ساعت بخیسانید. سپس، آن‌ها را با پیاز، سیر، ادویه‌های لازم، آب لیموترش و جعفری داخل چرخ‌گوشت، چرخ کنید. در ادامه و پس از یک استراحت یک الی دو ساعته در یخچال، مایه فلافل را قالب بزنید و در روغن فراوان با حرارت بسیار ملایم سرخ کنید.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی فلافل اصل جنوبی را با هم می‌بینیم:

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی کمی بیشتر از 2 ساعت
زمان پخت غذا حدود 20 دقیقه
میزان سختی متوسط
میزان کالری هر قرص فلافل حدود 50 تا 60 کالری(هر 100 گرم 333)

مواد اولیه طرز تهیه فلافل خانگی جنوبی

اگر به‌دنبال یک غذای ارزان‌قیمت، خوشمزه و بسیار مقوی هستید، فلافل را انتخاب کنید. این غذای عربی(جنوبی)، خیلی سریع و راحت تهیه می‌شود و می‌توانید برای وعده شام یا ناهار روی آن حساب کنید. حتی اگر برای استراحت مایه فلافل در یخچال وقت ندارید، می‌توانید بلافاصله بعد از آماده شدن مواد، آن‌ها را در روغن فراوان سرخ کنید. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود را با هم می‌بینیم.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
نخود 300 گرم
پیاز متوسط 2 عدد
سیر 3 حبه
سیب‌زمینی کوچک 1 عدد
ادویه فلافل 1 قاشق چایخوری
تخم گشنیز 1 قاشق چایخوری
پودر زیره سبز یا سیاه 1 قاشق چایخوری
جعفری 50 گرم
لیموترش متوسط 1 عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه فلافل

طرز تهیه فلافل ساده با نخود برای 4 نفر را مطابق مراحل زیر پیش ببرید:

مرحله اول

نخود را پاک کنید، بشویید و در ظرفی مناسب با مقداری آب بخیسانید. هرچقدر زمان بیشتری برای خیساندن نخودها اختصاص دهید، در پایان فلافل خوشمزه‌تر و تردتری خواهید داشت. حداقل زمان برای این کار 6 ساعت است، اما فلافل‎های بازاری را بین 24 تا 72 ساعت می‌خیسانند.

خیساندن نخود در طرز تهیه فلافل

مرحله دوم

حالا، نخودهای خیس‌خورده را با پیاز، سیر، سیب‌زمینی، تخم گشنیز، زیره و جعفری داخل چرخ گوشت، چرخ کنید تا کاملا یکدست شوند. دقت کنید که استفاده از میکسر یا مخلوط‌کن، مواد فلافل را کاملا له می‌کند و این باعث می‌شود که مواد شکل پوره به خود بگیرند و هنگام سرخ کردن، فلافل وا می‌رود.

میکس کردن مواد فلافل

مرحله سوم

در ادامه، آب لیموترش را بگیرید و از صافی عبور دهید. سپس، آن را با نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه مخصوص فلافل مخلوط کنید و در مواد چرخ‌شده فلافل بریزید. حالا مجددا مایه فلافل را چرخ کنید.اگر ادویه مخصوص فلافل را در خانه ندارید، میتوانید از عطاری آنلاین اسنپ فود در سریع‌ترین زمان ممکن تهیه نمایید.

اضافه کردن چاشنی در طرز تهیه فلافل

مرحله چهارم

در این مرحله از طرز تهیه فلافل ، مایه فلافل را حدود 5 دقیقه با دست ورز دهید تا حالت منسجم و یکدست پیدا کند. البته دقت کنید که مایه فلافل در نهایت باید کمی شل باشد و نباید بافت آن بیش از اندازه سفت شود. حالا مایه را برای 1 تا 2 ساعت در یخچال بگذارید تا منسجم‌تر شود.

مرحله چهارم طرز تهیه فلافل

مرحله پنجم

پس از گذشت زمان لازم، یک ظرف گود مانند شیرداغ‌کن را روی حرارت خیلی ملایم قرار دهید و داخل آن مقداری روغن بریزید. مقدار روغن باید به اندازه‌ای باشد که فلافل‌ها کاملا در آن شناور شوند؛ پس در مصرف روغن، دست و دلباز باشید.

مرحله ششم

مواد فلافل را با قاشق داخل قالب فلافل‌زنی بریزید، با پشت قاشق آن را صاف کنید و کاملا فشار دهید تا منسجم شود. حالا به اندازه ظرفیت ظرف، فلافل‌های قالب زده‌شده را داخل روغن بیندازید و اجازه دهید به آرامی مغزپخت شوند.

سرخ کردن فلافل در روغن

نکته مهم: حرارت شعله باید کاملا ملایم باشد. حرارت زیاد باعث خام ماندن مغز فلافل‌ها و سوختن و سیاه شدن روغن می‌شود.

مرحله هفتم

در نهایت، فلافل‌های سرخ‌شده را روی توری یا دستمال حوله‌ای آشپزخانه قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود. سپس، فلافل‌ها را در ظرفی مناسب بچینید و همراه آن‌ها بنا به دلخواه، مقداری سس انبه یا سس کچاپ هم سرو کنید.

طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود

به غیر از طرز تهیه فلافل ساده با نخود، دستور آشپزی‌های مختلف دیگری مثل طرز تهیه فلافل لپه یا فلافل سیب زمینی هم وجود دارد که به صورت جداگانه به آن‌ها پرداخته ایم.

نکات و ترفندها در طرز تهیه فلافل

برای درست کردن فلافل خوشمزه خانگی، موارد و نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • اگر مایه فلافل زیاد بود، آن را به شکل خام داخل کیسه فریزر بریزید و فریز کنید.
  • یکی از نکات مهم در طرز تهیه فلافل جنوبی ، استفاده از ادویه مخصوص فلافل است که پیش از این در مجله اسنپ فود درباره آن به طور مفصل توضیح داده‌ایم.
  • طرز تهیه فلافل ساندویچی ها هم تقریبا به شکل دستور بالا است. ساندویچی‌ها در ابتدا، مواد فلافل را از چرخ درشت عبور می‌دهند و بعد از اضافه کردن طعم‌دهنده‌ها، یکبار دیگر مواد را با چرخ ریز، چرخ می‌کنند. استفاده از پیاز زیاد، سیب‌زمینی کم و ادویه‌هایی مثل تخم گشنیز، زیره و ادویه مخصوص فلافل هم از دیگر رمزهای خوشمزه بودن فلافل‌های بازاری است.
  • خیساندن نخودها باعث نرم شدن آن‌ها می‌شود و نفخ نخود را می‌گیرد.
  • برای درست کردن فلافل کنجدی، یک بشقاب کنجد سفید کنار دست خود قرار دهید و قرص‌های فلافل را قبل از سرخ کردن در آن بغلطانید. روش دیگر این است که از همان ابتدا داخل مایه فلافل کمی کنجد سفید بریزید.
  • فلافل یک غذای مقوی گیاهی است؛ با‌این‌حال، اگر بخواهید می‌توانید حدود 100 تا 200 گرم گوشت چرخ‌کرده به مایه آن اضافه کنید. در این صورت، فلافل‌ها باید کمی بیشتر در روغن بمانند تا گوشت هم کاملا بپزد.
  • اگر به‌دنبال تهیه فلافل رژیمی هستید، فلافل‌ها را پس از قالب زدن در سینی چرب‌شده فر بچینید و آن‌ها را حدود 25 تا 30 دقیقه در طبقه وسط فر با دمای 200 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. توجه کنید که بعد از گذشت حدود 10 دقیقه، باید فلافل‌ها را زیر و رو کنید تا طرف دیگر هم کاملا برشته شود.
  • دقت کنید که استفاده از نخود پخته در طرز تهیه فلافل مناسب نیست و همین اندازه که نخودها به اندازه کافی خیس بخورند، کافی است.
  • استفاده از پیاز زیاد در پخت فلافل، بافت و طعم فوق‌العاده‌ای به این غذا می‌دهد و مانع از خشک شدن بافت فلافل‌ها می‌شود.
  • برای طرز تهیه فلافل پفکی می‌توان از مقداری جوش شیرین یا بیکینگ‌پودر داخل مایه فلافل استفاده کرد. البته از آن‌جا که جوش شیرین برای بدن ضرر دارد، پیشنهاد ما برای طرز تهیه فلافل ترد و پفکی ، استفاده از مقدار کمی بیکینگ‌پودر است.
  • استفاده از جعفری در تهیه فلافل اختیاری است، اما این سبزی، عطر و بوی خاصی به فلافل‌ها می‌دهد و پیشنهاد می‌کنیم که آن را حذف نکنید.
  • طرز تهیه فلافل آبادانی هم مطابق همین دستور است. با این تفاوت که آبادانی‌ها معمولا این غذا را به صورت تند میل می‌کنند و از فلفل بیشتری در پخت آن استفاده می‌شود.
  • برای جلوگیری از چسبیدن مایه فلافل به قالب، پیش از استفاده قالب را در کمی آب بزنید تا مرطوب شود.

چشیدن طعم یک ساندویچ فلافل خوشمزه با اسنپ فود…

در بالا نحوه درست کردن فلافل را توضیح دادیم و نکات تهیه آن را گفتیم، اما با همه سادگی طرز تهیه فلافل ، گاهی پیش می‌آید که خرید یک ساندویچ گرم و آماده به همه چیز ترجیح دارد. اگر چنین احساسی دارید، کافی است وارد سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود شوید و به بخش سفارش آنلاین غذا بروید. به همین سادگی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ساندویچ یا ساندویچ‌های خوشمزه سفارشی شما به درب منزل می‌رسند و یک خاطره خوش از یک خرید راحت اینترنتی در ذهن شما ثبت خواهد شد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

سوالات متداول

استفاده از پیاز فراوان بافت نرمی به فلافل‌ها می‌دهد و مانع از خشک شدن آن‌ها می‌شود.

فلافل‌ها باید در روغن فراوان و با حرارت بسیار ملایم سرخ شوند.

معمولا ادویه مخصوص فلافل پای ثابت کار است و علاوه بر آن، استفاده از تخم گشنیز، زیره، نمک، فلفل و زردچوبه هم عطر و طعم فوق‌العاده‌ای به این غذا می‌دهد.

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود