آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص میخک
عطاری
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

خواص میخک

مینا اسماعیل بیگی 11 شهریور 1403 9 دقیقه

شاید خیلی از شما با شنیدن نام میخک به یاد تسکین دندان‌درد بیفتید؛ البته حق هم دارید، زیرا خاصیت ضد‌درد این گیاه، کم‌رقیب است. با این حال، این تنها خاصیت گیاه میخک نیست و احتمالا با دانستن خواص میخک، میخکوب خواهید شد! پس اجازه دهید بیشتر از این شما را منتظر نگذاریم و ببینیم میخک برای چی خوبه؟ روغن میخک برای چی خوبه و چطور باید از آن استفاده کرد. با اسنپ فود همراه باشید.

میخک چیست؟

میخک چیست؟

از جوانه‌های گل درخت میخک، ادویه‌ای دارویی و خوش‌عطر و بو به نام میخک به دست می‌آید. این درخت همیشه سبز، برگ‌هایی تیز و بیضوی و گل‌هایی کوچک و خوشه‌ای دارد و وجه تسمیه نامگذاری آن هم به غنچه‌های خشک‌شده و کوچک این گیاه برمی‌گردد که ظاهری شبیه میخ دارند. میخک، بومی جزایر ملوک در اندونزی است و آن را با نام علمی  (Syzygium aromaticum) می‌شناسند. البته امروزه این گیاه در بسیاری از نقاط گرمسیر دنیا مانند چین، هند، ماداگاسکار و تانزانیا کشت می‌شود و خواص دارویی فراوان دارد. طبع میخک گرم و خشک است و می‌توان آن را به صورت تازه، خشک، عصاره، پودر‌شده یا روغن استفاده کرد.

خواص میخک

فواید میخک برای بدن بیشمار است و این گیاه دارویی معطر از راه‌های مختلفی به افزایش سلامت عمومی بدن کمک می‌کند. برای مثال، به موارد زیر توجه کنید:

خواص میخک برای زنان

مصرف میخک در زنان باعث تنظیم ترشح هورمون‌های زنانه مانند استروژن و پروژسترون می‌شود و خون‌رسانی به مناطق تناسلی و رحم را تقویت می‌کند. به‌علاوه، اثر مفیدی در تسکین علائم پیش از قاعدگی دارد و علائم یائسگی مانند تعریق شبانه و گرگرفتگی را هم کاهش می‌دهد. درباره خواص میخک برای عفونت واژن هم باید به تنظیم PH محیط واژن اشاره کنیم که ریسک بروز عفونت‌های واژن را کاهش می‌دهد.

خواص میخک برای مردان

مصرف میخک باعث خون‌رسانی بهتر به اندام‌های جنسی می‌شود و فرایند نعوظ را بهبود می‌بخشد. همچنین نقش مؤثری در حفظ سلامت پروستات دارد و خطر بروز بیماری‌هایی مانند بزرگی پروستات یا سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. از دیگر خواص چوب میخک برای مردان ، تنظیم هورمون‌های مردانه تستسترون است و میل جنسی را در مردان افزایش می‌دهد.

خواص میخک

خواص میخک برای باردار شدن

خواص میخک برای تخمدان هم قابل توجه است. این گیاه با بهبود عملکرد تخمدان‌ها، باعث تقویت تخمک‌گذاری می‌شود. همچنین میزان تحریک‌پذیری جنسی را بهبود می‌بخشد، سطح روحیه زنان را بالا می‌برد و شانس باروری را افزایش می‌دهد.

استفاده از میخک در دوران بارداری

گفتیم که مصرف گیاه میخک ، تخمک‌گذاری را تقویت می‌کند و باعث افزایش شانس باروری خواهد شد، اما مصرف این گیاه در دوران بارداری باید به مقدار کم و همراه با غذا باشد. البته توصیه مهم‌تر این است که پیش از مصرف این گیاه، حتما با پزشک خود مشورت کنید. به طور کلی، خواص و مضرات میخک در بارداری به قرار زیر است:

خواص میخک در بارداری

استفاده کم از میخک در دوران بارداری، در موارد زیر به مادر و جنین کمک می‌کند:

  • بهبود سلامت مادر و رشد بهتر جنین
  • کاهش تورم بارداری
  • تقویت سیستم ایمنی
  • بهبود عملکرد گوارش، کاهش یبوست و جلوگیری از مشکلات مربوط به هضم

مضرات میخک در بارداری

زیاده‌روی در مصرف میخک در دوران بارداری، خطرات و مشکلات زیر را به همراه دارد:

  • خوردن میخک، رحم را تحریک می‌کند و ممکن است باعث سقط جنین و زایمان زودرس شود.
  • این ماده خاصیت ضد‌انعقادی دارد و ممکن است باعث خونریزی زیاد در زمان زایمان شود.
  • ممکن است مصرف میخک در بارداری، تغییرات هورمونی را به‌دنبال داشته باشد که سلامت مادر یا جنین را تحت تأثیر قرار دهد.

کاهش آسیب رادیکال های آزاد

گیاه میخک منبعی غنی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است. یکی از این ترکیبات، اوژنول نام دارد که آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و در این مورد توانی 5 برابر ویتامین E دارد. کاهش استرس اکسیداتیو هم به نوبه خود، عاملی مهم در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن و پیری زودرس محسوب می‌شود.

پیشگیری از ابتلا به سرطان

در این مورد هم تأثیر ترکیبات آنتی‌اکسیدانی به خصوص اوژنول موجود در میخک قابل توجه است. مطالعات مختلف نشان می‌دهند که عصاره میخک باعث مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی می‌شود و به توقف رشد تورمورهای سرطانی کمک می‌کند. البته بسیاری از این مطالعات با وجود مقادیر بسیار زیاد و غلیظ عصاره میخک انجام گرفته است و از آنجا که اوژنول در مقادیر زیاد ماده‌ای سمی است و ممکن است باعث آسیب کبدی شود، باید مطالعات بیشتری درباره چگونگی تأثیر مقادیر کمتر این ماده بر انسان صورت گیرد.

پیشنهاد می کنیم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، بلاگ خواص موز و خواص بالنگ را از همین مجله مطالعه کنید.

کمک به کاهش التهاب

فنول‌ها و فلاونوئیدهای موجود در میخک از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که نقش ضد التهابی دارند. بنابراین مصرف این داروی گیاهی، نقش مهمی در کاهش التهاب‌های بدن ناشی از بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید و برونشیت دارد.

حمایت از سیستم ایمنی بدن

میخک حاوی ترکیباتی مانند بتا-گلوکان‌ها است که تولید آنتی‌بادی‌ها را در بدن افزایش می‌دهند و فعالیت سلول‌های ایمنی را تقویت می‌کنند.

خواص میخک برای کلیه و سیستم گوارش

خواص میخک برای کلیه و سیستم گوارش

میخک مقوی معده و جهاز هاضمه است. این گیاه دارویی، حالت تهوع را درمان می‌کند، سکسکه را از بین می‌برد و باعث تقویت کلیه‌ها می‌شود. همچنین مصرف آن در تسکین مشکلات گوارشی مانند اسهال، یبوست و رفع سنگ کلیه مؤثر است.

در این بین از خواص دمنوش میخک هم غافل نشوید؛ این نوشیدنی گرم، نفخ و درد معده را برطرف می‌کند. برای این منظور، 10 گرم میخک را با 1 لیتر آب جوش به مدت 5 دقیقه دم کنید و یک فنجان از آن را بعد از وعده غذایی بنوشید. یکی دیگر از فواید میخک در چای هم درمان ادرار قطره‌ای است.

فواید میخک برای دندان

یکی از شناخته‌شده‌ترین خواص میخک، کمک به رفع دندان‌درد است. برای این منظور، چند عدد میخک را در دهان بگذارید و چند دقیقه صبر کنید تا با بزاق دهان ترکیب شود و درد دندان را تسکین دهد. علاوه بر این، این گیاه دارویی دارای خاصیت ضد‌میکروبی است و جلوی رشد میکروارگانیسم مانند باکتری‌ها را می‌گیرد. بنابراین، از دیگر فواید جویدن میخک ، کمک به رفع پلاک‌های دندان است. حتی می‌توانید از مخلوط پودر میخک و خمیر دندان برای سفید کردن دندان‌های خود استفاده کنید. در کنار این گیاه جادویی، از خواص گرمک برای تسکین دندان درد غافل نشوید.

به‌علاوه، استفاده از میخک به‌عنوان دهان‌شویه هم متداول است و بوی بد دهان را برطرف می‌کند. البته باید بدانید که خاصیت ضد درد این گیاه ناشی از وجود اوژنول است و به دندان‌درد ختم نمی‌شود، بلکه برای رفع اسپاسم‌ها و دردهای مفصلی هم به کار می‌آید.

دمنوش میخک برای دندان درد

همان‌طور که گفتیم، می‌توانید برای رفع دندان‌درد، چند عدد میخک را به آرامی بجوید، اما راه‌های دیگری هم وجود دارند. برای مثال، پنبه‌ای را به روغن میخک و روغن زیتون آغشته کنید و مستقیما روی دندان بگذارید. استفاده از دمنوش میخک برای دندان درد هم مفید است. برای این کار، چند عدد میخک را با آب جوش دم کنید و این محلول را به صورت دهان‌شویه در دهان بگردانید.

خاصیت میخک برای لاغری

اگر به فکر کاهش وزن و تناسب اندام هستید، از میخک غافل نشوید. این گیاه دارویی با‌ارزش، حاوی فیبر رژیمی است و مصرف آن به کنترل اشتهای کاذب و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. همچنین، خواص ضد التهابی دارد و این خاصیت، التهاب‌های ناشی از اضافه وزن و مقاومت بدن به انسولین را کاهش می‌دهد و برای لاغری، مفید است.

خواص میخک بر فشار خون

درباره خاصیت میخک در کنترل فشار خون، نتایج قطعی در دست نیست، اما به نظر می‌رسد که این گیاه، تأثیر مثبتی در کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک داشته باشد. البته حتما پیش از مصرف، با پزشک خود مشورت کنید. در این صورت و به عنوان یک نتیجه ضمنی، می‌توان به افزایش سلامت قلب و عروق هم امیدوار بود. البته این را هم در نظر داشته باشید که برای کنترل بهتر فشار خون، عوامل دیگری مانند سبک زندگی سالم، ورزش و رژیم غذایی مناسب هم ضروری است.

تقویت عضلات

میخک حاوی پروتئین‌ها و مواد معدنی مهمی مانند پتاسیم و آهن است. این ترکیبات، ساختار سلول‌های عضلانی را تقویت می‌کنند و باعث افزایش استقامت عضلانی می‌شوند. بنابراین، استفاده از میخک برای ورزشکاران و کسانی که فعالیت‌ها و تمرینات بدنی مداوم دارند، بسیار مفید است.

خواص میخک برای پوست صورت

میخک یکی از بهترین گیاهان دارویی برای رفع التهاب‌های پوستی است و به ترمیم و تجدید سلول‌های پوستی کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گیاه، باعث جوان‌سازی پوست می‌شوند و جلوی پیری زودرس آن را می‌گیرند. به‌علاوه، استفاده موضعی از روغن میخک هم برای پوست بسیار مفید است. این ماده، خاصیت ضد‌باکتریایی دارد و جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرسفید و علائم آکنه را برطرف می‌کند.

فواید میخک برای مو

تا به حال آزمایشات کمی درباره اثر میخک برای ریزش مو و… انجام گرفته است، اما تجارب فردی نشان می‌دهد که استفاده از این گیاه در رشد و بهبود سلامت موها تأثیرگذار است و با اثرات ضد‌قارچی خود، مشکلاتی مانند شوره سر را برطرف می‌کند.

همچنین استفاده از عصاره یا روغن میخک برای مو ، خون‌رسانی به پوست سر را تقویت می‌کند و با رساندن مواد مغذی به فولیکول‌های مو، رشد آن‌ها را بهبود می‌بخشد. در این مورد، استفاده از جوشانده میخک برای مو همراه با رزماری هم بسیار مفید است. می‌توانید این ترکیب را 3 بار در هفته روی موهای خود اسپری کنید و اگر سابقه آلرژی ندارید، جوشانده سیاه دانه و میخک هم بسیاری از مشکلات مربوط به مو مانند قارچ سر، خارش و التهاب پوست سر را برطرف می‌کند.

خواص میخک برای دیابت

خواص میخک برای دیابت

مطالعات مختلف نشان می‌دهند که مصرف میخک از راه‌های مختلفی به تنظیم قند خون و مدیریت دیابت نوع 1 و 2 کمک می‌کند. برای مثال به موارد زیر توجه کنید:

  • میخک حاوی پلی فنول است. این ترکیبات نقش مهمی در سلامت لوزالمعده دارند و به عملکرد بهینه آن در تولید انسولین کمک می‌کنند.
  • به نظر می‌رسد که پلی‌فنول‌های موجود در میخک، قادر به کنترل تولید کلسترول بد و بهینه‌سازی تولید کلسترول خوب خون هستند و از این طریق به مبتلایان به دیابت نوع 2 کمک می‌کنند.
  • جالب است بدانید که میخک می‌تواند عملکرد انسولین در تنظیم سطح قند خون در بدن را تقلید کند. بنابراین عصاره میخک می‌تواند جایگزینی برای انسولین باشد و به درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 کمک کند. استفاده از رژیم غذایی مناسب برای افراد دیباتی هم می تواند پیشنهاد خوبی برای مواجه با این بیماری باشد.

خواص میخک برای کبد

متاسفانه تحقیقات درباره اثرات میخک برای محافظت از کبد در انسان محدود است و بیشتر نتایج مربوط به مطالعات فاز حیوانی است. با این حال، می‌دانیم که میخک سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است و با کاهش استرس اکسیداتیو، جلوی بیماری‌های کبدی را می‌گیرد، اما باید مراقب دوز مصرف اوژنول بود؛ زیرا زیاده‌روی در مصرف این ماده سمی می‌تواند باعث آسیب جدی کبدی شود.

خواص میخک برای سرماخوردگی

میخک دارای خواص ضد‌عفونی و ضد التهابی است و علائمی نظیم گرفتگی بینی، خارش گلو، سرفه، سرگیجه و… را برطرف می‌کند. به‌علاوه، خاصیت ضد‌باکتریایی و ضد‌ویروسی آن باعث می‌شود که بدن مقاومت بیشتری در برابر ابتلا به انواع ویروس‌ها و عفونت‌ها داشته باشد.

میخک را چگونه مصرف کنیم؟

میخک را چگونه مصرف کنیم؟

نوع استفاده از میخک به دلیل استفاده از آن برمی‌گردد. برای مثال به موارد زیر توجه کنید:

  • جویدن چند دانه میخک می‌تواند دهان را خوشبو و ضدعفونی کند.
  • جوشانده میخک برای مو بسیار مفید است و باعث پرپشت شدن و تقویت فولیکول‌های مو می‌شود.
  • اگر می‌پرسید دمنوش میخک برای چی خوبه؟ باید بگوییم که این دمنوش، یک نوشیدنی آرامبخش و ضد‌درد است و می‌توان برای تسکین دندان‌درد از آن به صورت دهان‌شویه نیز استفاده کرد.
  • پودر میخک یک سفید‌کننده طبیعی دندان است.
  • استفاده از روغن میخک، فواید زیادی برای پوست دارد و مشکلاتی مانند چین و چروک، جای جوش و آکنه و … را درمان می‌کند.

عوارض مصرف میخک

در کنار تمام فواید میخک ، به عوارض و محدودیت‌های مصرف آن هم توجه داشته باشید و نکات زیر را جدی بگیرید:

  • مصرف خوراکی روغن میخک برای کودکان ممنوع است و می‌تواند مشکلاتی مانند تشنج، بر هم خوردن تعادلات مایعات بدن و آیب کبدی را به دنبال داشته باشد.
  • ممکن است زیاده‌روی در مصرف میخک باعث آلرژی شود و عوارضی مانند کهیر، راش و گرفتگی گلو را به دنبال داشته باشد. حتی این حساسیت در موارد شدید می‌تواند باعث بروز آنافیلاکسی در فرد شود.
  • یکی از عوارض احتمالی مصرف میخک، ایجاد تشنج است. ممکن است این ماده باعث ایجاد فعالیت الکتریکی نامنظم در مغز شود و فرد را دچار تشنج کند.
  • اوژنول موجود در میخک باعث رقیق شدن خون می‌شود. بنابراین، زیاده‌روی در مصرف این ماده، افزایش خطر خونریزی را به دنبال دارد و لازم است افرادی هموفیلی و کسانی که داروهای ضد‌انعقادی مصرف می‌کنند، در این مورد احتیاط کنند.
  • یکی دیگر از عوارض میخک ، کاهش قند خون است. بنابراین، افراد مبتلا به هیپوگلیسمی باید در مقدار مصرف میخک دقت کنند و میزان قند خون خود را در نظر داشته باشند.

سفارش میخک مرغوب از اسنپ فود…

اگر به‌دنبال مرجعی مطمئن برای تهیه میخک باکیفیت هستید، سری به اسنپ فود بزنید و سفارش خود را از عطاری آنلاین اسنپ فود ثبت کنید. فراموش نکنید که آدرس مقصد هم باید به صورت دقیق درج شود تا پیک‌ها برای رساندن سفارش شما به درب منزل دچار مشکل نشوند. امیدواریم خرید اینترنتی خوب و رضایت‌بخشی داشته باشید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود