آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • آگلونما و راهنمای کامل نگهداری
    آگلونما و راهنمای کامل نگهداری و پرورش شهریور 27, 1403
  • چند بار در روز به گربه غذا بدهیم
    چند بار در روز به گربه غذا بدهیم شهریور 27, 1403
  • پپرونی چیست
    پپرونی چیست؟ شهریور 27, 1403
صفحه پیدا نشد!
ادویه اورگانو
عطاری
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

همه چیز درباره ادویه اورگانو + پودر اورگانو در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

مینا اسماعیل بیگی 10 اردیبهشت 1403 6 دقیقه

ادویه اورگانو یا پودر اورگانو در زبان فارسی با نام پونه کوهی شناخته می‌شود و در آشپزی کاربرد دارد. این ادویه از گیاه اورگانو به دست می‌آید که علاوه بر کاربرد در آشپزی، خواص و فواید گوناگونی دارد و به عنوان یک گیاه دارویی معروف است. احتمالا اکنون این سوال در ذهن شما ایجاد می‌شود که خواص اورگانو چیست و از ادویه اورگانو در تهیه چه غذاهایی استفاده می‌کنند؟ در ادامه این مطلب قصد داریم تا به سوالات شما پاسخ دهیم و به طور مفصل درباره ادویه اورگانو صحبت کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

معرفی ادویه اورگانو

در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که اورگانو چیست؟ ادویه اورگانو از گیاهی به همین نام به دست می‌آید که نام دیگر آن پونه کوهی است. اورگانو با نام علمی Origanum vulgare، گیاهی علفی و چند ساله از خانواده نعنا (Lamiaceae) بوده که بومی منطقه مدیترانه محسوب می‌شود. البته این گیاه خوشبو به طور گسترده در مناطق معتدل نیمکره شمالی گسترش دارد.

معرفی ادویه اورگانو

جالب است بدانید که پونه کوهی دارای بیش از ۴۰ گونه مختلف است که اورگانو تنها یکی از این گونه‌ها بوده و در طب سنتی نوعی «مرزنگوش» یا «مرزنجوش» نیز شناخته می‌شود. طبع اورگانو گرم است و به همین دلیل مصرف آن همراه با غذاهای سرد، برای تعدیل طبع غذا مناسب خواهد بود. این گیاه علاوه بر مصرف غذایی و به عنوان ادویه، در طب سنتی نیز خواص مختلفی دارد و اغلب به صورت دمنوش مصرف می‌شود. طعم ادویه اورگانو کمی تند است و در صورت استفاده نیز ممکن است بر طعم غذای شما نیز تاثیر بگذارد.

شرایط نگهداری ادویه اورگانو

ادویه اورگانو از پونه کوهی خشک شده به دست می‌آید که ابتدا پونه را خشک کرده و سپس آن را به حالت پودری خرد می‌کنند. بهتر است که برگ‌های خشک را پودر کنید و قسمت ساقه گیاه را کنار بگذارید. در نهایت برای نگهداری از ادویه پونه کوهی، آن را داخل ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای ادویه بریزید و در جایی خشک و خنک نگهداری کنید. دقت داشته باشید که ظرف نگهداری از اورگانو باید کاملا خشک و تمیز باشد و آن را در جایی به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید.

ادویه اورگانو در چه غذاهایی استفاده می شود؟

از ادویه اورگانو می‌توان به عنوان چاشنی، در تهیه بسیاری از غذاها استفاده کرد. البته دقت داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف پونه کوهی توصیه نمی‌شود، چراکه نباید طعم غالب غذا شود. اورگانو یا پونه کوهی خشک شده در کنار برخی از دیگر سبزیجات مانند سیر، پیاز، آویشن، ریحان، جعفری و… طعم‌های جذاب‌تری را خلق می‌کند. کاربرد اورگانو را می‌توان استفاده به عنوان ادویه در غذاهای زیر دانست:

  • انواع سوپ مانند سوپ جو و سوپ سبزیجات
  • سس پیتزا
  • مایه ماکارونی
  • انواع خورشت مانند خورشت قیمه و خورشت کرفس
  • ماست و خیار
  • انواع سالاد مانند سالاد شیرازی

ادویه اورگانو در چه غذاهایی استفاده می شود؟

البته علاوه بر مصرف پودر اورگانو به عنوان ادویه غذا، از این گیاه برای تهیه دمنوش‌های گیاهی نیز استفاده می‌کنند که برای سلامت بدن و کمک به درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است.

فواید ادویه اورگانو

همان‌طور که گفتیم اورگانو از جمله ادویه‌ها با خواص و فواید بسیار است که در این بخش قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که خواص اورگانو چیست؟

  • ادویه اورگانو به دلیل وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی همچون تیمول، ترپینن و کاریوفیلن، از تجمع رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.
  • برخی از ترکیبات موجود در پونه کوهی مانند کارواکرول و اسید رزمارینیک، موجب می‌شود تا این گیاه همچون یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل کرده و به درمان عفونت‌های باکتریایی کمک کند.
  • با مصرف اورگانو، فعالیت سیستم گوارشی بدن بهبود می‌یابد و از این جهت برای درمان سوءهاضمه موثر است. همچنین با مصرف این ادویه احتمال ابتلا به مشکلات گوارشی مانند اسهال کمتر می‌شود.
  • پونه کوهی حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C است که مصرف آن موجب تقویت سیستم ایمنی شده و احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی را کاهش می‌یابد.
  • اورگانو دارای مقادیری امگا ۳ است که سلامت قلب را تضمین می‌کند، چراکه از فواید اسید چرب امگا ۳ می‌توان به کاهش چربی خون و فشار خون اشاره کرد.
  • مصرف اورگانو با کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز در ارتباط است، چراکه این گیاه میزان مقاومت بدن نسبت به انسولین را کاهش می‌دهد.
  • این ادویه حاوی ترکیباتی است که بر سیستم عصبی افراد تاثیر مثبتی دارد. مصرف اورگانو برای درمان بی خوابی، استرس و اضطراب و دیگر نا آرامی‌های روحی موثر است.

ارزش غذایی ادویه اورگانو

در هر ۱۰۰ گرم پودر اورگانو ۲۶۵ کیلوکالری انرژی و مواد مغذی زیر وجود دارد:

ارزش غذایی ادویه اورگانو

مواد تشکیل‌دهنده مقدار ویتامین‌ها مقدار
پروتئین ۹.۰۰ گرم ویتامین B1 ۰.۱۸ میلی‌گرم
کربوهیدرات ۶۸.۹۲ گرم ویتامین B2 ۰.۵۳ میلی‌گرم
آب ۹.۹۳ گرم ویتامین B3 ۴.۶۴ میلی‌گرم
چربی ۴.۲۸ گرم ویتامین B4 ۳۲.۳۰ میلی‌گرم
فیبر ۴۲.۵۰ گرم ویتامین B5 ۰.۹۲ میلی‌گرم
قند ۴.۰۹ گرم ویتامین B6 ۱.۰۴ میلی‌گرم
مس ۰.۶۳ میلی‌گرم ویتامین B9 ۲۳۷.۰۰ میکروگرم
منیزیم ۲۷۰.۰۰ میلی‌گرم ویتامین B12 ۰.۰۰ میلی‌گرم
کلسیم ۱۵۹۷.۰۰ میلی‌گرم ویتامین C ۲.۳۰ میلی‌گرم
فسفر ۱۴۸.۰۰ میلی‌گرم ویتامین E ۱۸.۲۶ میلی‌گرم
سدیم ۲۵.۰۰ میلی‌گرم ویتامین K ۶۲۱.۷۰ میکروگرم
آهن ۳۶.۸۰ میلی‌گرم ویتامین A ۸۵.۰۰ میکروگرم
روی ۲.۶۹ میلی‌گرم ویتامین D ۰.۰۰ میکروگرم

مضرات ادویه اورگانو

با وجود تمامی مزایا ادویه اورگانو یا پونه کوهی، مصرف این ادویه ممکن است عوارضی به شرح زیر داشته باشد:

  • اگر عمل جراحی در پیش دارید، ۲ هفته قبل از عمل، اورگانو مصرف نکنید، زیرا احتمال خونریزی افزایش می‌یابد.
  • برخی افراد به اورگانو حساسیت دارند و با مصرف آن دچار واکنش‌های آلرژیک مانند بثورات پوستی می‌شوند.

مضرات ادویه اورگانو

  • اورگانو ممکن است با برخی از داروها در تداخل باشد، پس در صورت مصرف اورگانو با پزشک خود مشورت کنید.
  • مصرف بیش از حد پونه کوهی به دلیل وجود مواد معدنی مختلف، موجب افت قند خون در برخی افراد می‌شود.
  • خوردن اورگانو در دوران بارداری و شیردهی خانم‌ها ممنوع بوده و ممکن است سلامت جنین را تهدید کند.

ادویه اورگانو برای کودکان

یکی از سوالاتی که درباره مصرف اورگانو پرسیده می‌شود، توانایی مصرف این ادویه برای کودکان است. اگر کودک شما به گیاهان خانواده نعناعیان حساسیت ندارد، می‌توانید پس از یک سالگی کودک، از این ادویه در غذاهای او استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید که در رژیم غذایی کودکان، زیاده‌روی در مصرف ادویه اورگانو یا هر ماده غذایی دیگری، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

شناخت اورگانو و تفاوت آن با آویشن و کاکوتی

برخی افراد اورگانو را با گیاهان دیگری که با آن نزدیک هستند، اشتباه می‌گیرند. آویشن و کاکوتی دو گیاه نزدیک به اورگانو محسوب می‌شود که قصد داریم تا در این بخش به معرفی تفاوت‌های گیاه اورگانو، آویشن و کاکوتی بپردازیم که هر سه به تیره نعناعیان تعلق دارند:

شناخت اورگانو و تفاوت آن با آویشن و کاکوتی

  • آویشن: درختچه‌ای کوتاه و پر شاخه با برگ‌های نازک و متقارن است که گل‌های سفید، چتری و منفرد می‌دهد. آویشن در کوهستان‌های ایران یافت شده و خواص درمانی دارد. سرشاخه‌ها و برگ‌های آویشن را خشک کرده و مورد استفاده قرار می‌دهند.
  • کاکوتی: این گیاه در مناطق کوهستانی یا در مسیر رودخانه‌ها و برکه‌ها می‌روید و گل‌هایی به رنگ بنفش دارد. در گویش محلی خراسان به کاکوتی، آنخ یا آنوخ نیز می‌گویند و مردم محلی برگ‌های خشک این گیاه را روی ماست یا آبدوغ می‌ریزند.
  • اورگانو: گونه‌ای از خانواده پونه‌های کوهی است که برگ‌هایی سبز رنگ و ریز با بوی خوبی دارد. بوی اورگانو به اندازه‌ای منحصر به فرد است که می‌توان آن را به راحتی از دیگر اعضای خانواده نعناعیان شناسایی کرد. اورگانو را به صورت دمنوش و ادویه در پخت غذا استفاده می‌کنند.

سلامتی بیشتر با مصرف ادویه پونه کوهی!

در این مطلب به معرفی ادویه پونه کوهی یا پودر اورگانو پرداختیم و شما را با ویژگی‌ها و خواص و مضرات آن آشنا کردیم. مصرف اورگانو از یک سو به دلیل خواص بی‌نظیر خود توصیه می‌شود و از سوی دیگر یک چاشنی برای بسیاری از غذاها مانند انواع سوپ و خورشت است. شما می‌توانید ادویه اورگانو را به راحتی از عطاری‌های مختلف خریداری کنید که البته اسنپ فود کار شما را آسان کرده است.

برای خرید ادویه اورگانو یا دیگر ادویه‌ها و گیاهان دارویی، کافی است تا به عطاری آنلاین اسنپ فود سری بزنید. در اسنپ فود، سفارش انواع ادویه به سادگی چند کلیک انجام شده و می‌توانید اورگانو و دیگر ادویه‌ها را در محل آدرس خود تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2717 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود