آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه اشکنه اسفناج اصیل تهرانی

مینا اسماعیل بیگی 25 اسفند 1401 4 دقیقه

اشکنه اسفناج خوش طعم تهرانی می‌تواند غذایی کامل و پرخاصیت برای وعده ناهار و شام باشد. اسفناج، پیاز و تخم مرغ از اصلی‌ترین مواد غذایی تشکیل دهنده این غذای خوشمزه هستند. شما می‌توانید این غذا را در مدت زمانی کوتاه آماده کرده و به عنوان غذایی سرشار از انواع پروتئین، ویتامین و آهن مورد استفاده قرار دهید. در ادامه این‌ مقاله با آموزش دستور پخت اشکنه اسفناج با شما همراه خواهیم بود و نکات پخت این غذای خوش عطر و رنگ را نیز ذکر می‌کنیم.

پیش از شروع آموزش طرز تهیه اشکنه اسفناج، خوب است نگاهی به مدت زمان مورد نیاز برای درست کردن این غذا، میزان سختی و همچنین کالری آن بیندازیم:

اشکنه خوشمزه اسفناج
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده سازی ۱۰ دقیقه
زمان لازم برای پخت ۶۰ دقیقه
میزان سختی کم
میزان کالری در هر 100 گرم ۱۸۲ کالری برای هر بار مصرف

اشکنه اسفناجطرز تهیه اشکنه اسفناج

این غذا به عنوان غذای محلی طهران علاوه بر طعم و عطر بی‌نظیر دارای مواد خوراکی مغذی است و جزء بهترین خوراک‌های سنتی ایران محسوب می‌شود. با وجود این که جزئیات انتخاب مواد و پخت این غذای قدیمی تهرانی در مناطق مختلف تفاوت‌های کوچکی با هم دارد اما کلیات پخت آن یکسان است. این غذای محبوب و پرطرفدار گرچه از خوراک‌های خوش طعم پایتخت به شمار می‌آید اما در بسیاری از نواحی ایران طبخ شده و طرفداران زیادی دارد.

مواد لازم برای تهیه اشکنه برای ۴ نفر

برای آنکه یک اشکنه خوشمزه برای 4 نفر درست کنید، مواد اولیه زیر را تهیه نمایید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
اسفناج ۵۰۰ گرم
پیاز بزرگ ۱ عدد
سیب زمینی ۴ عدد
تخم‌ مرغ ۴ عدد
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
آرد ۲ قاشق غذاخوری
روغن به میزان لازم
ادویه (نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر) به مقدار لازم

طرز تهیه اشکنه اسفناج خوشمزه تهرانیطرز تهیه اشکنه اسفناج خوشمزه تهرانی

درست کردن اشکنه طهرونی اسفناج مانند طرز تهیه کله جوش به سادگی امکان پذیر است و در چند مرحله آسان می‌توانید آن را برای خود و اهل منزل تهیه کنید:

  • مرحله اول: در اولین‌ مرحله برای تهیه این غذا، به عنوان غذای سنتی تهرون لازم است اسفناج‌های تازه را به خوبی بشویید و آن‌ها را داخل آبکش قرار دهید.‌
  • مرحله دوم: وقتی آب اضافی اسفناج‌‌ها گرفته شد آن‌ها را روی تخته مناسب قرار داده و به شکل ریز و ساطوری خرد کنید.
  • مرحله سوم: قابلمه‌ای با ابعاد مناسب را روی اجاق گاز قرار دهید. اسفناج‌های خرد شده را داخل قابلمه ریخته و نصف لیوان آب به آن بیفرایید.‌ شعله اجاق گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید تا اسفناج‌ها به آرامی پخته شوند.
  • مرحله چهارم: پوست پیاز را گرفته و آن را به خوبی بشویید. پیاز را به به شکل خلالی و باریک خرد کنید. سپس قابلمه‌ای با ابعاد مناسب روی شعله ملایم اجاق گاز قرار دهید‌. روغن را را داخل قابلمه بریزید و پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید تا سبک و طلایی شوند.
  • مرحله پنجم: وقتی پیازها را به طور کامل تفت دادید و رنگ آن‌ها تغییر کرد، ادویه‌ها و رب گوجه فرنگی را به آن بیفزایید و خوب مخلوط کنید. بعد از رنگ گرفتن پیاز و رنگ باز کردن رب اسفناج‌های پخته شده را به آن اضافه کرده و تفت دهید. زمانی که اسفناج با پیاز تفت خورد و یکدست شد، آب را به قابلمه اضافه کنید و منتظر بمانید تا به جوش بیاید.
  • مرحله ششم: در طول مدت زمان به جوش آمدن آب قابلمه به سراغ سیب زمینی‌ها بروید. پوست سیب زمینی‌ها را جدا کرده، آن‌ها را بشویید و به شکل نگینی خرد کنید. سپس سیب زمینی‌های خرد شده و آرد را به قابلمه محتوی اسفناج بیفزایید.
  • مرحله هفتم: بعد از این که سیب زمینی‌ها نیم پز شدند، تخم مرغ‌ها را روی مخلوط داخل قابلمه بشکنید و درب قابلمه را بگذارید. توجه کنید که تخم مرغ‌ها نباید شکل و ظاهر اصلی خود را از دست بدهند.
  • مرحله هشتم: پس از این که اشکنه به خوبی جا افتاد و تخم مرغ‌ها نیز روی غذا کمی سفت شدند غذا آماده است و می‌توانید حرارت اجاق را خاموش کنید. این اشکنه را می‌توانید با نان خشک و سبزی سرو کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

نکات طرز تهیه اشکنه اسفناجنکات طرز تهیه اشکنه اسفناج

برای آنکه بتوانید این غذا را به بهترین شکل ممکن درست کنید، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • شما می‌توانید به جای اسفناج تازه از اسفناج فریز شده نیز استفاده کنید. با این وجود اسفناج تازه طعم و خاصیت بیشتری به غذا می‌دهد.
  • اگر از اسفناج تازه برای طبخ این غذای اصیل تهران استفاده می‌کنید باید آن‌ها را با دقت پاک کرده و دست کم سه بار بشویید.
  • برای طعم‌دار شدن غذا می‌توانید به اشکنه آب سماق اضافه کنید.
  • در تهیه این غذا می‌توان به جای رب گوجه فرنگی از پوره گوجه فرنگی تازه بهره گرفت.
  • در پخت اشکنه اسفناج می‌توان از هر یک از آردهای گندم و ذرت استفاده نمود.
  • برای این که غذایی سالم‌تر داشته باشید، می‌توانید روغن کنجد، زیتون یا ذرت را جایگزین روغن آفتاب گردان یا روغن‌های حیوانی قرار دهید.
  • می‌توانید دو عدد از تخم مرغ‌ها را به شکل جداگانه در ظرفی بریزید، آن‌‌ها را هم بزنید و به غذا اضافه کنید.
  • برای ایجاد طعم خوشایند در غذا می‌توانید در پایان به اشکنه خود آبغوره هم اضافه کنید.
  • اگر در تهیه این غذای خوش طعم و فوری از مواد و ترکیبات تازه استفاده کنید، رنگ و عطر اشکنه شما خوشایندتر خواهد بود.

یک شام خوشمزه با اشکنه اسفناج

همان‌طور که خواندید، درست کردن اشکنه خوشمزه اسفناج بسیار آسان است و شما می‎توانید به سرعت آن را آماده کنید. این غذا بسیار مقوی است و می‌تواند به عنوان نهار و یک شام لذیذ سرو شود.

البته اگر فرصت آماده کردن این غذا یا هر نوع غذای دیگری را ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، وارد قسمت سفارش آنلاین غذا تهران شده و موارد دلخواه خود را آنلاین سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود