آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • روش تکثیر آگلونما و آموزش قلمه زدن
    تکثیر آگلونما و آموزش 3 روش اصلی شهریور 28, 1403
  • کالباس چیست
    کالباس چیست؟ شهریور 28, 1403
  • ژامبون چیست؟
    ژامبون چیست؟ شهریور 28, 1403
صفحه پیدا نشد!
آشنایی با رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو
رژیم غذایی تناسب اندام
5/5 - (1 امتیاز)
2

غذاهای رژیمی برای لاغری شکم و پهلو

مینا اسماعیل بیگی 01 شهریور 1403 5 دقیقه

در دنیای امروز، افراد زیادی با مشکل اضافه وزن و چاقی درگیر هستند و یکی از رایج‌ترین انواع آن، چاقی در قسمت‌های شکم و پهلو است. در کنار ورزش، فعالیت بدنی و دوری از استرس و فشارهای روحی، داشتن یک رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو نیز در کاهش وزن و درمان چاقی مفید است. اما رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو چه نوع رژیمی است و تا چه حد موثر خواهد بود؟ با توجه به پرتکرار بودن این سوال و اهمیت آن، در ادامه این مطلب از مجله اسنپ فود قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم و سپس غذاهای رژیمی برای لاغری شکم و پهلو را معرفی کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو

رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو

اینکه یک رژیم غذایی به طور خاص برای لاغری شکم و پهلو مورد استفاده قرار گیرد، یک تصور اشتباه است؛ چراکه مواد غذایی به طور انتخابی عمل نمی‌کنند و تنها در یک ناحیه بدن تاثیر نخواهند داشت. با این وجود، یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند میزان کالری دریافتی شما در طول روز را کاهش دهد و بدین طریق، برای لاغری کل بدن موثر خواهد بود. همچنین در کنار داشتن یک رژیم غذایی لاغری، ورزش نیز اهمیت زیادی دارد. ورزش، چربی‌های بدن را می‌سوزاند و بدین طریق به کاهش وزن کمک می‌کند. حال در ادامه این بخش به معرفی نکاتی می‌پردازیم که پایه‌های یک رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو را می‌سازند.

۱. مصرف مواد غذایی پروتئینی

مصرف غذاهای پروتئینی مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات و… موجب احساس سیری می‌شود تا برای خوردن غذاهای پرکالری یا حتی میان وعده‌ها، اشتها نداشته باشید. از سوی دیگر، مصرف این غذاها، آمینواسیدهای موردنیاز بدن را تامین می‌کند تا با دنبال کردن یک رژیم غذایی، حجم توده عضلانی شما همچنان حفظ شود. فراموش نکنید که بدن شما همیشه به منابع پروتئینی نیاز دارد.

۲. افزایش مصرف سبزیجات

مصرف سبزیجات در رژیم لاغری

سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، اسفناج و کاهو، کالری کم و فیبر زیادی دارند که از یک سو کالری دریافتی بدن را کاهش داده و از سوی دیگر، موجب احساس سیری می‌شوند. در این دسته از مواد غذایی، میوه‌ها با محتوای فیبر بالا و کالری کم مانند انواع توت، سیب و گلابی نیز جای می‌گیرند. مصرف این سبزیجات و میوه‌ها، سوخت‌وساز بدن شما را نیز افزایش می‌دهد تا چربی‌سوزی، سریع‌تر اتفاق بیفتد.

۳. مصرف چربی‌های سالم

در رژیم غذایی بسیاری از افراد، میزان زیادی از چربی‌های ترانس مصرف می‌شود که عمدتا در غذاهای فراوری شده و فست فودها به کار می‌روند. در یک رژیم لاغری اصولی، باید کلیه این مواد غذایی حذف شوند و آن‌ها را با چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، ماهی‌های چرب، دانه‌ها، آجیل و… جایگزین کرد. مصرف چربی یکی از نیازهای بدن است و چربی‌های سالم و طبیعی کم کالری هستند و چیزی به وزن شما اضافه نمی‌کنند.

۴. نوشیدن آب و دمنوش‌های لاغری

مایعات نیز می‌توانند بخشی از رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو باشند؛ البته دقت کنید که منظور از مایعات آب است، نه نوشیدنی‌های صنعتی شیرینی و پرکالری! آب سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و در چربی‌سوزی و کاهش وزن بدن موثر است. در کنار مصرف آب، دمنوش‌هایی مانند چای سبز، رازیانه، مریم گلی، قاصدک و نعنا و… نیز مانند نوشیدن آب عمل کرده و برای لاغری مفید خواهد بود.

۵. خوردن کربوهیدارت‌های پیچیده

اغلب مواد غذایی مصرفی ما در طول روز مانند نان، برنج و ماکارونی، محتوای کربوهیدارت‌های ساده هستند که منجر به اضافه وزن و تراکم چربی بیشتر در شکم و پهلو می‌شوند. اگر در فکر لاغر کردن این چربی‌ها هستید، باید مصرف این مواد غذایی را کاهش داده و آن‌ها را با منابع کربوهیدارت‌های پیچیده مانند لوبیا، جو، برنج قهوه‌ای و… جایگزین کنید.

۶. مصرف منابع فیبر محلول

فیبر در مواد غذایی مختلف مانند سبزیجات، میوه‌ها، لوبیا، جو و… وجود دارد و به کاهش وزن کمک می‌کند. فیبر، سرعت هضم غذا را کاهش می‌دهد و با مصرف آن، احساس سیری بیشتری خواهید داشت. از سوی دیگر، مواد غذایی دارای فیبر، کالری کمتری دارند و چربی‌های بدن را افزایش نمی‌دهند.

لیست غذاها و خوراکی های مهم در رژیم لاغری برای چربی سوزی

خوراکی های مهم در رژیم لاغری

حال که نکات مهم درباره انواع رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو را می‌دانید، باید با غذاها و خوراکی‌های چربی‌سوز نیز آشنا شوید. ویژگی اصلی غذاهای رژیمی برای لاغری شکم را می‌توان محتوای کالری کم و در عین حال، مقوی و سیرکننده بودن آن‌ها دانست. از جمله بهترین مواد غذایی و غذاهای رژیمی برای لاغری شکم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوپ‌های کم کالری با سبزیجات و پروتئین‌ها
  • سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کاهو و کلم برگ
  • میوه‌های سرشار از فیبر مانند سیب، گلابی و انواع توت
  • چربی‌های سالم مانند آووکادو، دانه‌ها و روغن زیتون
  • منابع پروتئین کم چربی مانند حبوبات، ماهی، تخم مرغ و سینه مرغ
  • آجیل و دانه‌ها مانند دانه‌های چیا، بادام، گردو و پسته
  • آب و دمنوش‌های گیاهی مانند چای سبز
  • لبنیات کم چرب مانند پنیر کم چرب و ماست یونانی
  • غلات کامل مانند برنج سیاه، کینوآ و جو دوسر

انواع رژیم برای لاغری شکم

برخی از رژیم‌های معروف را می‌توان به عنوان رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو معرفی کرد. این رژیم‌ها بر مبنای غذاهای کم کالری و چربی‌سوز برنامه‌ریزی شده‌اند که پیروی از آن‌ها می‌تواند چربی‌ها در بخش شکم و پهلو را نیز کاهش دهد. از جمله انواع رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو، موارد زیر را در نظر داشته باشید:انواع رژیم برای لاغری شکم

  • رژیم مدیترانه‌ای: مصرف زیاد سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، حبوبات، روغن زیتون و ماهی
  • رژیم دش (DASH): مصرف غذاهای کم نمک، غلات کامل، سبزیجات و میوه‌ها
  • رژیم کتوژنیک: مصرف کمتر کربوهیدارت‌ها، افزایش مصرف چربی‌های سالم و مصرف متعادل منابع پروتئینی
  • رژیم پالئو: مصرف گوشت، ماهی، سبزیجات و میوه‌ها و حذف غذاهای فراوری شده، لبنیات و غلات
  • رژیم گیاه‌خواری: مصرف مواد غذایی گیاهی و حذف منابع گوشت
  • رژیم کم کربوهیدرات: کاهش مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید، برنج و شکر و در مقابل، افزایش مصرف چربی‌های سالم و پروتئین

سخن پایانی

در این مطلب درباره رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو صحبت کردیم و به معرفی خوراکی‌های مفید در این رژیم‌های غذایی پرداختیم. برخلاف چیزی که شاید شما تصور کنید، دنبال کردن این رژیم‌های غذایی کار چندان سختی نیست؛ چراکه بر مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و دوری از غذاهای پرکالری تاکید دارند. مثلا درست کردن یک ماهی یا آماده کردن بشقاب سبزیجات، بسیار آسان‌تر از تهیه یک غذای پرکالری مانند خورشت قیمه است!

البته ممکن است برای تهیه غذای خود در یک رژیم غذایی لاغری شکم و پهلو، تمامی مواد غذایی را در دسترس نداشته باشید که در این شرایط، اسنپ فود در خدمت شماست. شما می‌توانید کلیه مواد غذایی، میوه و سبزیجات یا محصولات پروتئینی خود را تنها با چند کلیک از اسنپ فود سفارش دهید و در محل آدرس خود تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2719 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(2 دیدگاه)

محمد
01 شهریور 1403
  • محیا حسینی صفا
    01 شهریور 1403

    خوشحالیم که تونستیم رضایت شما کاربران عزیز رو جلب کنیم.

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود